Värd att uppdatera?

Mangan

Ny medlem
Värd att uppdatera?
Hej Happyiter!
Förra året skaffade jag en billig cykel för att se om detta var något för mig. Det var det. Idag kör jag mycket (ja, jag är besatt jag oxå...) och är en flitig Happyläsare/inläggare. Bor i GBG så en vacker dag ska jag haka på en Happy Ride...

Nu till cykeln. Köpte den första jag provade, en Scott YZ1. Jag är rätt kort (169) och gillar hyfsat stökig terräng.

Jag gillar ramen väldigt bra! Det jag börjar störa mig på efter ha kört en hel del (...och läst på Happymtb) är att komponenterna är rätt usla. Det är Alivio och skrotfjädring. Man blir ju nervös när man läser på forumet att alla har tokgrymma cyklar ;-). Hur ska jag kunna hänga med på en Happyride? Hjälp, komplex!

Nu till min fråga; jag har tänkt börja med att slänga på XT bak för att sedan byta ut lite då och då. Jag behöver köra sönder lite grejer för att kunna sälja in det på hemmaplan.

Vad tror ni om min plan?

Undrar,
Mangan

Värd att uppdatera?
Funkar grejorna som dom ska,så tycker jag personligen att du ska köra till skiten går sönder och byta sedan!!
Men det är min åsikt.

/Fredde

Värd att uppdatera?
Det beror lite grann hur mycket pengar du har tillgång till. Jag skulle sattsat på en riktig gaffel i stället. Växlarna kan du byta senare. Alivio håler nog ett tag till ska du se :)

Tips på en pris värd gaffel är denna: Marzocchi EXR Pro från CRC.

Ramen är mycket riktigt skön, men som sagt var ..kompomnenterna... :-(.

Senast redigerad av en moderator:
Värd att uppdatera?
Om du har råd så kan du ju börja uppgradera smått. Det är väl ganska smart att börja med bakväxeln, den kan du använda på både 8-delat och 9-delat. Sedan vet jag inte om du gillar din gaffel eller inte, men om du inte gillar den så kan det vara smart att byta den. En bra gaffel kan kosta en hel del, men du kan tjäna mycket på ett byte.
Det som kommer kosta en del är om du tänker byta från 8-delat (du har väl 8-delat???) till 9-delat, då måste du byta kassett, reglage och kedja (kanska också baknav, jag vet inte om din kassettbody kan ta en 9-delad kassett).

Om du inte är sugen på att spendera så mycket pengar på att uppgradera så är det bara köra till skiten går sönder, som Fredde sa. När du köper nytt sedan (bättre saker) så känns det inte som du slösat pengar!

Värd att uppdatera?
Om du med "slänga på XT bak" menar att byta din Alivio bakväxelförare mot en dito XT så måste det vara en av de onödigaste uppgraderingarna du kan göra. Bakväxeln är bland det SISTA man bör uppgradera eftersom det tillför så oerhört lite. Börja i den här ordningen.

1. Hjul - kan vara dyrt men ger mycket pang för din peng.
2. Dämpare - tex. Marzocchi MX Comp är billig och bra och gör stor skillnad om det sitter en skräpdämpare få från början
3. Styre/styrstam's kombo - Kan göra stor skillnad för hur man upplever cykeln
4. Drivlinan (kassett, kedja, klingar, vevparti) - Byt endast om det pajjar
5. Växlar - byt endast om det pajjar eller inte fungerar tillfredställande

Komplex kan du lämna hemma. Ingen kommer bry sig om vad du har för prylar om du hänger med på Happyturer

Senast redigerad av en moderator:
Värd att uppdatera?
Crossmax: Jag hade faktiskt tänkt behålla 8-delat. Någon sa till mig för ett tag sen att det funkar smidigare (och bättre?) så. Detta för att det är mindre tajta dimensioner på grejerna och därför blir mindre känsligt. Och med tanke på att en del happyiter tar bort framklingor så klarar jag väl med endast 24 växlar... :-D

Mangan

Värd att uppdatera?
Kan inte annat än skriva under på allt det Rippa säger.

Och alla på Happyturerna har inte superexklusiva cyklar. Dessutom handlar det inte om cykeln! Pontus som jag tror brukar hänga med på turerna i Göteborg och som var med till Kinnekulle körde på en enklare Merida (minns jag rätt?) men var en av dom som klarade de tekniskt svåra bitarna allra bäst ändå - bara som exempel!

Bakväxeln är inte särskilt viktig i sammanhanget. Inte särskilt dyr att uppgradera till t.ex. Deore heller om du har komplex :-)

/jonas

Värd att uppdatera?
Håller med 100% enligt Rippa, det är rätt ordning. Dessutom, som Jomper påpekade, det behövs ingen lyxhoj för att hänga med oss - vare sig det är i Göteborg, Stockholm eller varsomhelst i landet. Jag har själv kört med allt från 3800kr cyklar och uppåt, men nu har jag lite värre grejer men jag hade lika kul innan dess också. :-)

/Leo - "It's not about the bike", "It's about the ride!"

ps. fast när man väl blivit så "insnöad" som vi som kör så mycket så tillför en riktigt fin cykel pricken över i:et. ;-)

Värd att uppdatera?
Härligt att höra! Cykling före grejer. Jag håller huvudet högt och lämpar av komplexen i mölndalsån. Problemet är att jag sköter grejerna så bra att det kommer dröja innan de rasar ;-D. För visst är det så att shopping ger lycka?!

Mangan

Värd att uppdatera?
Visst är det så! Mitt liv har gått i rosa och ljusblått sen jag bytte ut Psylon mot en Z1 Freeride. Visst kostade det nästan 5000:-, men mitt förhållande till min sambo har aldrig varit så bra som efter det köpet! Hon älskar min nya gaffel! :-)

Värd att uppdatera?
jomper Skrev:
-------------------------------------------------------
> Visst är det så! Mitt liv har gått i rosa och
> ljusblått sen jag bytte ut Psylon mot en Z1
> Freeride. Visst kostade det nästan 5000:-, men
> mitt förhållande till min sambo har aldrig varit
> så bra som efter det köpet! Hon älskar min nya
> gaffel! :-)
> ---
> There's no time like the present time for a bike
> ride

Hehe......det var bra!

/Fredde

Värd att uppdatera?
Tokgrymma cyklar...

Jag har absolut inget emot att cykla eller att synas på det här:

ImagePIC00003.jpg

Lite svårhanterat i skogen numera med Big Apple slicks och all extra vikt, men det funkar utmärkt för pendling och jag kan lämna det parkerad i stan i några timmar (med en bra lås på) utan att oroa mig alltförmycket. (Detta ska absolut inte underskattas!)

Gore-kablage är värd mer än resten av cykeln, och jag bytte ut från 1994 XT till 1990 Exage bakväxel eftersom jag kör enbart med friction-mode på mina topshifters och min fru behövde lite bättre växelfunktion på sin Miyata Quick-Cross pendlarhoj.

Rippas list var bra, men han glömde 3 viktiga men förhållandevis billiga uppgraderingar som kan få cykeln att känna som nästan ny:

Däck
Växel- och bromsvajrar
Bromsklossar

Värd att uppdatera?
Behåll 8-delat så länge du kan för 9-delat ger bara ett 34-tandat drev bak. Vilket man sällan behöver i Sverige. Jag har kör med 8-delat sedan 97 och kommer att förtsätta så länge det finns delar kvar. Jag tycker att du ska uppgradera framdäpmare först sedan kan du ju byta till liter roligare styre, styrstam o.s.v om du måste köpa något. Resten byter du när du tycker att det inte funkar längre. Ut och ha rolig i skogen i stället.

Värd att uppdatera?
Håller med "Den Gamle". Behåll vxln. Skaffa ny dämpare, kan göra undervärk. Framför allt om du har scottdämparen. Den har en tendens att gå sönder väldigt fort. I af min kompis gjorde det...
Hjulen tycker jag också du ska behålla till dom går sönder. Därmot nya däck kan vara nått å skaffa. Vad jag minns så var inte däcken på YZ cyklarna några höjdare. Tror dock att du "bara" får platts med 2.25 däck bak. Schwalbe's 2.25 däck passar utmärkt och är grymt sköna och med bra fästen (både i vått och torrt).

Värd att uppdatera?
Daner Skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Rippas list var bra, men han glömde 3 viktiga men
> förhållandevis billiga uppgraderingar som kan få
> cykeln att känna som nästan ny:
>
> Däck
> Växel- och bromsvajrar
> Bromsklossar

Slitdelar som byts ut regelbundet. Räknas inte som uppgradering :)

Värd att uppdatera?
Byter du till en bra dämpare är det ju något som kan följa med till nästa cykel, sen när du snöat in på någon dyr ram med fånigt namn gjord i en lite serie.

Värd att uppdatera?
Alivio är det inget större fel på, möjligen att det är lättare att köra bort grejerna eftersom dom är lite klenare men det är här (imo) gränsen för vad som funkar att köra i skogen med. Sköter du grejerna väl så är det ljusår bättre än dåligt inställda XT-grejjer

Värd att uppdatera?
Den Gamle:
9delat ger 34 bak? jag ar då 32-11 och har 9delat.. det beror på vad du köper.. du kan köpa 2 oliak typer av kassetter.. den med 34-11 och den med 32-11.. att ha 9 delat är grymt bra jämfört med 7 och 8 delat.. då kan du hitta den växeln du vill ligga på och då orkar man mycket längre på distanspassen då man får
"rätt" kadens till "rätt" fart..

fast åandra sidan.. skall du hålla på och uppgradera så kan det vara mer länt att sälja hojjen och köpa en ny..

många som köper en hojj och sedan byter ut allt och vipps så hade de haft en mycke bättre hojj från början för en mindre peng.

Tillbaka
Topp