Varför är JBP så mycket populärare än Gesunda?

Henrik83

Aktiv medlem
Hej Bullen!

Jag är en pojke på trettiofem somrar som undrar varför det är så mycket populärare att åka liftbaserad cykling i Järvsö än Gesunda?

Efter att ha spenderat helgen i Dalarnas diamant kan man ju inte annat än undra varför det inte är mer trängsel i liften än vad det är. Gesunda bjuder ju på fantastiskt cykling & med leder som håller absolut högsta klass vad gäller svensk stökcykling.

Vilka Happy-teorier finns det om varför JBP lyckas locka så mycket mer folk?
- Är Gesunda för ”hardcore” för gemene man?
- Sämre bilväg från Sthlm/U-sala?
- JBP är bättre på sociala medier?

Inte varit i Gesunda men väl i JBP, ska dock till ESS i september så det ska bli kul att se hur det är där. JBP känns mer lättillgängligt för de som inte gillar stök, dvs jag ? älskar Barbro tex.

Du har nog rätt på flera punkter. Varit till båda, Gesunda är helt klart mer "Hard core" även om det finns flera snälla nerfarter, Gesunda ger definitivt mer " bang for the buck" för den erfarne åkaren.

Jag har bara varit i åre ett par gånger, är JBP då mer som de gräva lederna där, typ shimano, berms, table tops och så?

Gesunda hade en storhetstid innan Järvsö öppnade. Sedan lyckades Järvsö mycket bättre att locka till sig de stora massorna, med lätta och väl underhållna leder och bra marknadsföring, samtidigt havererade Gesunda lite. Det var väl först för ett par år sedan som man åter fick igång verksamheten där?

Men jag håller med. Jag åker mycket hellre till Gesunda än Järvsö. Bo precis vid backen, sjukt fin utsikt och riktigt bra spår. Det enda minuset är den långsamma och nyckfulla liften.

Gesunda är ju true, och var länge svinbra. Det är det fortfarande. JBP är också bra, men helt olika karaktär. JBP snällt och tillrättalagt (även det svårare) och många lätta spår. Nybörjar- och familjevänligt. Gesunda svårare, stökigare och mindre fixat med. Fler åkare vill väl åka lätt än svårt antar jag. Och fler hoppleder verkar vinna över fler stökleder.

H. sa:
Det enda minuset är den långsamma och nyckfulla liften.

Efter att ha fluktat lite på Strava så visar det sig att årets JBP-lift tar mer eller mindre samma tid som i Gesunda. Men sett till förra året så var det ju helt klart en poäng. En bra sådan också! Gesundas lift i samband med många icke-cyklister som besöker toppen drar ju ut lite på tiden. Liftskötarna är helt enkelt lite för vänliga ?

Trots att jag vare sig får rabatt på liftkort eller lunch i Gesunda skulle jag rekommendera fler att åka dit. Den liftburna cyklingen håller riktigt hög klass! Han, hon eller de som är ansvariga för byggnationen av den nya (fulla) versionen av den gröna leden Carro-Line borde få en medalj! Galet bra utformade kurvor där till & med den mest hårdnackade svart-only-cyklisten drar på smilbanden.

Och folk drar folk! En stor grej med Järvsö för mig är att gå runt och gaffla med likasinnade, vänner och bekanta. Järvsö är en fungerande by med restauranger, kaféer och gott om bra häng(och på zoo matar de järvarna klockan tre varje dag!). Sånt uppskattas av många, både av sociala cyklister som av barnfamiljer och kompisgäng på hyrcyklar. Jag använder regelmässigt Järvsö för att introducera folk till mountainbike eftersom folk jag känner är just sociala och av åsikten att livet är så mycket mer än cykling :)

Sen är Lars och gänget i Järvsö vansinnigt skarpa på det de gör, JBP är ju mallen på hur en bike park ska drivas kommersiellt.

Gesunda är svårare eftersom det blir lite dödens väntrum när liften stängt. Passar vissa såklart men inte pöbeln(som jag) som likställer utförscykling med semester likt skidåkning och vill ha kul även kvällstid. Sen är ju liftens funktionsvariation en egen historia...

Har varit i båda och tycker JBP är lite mer snällt och tillputsatt, gesunda mer stökigt och rått, gillar båda...känns dock som JBP hörts och syns mer i sociala medier och kanske därför lockar mer folk som inte cyklar normalt men vill prova på?

Tycker som sagt om båda och har svårt att välja själv men för en nybörjare så skulle jag nog rekommendera Järvsö pga det finns mer blåa leder

Den gemene hyrcyklisten/svenssoncyklisten har nog mer att hämta i Järvsö än i Gesunda (det är lätt att känna sig kewl på ondulerande grusväg, inget illa ment). Det är väl lite som att jämföra Sälen och Kittelfjäll eller liknande vintertid.

Åkmässigt tror jag Gesunda har mer att erbjuda även för ganska gröna cyklister. Kanske inte rena nybörjare, men för de som cyklat litegrann och vill testa mer.

Problemet i Järvsö är att de har Barbro och numer Manolito men sen är det ett ganska stort steg om man vill köra mer "stig" snarare än bara grävda hopp/svängleder.

Där är Gesunda med leder som tex Skogsmys bättre, även om de också borde jobba mer med mer stegvisa svårighetsökningar.

Jag var i Gesunda med mina barn för första gången i sommar, var lite orolig för att barnen (12 & 16) skulle sakna jbp (främst barbro) men 12 åringen älskade caro-line och 16 åringen gillade skogsmys/xcelerator samt magic carpet. Själv gillade jag allt jag vågade prova (vilket var allt utom 3 svarta banor). Kan helt klart rekommendera Gesunda, jag blev väldigt positivt överraskad.

Nu var det länge sedan jag var i Gesunda så jag vet inte riktigt hur utbudet ser ut idag men kan det inte vara så att happyiten gärna överskattar den generelle bikeparkbesökaren/hyrcyklisten och vad för leder som efterfrågas. Körde i åre häromdagen och det gick väl ungefär 100 åkare i Easy rider på 1 åkare i tusenmetaren.

Erik O sa:
Nu var det länge sedan jag var i Gesunda så jag vet inte riktigt hur utbudet ser ut idag men kan det inte vara så att happyiten gärna överskattar den generelle bikeparkbesökaren/hyrcyklisten och vad för leder som efterfrågas. Körde i åre häromdagen och det gick väl ungefär 100 åkare i Easy rider på 1 åkare i tusenmetaren.

Fast Gesunda saknar inte lättare leder. Carro-line är skitfin och grön. Betydligt roligare än Monica i Järvsö. Sen har de Magic carpet som är en lätt hoppled, samt GMX och Xcelerator som är svårare hoppleder, men betydligt roligare än Järvsös hoppleder.

Skogsmys är en mycket bättre "riktig" stig än något i Järvsö som fortfarande är hyfsat lätt.

Det Gesunda saknar jämfört med Järvsö är leder som Manolito och Malin. Och så borde de göra nån mer led på samma svårighetsgrad som skogsmys.

H. sa:
Erik O sa:

Fast Gesunda saknar inte lättare leder. Carro-line är skitfin och grön. Betydligt roligare än Monica i Järvsö. Sen har de Magic carpet som är en lätt hoppled, samt GMX och Xcelerator som är svårare hoppleder, men betydligt roligare än Järvsös hoppleder.

Skogsmys är en mycket bättre "riktig" stig än något i Järvsö som fortfarande är hyfsat lätt.

Det Gesunda saknar jämfört med Järvsö är leder som Manolito och Malin. Och så borde de göra nån mer led på samma svårighetsgrad som skogsmys.

+1

Föredrar Gesunda över Järvsö, även om jag inte varit där på 1,5 år?

Gillar det naturliga stöket jämfört med Järvsös ”putsade” leder.

Om vi går till frågan i rubriken, så tror jag att beofred och Erik O är nåt på spåren... Det är inte bara själva cyklingen som drar folk (i mängd) till såna här ställen, det hänger mycket på övrigt utbud.

ooms sa:
Om vi går till frågan i rubriken, så tror jag att beofred och Erik O är nåt på spåren... Det är inte bara själva cyklingen som drar folk (i mängd) till såna här ställen, det hänger mycket på övrigt utbud.

Barn äter hamburgare och pappor dricker öl. Säljs sånt i lättsmlt miljö har man en bra kombo. Jag gillar Järvsö för bekvämligheten och den softa åkningen, men till Gesunda åker jag för cyklingens skull. Resten är sekundärt.

Luthman Photography sa:
ooms sa:

Barn äter hamburgare och pappor dricker öl. Säljs sånt i lättsmlt miljö har man en bra kombo. Jag gillar Järvsö för bekvämligheten och den softa åkningen, men till Gesunda åker jag för cyklingens skull. Resten är sekundärt.
För dig, ja. Men frågan i rubriken gäller varför Jbp lockar mer folk än Gesunda. De flesta här verkar överens om att cyklingen är "häftigare" i Gesunda, alltså är det nåt annat som gör att Jbp är mer populärt.

Sämre vägar dit gör väl en viss skillnad, även om restid säkert är samma eller mindre för många så känns det nog som en krångligare resa.
Ganska oklart om bikeparken är igång och vilka som sköter det och om det underhålls.
Järvsös hemsida har allt man behöver veta. Har Gesunda ens någon hemsida?

Jag har redan svarat på huvudfrågan. Men JBPs familjefokus, kombinerat med bra PR, Gesundas ihopklappning samtidigt som JBP öppnade, och ett trevligt afterbike-liv är väl troliga förklaringar.

Startgas sa:
Sämre vägar dit gör väl en viss skillnad, även om restid säkert är samma eller mindre för många så känns det nog som en krångligare resa.
Ganska oklart om bikeparken är igång och vilka som sköter det och om det underhålls.
Järvsös hemsida har allt man behöver veta. Har Gesunda ens någon hemsida?

Bikingdalarna

Något som kanske ligger Gesunda i fatet men som nu kanske ordat upp sig är kontinuitet, det var var ju lite si så där med både underhåll och öppettider ett tag innan den nya "ledningen" tog över, nu verkar det åter vara stabilt! =)

Järvsö har väl varit öppet några år nu, man vet vad man får, lite som Mc Donalds. ;)

För er bevandrade, hur säger ni att Vallåsen står sig mot Gesunda idag? Jag cyklade ju Gesunda en del innan JBP fanns och jämfört med då så är Vallåsen med i leken. Stök och i princip inga grävda spår. Litet utbud iofs men de svarta är håriga och stökiga nog för att få mig att välja rött. Men jag är ju oxå en fegis utan modern hoj...

Atlas sa:
För er bevandrade, hur säger ni att Vallåsen står sig mot Gesunda idag? Jag cyklade ju Gesunda en del innan JBP fanns och jämfört med då så är Vallåsen med i leken. Stök och i princip inga grävda spår. Litet utbud iofs men de svarta är håriga och stökiga nog för att få mig att välja rött. Men jag är ju oxå en fegis utan modern hoj...

Vallåsen är lite mer välputsat, lite mer byggt, ganska mycket mer folk. Tillgängligare skulle jag kalla det.
Gesunda är brantare, har bättre mat, öl.
Båda har exceptionellt trevlig personal.
Svårt att jämföra. Trivs väldigt bra på båda ställen :)

marr sa:
Atlas sa:

Vallåsen är lite mer välputsat, lite mer byggt, ganska mycket mer folk. Tillgängligare skulle jag kalla det.
Gesunda är brantare, har bättre mat, öl.
Båda har exceptionellt trevlig personal.
Svårt att jämföra. Trivs väldigt bra på båda ställen :)
Men Vallåsen är betydligt mer likt Gesunda än Järvsö till karaktären.

Precis varit fyra dagar i Gesunda och vilket ställe! Blir helt klart ett återbesök. Aldrig varit i Järvsö men väl i Vallåsen och jämfört med det så känns Gesunda mer ”hardcore” som tidigare nämnts i tråden. Som det är idag är det nog mer för en erfaren åkare för att ha roligt flera dagar i rad. För vår del, tre stycken nybörjare, blev det gröna spåret. Vi gav det blåa ett försök men det var lite väl brant. Känns som Gesunda generellt är just brant.. Ett enklare spår till för den stora massan som inte är så duktiga hade inte skadat. Liften tycker jag inte är något problem, så långsam är den inte.

Man ska inte förstöra saker med göra pengar i allt men lite mer kommersiellt intresse tror jag hade gjort Gesunda gott. Toppstugan har ett guldläge, bra mat och service. Men det stannar där. Kattis kafé med en tom glassbox i fyra dagar säger en del. Dålig information för gäster som bokat boende, tror vi hjälpte 10+ med vart de hittar nycklarna. Efter kl 17 blir stället stendött.

Största besvikelsen? Min Rock Machine vars bromsar inte håller måttet

Intryck från veckan:
Gesunda är som ett mini-Åre. Cyklingen är top notch med "äkta" känsla. Så sjukt bra åkning.

Men samtidigt slarvas det bort möjligheter från de som driver stället. Skyltningen kunde bli bättre. Ibland, särskilt tex i början på Caroline, får man stanna upp och gissa sig till var man ska åka.

Men största problemet är bristen på ledunderhåll. Varenda led var fylld av löst grus och stenar som låg och gjorde åkningen sketchy, det tycker jag inte är rätt på leder som ska vara lite lättare, och det förtar en del av glädjen på svårare leder eftersom greppet blir mer oberäkneligt.

Och tex DH-banan var så eroderad i branten efter trärampen att det i princip var ocyklingsbart. Jag bedömer mig själv som hyfsat duktig men var chanslös att reda ut situationen när jag tvingades droppa 1m ner till en brant sandränna som svängde... Det känns bara slarvigt att det varken var fixat eller ens satt en varningsskylt där.

Alltså lite roligt är det ju när det inte är rensopat överallt. Särskilt på tekniska leder kvittar det ju lite. Madsa brake bumps däremot kan man vara utan men det slipper man ju åtminstone i Åre på de tekniska spåren.

Rattnalle sa:
Alltså lite roligt är det ju när det inte är rensopat överallt. Särskilt på tekniska leder kvittar det ju lite. Madsa brake bumps däremot kan man vara utan men det slipper man ju åtminstone i Åre på de tekniska spåren.

Absolut, men i lättare leder som Magic Carpet och Skogsmys borde det inte vara så mycket löst som det var. Det är synd för det gör att leder som annars skulle vara tacksamma att dra ut lite färskare cyklister på direkt stiger i svårighetsgrad.

(vet inte hur vädret har varit i Dalarna men tänker att om det varit lika torrt som i västra Sverige så kan säkert vissa små/medel-sized stenar lossnat för att det som brukar vara packat underlag torkat och blivit sand)

Stora delar av Dalarna ligger i västra Sverige.
Liksom Härjedalen, Jämtland och merparten av Lappland bland annat.

#geografilektion

ooms sa:
#geografilektion
Du vet om att Sverige lutar en sväng va?
Så att Östersund ligger på samma longitud som Karlshamn och Leksand på samma longitud som Vetlanda, samt Kiruna rejält öster om Gotland.
Och tycker du Karlshamn och Vetlanda ligger i västra Sverige så right back at you...

emmer sa:
ooms sa:
#geografilektion
Du vet om att Sverige lutar en sväng va?
Så att Östersund ligger på samma longitud som Karlshamn och Leksand på samma longitud som Vetlanda, samt Kiruna rejält öster om Gotland.
Och tycker du Karlshamn och Vetlanda ligger i västra Sverige så right back at you...
No shit... Så var ligger "östra Sverige" då? Vid Ö-vik nånstans och sträcker sig norrut?

Till sakfrågan: Ja, det har varit extremt torrt i Dalarna. Bl.a. härjade ju en av sommarens tre stora skogsbränder där, de övriga två i angränsande län.

Ska bli intressant att följa Järvsö och Gesundas utveckling när Kungsberget öppnar upp nästa år.

Bra möjligheter, norra Europas snabbaste lift. Men då med nackdelen att det kommer ta någon säsong tills man har många nedfarter.

Rätt skött borde ju kungsberget ha stora möjligheter att nå framgång. Åtminstone 1 timme kortare restid fr Mälardalen jmf mot Järvsö borde betyda mycket, fr Sthlm går det t.ex. lätt att åka över dagen.
Även Romme borde ha den potentialen, finns det några planer där?

Tillbaka
Topp