värdeminskning vid begagnad hoj?

kimkimano

Medlem
Vad är skälig procentuell värdeminskning vid köp av bedagad hoj från 2015 i bara skick.

Vad tycker ni man kan säga att en cykel minskar i värde vid köp av begagnat, hur resonerar ni?

Cykel där nypris var över 15.000:- så 70 % minskning om det är kolfiber ram, inga garantier på ram som nästa ägare vilket jag tycker gör att det inte är värt att köpa en dyr cykel begagnat.

70% minskning för en ett år gammal hoj? Eh, nog för att människor har en tendens att överskatta värdet på sina prylar, men 70% på ett år är galet det med.

Stervelo sa:
70% minskning för en ett år gammal hoj? Eh, nog för att människor har en tendens att överskatta värdet på sina prylar, men 70% på ett år är galet det med.

Då skulle nog ingen köpa ny cykel. Bara vänta ett år och få den 70% lägre. Låter lite väl billigt va?

Fattar det med med att ingen säljer en cykel med 70% värdeminskning efter ett år, men just det med garanti biten och om man köpt en begagnad cykel för 15-50.000:- så är det jävligt surt att få en spricka i ramen eller annat problem.

Jag tycker de flesta annonser på begagnade cyklar man ser nuförtiden bara är utsatta av lycksökare som tar överpriser. En del snuddar ju ibland nypriset på senare modeller fast dom säljer en äldre modell.

Runt halva priset tycker jag är rimligt. Sen nän tusenlapp upp eller ner beroendes på skick och utrustning/komponenter.

Beror ju också på vad man menar med "nypris". Cykeln kan ju vara köpt under rea på hösten och då får man garanterat mer än 55% av det man betalt. Skulle säga att man får ca 80% efter ett år i så fall, det har i alla fall jag fått flera ggr.

Jonas

Svårt att säga. Vad menar man med "nypriset"? En cykels bruksvärde blir ju inte mindre om man köpt den på rea från Tyskland under hösten / fått rabatt för att man jobbar i cykelbutik / är sponsrad etc etc än om man köpt den för rek utpris i Sverige på våren....Det verkar vara något slags moraliskt prisavdrag som folk är ute och far efter. "Du fick den billigt - därför ska jag få den jävligt billigt". Vad det nu är för moral i det resonemanget? Det är iofs inte heller realistiskt att tro att man ska cykla gratis - alltså köpa billigt och sälja dyrt.

Håller med om prisfallet på ffa karbonramar. Vad spelar det för roll att det är 5 års garanti när det bara gäller första ägaren?

Kort sagt: det går inte att säga vad som är en realistisk prissättning på en beg cykel. På ett år skulle jag säga mellan 25-30% avdrag på rek utpris i butik. 35-45% om det rör sig om en karbonram. Bör i så fall åtminstone täcka stora delar av ev utgifter för en ny ram / framtriangel.

StoraBerg sa:
Kort sagt: det går inte att säga vad som är en realistisk prissättning på en beg cykel. På ett år skulle jag säga mellan 25-30% avdrag på rek utpris i butik. 35-45% om det rör sig om en karbonram.

Vad spelar det för roll om det är aluminiumram eller kolfiber ram. Garantin gäller ju bara första ägaren oavsett material?

kay sa:
StoraBerg sa:
Kort sagt: det går inte att säga vad som är en realistisk prissättning på en beg cykel. På ett år skulle jag säga mellan 25-30% avdrag på rek utpris i butik. 35-45% om det rör sig om en karbonram.

Vad spelar det för roll om det är aluminiumram eller kolfiber ram. Garantin gäller ju bara första ägaren oavsett material?

Lättare att upptäcka eventuella sprickor/skador etc på en aluram. Krashar man med en kolfiberram är det inte säkert att man märker om laminatet eventuellt har börjat delaminerat eller om det har blivit någon liten spricka någonstans.

Varför mer avdrag bara för att det är kolfiber? Tåligare än aluminium (oftast), går att laga (till skillnad mot aluminium) osv.
Visst interna sprickor. Men en aluminium ram kan ju vara mattad utan att man ser det och så spricker den på första turen. Det är ju en gamble oavsett

Senast ändrad:
Reacyklar säljs med 25-30% prisavdrag i butik, så en använd cykel bör i så fall säljas för mindre. I all synnerhet om samma modell man vill sälja finns ny i butik på rea.
Så resonerar jag iaf, har alltid lyckats sälja cyklarna snabbt.

Henrik_E sa:

Lite väl hårt kanske men givetvis beroende på skick.
Jag sålde min gamla HT i våras för Nypris x ,5. Då var den 3 år, sliten men i gott skick.
I efterhand inser jag att jag sålde för billigt då jag blev nerringd av köpare. Köparen körde 30 mil för en cykel som de betalade 5000 kr för.

Så kan det gå om man lyssnar på Happykollektivets råd gällande begpriser....

Dyrare cyklar brukar ha större relativt prisfall än billigare, helt enkelt därför att marknaden är större. En cykel för 100´ som säljs för 50´efter ett år har en mindre potentiell marknad en en för 10´som säljs för 5´efter samma period.

AAverdal sa:
Henrik_E sa:

Jag sålde min gamla HT i våras för Nypris x ,5. Då var den 3 år, sliten men i gott skick.
I efterhand inser jag att jag sålde för billigt då jag blev nerringd av köpare. Köparen körde 30 mil för en cykel som de betalade 5000 kr för.

5000kr för 3 års hojande o du gnäller?

Hörde jobbiga siffror på nyheterna om att vi svenskarna lever som om det fanns 4,2 jordklot. Samt att den genomsnittliga saken vi köper används mindre än 1 år. Vi är nog inte så jävla bra med miljön när det kommer till kritan.

Tid för reflektion kanske?

Nu så är det ju så grymt bra readeals såhär års plus att efterfrågan på att köpa cykel (förutom CX) i oktober-november är nästan obefintlig. Så vill man sälja sin cykel just nu så får man räkna med ett oerhört lågt pris jämfört med det listpris man glatt betalade i våras. Temat för säljare är "jag vill bara bli av med den". Temat för köpare är "an offer I couldn't refuse". Gäller både cykelhandlare och privatsäljare.

ericke sa:
AAverdal sa:
Henrik_E sa:

5000kr för 3 års hojande o du gnäller?

Mest för att ge en lite annan bild av begpriser.
Inte så bitter men inser att folk var villiga att betala 1000-1500 kr mer.

Personligen fattar jag inte varför många tycker det är konstigt att 40-50% av nypriset är rätt rimligt.
"för lite pengar" säger de flesta (utom eventuell köpare då)

Ja visst det ÄR lite pengar jämfört vad man köpte den för. Men då har ju den som köpte den haft produktgaranti vid
eventuella fel och brister. Något som ägare 2 inte får över huvudtaget. Plus att man kanske inte kan se några fel som sedan dyker upp första turen.

Självklart är ju cyklar precis som allt annat som säljs och köps begagnat styrt över vad som ingår och vad det är för prylar.

Själv skulle jag aldrig köpa en begagnad cykel som var 2-3 år gammal för -25% av nypris. Då lägger jag hellre upp lite mer pengar och vet att jag får en cykel med garanti. Men det är jag det.

vinylknaster sa:
Personligen fattar jag inte varför många tycker det är konstigt att 40-50% av nypriset är rätt rimligt.
"för lite pengar" säger de flesta (utom eventuell köpare då)

Ja visst det ÄR lite pengar jämfört vad man köpte den för. Men då har ju den som köpte den haft produktgaranti vid
eventuella fel och brister. Något som ägare 2 inte får över huvudtaget. Plus att man kanske inte kan se några fel som sedan dyker upp första turen.

Självklart är ju cyklar precis som allt annat som säljs och köps begagnat styrt över vad som ingår och vad det är för prylar.

Själv skulle jag aldrig köpa en begagnad cykel som var 2-3 år gammal för -25% av nypris. Då lägger jag hellre upp lite mer pengar och vet att jag får en cykel med garanti. Men det är jag det.

Håller med. Inte heller ovanligt att införskaffningspriset är ca 75-80% av listpris.
Däremot tycker jag att 45% av inköpspris efter 2 år är lågt. Men det beror på skicket. Är den stenhårt körd så är det kanske rätt.
Sen får man ha med försäljningstiden i kalkylen. Jag sålde min på en timme.
Orkar man med hundra däckssparkare på vägen till avslut så kan man få mer.

Personligen skulle jag aldrig köpa en begagnad cykel. Och förstår inte heller riktigt hur begagnathandeln med cyklar kan vara så stor. Satsa på att bygga ihop en riktigt bra och egenanpassad cykel i stället och använd den så länge som möjligt. Nör delar slits går de att byta ut, och oftast går det även utmärkt att uppgradera till nya, bättre komponenter om suget uppstår.

AAverdal sa:
vinylknaster sa:

Håller med. Inte heller ovanligt att införskaffningspriset är ca 75-80% av listpris.
Däremot tycker jag att 45% av inköpspris efter 2 år är lågt. Men det beror på skicket. Är den stenhårt körd så är det kanske rätt.
Sen får man ha med försäljningstiden i kalkylen. Jag sålde min på en timme.
Orkar man med hundra däckssparkare på vägen till avslut så kan man få mer.

Jo 45% kan kännas lågt. Såklart är det styrt över skick. Svårt att sätta en riktlinje generellt då skicket och prylar varierar från fall till fall. Men i mångt och mycket tycker jag många sätter överpriser på begagnat.

Sen drar jag själv mer än gärna av pengar på det jag säljer för att slippa däcksparkare, testpiloter och sista-priset-kompisar :)

geologen sa:
Personligen skulle jag aldrig köpa en begagnad cykel. Och förstår inte heller riktigt hur begagnathandeln med cyklar kan vara så stor. Satsa på att bygga ihop en riktigt bra och egenanpassad cykel i stället och använd den så länge som möjligt. Nör delar slits går de att byta ut, och oftast går det även utmärkt att uppgradera till nya, bättre komponenter om suget uppstår.

Hittills har jag bara köpt nya cyklar men med dagens löjligt låga begagnatpriser så är nog sista nycykeln redan köpt. Finns ju ingen anledning att betala dubbla priset för en ny cykel.

Jag har bara haft goda erfarenheter av köpa beggat. Man kan få väldigt mycket för pengarna. Passar inte cykeln i storlek eller användingsområde, så är det bara att sälja och få igen pengarna. Senaste cykeln var ny, förra begagnad, den innan ny och tidigare cyklar till största delen begagnade. Jag tror jag har betalt 30-60% av nypris beroende på skick och ålder. Om man hittar skador i ramen på en ett år gammal cykel, så täcks det med största sannolikhet av hemförsäkringen. Självrisken på ~1500:- är troligtvis betydligt mindre än det lägre priset för begagnatköp.

Jilster sa:
Hörde jobbiga siffror på nyheterna om att vi svenskarna lever som om det fanns 4,2 jordklot. Samt att den genomsnittliga saken vi köper används mindre än 1 år. Vi är nog inte så jävla bra med miljön när det kommer till kritan.

Undra hur miljömedvetna dom är i Kina och Indien. 10 millar i Sverige gör varken från eller till på miljöpåverkan sett till de +2 miljarderna som bor där.

Skulle Sverige försvinna från tellus yta så tvivlar jag stort på att det ens skulle betyda 1 procent av jordens utsläpp som försvann tillsammans med Sveriges.

Tid för reflektion?

Jag har aldrig köpt begagnat utan bara utgår ifrån vilka priser som sätts i annonserna. I synnerhet på MTB. En racer slits ju inte på samma sätt.
Sen tycker jag det är lite tragiskt vad många det är som köper dyra cyklar och bara använder en säsong, om ens så länge. Och sen säljer. Hela tiden nya snabba kickar, nyhetens behag. Kan man inte njuta av det man har några år? Jag fattar inte.

Konkret sa:
Jilster sa:

Undra hur miljömedvetna dom är i Kina och Indien. 10 millar i Sverige gör varken från eller till på miljöpåverkan sett till de +2 miljarderna som bor där.

Skulle Sverige försvinna från tellus yta så tvivlar jag stort på att det ens skulle betyda 1 procent av jordens utsläpp som försvann tillsammans med Sveriges.

Tid för reflektion?

Sverige står för endast 0,16 procent av de globala utsläppen.
Källa nätet.

räkneexempel 10 000kr cykel
20% försvinner när man köper den, så 8000:-

sen försvinner 15%-20% av nypriset efter ett år ifall den är i bra skick
så 6000:- -6500:-

sen kan man räkna ungafär 10%per år efter detta, så andra året är den värd 5000:-, tredje året värd 4000:-

sen får man givetvis dra av för slitage, måste man byta kasett eller däck så kanske 500kr billigare.
Denna värdeminskning känner jag är helt okej.

Jag har för mig att Försäkringsbolag räknar -30% första året sen 20% de nästkommande åren för värdet på datordelar som har större generationsskillnad

Senast ändrad:
Konkret sa:
Konkret sa:
Jilster sa:

Tid för reflektion?

Sverige står för endast 0,16 procent av de globala utsläppen.
Källa nätet.
men vi är ~0.0014% av världens befolkning.

Konkret sa:
Jilster sa:

Tid för reflektion?

Vad är lättast för dig, ändra hur DU konsumerar eller ändra hur 10 kineser konsumerar? Om DU som individ överkonsumerar, skyll inte ifrån dig på att du är så få.

geologen sa:
Det kan aldrig bli billigare att köpa lösa komponenter
Varför ska man köpa billigare för att sen byta ut till bättre komponenter.

Låter som det dyraste alternativet.

I slutändan handlar det om att få bästa materialet för minst antal pengar.
Slitagedelar är i sammanhanget relativt billigt.
Därför köper jag elitcyklisternas säsongshojar där ofta hjulen är helt oanvända

Visst kan det bli billigare. Och det jag sparade på att köpa en billig men bra kinaram motsvarade många tusenlappar.

Dessutom får jag en cykel anpassad till mig, inte Herr Genomsnitt eller Herr Elitcyklist.

konscious sa:
geologen sa:
Det kan aldrig bli billigare att köpa lösa komponenter
Varför ska man köpa billigare för att sen byta ut till bättre komponenter.

Låter som det dyraste alternativet.

I slutändan handlar det om att få bästa materialet för minst antal pengar.
Slitagedelar är i sammanhanget relativt billigt.
Därför köper jag elitcyklisternas säsongshojar där ofta hjulen är helt oanvända

Billigare blir det väldigt sällan men bra mycket roligare att få det som man vill ha det från början.

Jag brukar oftast lägga mig lite över det jag vill ha för det jag säljer. Då har köparen en viss prutmån att gå på.
Är det nåt, tex cykeldelar, jag inte kommer ha nån användning av i framtiden så blir priset lågt eller gratis. Bättre att nån annan får nytta av det än att den/det tar upp onödig plats.

Tillbaka
Topp