Jag tycker generellt att icke bekväma cyklister ofta cyklar med "för hög" kadens, tycker inte det är nån skillnad på killar/tjejer på den frågan. När folk vänjer sig och lär sig vad som funkar bäst så kommer de flesta ner under 90 i skogen. Det är t.ex svårt att accelera snabbt för att komma över hinder med för hög kadens. Samtidigt behövs det benmuskler för att orka med, vilket jag också tror är en anledning till "icke bekväma" cyklisters höga kadens.
Själv så ändrar jag min kadens väldigt mycket och från sekund till sekund, allt beroende på terrängen. Grov terräng där man ena sekunden inte har nån hastighet alls medans andra sekunden behöver accelerera snabbt för att ta sig över en sten, för att sedan stanna upp nästan helt igen, för att sen dra igång igen etc. Men när det är lättare stig där man kan trampa hela tiden har jag förhållandevis hög kadens. Står jag upp har jag lägre kadens, sitter jag ner har jag högre kadens. Det är en såndär grej som bara sitter i ryggmärgen efter ett tag, som man inte reflekterar över förrän någon skapar en sån här tråd, eller att man själv upplever problem med det ena eller andra.
På landsväg är det en annan femma, dvs på riktiga landsvägsträningar/rundor. Där har jag nog aldrig sett "för hög" kadens på någon, någonsin. Men väldigt ofta i skogen eller på pendlingscyklister som man spanar in från bussens trygga insida påväg till jobbet.