varför åker folk tunnelbana?

De flesta kan nog cykla 5-6 km i god fart (20-25 km/h) utan att bli helt genomsvettiga tror jag.
Cyklade själv under flera års tid året runt ca 5 km enkel resa till jobbet (Fjollträsk centrum). Visst blev jag en aning svettig, men inte så mycket att det kändes som om jag behövde duscha.

På vintern behövs dock bra kläder. Om man vill cykla i de kläder som man har på vinterhalvåretbehöver man överdragsbyxor och en smidig jacka som ventilerar väl, samt vattentäta skor. Det kan nog vara lite bökigt för en del. Att cykla i jeans, lågskor och rock på vintern är ingen höjdare.

Problemet med att pendla i jobbkläderna är att tävlingsinstinkten kan ta överhanden ibland och leda till att man försöker hänga på någon rejsercyklist som är ute och luftar kolfiberhästen.

Absolut går man varm om man tar i mer. Men varför svettas inte jag lika mycket som min kollega? Kan det vara så att fler är som min kollega och svettas i låga farter? Att du, jag och Daners fru kan hålla en bra fart utan att svettas är ju kul för oss. Men för dem som måste cykla till jobbet i 4 km/h för att slippa duscha är det kanske inte lika kul.

pump skrev:
-------------------------------------------------------
>
> På vintern behövs dock bra kläder. Om man vill
> cykla i de kläder som man har på
> vinterhalvåretbehöver man överdragsbyxor och en
> smidig jacka som ventilerar väl, samt vattentäta
> skor. Det kan nog vara lite bökigt för en del.
> Att cykla i jeans, lågskor och rock på vintern
> är ingen höjdare.

Jag har långkalsonger i syntet under jeansen. Jag tycker det funkar bra. Lågskor också.

Kyla är betydligt enklare att hanskas med än värme. När det är kallt behöver man bara ta i lite mer, så blir man varm.

Dessa tycker jag är kanon på vintern. De flärpas lätt på och av med ena handen, och är 100% hjälmkompatibla. Får plats i valfri ficka.
http://www.earbags.com

det beror till viss del på hur mycket underhudsfett man har. Har man mer isolerar det mer och man blir varmare. Sen har man ju lite olika naturlig kroppstemperatur också, vilket säkert kan spela in.

Därför att en massa gubbar som helst kör bil från A till B har fått bestämma om infrastrukturen alltför länge. (Vilket har gjort det till en mindre behaglig och stundom halvt livsfarlig upplevelse att frakta sig på cykel i stan.)

Gör om Stockholm till en cykelstad!
Rösta på Cukelpartiet! (Vi behöver en ordförande)

Monglo skrev:
> Därför att en massa gubbar som helst kör bil
> från A till B har fått bestämma om
> infrastrukturen alltför länge. (Vilket har gjort
> det till en mindre behaglig och stundom halvt
> livsfarlig upplevelse att frakta sig på cykel i
> stan.)

Hosthost. De senaste fem åren har det varit kvinnor som styrt i Stockholms kommun...

Ja och det har i vart fall blivit lite fler cykelvägar. Men jag tror att vi i betydligt högre utsträckning behöver infiltrera Banverket och Vägverket förutom trafikkontoret i staden.

Monglo skrev:
> Ja och det har i vart fall blivit lite fler
> cykelvägar. Men jag tror att vi i betydligt
> högre utsträckning behöver infiltrera Banverket
> och Vägverket förutom trafikkontoret i staden.

Börja med regeringen och riksdageb, det är de som snålar med pengarna hela tiden, så det lilla de får ej räcker ens till att underhålla det som är.

Monglo skrev:
> Därför att en massa gubbar som helst kör bil
> från A till B har fått bestämma om
> infrastrukturen alltför länge.

Dom åker inte tunnelbana, har rullator/rullstol eller jobbar skift heller.
Några timmar i en nerpissad hiss på centralen kunde vara nyttigt.

Erik Sandblom skrev:
> Jag har långkalsonger i syntet under jeansen. Jag
> tycker det funkar bra. Lågskor också.

Långkalsonger funkar bra ned till ca -10 C, tycker jag. Om det är kallare behövs tjockare kalsonger och en skalbyxa.
Vill inte sitta inne på jobbet med långkalsonger å jag kör hellre med överdragsbyxor. Känns med flexibelt om man vill ta en tur på lunchen också.

> Kyla är betydligt enklare att hanskas med än
> värme. När det är kallt behöver man bara ta i
> lite mer, så blir man varm.

Håller med. Faktisk riktigt skönt att cykla på vintern.

Ett tips till alla som har lite längre än en mil till jobbet och tycker det är för bökigt att cykla och för dyrt/trångt att ta bil: Skaffa motorcykel!

Mcn har många av cykelns fördelar när det gäller smidighet i trafiken plus att man kan köra på alla vägar och tillryggalägga långa sträckor lika fort som nästan vem som helst. Ingen trängselskatt och gratis, lättillgänglig parkering. Låg bränsleförbrukning och, om man så önskar, långa ägandekostnader.

"Klimatsmarta" typer borde rimligen hålla med om att det är bättre att en person brummar till sitt jobb på en hoj som trar 0.4 l/mil än i en stor stadsjeep som drar mycket mer och dessutom står på tomgång i bilköer 15 min i varje riktning (en mc står sällan still i bilkö).

Jag blir alltid på bra humör av att köra motorcykel. Ett utmärkt sätt att inleda och avsluta sin arbetsdag!

Jag cyklar mig svettig till jobbet, tolv kilometer varje dag. Men eftersom jag jobbar på andra sidan stan så sparar jag massor av tid på att cykla framför alla andra kollektivtrafikslag. 35 minuter på cykel, dörr till dörr och 50-60 minuter på tunnelbana och pendeltåg dörr till dörr. Då ska till kollektivtrafikens försvar sägas att den såklart tar en längre väg.

Tunnelbanan slår man ju vilken dag som helst, så länge man har lite avstånd där man kan jämna ut oddsen. Startar jag från Centralen samma tid som tunnelbanan så är jag i Brommaplan 3-5 minuter innan tricken utan att ha tagit ut mig fullständigt. (Men jag skulle nog förlora mellan Thorildsplan och Alvik). Ska man dessutom genom stan så finns det ju supersmarta genvägar som tunnelbanan inte tar. Grön linje går ju till exempel i en båge som du lätt skär rakt igenom på cuckel.

Däremot så är ett race mot pendeltåg ganska lönlöst, precis som mot långfärdsbussar. Men där kan ju resan vara målet och en skranglig SL-buss vinner inte ens mot min hobbex-MTB i känsla och trafikfarlighet.

snabelfarfar skrev:
> Ett tips till alla som har lite längre än en mil
> till jobbet och tycker det är för bökigt att
> cykla och för dyrt/trångt att ta bil: Skaffa
> motorcykel!

Kanske det. Jag har hört att moped och mc har lite dålig förbränning och rening jämfört med moderna bilar.

Jag tycker man ska kolla upp om man kan åka kollektivt en del av vägen. Man kan antingen ställa cykeln vid stationen eller köpa en vikcykel som man tar med. Med en vikcykel kan man cykla i fel ände också.

Tåg är ett naturligt val eftersom det går ganska fort över längre sträckor, men även bussar och spårvagnar kan gå ganska snabbt på delsträckor. Med en vikcykel spelar det mindre roll var hållplatserna finns.

Jag cykelpendlar 1 mil enkel väg till jobbet året runt.

Förstår inte varför man vill åka tunnelbana. De få gånger (ca 5 gånger på ett år) jag har åkt tunnelbana till jobbet blir jag grymt arg och frustrerad; folk överallt som ska trängas, ingenstans att sitta, tåget kommer inte och bussarna går sönder.

Jag blir toksvettig när jag cyklar för jag har för mycket tävlingsinstinkt, tål inte bli omkörd. Det spelar ingen roll om det är superstarka cykelbudet eller en svetto-landsvägscyklist jag måste haka på. Bilarna är också kul att tävla med.

Vår dotter är två och ett halvt år, hon sitter bak i barnstolen året om. Det gäller bara att sätta på varma kläder och skidbrillor.

Vad vinner jag på att cykla? Kondis! och har nu tack vare min cykelpendling fått kontroll över cykeln (snöstorm och is är bra balansträning) och vågat ta steget ut i skogen.
Och så sparar vi pengar!
Andra får gärna slänga ut 600 kr i månaden på busskort och tusenlappar på bilen och parkeringen. Vi använder hellre pengarna till att köpa nya cyklar. Och till att köpa flygbiljetter så man kan se sig om i världen.

personligen är jag 100% friskare under vinterhalvåret sedan jag började hojja till jobbet året om. Det har enligt min amatörmässiga analys mycket att göra med att jag slipper alla snoriga människor som hostar en rakt i ansikten och således bjuder en, helt gratis, på sina förkylningar.

utöver det så har mitt humör blivit märkbart bättre då man slipper se allt mänskligt avfall två gånger om dagen.

så.....jag vet inte varför folk åker tunnelbana. jag slutade, och har inte ångrat mig.

ps. snart kostar det 700 kr i månaden

ds

Smira: Håller med. Från min egen tid som cykelpendlare minns jag även en känsla av frihet och omnipotens i det faktum att jag kunde lösa mina transportproblem med ett så enkelt verktyg som en cykel, och således kunde välja bort dyra lösningar som egen, relativt ny och driftsäker bil, och därmed bli mindre fast i ekorrhjulet.

/Janne

PS
Jag klarar mig mig fortfarande utan bil - jag slutade cykelpendla för att jag inte stod ut med förfjollningen av min arbetsplats och därför började distansarbeta. Fast "rebellglöden" att visa att det går utan bil har tyvärr falnat en del, liksom kondisen, tyvärr.

DS

jag svettas som ett as när jag hojjar med, så fort jag utför någon form av aktivitet faktiskt. en bieffekt av 20 års aktivt 5-11 ggr/vecka-idrottande. Men.....om man ser på det hela lite juridiskt/fackligt, så är typ alla arbetsplatser skyldiga att tillhandahålla dig möjligheten att duscha. Så har jag hört iaf, av mina nära medmänniskor vilka är insatta i ärenden av denna karaktär.

jag duschar när jag kommer till jobbet och njuter varje dag av att vara helt nyduschad och med en färsk kaffe i handen när jag sätter mig ned för att börja jobba.

hoppas ni har den möjligheten!

Smira: Är du nyfrälst? :-) Jag tyckte att jag läste ett inlägg av dig nyss där du sa att du motsträvigt börjat cykla för ett år sedan. Men det är bara bra. Min låtsaspappa sa alltid "att inte cykla är att gå för långt", men sen så är han en sucker för göteborgshumor och ordvitsar också.

Och sedan är jag lite missnöjd med PK-happyiterna. Ska ingen ta betet att Smira tokcucklar med barn i stolen?

Har ni hört om han stockholmaren som var i Göteborgo frågade två göteborgare vart tunnelbanan var?

Nee tänkte väl det!

Stockholmaren: Ursäkta, vart är tunnelbanan.
Göteborgare 1: Eh, tunnelbanan?
Göteborgare 2: Joo faan, det måste vara här sa han.

Så stoppade dom ner han i en gatubrunn så han dooo.

mzi skrev:
> Smira: Är du nyfrälst? :-) Jag tyckte att jag
> läste ett inlägg av dig nyss där du sa att du
> motsträvigt börjat cykla för ett år sedan. Men
> det är bara bra.

Jo, jag är nog nyfrälst. När det blev en vana att cykla blev det jobbigt att åka tunnelbana. och så var det nog kondisen och benmusklerna som saknades förut och då är det inte roligt att cykla.

> Och sedan är jag lite missnöjd med
> PK-happyiterna. Ska ingen ta betet att Smira
> tokcucklar med barn i stolen?

Hee. Tindra lämnar jag på dagis först, sen tokcyklar jag.

Sen så tror jag att det är en myt att man tjänar/sparar pengar på att cykla. Ett busskort i Stockholm kostar 620 kr per månad. Om man som de flesta här är svenssons med vanliga jobb och fem veckors semester så kan man väl räkna med att köpa busskort 10 månader per år vilket blir 6200 kr. Är det någon här som lägger ut mindre pengar än så på sin cykling? Kollar man alla paket-trådar, RRs från Alperna och Åre, trasiga framgafflar och kokosfiberporr så tror jag att de flesta skulle kunna unna sig en extra flaska Jack Daniels på fredagen och somna framför teven om de svalde de blå pillret istället.

Vi har nu två små barn och hade jag inte cyklat till och från arbetet hade det inte blivit någon cykling alls. Självklart tar man äldsta dottern till dagis på cykeln och därefter blir det "tokcykling" - alltid kul om man cyklar förbi någon med Hamax:en monterad!.

Annars tycker jag det är kanon med tunnelbana/pendeltåg - jättebra sätt om man vill läsa böcker. Huvudskälet till att åka kollektivtrafik är alltså att man får läsa

mzi skrev:
> Sen så tror jag att det är en myt att man
> tjänar/sparar pengar på att cykla. Ett busskort
> i Stockholm kostar 620 kr per månad. Om man som
> de flesta här är svenssons med vanliga jobb och
> fem veckors semester så kan man väl räkna med
> att köpa busskort 10 månader per år vilket blir
> 6200 kr. Är det någon här som lägger ut mindre
> pengar än så på sin cykling? Kollar man alla
> paket-trådar, RRs från Alperna och Åre, trasiga
> framgafflar och kokosfiberporr så tror jag att de
> flesta skulle kunna unna sig en extra flaska Jack
> Daniels på fredagen och somna framför teven om
> de svalde de blå pillret istället.

Det gäller nog att skilja på pendlingscykling och cykling som hobby. Jag har pendlat både hit och dit på en inte så dyr hybrid som jag har haft i ett tiotal år, och det enda som har kostat är slitdelar som däck, slangar, pedaler och sadlar. Å andra sidan har jag lagt mer pengar på mina fincyklar, men de tycker jag att man bör hålla utanför den här diskussionen.

förhoppningsvis försvinner periodkortet när det nya betalsystemet slår igenom. Om man betalar för varje resa istället för att köpa sig frikort kommer nog cyklingen att öka.

mzi skrev:
> Sen så tror jag att det är en myt att man
> tjänar/sparar pengar på att cykla. Ett busskort
> i Stockholm kostar 620 kr per månad. Om man som
> de flesta här är svenssons med vanliga jobb och
> fem veckors semester så kan man väl räkna med
> att köpa busskort 10 månader per år vilket blir
> 6200 kr. Är det någon här som lägger ut mindre
> pengar än så på sin cykling?

Jag kan lova dig att det finns gott om människor som cyklar till jobbet varje dag och som lägger avsevärt mindre än 6200kr/år på cykel/cykeldelar. Det är nog bara så att dessa människor inte är regade här på happy.

Tillbaka
Topp