[Värdering] Hjälp mig värdera en modifierad elcykel

erikmalmo

Medlem
Hej!

Jag fick tips på det här forumet av några goda vänner som är cyklister. Av allt att döma är detta ett föredömligt forum!

Jag går rakt på sak. En nära vän, tillika aktiv cyklist av alla de slag, gick nyligen bort. Jag har blivit ombedd att sälja hans cyklar och tänkte börja med en av hans arbetshästar. Jag kan inte mycket om cyklar och det bästa råd jag fått från andra cyklister är att komma hit för att fråga forumet.

Jag var kluven inför om den här posten kanske passar bättre på "vanliga" forumet, men jag vill inte att min första post någonsin ska gå mot forumreglerna ?

Efter att jag tog bilderna i dagsljus (nu är det ganska mörkt) skickade en vän Velominati-reglerna så jag ber på förhand om ursäkt för detta ?

Fakta:
* Jag är ganska säker på att cykeln är köpt på Biltema, antagligen den här modellen https://www.biltema.se/fritid/cyklar/elcyklar/elcykel-mtb-275-7-vaxlar-2000042351 eller någon variant av den.
* Cykeln är modifierad så att originalmotorn (bakhjulsdriven) är borttagen och ersatt med en motor som sitter under navet.
* Jag vet inte hur många km den är cyklad men vi kan anta att den är relativt välanvänd.
* Med cykeln kommer två identiska batterier.
* Hjulen och däcken är inte original, jag har minst ett extra hjul och två däck som är original.
* Pedaler är bytta mot "One Up"
* Det finns en "likadan" cykel till som är i princip Biltema-original (fast utseendemässigt lik denna/svartmålad/hjulen utbytta).

IMG_20191228_102915.jpg

IMG_20191228_102923.jpg

IMG_20191228_102928.jpg

IMG_20191228_102935.jpg

IMG_20191228_102952.jpg

IMG_20191228_103001.jpg

IMG_20191228_103026.jpg

IMG_20191228_103149.jpg

IMG_20191228_103206.jpg

IMG_20191228_103242.jpg

IMG_20191228_103254.jpg

IMG_20191228_103309.jpg

Pedal "One Up" (bilden är från den andra cykeln)
IMG_20191228_102227.jpg

IMG_20191228_105318.jpg

IMG_20191228_110331.jpg

IMG_20191228_105356.jpg

IMG_20191228_110115.jpg

Tack på förhand!

Tyvärr ingen aning om pris, men vill bara säga att det var en föredömlig första-post! Välkommen till forumet, hoppas nån (annan) kan hjälpa till. I "värsta" fall (dvs om ingen svarar här) kan du kan posta en länk till denna post i Vad är min cykel värd-tråden (https://happyride.se/forum/read.php/1/1818191) på icke-elsidan.. Det skulle iaf jag tycka var helt ok, och då är jag ändå en ganska rabiat anti-elcykel-i-vanliga-forumet-happyit.

Tack för det fina välkomnandet!

Har som sagt hört mycket bra om forumet så jag blev inte överraskad, men glad.

Jag avvaktar några dagar och ser om det är någon som vill försöka sig på en värdering. Om det inte har hänt något så kikar jag in i det vanliga forumet och skriver ett meddelande som du föreslog.

Risken är stor att en elcykel post på happyride kommer att flyttas hit!

Jag är ingen expert elcykelvärdering. Begagnade cyklar, såväl vanliga som elcyklar har lågt värde. Under förutsättning att cyklarna är i rimligt skick så bör du få 35-65% av nypriset. Så du kan uppskatta ett pris för den av dina cyklar som är original.

Elcykeln på bilden, är ombyggd med Bafang system som har ganska bra rykte. Men den är lite kenpigare. Motor + elsystem + 2 batterier lär kosta över 10000 kronor nytt. Cykeln är billig, motsvarande icke el från Biltema kostar kanske 3000. Men den här cykeln konkurrerar med begagnade elcyklar med mittmotor från erkända leverantörer som Shimano, Bosch och Yamaha. Jag har hittat elcyklar med dessa system för 8000 - 120000. Med det extra batteriet kan den vara värd säg 5000-7000 eller lite mer. Batterier är dyra, det kan vara ide att sälja det extra batteriet separat, men du måste veta vad det är, dessutom hitta en köpare som har behov av det.

Prova exempelvis att lägga ut annons på Tradera, lägg utropspris på ditt lägsta accepterade pris. Man kan få fantasipriser, men också oväntat låga priser (billiga saker till höga priser och även tvärtom). F.n har man halva sälj provisionen.

Tack, informationen om Bafangs rykte är uppskattad, det visste jag inte tidigare.

Jag tror du kan ha rätt om värdet, jag kan tänka mig att det ligger där någonstans.

Ett problem med Tradera är väl att det är väldigt dyrt att skicka en cykel? Eller är det vanligt att man åker långt för att hämta en cykel? Malmö är rimligt stort, men de flesta på Tradera är ju inte från Malmö =)

Men som jag förstår det så rekommenderar du Tradera framför happyride Köp & Sälj?

Om jag får fler som värderar cykeln enligt det du föreslår 5-7000 så kanske jag lägger den på Köp & Sälj. Om det är väldigt olika förslag de kommande dagarna (eller inga alls) så kanske jag ska använda Tradera som du säger.

Tack hur som helst!

Jag föreslog Tradera eftersom det är en stor annonssajt. Dessutom finns det en hel del som inte kan avstå från att lägga bud när auktionstiden håller på att gå ut. Så svårsålda saker blir ofta sålda på Tradera. Men Tradera tar ganska saftiga säljprovisioner, 10% av slutpriset, dock max 200 kronor (tror jag). Blir objektet inte sålt så kostar det inget. Så man kan testa fram en rimlig budstart om objektet inte blir sålt, genom att sänka utgångspriset vid omstart av annonsen.

På tradera kan du begränsa till endast avhämtning. Att paketera en cykel är ju lite omständligt, så oavsett var du annonserar så är det enklast för dig är att begränsa så att du slipper skicka. Malmö med omnejd har tillräckligt stor folkmängd, så det finns inget större skäl att skicka. Dessutom är det inte tillåtet för privatpersoner att skicka litiumjon batterier. Dock vet jag inte om transportören kontrollerar det.

Blocket tar 40 kronor. Jag tror att Blocket tar ut en extra kostnad om man vill ändra pris. Så att testa fram ett rimligt pris kan kosta en del. Många säljer fler saker på en annons.

Nackdelen med olika forums köp&sälj är att det är färre som hittar dit. Så ofta går det bättre att sälja på Blocket eller Tradera.

Du lär inte få så många värderingar. Det finns en del trådar som är ointressanta för de flesta på Happyride, exempelvis inlägg om elcyklar.

Du kan prova att lägga in annons på köp&sälj, och se vilken responsen blir. Om ingen nappar, gå över till Blocket eller Tradera.

Tycker inte det ser ut som att cykeln varit elcykel från början, det ser ut som en konverterad vanlig cykel.

Eftersom det är ett hemmabygge med buntbandslösningar och ingen historik så är värdet ganska lågt.
Skulle tro att man kan sälja cykeln för 3-4.000 kr på sin höjd. Extraprylarna säljs nog bäst separat som rois föreslår. Finns kanske 2.000 kr i batteriet om man har lite flax.

Tillbaka
Topp