Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Stervelo sa:70% minskning för en ett år gammal hoj? Eh, nog för att människor har en tendens att överskatta värdet på sina prylar, men 70% på ett år är galet det med.
kay sa:Stervelo sa:70% minskning för en ett år gammal hoj? Eh, nog för att människor har en tendens att överskatta värdet på sina prylar, men 70% på ett år är galet det med.
Då skulle nog ingen köpa ny cykel. Bara vänta ett år och få den 70% lägre. Låter lite väl billigt va?
StoraBerg sa:Kort sagt: det går inte att säga vad som är en realistisk prissättning på en beg cykel. På ett år skulle jag säga mellan 25-30% avdrag på rek utpris i butik. 35-45% om det rör sig om en karbonram.
kay sa:StoraBerg sa:Kort sagt: det går inte att säga vad som är en realistisk prissättning på en beg cykel. På ett år skulle jag säga mellan 25-30% avdrag på rek utpris i butik. 35-45% om det rör sig om en karbonram.
Vad spelar det för roll om det är aluminiumram eller kolfiber ram. Garantin gäller ju bara första ägaren oavsett material?
För att folk fått för sig att det är skörare än metall? Upplevt värde är det viktigaste när man säljer begagnat.Jensen sa:Varför mer avdrag bara för att det är kolfiber?
Henrik_E sa:Nypris * 0.45
AAverdal sa:Henrik_E sa:Nypris * 0.45
Lite väl hårt kanske men givetvis beroende på skick.
Jag sålde min gamla HT i våras för Nypris x ,5. Då var den 3 år, sliten men i gott skick.
I efterhand inser jag att jag sålde för billigt då jag blev nerringd av köpare. Köparen körde 30 mil för en cykel som de betalade 5000 kr för.
Så kan det gå om man lyssnar på Happykollektivets råd gällande begpriser....
Henrik_E sa:För att folk fått för sig att det är skörare än metall? Upplevt värde är det viktigaste när man säljer begagnat.Jensen sa:Varför mer avdrag bara för att det är kolfiber?
ericke sa:AAverdal sa:Henrik_E sa:Nypris * 0.45
Lite väl hårt kanske men givetvis beroende på skick.
Jag sålde min gamla HT i våras för Nypris x ,5. Då var den 3 år, sliten men i gott skick.
I efterhand inser jag att jag sålde för billigt då jag blev nerringd av köpare. Köparen körde 30 mil för en cykel som de betalade 5000 kr för.
Så kan det gå om man lyssnar på Happykollektivets råd gällande begpriser....
5000kr för 3 års hojande o du gnäller?
vinylknaster sa:Personligen fattar jag inte varför många tycker det är konstigt att 40-50% av nypriset är rätt rimligt.
"för lite pengar" säger de flesta (utom eventuell köpare då)
Ja visst det ÄR lite pengar jämfört vad man köpte den för. Men då har ju den som köpte den haft produktgaranti vid
eventuella fel och brister. Något som ägare 2 inte får över huvudtaget. Plus att man kanske inte kan se några fel som sedan dyker upp första turen.
Självklart är ju cyklar precis som allt annat som säljs och köps begagnat styrt över vad som ingår och vad det är för prylar.
Själv skulle jag aldrig köpa en begagnad cykel som var 2-3 år gammal för -25% av nypris. Då lägger jag hellre upp lite mer pengar och vet att jag får en cykel med garanti. Men det är jag det.
AAverdal sa:vinylknaster sa:...text...
Håller med. Inte heller ovanligt att införskaffningspriset är ca 75-80% av listpris.
Däremot tycker jag att 45% av inköpspris efter 2 år är lågt. Men det beror på skicket. Är den stenhårt körd så är det kanske rätt.
Sen får man ha med försäljningstiden i kalkylen. Jag sålde min på en timme.
Orkar man med hundra däckssparkare på vägen till avslut så kan man få mer.
geologen sa:Personligen skulle jag aldrig köpa en begagnad cykel. Och förstår inte heller riktigt hur begagnathandeln med cyklar kan vara så stor. Satsa på att bygga ihop en riktigt bra och egenanpassad cykel i stället och använd den så länge som möjligt. Nör delar slits går de att byta ut, och oftast går det även utmärkt att uppgradera till nya, bättre komponenter om suget uppstår.
K ristian sa:Jag tycker tvärt om. Att begagnatpriserna är löjligt höga.
Jilster sa:Hörde jobbiga siffror på nyheterna om att vi svenskarna lever som om det fanns 4,2 jordklot. Samt att den genomsnittliga saken vi köper används mindre än 1 år. Vi är nog inte så jävla bra med miljön när det kommer till kritan.
Tid för reflektion kanske?
Konkret sa:Jilster sa:Hörde jobbiga siffror på nyheterna om att vi svenskarna lever som om det fanns 4,2 jordklot. Samt att den genomsnittliga saken vi köper används mindre än 1 år. Vi är nog inte så jävla bra med miljön när det kommer till kritan.
Undra hur miljömedvetna dom är i Kina och Indien. 10 millar i Sverige gör varken från eller till på miljöpåverkan sett till de +2 miljarderna som bor där.
Skulle Sverige försvinna från tellus yta så tvivlar jag stort på att det ens skulle betyda 1 procent av jordens utsläpp som försvann tillsammans med Sveriges.
Tid för reflektion?
men vi är ~0.0014% av världens befolkning.Konkret sa:Konkret sa:Jilster sa:Hörde jobbiga siffror på nyheterna om att vi svenskarna lever som om det fanns 4,2 jordklot. Samt att den genomsnittliga saken vi köper används mindre än 1 år. Vi är nog inte så jävla bra med miljön när det kommer till kritan.
Undra hur miljömedvetna dom är i Kina och Indien. 10 millar i Sverige gör varken från eller till på miljöpåverkan sett till de +2 miljarderna som bor där.
Skulle Sverige försvinna från tellus yta så tvivlar jag stort på att det ens skulle betyda 1 procent av jordens utsläpp som försvann tillsammans med Sveriges.
Tid för reflektion?
Sverige står för endast 0,16 procent av de globala utsläppen.
Källa nätet.
Konkret sa:Jilster sa:Hörde jobbiga siffror på nyheterna om att vi svenskarna lever som om det fanns 4,2 jordklot. Samt att den genomsnittliga saken vi köper används mindre än 1 år. Vi är nog inte så jävla bra med miljön när det kommer till kritan.
Tid för reflektion?
Det kan aldrig bli billigare att köpa lösa komponentergeologen sa:Personligen skulle jag aldrig köpa en begagnad cykel. Och förstår inte heller riktigt hur begagnathandeln med cyklar kan vara så stor. Satsa på att bygga ihop en riktigt bra och egenanpassad cykel i stället och använd den så länge som möjligt. Nör delar slits går de att byta ut, och oftast går det även utmärkt att uppgradera till nya, bättre komponenter om suget uppstår.
konscious sa:Det kan aldrig bli billigare att köpa lösa komponentergeologen sa:Personligen skulle jag aldrig köpa en begagnad cykel. Och förstår inte heller riktigt hur begagnathandeln med cyklar kan vara så stor. Satsa på att bygga ihop en riktigt bra och egenanpassad cykel i stället och använd den så länge som möjligt. Nör delar slits går de att byta ut, och oftast går det även utmärkt att uppgradera till nya, bättre komponenter om suget uppstår.
Varför ska man köpa billigare för att sen byta ut till bättre komponenter.
Låter som det dyraste alternativet.
I slutändan handlar det om att få bästa materialet för minst antal pengar.
Slitagedelar är i sammanhanget relativt billigt.
Därför köper jag elitcyklisternas säsongshojar där ofta hjulen är helt oanvända