Varför är det så ovanligt med ovala klingor?

Hrm. Om det nu blir lättare att trampa, dvs att utväxlingen blir lägre, så borde det även få som resultat att hastigheten sänks. Eller? Jag tycker det är för jobbigt att fundera över ovala klingor...

Men hur som helst, om det nu blir lättare och tyngre om vartannat så borde således farten bli ojämn (om inte fysikens lagar ska trotsas). Då vill det till att tajma in tramptagen så att man får bra fart där man vill ha det och låg utväxling där man vill ha det. Där det med en oval klinga går lätt i pedalvarvet (om det nu gör det) måste det ju i så fall även innebära att drevet drar mindre kedja med följden att bakhjulet rör sig långsammare.

Kan inte någon vuxen förklara på ett begripligt sätt om det verkligen fungerar, eller om det är som med däckgrepp - om man tror på det så fungerar det.

Fysikens lagar måste inte trotsas, däremot hade muskulära och biomekaniska lagar trotsats om någon skulle hålla prick tex 250watt hela trampet igenom utan dödlägen, speciellt på mtb med flats. Racer är väl ändå rätt så mycket enklare med både rundtramp och högre kadenser + inga rötter som kastar omkring dig så som jag sagt tidigare ser jag endast fördelarna på mtb.

Utväxlingen varierar över varvet så att den är låg där du är som svagast och hög där du är som starkast. Det resulterar i att benen inte håller jämn hastighet över varvet och det är nog därför det känns knäppt i början. Den cirkulära rörelsen är ju dock allt annat än naturlig, så det finns ingen större anledning att sträva efter att veven ska gå med jämn vinkelhastighet.
Gamla Shimano biopace var tvärtom (har en sådan klinga framför mig) så att det var lägst utväxling med pedalen rakt fram/bak och högst vid rakt ned/upp. Kanske därför det inte blev så lyckat?

Gamla Shimano biopace var tvärtom (har en sådan klinga framför mig) så att det var lägst utväxling med pedalen rakt fram/bak och högst vid rakt ned/upp. Kanske därför det inte blev så lyckat?
Biopace var väl inte framtagen med tanke på utväxlingen utan för att få en naturligare och jämnare rörelse på benen – minska benets fart på väg mot vändpunkten för att på så sätt få minskad påfrestning på leder och muskler. Mycket för att övergången mellan cykling och löpning i triatlon ska gå smidigare.

Ja, men är det ett problem?
Inget problem. Dock ger det ett trevligt sätt att specificera ellipsen via två parametrar snarare än via oändligt många parametrar i form av en funktion mellan vinklar i intervallet [0,2*pi) och radien som betraktelsesättet med oändligt många radier indikerar.

Biopace var väl inte framtagen med tanke på utväxlingen utan för att få en naturligare och jämnare rörelse på benen – minska benets fart på väg mot vändpunkten för att på så sätt få minskad påfrestning på leder och muskler. Mycket för att övergången mellan cykling och löpning i triatlon ska gå smidigare.
Vet du varför man gick ifrån Biopace igen? Tittar man i gamla kataloger satt de på var och varannan cykel i början på nittiotalet.

Hur oval skall klingan vara för att kvalificera sig här?

9E8C9481-A374-461A-8C5B-F1246CAFE703.jpeg

Min bästa killgissning är att oval klinga inte tillför någon mätbar effekt utan bara en personlig känsla av förbättring.
Men våra tekniska orakel @HåkanC mfl kan säkert rota fram en kurva eller två.

Senast ändrad:
Vet du varför man gick ifrån Biopace igen? Tittar man i gamla kataloger satt de på var och varannan cykel i början på nittiotalet.
Därför att det var värdelöst. Med horisontella vevarmar där man kan utveckla mest kraft var hävarmen minst, kedjan närmast vevaxeln, med följd att det kändes som att trampa luft. I branta backar på mtb med Biopace lämnade man ett morsespår efter sig, då kraften bara kom i korta ryck.
Annars gillar jag moderna ovala klingor på mina 1x mtb o gravelhojar.
Sålde en grushoj med ovala klingor till en kompis. När jag frågade efter ett tag hur han gillade ovala klingor var svaret att han inte hade märkt det alls.

Jag tror inte jag skulle märka det i ett blindtest heller.
Kanske märks det mer om man kör klättringar på högre växel än jag gör. Jag fick lära mig att få jämnhet genom hög kadens och spd. Möjligen var eller är det fel.

Jag märkte av det väldigt tydligt när jag precis bytt till oval.

En bit upp i tekniska klättringar, där hjärnan han tänka, "åh nej, nu fastar jag för att bakhjulet inte orkar över den där stenen", men så kom man plötsligt över allt iallafall.

Men det är just där, tekniska klättringar på gränsen till för lite fart, där det märks.

Sen på bollen här, men en av tex ABs säljpunkt är att det ska vara mer skonsamt för dina knän med ovalt.
Är det alltså i det svagaste läget man skapar mer problemet för knät?
Jag tänker att du kommer få ”slita” mer i ditt starkaste läge och därmed skapa en större ansträngning på knät då. Som i sin tur leder till andra problem?
Är ofta ute och cyklar…

Sen på bollen här, men en av tex ABs säljpunkt är att det ska vara mer skonsamt för dina knän med ovalt.
Jag tänker att du kommer få ”slita” mer i ditt starkaste läge och därmed skapa en större ansträngning på knät då. Som i sin tur leder till andra problem?
Är ofta ute och cyklar…

Jag skulle tänka att det skulle kunna hjälpa för att man sprider belastningen över ett större del av tiden. Vevarmarna är i en position där man kan sätta kraft lite längre i varje varv. Så spetsbelastnigen kan vara lägre.

Om det hjälper i praktiken har jag ingen aning om.

Jag skulle tänka att det skulle kunna hjälpa för att man sprider belastningen över ett större del av tiden. Vevarmarna är i en position där man kan sätta kraft lite längre i varje varv. Så spetsbelastnigen kan vara lägre.

Om det hjälper i praktiken har jag ingen aning om.
Nä, för mig känns det bättre med ovala. Om det ÄR bättre vette fan, men jag gillart.

Nä, för mig känns det bättre med ovala. Om det ÄR bättre vette fan, men jag gillart.

Hade/har du problem med knän?

Jag har aldrig haft problem med knän och känner nästan ingen skillnad. Enda stora skillnad är att det med en oval klinga är enklare att komma uppför branta backar vid riktigt låg kadens.

Hade/har du problem med knän?

Jag har aldrig haft problem med knän och känner nästan ingen skillnad. Enda stora skillnad är att det med en oval klinga är enklare att komma uppför branta backar vid riktigt låg kadens.
Nä, egentligen inte - men jag kör det på en critracer, lvg cykel med singelklinga och lägsta växeln är förhållandevis hög (blir gärna så med singelklinga och små steg...) där är det tilllite hjälp och upplever även att jag bekvänmt kan hålla lite högre maxkadens. Säkrt psykologiskt, men jag upplever det som bra.

Nä, egentligen inte - men jag kör det på en critracer, lvg cykel med singelklinga och lägsta växeln är förhållandevis hög (blir gärna så med singelklinga och små steg...) där är det tilllite hjälp och upplever även att jag bekvänmt kan hålla lite högre maxkadens. Säkrt psykologiskt, men jag upplever det som bra.
Jag gillade också känslan men blev inget starkare.
Dessutom visade Quarqet fel pga ovaliteten så jag bytte tillbaka efter ngt år.

Jag gillade också känslan men blev inget starkare.
Dessutom visade Quarqet fel pga ovaliteten så jag bytte tillbaka efter ngt år.
Jag tänker som sagt inte påstå att det är bra. Bara att jag gillar det. Tycker att det är lite roligt också på något skumt sätt. Lite lustigt med tanke på min ingengöriga inställning i övrigt - men blir lite glad över det och känns lite roligare att fram den cykeln. Säkert trams, men vad tusan - det skadar ingen!

"Varför är det så ovanligt med ovala klingor?" Intresset kanske är så litet, att ekonominissarna hos klingtillverkarna inte tror det går runt.

Ja det finns väl gott om korkade låtsas-förbättringar på cyklar, som helst skulle stannat på ritbordet. SPD, skivbromsar, 1*12, interna vajrar, thru-axle, osv...
Protest: Klickpedaler och skivbromsar gör cyklingen både bättre, roligare och säkrare.
Är gammal nog att ha klotat pga pedalfippel, och jag skulle släppa vilken ljuvlig stålram som helst om den inte har skivbomsfästen.

Protest: Klickpedaler och skivbromsar gör cyklingen både bättre, roligare och säkrare.
Är gammal nog att ha klotat pga pedalfippel, och jag skulle släppa vilken ljuvlig stålram som helst om den inte har skivbomsfästen.
SPD är inte korkat. Vi som på 80-talet körde med clips blev glada nör man slapp det...

ovalt på fem av sex cyklar härhemma , men jag märker nog egentligen ingen skillnad när jag trampar på den med rund,
och ”ingen” här har väl trillat för att man sitter fast i pedalerna ?!?

Är ofta ute och cyklar…
Vitsen med en oval klinga är att kunna ha bra tryck under hela pedalvarvet.

ovalt på fem av sex cyklar härhemma , men jag märker nog egentligen ingen skillnad när jag trampar på den med rund,
och ”ingen” här har väl trillat för att man sitter fast i pedalerna ?!?
Med klickpedaler: Nej. Med gamla sortens clips där tårna träddes in i en "korg" som tightades till med en liten rem: Det kan du slå dig i backen på (hö-hö). Just därför är SPD en utmärkt innovation till skillnad mot typ 1×12...

Det har i studier pekat mot att man kan bli något mer effektiv med ovala - vid mycket höga watt exempelvis TT. Dvs. Mycket begränsade gains.

Men du kan tappa kedjor betydligt enklare osv. Det är inte riktigt värt det.

Med klickpedaler: Nej. Med gamla sortens clips där tårna träddes in i en "korg" som tightades till med en liten rem: Det kan du slå dig i backen på (hö-hö). Just därför är SPD en utmärkt innovation till skillnad mot typ 1×12...
Jag har trillat med alla sorter, korg med rem , SPD, SPD sl, SPD r, nån campavariant oxå ,
ni vet man klickar ur vänstern och tippar lite ”snyggt ” till höger?

Största skillnaden för mig är det jämnare drivet uppför, tycker jag behåller greppet bättre.
Högst subjektiv upplevelse. Men tycker inte dreven ser skitfula ut.

Är ofta ute och cyklar…
Intressant frågeställning.
Min killgissning säger att det inte skulle innebära större belastning för knäna. Det är fortfarande din styrka/kondition som sätter gränserna. När man hamnar i i lägen där man tar i sitt max, så är ju max lika mkt i musklerna/knät oavsett.

Gällande om ovala drev skulle vara fördel eller ej. Räcker att kolla hur eliten kör - om alla skulle använda det är svaret givet. Och vad jag sett så använder inte alla det.

ovala klingor har ju uppfunnits gång på gång i cykelhistorien, utan att någonsin få mer än marginellt fäste. har själv ingen välgrundad uppfattning, men ett ab-drev ligger i braattha-lådan.

som jag funderat är det kanske inte i belastningsfasen skillnaden gentemot vanliga framklingor är mest påtaglig? den maxkraften och hastigheten på den kompenserar man ju gärna så det blir sammalika med hjälp av växelväljaren.

men transportfasen mellan dessa toppar i belastning blir kortare om man har en traditionellt monterad oval framklinga. man får sas snabbare chans till nästa tramp. och dito mer sällan med biopace.

vilket är bättre??

Jag blir trött bara av att försöka fundera ut om det ens hjälper eller inte. Det finns garanterat inga fysikaliska genvägar, så vinner man något måste man väl också förlora något annat?

Om man vill vara elak skulle man kanske kunna fråga om det är bäst att ta sina sockerpiller innan eller efter cykelturen för bäst effekt...?

ovala klingor har ju uppfunnits gång på gång i cykelhistorien, utan att någonsin få mer än marginellt fäste. har själv ingen välgrundad uppfattning, men ett ab-drev ligger i braattha-lådan.

som jag funderat är det kanske inte i belastningsfasen skillnaden gentemot vanliga framklingor är mest påtaglig? den maxkraften och hastigheten på den kompenserar man ju gärna så det blir sammalika med hjälp av växelväljaren.

men transportfasen mellan dessa toppar i belastning blir kortare om man har en traditionellt monterad oval framklinga. man får sas snabbare chans till nästa tramp. och dito mer sällan med biopace.

vilket är bättre??

Alla seriösa vetenskapliga test jag har sett visar att kroppen kan anpassa sig bra på många saker, till exempel ger 10% längre eller kortare vevarmar inte sämre effekt, om man kan anpassa kadensen. Därför tror jag att lite ovalitet gör ingen skillnad, positivt eller negativt, i allmänheten. Men kanske känns det bättre för några personer.

Som jag har skrivit flera gånger kör jag oval på min singlespeed-MTB för att komma uppför branta backar med låg kadens. Där hjälper det tydligt att man kan sätta kraft en större del av tiden. Om man har växlar kan man växla ner, då skulle fördelen försvinna.

Jag blir trött bara av att försöka fundera ut om det ens hjälper eller inte. Det finns garanterat inga fysikaliska genvägar, så vinner man något måste man väl också förlora något annat?
Njae, det är ju inte så att det går åt mer eller mindre energi att trampa ett varv med en oval klinga, det krävs precis lika mycket. Däremot så krävs det mindre kraft i en del av varvet och således mer kraft i en annan.

Jag fick äntligen tummen ur att testa inför den här säsongen, slängde på ett rödeloxerat ägg på Mtbn. Jag gick upp två kugg och märker typ ingen skillnad. Och det tror jag är en bra grej?

Fast det ser förjävligt ut. Inte säkert det sitter på nästa säsong.
Det sitter fortfarande på. Som sagt, jag bytte till en större storlek och märker ingen skillnad mot det mindre runda. Så har jag inte upplevt det tidigare när jag bytt storlek. Antingen har min snitthastighet ökat, eller så kör jag generellt på en växel lägre? :-)
När man bryter sig upp för det branta skulle jag troligen känna skillnad i ett blindtest, resten är sockerpiller! ;-)

Det sitter fortfarande på. Som sagt, jag bytte till en större storlek och märker ingen skillnad mot det mindre runda. Så har jag inte upplevt det tidigare när jag bytt storlek. Antingen har min snitthastighet ökat, eller så kör jag generellt på en växel lägre? :-)
När man bryter sig upp för det branta skulle jag troligen känna skillnad i ett blindtest, resten är sockerpiller! ;-)
Och placeboeffekten är bevisad som en positiv faktor!

you-just-gotta-believe.jpg

Tillbaka
Topp