Jag har tidigare försummat betydelsen av vikt för tempo, men nu när jag satsar mer seriöst har jag upptäckt att det är förvånansvärt stor nytta med låg vikt. Men då gäller det egentligen låg "systemvikt", dvs det spelar ingen roll om viktminskningen sker på cyklisten eller cykeln.
På helt platt mark, i farter kring 40 km/h, så innebär varje kg lägre totalvikt ca 0.5-0.6 W mindre effektbehov för att hålla farten. Räknar man med en del höjdskillnader tror jag det kan krypa upp närmare 1 W/kg. Låt oss räkna konservativt och säga 0.7 W/kg. Räknat på 30 km tempo innebär det ungefär 2-3 sekunder kortare tid per minskat kilo, om man har som utgångspunkt att det krävs 250 W för 40.0 km/h. Det enbart med hänsyn taget till rullmotståndet.
Minskar man i kroppsvikt blir man förmodligen lite, lite mer aerodynamisk också. Men den skillnaden vågar jag inte spekulera i. Troligtvis är den mindre än det andra.
Ytterligare en effekt är att man accelererar snabbare vid start och vändning, men ju längre ett tempolopp är, desto mindre är den nyttat. Jag har inte orkat räkna på det, och det hänger också ihop med hur bra spurtkapacitet man har och hur mycket igångdraget påverkar prestationen under resten av loppet.
Kortfattat så kan man få överraskande många "gratissekunder" genom viktminskning inom tempo. Den andra sidan av ekvationen är att behålla den faktiska effekten i benen trots viktminskning. Gör man det smart och minskar mest i fett, och i kombination med optimerad träning, går det säkert fint.