Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
kais01 sa:dä ä måddärnt.
men med nackdelar. 10an och 11an kan man räkna bort som seriösa alternativ annat än att lalla lugnt mellan stigar. beror på att slitaget är stort, och friktionen likaså.
men med nackdelar. 10an och 11an kan man räkna bort som seriösa alternativ annat än att lalla lugnt mellan stigar. beror på att slitaget är stort, och friktionen likaså.
så för grusfart på cykelvasan och liknande behöver man en klinga som ger god fart med 12 eller helst 13 kugg. vi pratar 40-45 men gärna mer.
räkna sedan ut den groteska storleken på största klingan bak för att klara stigarna hemma, och vad den väger och kostar jämfört med alternativet att växla med till en mindre klinga fram.
fredagen och chipspåsen är räddad:)
Kristoffer R sa:Jag kör så långsamt att jag klarar mig med en liten klinga fram.
Motionslopp och cykla fort? Varför?
Jag bestämde mig just för att inte köra 1x11 utan fortsätta med 1x10.
:)
kais01 sa:tack JT.
vi har varit igenom friktion för små drev tidigare i happy. 11an är dokumenterat kass, typiska förluster är 6-10 procent. 10an lär inte vara bättre. först 13 är egentligen ok.
det här är lätt att testa på vilken landsvägscykel som helst genom att köra lilla-lilla. det känns efter en kort stund.
har ingenting alls emot enväxlat fram, har gjort så på flera cyklar decennier bakåt. kedjan hoppar av ibland men det kan man leva med.
men 11 bak går alltså bort som annat än en leksak. så ska man ha enkelklinga bör man tänka bort drev mindre än 12.
och då blir det plötsligt inte lika kul.
Sen är ju kedjelinjen rätt sjuk om man inte ska ha enkelklingan så långt ut så att man böjer stora drevet bak när man bryter.kais01 sa:tack JT.
vi har varit igenom friktion för små drev tidigare i happy. 11an är dokumenterat kass, typiska förluster är 6-10 procent. 10an lär inte vara bättre. först 13 är egentligen ok.
emmer sa:Sen är ju kedjelinjen rätt sjuk om man inte ska ha enkelklingan så långt ut så att man böjer stora drevet bak när man bryter.kais01 sa:tack JT.
Bengt-re sa:Kristoffer R sa:Jag kör så långsamt att jag klarar mig med en liten klinga fram.
Motionslopp och cykla fort? Varför?
Jag bestämde mig just för att inte köra 1x11 utan fortsätta med 1x10.
:)
Du är lika klok som jag!
Skall vi bilda en klubb? Långsamma framstegsfientliga gubbars cykelklubb kunde den heta?
Men det har ju lite med kedjestagslängd att göra så det är väl mest ett "problem" på HT och inte på FS.castrello sa:...och alla dessa "problem" som nämns har jag aldrig upplevt i Verkligheten när jag faktiskt använt Sram X01 i drygt ett år.emmer sa:Sen är ju kedjelinjen rätt sjuk om man inte ska ha enkelklingan så långt ut så att man böjer stora drevet bak när man bryter.kais01 sa:tack JT.
Fast jag tror tråden handlar om mtb, så varför dra in grusvägrally?eiskall sa:För att det är trendigt och att proffsen kör det. Och den där obeskrivligt underbara känslan av ett reglage mindre på styret.
Skulle tro att de flesta här på Happy skulle cykla snabbare med framväxel.
När man cyklar med folk och dom trampar ur högsta växeln känns det lite sådär. Eller när lägsta växeln är för tung för den tekniska uppförsbacken så att man måste ställa sig upp och bryta, och därmed tappa fästet.
Inget för mig :)
Vasan vanns med 2x11 ;)
#flamebait
TBone sa:Fast jag tror tråden handlar om mtb, så varför dra in grusvägrally?eiskall sa:För att det är trendigt och att proffsen kör det. Och den där obeskrivligt underbara känslan av ett reglage mindre på styret.
När man cyklar med folk och dom trampar ur högsta växeln känns det lite sådär. Eller när lägsta växeln är för tung för den tekniska uppförsbacken så att man måste ställa sig upp och bryta, och därmed tappa fästet.
Vasan vanns med 2x11 ;)
#flamebait
Nu är väl XC(E/O) MTB-diciplin (och så nog den största) och där kan det ju bitvis vara rena rama cykelvägen kombinerat med stöddiga klättringar och skräpiga passager.TBone sa:Fast jag tror tråden handlar om mtb, så varför dra in grusvägrally?
kais01 sa:SalkinL, 6-10 procent dras från vad du orkar trampa, även från kraften som går åt att dra runt vaniljdäcken eller luftmotståndet eller framdrivningen eller uppförsbacken. den är total och den märks mer i verkligheten än på internet. när man går ner under 100w dvs för en svagare cyklist är förlusten i procent ännu större..
eiskall sa:TBone sa:Fast jag tror tråden handlar om mtb, så varför dra in grusvägrally?eiskall sa:För att det är trendigt och att proffsen kör det. Och den där obeskrivligt underbara känslan av ett reglage mindre på styret.
Vasan vanns med 2x11 ;)
#flamebait
För att det finns dom som vill kunna ladda på både i skogen, på grusvägen och på vägen utan att cykeln ska begränsa. På samma runda. Jag använder min 40T mycket på vissa rundor, och skulle inte vilja ha en mindre störstaklinga.
så för grusfart på cykelvasan och liknande behöver man en klinga som ger god fart med 12 eller helst 13 kugg. vi pratar 40-45 men gärna mer.
räkna sedan ut den groteska storleken på största klingan bak för att klara stigarna hemma, och vad den väger och kostar jämfört med alternativet att växla med till en mindre klinga fram.
fredagen och chipspåsen är räddad:)