Varför åker bakväxeln in i kassetten?

MagerValp

Aktiv medlem
Kan någon förklara varför det här händer?

IMG_9362.jpeg

IMG_9363.jpeg

IMG_9364.jpeg

Bakväxeln har alltså åkt in i kassetten varpå det blir väldigt krunchigt att trampa. Händer inte speciellt ofta, en handfull gånger över några år. Har dessutom hänt på min HT med SLX, fetingen med GX och den heldämpade med X01. Samtliga gånger i rätt snälla uppförspassager, inget som utmanar varken cykeln eller mig.

Kedjelängd och b-skruv är så vitt jag kan bedöma korrekt och cyklarna växlar ju fint 999 gånger av 1000.

Om jag får killgissa lite...

Kan det vara så att du, när växelföraren inte har åkt in, kan peta på den så att den åker in? Så att den så att säga passerar ett läge som skulle ha hindrats av en kortare kedja?

Det är inte så att du behöver en växel med längre cage när du har en kassett med så stor spridning?
(OBS. Rent tantantagande.)

Låter mycket märkligt, om du menar att kedjan tar sig dit den ligger på bilden när du lugnt trampar framåt. Skulle säga att det är fysiskt omöjligt, eller att jag missförstår vad som faktiskt händer.

Om du inte skrivit något och frågat vad som hade hänt så hade jag sagt att du precis har trampat bakåt, varpå kedjan styrts fel från framklingan ut på kassetten och därefter har det blivit trassel.

När kedjan klättrar ned på kassetten bli den kortare, varpå växeln drar ihop sig. Eftersom växelföraren ligger på "fel växel" när den drar ihop sig krockar den med kassetten. Den har en position i sidled mitt på kassetten men är ihopdragen som att du har tyngsta växeln, och det går inte ihop. När kedjan ligger rätt har kedjan dragit ut växeln så den går fritt, och motsatt gäller att när du har tyngsta växeln i och växelföraren ligger korrekt tar inte växeln i kassetten eftersom den är så liten längst ut.

Om du hade trampat bakåt, fått kedjan fel och sen försökt trampa ligger kedjan så konstigt att det inte går att bara "trampa igenom". Sånt kan hända är min uppfattning.

Men ovanstående stämmer ju inte riktigt med din beskrivning, så jag förstår som sagt inte riktigt hur det där har gått till...

Jag har ingen bra förklaring, kanske inbillat mig att vxl/ eller öra inte varit helt 100, men har varit med om det på Sram Eagle, både GX och X01, aldrig Shimano (i Shimano har jag i o f s bara 11- och 10-vxl att jämföra med…).

Låter mycket märkligt, om du menar att kedjan tar sig dit den ligger på bilden när du lugnt trampar framåt.
Ja, det är just lite av ett mysterium. Precis här i korsningen vid Snutt, det finns en sniklinje innanför trädet där grusvägarna korsar. Ett par snabba tramptag bara för att komma över knixen, någonstans i mitten av kassetten. Tror jag växlade till en lättare växel precis efteråt, så från typ 7 till 6.

Skärmavbild 2023-12-29 kl. 16.31.04.png

Som Add sa så är en möjlig orsak till det där när kedjan fastnar i trissorna. Jag har varit med om det vid extremt slitage på pendlaren. Kedjan spårade ur och lyckades kila fast sig bredvid trissan. Sen roterade hela bakväxeln medurs in i kassetten.

Den andra bilden ser ju klart skum ut, men bildvinkeln kan luras. Skulle vara bra med en bild rakt bakifrån i det läget.
Kan inte komma åt att fota nu, men allt ser rakt ut och växeln beter sig inte som om växel eller öra är snett. Utöver den här plötsliga incidenten så växlade cykeln mer eller mindre perfekt — är det inte rakt så växlar ju iaf en del av kassetten som en potta skit.

Jag kan köpa att kassa trissor kan strula till det ordentligt, men tycker ändå det är märkligt att kedjan kan ha hoppat så snett och långt bort från linjen som bakväxeln bestämmer. Hade den legat UPPÅT på kassetten hade ju en pinne eller något kunnat slå till växeln varpå den växlade till lättare växel (dvs åt det "fjäderbelastade hållet"), men för att bakväxeln ska kunna styra ner kedjan så långt behöver ju vajern eller växeln gå av eller iallafall stukas rejält

Givet att kedjan matats in från bakväxeln in i kassetten (som när man trampar framåt) kan jag fortsatt inte komma på vad som skulle kunna orsakat detta. Är du helt säker på att du inte bara trampade ett halvt varv bakåt för att lyfta pedalen över en sten och sen började trampa igen?

Kan bodyn bara kärv så att den matar fram kedjan när du rullar? Isåfall har ju kedjan kunnat få slack på ovansidan varpå den trasslade till sig, men det kräver fortfarande att du hade slutat trampa.

Jag kan köpa att kassa trissor kan strula till det ordentligt, men tycker ändå det är märkligt att kedjan kan ha hoppat så snett och långt bort från linjen som bakväxeln bestämmer. Hade den legat UPPÅT på kassetten hade ju en pinne eller något kunnat slå till växeln varpå den växlade till lättare växel (dvs åt det "fjäderbelastade hållet"), men för att bakväxeln ska kunna styra ner kedjan så långt behöver ju vajern eller växeln gå av eller iallafall stukas rejält

Givet att kedjan matats in från bakväxeln in i kassetten (som när man trampar framåt) kan jag fortsatt inte komma på vad som skulle kunna orsakat detta. Är du helt säker på att du inte bara trampade ett halvt varv bakåt för att lyfta pedalen över en sten och sen började trampa igen?
Jepp. Det är bara slät stig och grusväg där, ren transportsträcka.

Men jag trampade säkert minst något varv till framåt innan jag stannade och inte omöjligt att jag trampade bak något kvartsvarv iaf när jag klev av, så kedjan har nog klättrat ner några kugg till på kassetten i samband med det.

Kan bodyn bara kärv så att den matar fram kedjan när du rullar? Isåfall har ju kedjan kunnat få slack på ovansidan varpå den trasslade till sig, men det kräver fortfarande att du hade slutat trampa.
Värt att kolla, men märkte inget resten av turen eller när jag kom hem och smörjde kedjan.

Tack för bra gissningar från alla*. Har fått bekräftat att det här inte är något vanligt fel. Efter att ha läst och funderat lite så måste det ju varit något tjall med trissan. Den måste ha tappat kedjan när jag växlade, men oklart varför — får se om jag kan provocera fram problemet i mekstället. Får kolla också så att inga tänder är skadade.

*) utom den förutsägbara löjliga kommentaren om SRAM

Jag hade övervägt att byta ut växeln och reglaget till Shimano Deore, klart högre byggkvalitet och kostar inte mycket...

Kan någon förklara varför det här händer?

Visa bilaga 673101
Visa bilaga 673102
Visa bilaga 673103

Bakväxeln har alltså åkt in i kassetten varpå det blir väldigt krunchigt att trampa. Händer inte speciellt ofta, en handfull gånger över några år. Har dessutom hänt på min HT med SLX, fetingen med GX och den heldämpade med X01. Samtliga gånger i rätt snälla uppförspassager, inget som utmanar varken cykeln eller mig.

Kedjelängd och b-skruv är så vitt jag kan bedöma korrekt och cyklarna växlar ju fint 999 gånger av 1000.
Löper vajern i hölje hela vägen? Annars skulle kunna vara en pinne som hakat fast.

Hänger nog inte riktigt med på vad som hänt. Är det vid växling det sker och om det är uppför borde du väl inte ha kedjan på något av de minsta bakdreven?

Märkligt. Jag hade dubbelkollat B-skruven. På tolvdelat Sram (liten erfarenhet av Shimano 12) är min erfarenhet att man kan luras lite, det verkar gå fritt i mekstället, men man kan behöva skruva ut lite till, och det påverkar inte växlingen negativt. Är inte GX lite ”lös” i lederna i sidled också (eller minns jag fel?), då kanske du får justera ut B-skruv lite extra för att kompensera?
Annars något mer långsökt. Stel länk i kedjan?

det kan ju för all del vara glapp i växeln, men ser inte övre trissan ut att sakna adekvat lateralt stöd och är möjligen utbytt till för stor storlek? kedjan hoppar då i vissa lägen delvis av trissan, det ser ut så på bilden?

händer när övre trissan är för stor, glappar, och/eller för sliten. been there done that.

du kan antagligen lösa problemet med en mindre trissa, en fräsch trissa med mera grepp i kedjan typ nw, eller med att introducera en styrande aluplåt som ger mer stödyta utanför trissan
.
IMG_1511.jpeg

problemet med att kedjan delvis hoppar av övre trissan kan kom jag att tänka på också komma sig av om växeln inte knycklar ihop sig med full kraft...

typ svag eller brusten fjäder alternativt om det kärvar någonstans. just detta är nog lättare värdera om man monterar av kedjan.

ser fram emot rapport när du hittat felet:)

Kassetten drev kuggar stukad och kedjans sido flexibla mer känsliga än man kan tro men mest bakåt tramp spårning nötning lägen vajern växel reglaget spårning läge.

Inget direkt svar på frågan, men jag hade ett märkligt problem för några år sedan. Min bakväxeln hade fått en smäll och blivit lite sned så jag bytte den, passade då på att byta kedja också. Det fortsatte krångla så jag bytte öra och kassett och framdrev. Allt var nu utbytt men det krånglade fortfarande, speciellt när jag tryckte till med kedjan mitt på kassetten.

När jag växlade ner hoppade kedjan ett par steg till en högre växel (mindre kugghjul). Då åkte växeln in i kassetten som din gör. Antagligen för att spänningen i växeln var för en annan växel än den som kedjan nu låg på. Jag kollade den nya kedjan om den hade någon stel länk, men hittade inget fel på den. Bytte iallafall tillbaka min gamla utslitna kedja, vilket tog emot när allt annat var nytt... Det fungerade.. så det var bara till att köpa en ny kedja och sen funkade allt... (Ska tillägga att den felaktiga kedjan var samma märke, modell, längd mm som jag alltid kört med.. och den både såg ut och kändes felfri).

Sådana saker kan göra vem som helst knäpp!

Är inte GX lite ”lös” i lederna i sidled också (eller minns jag fel?)
Du tänker kanske på växelfästet som är av den lite sladdrigare typen på NX och GX? Jag har bytt till X01 för att få det lite styvare.
Annars något mer långsökt. Stel länk i kedjan?
Kanske inte så långsökt ändå - jag störde mig på något tickande ljud var 3-4 tramptag på vägen hem vilket ju matchar en kedja på drygt 100 länkar och 30T framklinga. Det är ändå dags för omvaxning så jag borde plocka av och kolla alla länkar.

När jag växlade ner hoppade kedjan ett par steg till en högre växel (mindre kugghjul). Då åkte växeln in i kassetten som din gör.
Bara för att vara extra tydlig — du växlade från en tyngre växel (säg 7) till en lättare (säg 6), varpå kedjan hoppade ett par steg ner till mindre kugghjul och växel krasade in i kassetten? Det låter ju ganska exakt som det som hände mig — trissan satt mellan 5 och 6 och kedjan verkar ha stannat nere på 11. Skönt att inte vara den enda i världen som har råkat ut för det ?

Du tänker kanske på växelfästet som är av den lite sladdrigare typen på NX och GX? Jag har bytt till X01 för att få det lite styvare.

Kanske inte så långsökt ändå - jag störde mig på något tickande ljud var 3-4 tramptag på vägen hem vilket ju matchar en kedja på drygt 100 länkar och 30T framklinga. Det är ändå dags för omvaxning så jag borde plocka av och kolla alla länkar.
Nja, jag minns att det var en del skriverier om att instegs-Sram var sladdrig i lederna när 12sp kom. Och när jag monterade ett NX på en ungdomscykel höll jag med, otroligt sladdrigt i sida, såpass att det blev besvärligt att ställa in växlarna. Men nu googlade jag och det problemet fanns nog aldrig på GX. Och du har bytt ut någon del av växeln till X01, för att få det ändå stadigare?
Men om en växel hakar upp i kassetten vid växling till lättare växel (och öra och växel är hela och raka) är det rimligaste att fundera över B-skruv. Har man ställt den rätt så kan den ändå röra sig senare.

Bara för att vara extra tydlig — du växlade från en tyngre växel (säg 7) till en lättare (säg 6), varpå kedjan hoppade ett par steg ner till mindre kugghjul och växel krasade in i kassetten? Det låter ju ganska exakt som det som hände mig — trissan satt mellan 5 och 6 och kedjan verkar ha stannat nere på 11. Skönt att inte vara den enda i världen som har råkat ut för det ?
Då är jag med på vad du menar och det händer även mig ibland och har alltid varit en liten pinne eller något liknande som kommit mellan kedja och kassett.

Nja, jag minns att det var en del skriverier om att instegs-Sram var sladdrig i lederna när 12sp kom. Och när jag monterade ett NX på en ungdomscykel höll jag med, otroligt sladdrigt i sida, såpass att det blev besvärligt att ställa in växlarna.
Jag har två cyklar som kom med NX och det funkar väl okej. En del problem med spökväxlingar (t e x 6→8→7 istf 6→7) och svårt (men inte omöjligt) att få till vajerspänningen så att den växlar helt rent åt båda håll över hela kassetten. Bristande styvhet känns som en rimlig förklaring.

Men nu googlade jag och det problemet fanns nog aldrig på GX. Och du har bytt ut någon del av växeln till X01, för att få det ändå stadigare?
Precis, med GX eller bättre som växelförare och fäste från X01 eller XX1 så växlar det hur fint som helst.

Men om en växel hakar upp i kassetten vid växling till lättare växel (och öra och växel är hela och raka) är det rimligaste att fundera över B-skruv. Har man ställt den rätt så kan den ändå röra sig senare.
Sant. Ser dock bra ut och den växlar ju finfint annars.

Precis. Hände främst när jag växlade ner i lättare uppförsbackar.. Då kör man ju på "mellan växlarna" Nu var det några år sedan, men kommentarerna här påminde om de jag fick av människor som ville hjälpa. Många av dem var mycket erfarna cyklister/mekaniker. Inga av deras råd hjälpte. Jag testade olika saker hela sommaren. Tog flera månader att få tag på ett nytt öra, och när jag väl bytt ut hela drivlinan var det vår... När det sen inte funkade blev lag istället less och började löpträna istället. Så det tog mig nästan ett år.. pga ett fabriksfel på kedjan som inte syntes med blotta ögat(vet fortfarande inte vad som var fel på den).

Dessutom blev det inte lättare att de som tipsade om vad som var fel inte var helt fel. Det började trots allt med en sned växel, utsliten kedja och svagt böjt öra. Tror kedjan slits snabbare när växeln inte är helt rak..

Inte säkert att ditt problem är kedjan, men det är bra att tänka på att saker kan vara fel trots att det inte "borde" vara något fel på dem.

Inget direkt svar på frågan, men jag hade ett märkligt problem för några år sedan. Min bakväxeln hade fått en smäll och blivit lite sned så jag bytte den, passade då på att byta kedja också. Det fortsatte krångla så jag bytte öra och kassett och framdrev. Allt var nu utbytt men det krånglade fortfarande, speciellt när jag tryckte till med kedjan mitt på kassetten.

När jag växlade ner hoppade kedjan ett par steg till en högre växel (mindre kugghjul). Då åkte växeln in i kassetten som din gör. Antagligen för att spänningen i växeln var för en annan växel än den som kedjan nu låg på. Jag kollade den nya kedjan om den hade någon stel länk, men hittade inget fel på den. Bytte iallafall tillbaka min gamla utslitna kedja, vilket tog emot när allt annat var nytt... Det fungerade.. så det var bara till att köpa en ny kedja och sen funkade allt... (Ska tillägga att den felaktiga kedjan var samma märke, modell, längd mm som jag alltid kört med.. och den både såg ut och kändes felfri).

Sådana saker kan göra vem som helst knäpp!
En av anledningarna till att jag föredrar 8-delat eller färre, mycket mindre känsligt.

Jag har två cyklar som kom med NX och det funkar väl okej. En del problem med spökväxlingar (t e x 6→8→7 istf 6→7) och svårt (men inte omöjligt) att få till vajerspänningen så att den växlar helt rent åt båda håll över hela kassetten. Bristande styvhet känns som en rimlig förklaring.
Ett problem jag hade med SLX 1x11. Efter byte till XT är problemet borta.

Tack för bra gissningar från alla*. Har fått bekräftat att det här inte är något vanligt fel. Efter att ha läst och funderat lite så måste det ju varit något tjall med trissan. Den måste ha tappat kedjan när jag växlade, men oklart varför — får se om jag kan provocera fram problemet i mekstället. Får kolla också så att inga tänder är skadade.

*) utom den förutsägbara löjliga kommentaren om SRAM

Jag trodde att Eagle inte hade narrow-wide trissor, men din bakväxel verkar har det. Jag tror att det kan hända när NW rakar ur fasen mellan överste trissan och kassett. Men den förklaringen funkar inte när samma händer med SLX.

Jag trodde att Eagle inte hade narrow-wide trissor, men din bakväxel verkar har det. Jag tror att det kan hända när NW rakar ur fasen mellan överste trissan och kassett.
Det händer att den hoppar ur fas ibland, vanligtvis i riktigt stökiga utförspartier eller drop med tveksam landning. Går att cykla vidare, men låter som en traktor tills man stannar och flyttar rätt.

Tillbaka
Topp