Vårcup Cyclocross

SebastianP

Ny medlem
Vore inte det kul?

Efter denna vinter med mycket snö och lite tjäle i backen borde det
ju bli riktigt leriga och trevliga förhållanden.

Sprid ut 3-4 tävlingar i mellansverige, koklockor och pommes. Perfekt.

Crosscar

Ny medlem
Bring it on! Jag kommer! Våren kommer sent i Falun men vi kan köra ett Svartis här i april om det är så. Jag kan hålla i den tävlingen om någon fixar serien =)

SebastianP

Ny medlem
Jag hade tänkt anordna en tävling i Gävle.

Hittils är det en gävle/dala cup, men det funkar ju det med.
Många stockholmare har ju skaffat sig bil har jag hört...

Vad har man för kriterium på en bra bana?

STIZZE

Ny medlem
SebastianP skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade tänkt anordna en tävling i Gävle.
>
> Hittils är det en gävle/dala cup, men det funkar
> ju det med.
> Många stockholmare har ju skaffat sig bil har jag
> hört...
>
> Vad har man för kriterium på en bra bana?

Här är lite MTB tävlingar/träningstävlingar som körs i sthlm, kan va bra att inte planera in på dessa datum isåfall om man vill locka cyklister härifrån

Keps Cup #1 2/4
Keps Cup #2 3/4
Keps Cup #3 9/4
Keps Cup #4 10/4
Keps Cup #5 16/4
Keps Cup #6 17/4
Kringelloppet XCE 23/4
Kringelloppet XC 24/4

Crosscar

Ny medlem
En CX-bana ska vara snabb och bred, sedan är det vädret som avgör om den blir teknisk eller inte =)
Är någon av Kepsarna CX-vänlig?

Sthlm är ju bara 2,5h från Falun och från Gefle ännu närmre så det vore klockis =)

SebastianP

Ny medlem
Hur skall man fördela asfalt/grus/gräs/sand?

Jag skulle kunna lägga tävlingen runt området vid min firma. Då behövs
inga tillstånd och annat trams.

Crosscar

Ny medlem
Sebastian: Mest mest grus med små inslag av asfalt (inte för mycket). Snabbt och enkelt är roligast och med något inslag av teknisk svårighet, typ sand, trappa eller åka på skrå.

Stizze: Kollar där..

Crosscar

Ny medlem
En CX-bana skall vara mellan 3,5 till 4,5km lång och minst 2m bred runt om. 90% ska vara cykelbart (vid torrt underlag typ). Kör man en träningsserie gör det inget om banan är kortare, bara varvtiden inte är för låg så att man riskerar för många varvningar.

Vikkar

Ny medlem
Crosscar skrev:
> En CX-bana skall vara mellan 3,5 till 4,5km lång
> och minst 2m bred runt om. 90% ska vara cykelbart
> (vid torrt underlag typ). Kör man en
> träningsserie gör det inget om banan är
> kortare, bara varvtiden inte är för låg så att
> man riskerar för många varvningar.

Nej, en bana ska, om vi ska hålla oss till regelboken, vara 2,5-3,5 km lång och 3 meter bred.

...men som sagt, det spelar ju ingen roll vid en träningsserie. Kan man inte i en sådan strunta även i varvningsregeln. Cyclocross på en minibana kan ju också vara riktigt kul

Crosscar

Ny medlem
Ja jag lade visst på en kilometer extra där av någon konstig anledning... kan ha varit de gamla reglerna jag tänkte på.

3m bredd är dock en överkurs för Sverige. Även att det står så i reglerna. Det är få CX-banor förutom Faluns där det ens går att ha 3m bredd. 2m duger gott =)

Vikkar

Ny medlem
Det vore ju riktigt kul att få till något som detta http://www.vimeo.com/18000092

En liten tränings-/tävlings-/bara-på-kul-vårcup behöver ju inte följa UCI/SCF-regler utan en sådan bana kan ju utformas lite som man vill och har möjlighet till. Jag tycker att banan i Vimeoklippet ser jätterolig ut. Cyclocross ska vara roligt, inte alltid seriöst.

Jag ska se över min arbetssituation närmsta tiden, är projektledare med leverans i vår, men jag ska försöka ta mig tid att kunna hjälpa till lite.

Alltså, möjligen

SebastianP - Gävle
Vikkar - Stockholm

...men jag kan hjälpa till att bygga en bana även i Gävle om jag för några veckors varsel. En hel brädgårdsplan ger ju oanade möjligheter.

72

Ny medlem
Hur går det med Vårcupen?

Tror att det skulle röna större intresse om det blev en tävling - ett svartrace de lux. Anledningen är att jag tror att det börjar bli tajt i mångas almanackor nu när våren står för dörren.

Lycka till
B.

Crosscar

Ny medlem
Ja hur går det egentligen =)

Satsa på en enda i Gävle kanske? Brädgården verkade lovande! =)
Men jag kan köra en i Falun också om det är så. Dock är det rätt svårt att få tag på plats, är så mycket snö kvar och Lugnet är egentligen bäst. Inga bilar och massa yta som ingen stör sig på att vi är på.

cerro

Aktiv medlem
Mendel skrev:
> Konstig bump, men hur långt är ett cylocross
> lopp?

45-60min ungefär

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer