Varför detta hat?

Varför detta hat?
Känner media ett behov av att främja hatet mot cyklister? Varför skrivs det inget om de fotgängare som går på cykelbanor, de bilister som inte tittar sig om när de svänger av en väg/kör ur en rondell, oförsiktiga hundägare med hundar i långt koppel?

Vad krävs för att en krönikör i media ska skriva en krönika om att främja samarbetet mellan olika färddsätt i trafiken? Är det inte bättre om vi samsas om utrymmet och ger ömsesidig respekt snarare än att det måste vara någons fel hela tiden.

Det är dags för en förändring i attityden i trafiken. Detta tycker jag gäller alla som vistas där. Vi är alla medtrafikanter.

http://m.na.se/Default.aspx?pageid=14&parentid=0&link=1.2170228

/Hjalmar

Varför detta hat?
Skälet är enkelt: de flesta är inte cyklister medan de flesta både går och kör bil.

Det var en insändare i GP för några dagar sen, där skribenten först tog upp det här med att det finns vårdslösa cyklister, men som i nästa stycke beskrev hur hon ofta ser när fotgängare gör fel, som att kliva ut i cykelbanan utan att se sig om. I många fall räddas situationen av att cyklisten bromsar, ofta utan att gångtrafikanten ens märker det. Man ser alltså, som ouppmärksam gångtrafikant, sällan alla de gånger där cyklister gör rätt, utan bara när de gör fel, och då får man en skev uppfattning om hur det ser ut.

Precis som med alla fördomar.

Hade man bytt ut "cyklist" mot en etnisk eller religiös grupp, och skrivit samma saker, så hade det blivit kaoz! Å andra sidan förekommer liknande attityder mot bilister här, så...

Varför detta hat?
Vad kul att läsa kommentarerna. Många var riktigt bra! Tänk om det kunde vara samma nivå på kommentarerna även på Aftonbladet, Expressen och alla lokalblaskor runt om i Sverige.

Nästa gång Aftonbladet eller någon annan tidning skriver något negativt om cykling så vore det roligt om en massa Happyiter går in och skriver en en hel hög med sakliga och positiva kommentarer.

Länk till en icke mobilversion: http://na.se/nyheter/orebro/1.21702...rna?articleRenderMode=article_full_discussion

Varför detta hat?
Det är mycket enkelt. Journalister lever i regel isolerat i innerstaden och lever inte som de lär. Cyklar, som borde älskas av dessa ofta miljöpartistiska skribenter, blir istället ett störande moment av hurtiga människor som inte tar det tillräckligt lugnt. Det rubbar deras trygghet i det monokulturella reservatet helt enkelt.

Varför detta hat?
underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Cyklar hör inte hemma på vägar!

Precis! Ut i skogen och bröta!!!!

Varför detta hat?
Snuten skrev:
> Skit i media, det är en låtsasvärld för
> låtsasmänniskor som borde klippa sig och skaffa
> sig ett jobb.

Tyvärr har du fel, media slår stort hos folk. Nä gå fram till datorn och skriv sakliga nyanserade pedagogiska debattartiklar som moteld. Och lättbegripliga!

Varför detta hat?
Byt ut cykel mot bil och vrid tillbaka klockan 150 år så går det nog att hitta en identisk artikel.

Att lalla runt på cykel som om man vore en hjulbent gående funkar i låg fart och för ett begränsat antal. Men när cykeln allt mer används för längre transporter för ett stort antal människor så behövs det utbildning. Ett körkort för cykel tror jag är rätt väg att gå.

Varför detta hat?
Bengt-re skrev:
> underscore skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cyklar hör inte hemma på vägar!
>
>
> Precis! Ut i skogen och bröta!!!!

Appappapp!

Cykling är skadligt för skogen. Markslitaget är MYCKET större än när man går. De svenska skogarna är endast till för gångtrafikanter.

;)

Varför detta hat?
Unde rsemestern har jag kört lite soloturer på landsväg runt där jag bor (Sthlm söderort). Jag upplever att bilisterna är mycket mer irriterade än tidigare år! Flera blir gör demonstrativt snäva omkörningar, tutar eller till och med vevar ner rutan och skriker åt mig (tyvärr hör jag aldrig vad de säger). Första gången det hände i år var det en yngre kille som hängde ut genom förnsret på bilen och skrek och vinkade, trodde först att det var någon jag kände men sen gav han mig ett finger innan bilen gasade iväg. Igår var jag ute och körde drygt 4 mil landsväg, och säkert tio bilar tutade, minst tre personer skrek åt mig, och en bil med släp gjorde en idiotomkörning med möte precis innan en rondell (sen körde jag om bilen igen efter rondellen och drog ifrån på 40-sträckan och när han tillslut kom ikapp igen var han helt galen och hängde på tutan typ en minut).

Varför detta hat?
staine skrev:
> Jamen - vi betalar ju inte VÄGSKATT! Var kan vi
> då cykla?
>
> ;)

Trainer?

Varför detta hat?
En grundorsak är att många cyklister tyvärr beter sig extremt illa i trafiken och detta föder det hat som även de skötsamma får lida för. Om cyklister följde de regler och visade lite respekt så vore det inget problem. Dock så finns det en attityd att eftersom alla andra redan hatar oss så skalll jag minsan inte vara sämre än mitt rykte.

Ge fan i cykla i bredd på livligt trafikerade landsvägar
Stanna vid stopplikt
Stanna vid rött ljus
Cykla inte på gångbanor
Cykla inte svinfort på gc banor
Spotta inte på omkörande bilar
Kör inte svinfort på joggingspår där det kryllar av folk
Kör inte på hundar
Kör inte på barn
Kör inte på andra gående
Kör inte på vägen om det finns gc bana

Skulle alla hålla den lägsta nivån så försvinner nog större delen av hatet. Några hatare finns det alltid oavsätt om man sköter sig eller inte, men det mesta kommer sig av många cyklister visar bristande respekt för övriga traffikanter.

Varför detta hat?
thomalin skrev:
> staine skrev:
> -----
> > Jamen - vi betalar ju inte VÄGSKATT! Var kan
> vi
> > då cykla?
> >
> > ;)
>
> Trainer?

Tidigare avhandlat, går inte, stör grannarna. Eller mullvadarna om man bor i villa.

Varför detta hat?
Bengt-re skrev:
> En grundorsak är att många cyklister tyvärr
> beter sig extremt illa i trafiken och detta föder
> det hat som även de skötsamma får lida för. Om
> cyklister följde de regler och visade lite
> respekt så vore det inget problem.

Det där är en tramsig lögn. OM det fanns ett uns av sanning i det skulle media vara fullt av hat mot bilister som kollektiv pga många bilister beter sig extremt illa.

Varför detta hat?
TBone skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > En grundorsak är att många cyklister tyvärr
> > beter sig extremt illa i trafiken och detta
> föder
> > det hat som även de skötsamma får lida för.
> Om
> > cyklister följde de regler och visade lite
> > respekt så vore det inget problem.
>
> Det där är en tramsig lögn. OM det fanns ett
> uns av sanning i det skulle media vara fullt av
> hat mot bilister som kollektiv pga många bilister
> beter sig extremt illa.

+1

Varför detta hat?
TBone skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > En grundorsak är att många cyklister tyvärr
> > beter sig extremt illa i trafiken och detta
> föder
> > det hat som även de skötsamma får lida för.
> Om
> > cyklister följde de regler och visade lite
> > respekt så vore det inget problem.
>
> Det där är en tramsig lögn. OM det fanns ett
> uns av sanning i det skulle media vara fullt av
> hat mot bilister som kollektiv pga många bilister
> beter sig extremt illa.

Det gör det väl, tror de kallas taxi.
Fast hat är kanske lite stark definition.

Varför detta hat?
staine skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Skit i media, det är en låtsasvärld för
> > låtsasmänniskor som borde klippa sig och
> skaffa
> > sig ett jobb.
>
>
> Tyvärr har du fel, media slår stort hos folk.
> Nä gå fram till datorn och skriv sakliga
> nyanserade pedagogiska debattartiklar som moteld.
> Och lättbegripliga!

Fel och fel, vad menar du? Jag säger inte emot dig, media är slagkraftigt, men skit ändå i dem.
En massa pseudoverkliga processer pågår ständigt i media. Ignorera dessa och agera i verkligheten istället i mötet med dina medmänniskor. Jag är inte bitter men jag börjar bli trött på dessa lallande idioter som felaktigt kallas journalister och tillskrivs så stor betydelse. De har den betydelse vi ger dem.

Varför detta hat?
Onyx skrev:
> SebbeK skrev:
> -----
> > Stor artikel i Borås tidning idag
> > www.bt.se
>
> http://www.bt.se/nyheter/boras/(3890787).gm

Om man läser igenom kommentatorsfältet till den där artikeln så klarnar ett och annat tycker jag. Många (de flesta?) bilister verkar tro att de har större rätt till vägen än alla andra. Det verkar som många tycker att det är ett långt värre brott att förlänga enskilda bilisters färdtid med någon minut än vad det är att (vad det verkar) med flit köra på ett antal cyklister. Skrämmande läsning, minst sagt.

Varför detta hat?
Bengt-re skrev:
> respekt så vore det inget problem. Dock så finns
> det en attityd att eftersom alla andra redan hatar
> oss så skalll jag minsan inte vara sämre än
> mitt rykte.

Om bilister följde de regler som finns och visade lite respekt så vore det inget problem. Dock så finns det en attityd att det bara är cyklisten som skall förändra sitt beteende... eftersom vägen TILLHÖR bilisten.

>
> Ge fan i cykla i bredd på livligt trafikerade
> landsvägar

Absolut, inte, vi får alla plats... Och bilister ska ge fan i att köra om för nära, i kurvor, innan krön och vid möte...

> Stanna vid stopplikt

Absolut!

> Stanna vid rött ljus

Absolut!

> Cykla inte på gångbanor

Absolut, inte en chans!

> Cykla inte svinfort på gc banor

Absolut, för det går inte.

> Spotta inte på omkörande bilar

Absolut! ...och spola helst inte spolarvätska på cyklister...

> Kör inte svinfort på joggingspår där det
> kryllar av folk

Absolut!

> Kör inte på hundar

Absolut, bara hunden är kopplad, och ha inte 50 meter koppel...

> Kör inte på barn

Absolut inte!

> Kör inte på andra gående

Absolut! Men gå helst inte i bredd så att ni blockerar hela gc/motionsspåret. Alla skall få plats.

> Kör inte på vägen om det finns gc bana

Det märka att du inte cyklar lvg, ivf om man tolkar din profil...

>
> Skulle alla hålla den lägsta nivån så
> försvinner nog större delen av hatet. Några
> hatare finns det alltid oavsätt om man sköter
> sig eller inte, men det mesta kommer sig av många
> cyklister visar bristande respekt för övriga
> traffikanter.

Skulle man som bilist och cyklist hålla den lägsta nivån av tolerans och samspel så försvinner nog större delen av hatet.

Ps, du glömde hatet mot mtb-cyklister.ds

Thomas, som cyklar mtb, racer, CX.... OCH är bilist.

Varför detta hat?
staine skrev:
> thomalin skrev:
> -----
> > staine skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jamen - vi betalar ju inte VÄGSKATT! Var kan
> > vi
> > > då cykla?
> > >
> > > ;)
> >
> > Trainer?
>
>
> Tidigare avhandlat, går inte, stör grannarna.
> Eller mullvadarna om man bor i villa.

Ja, just fan. Tänkte inte på det.

Varför detta hat?
Bengt-re skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Cyklar hör inte hemma på vägar!
>
>
> Precis! Ut i skogen och bröta!!!!

Men om jag inte redan bor i skogen, hur gör jag då?
Ska jag ta cykeln på bilen och bilen till skogen?
Eller förväntas jag leda den ut?

Sen, IAF i stockholmsområdet, finns det ju gott om folk till fots ute i skogen som tycker precis lika illa om cyklister som vissa bilister gör.
Men det är klart, det kanske är en bra idé att sprida hatet över flera? Demokratiskt och solidariskt och så.

Varför detta hat?
Bengt-re skrev:
> respekt så vore det inget problem. Dock så finns
> det en attityd att eftersom alla andra redan hatar
> oss så skalll jag minsan inte vara sämre än
> mitt rykte.

Det här ställer jag inte upp på! Är det nåt storstadsfenomen? Pratar vi elitpendlare i Lycra på Kungsgatan-segmentet? Alla cyklister jag känner försöker uppföra sig både i trafiken och spenaten. Den "attityden" du beskriver är mig helt främmande.

Helt uppåt väggarna att skuldbelägga cyklister utan att öht titta på de andra trafikslagen som delar trafikmiljön.

Varför detta hat?
Bilisternas vägbana är helig. Det märker man speciellt då man är ute och puttar barnvagn. Bilar ställs utan problem upp på trottoaren under ur/i lastning för att man inte får blockera andra bilars framfart.
Jag vill inte behöva gå ut i vägbanan med bebisen eller dyka ner i diket/ploga rabatterna för att köra runt bilfan.
Körteorin nämner väl i förbigående att trottoarer inte får köras på har jag för mig?...

Varför detta hat?
Snuten skrev:
> staine skrev:
> -----
> > Snuten skrev:
> >
>
> > -----
> > > Skit i media, det är en låtsasvärld för
> > > låtsasmänniskor som borde klippa sig och
> > skaffa
> > > sig ett jobb.
> >
> >
> > Tyvärr har du fel, media slår stort hos folk.
> > Nä gå fram till datorn och skriv sakliga
> > nyanserade pedagogiska debattartiklar som
> moteld.
> > Och lättbegripliga!
>
> Fel och fel, vad menar du? Jag säger inte emot
> dig, media är slagkraftigt, men skit ändå i
> dem.
> En massa pseudoverkliga processer pågår
> ständigt i media. Ignorera dessa och agera i
> verkligheten istället i mötet med dina
> medmänniskor. Jag är inte bitter men jag börjar
> bli trött på dessa lallande idioter som
> felaktigt kallas journalister och tillskrivs så
> stor betydelse. De har den betydelse vi ger dem.

Håller helt med, ta bara bort mina 4 första ord :-)

Varför detta hat?
Bengt-re skrev:
> Cykla inte svinfort på gc banor
> ...
> Kör inte på vägen om det finns gc bana

Så vart ska man köra svinfort om de flesta landsvägsrna där ban bor har en GC-bana jämte vägen? Ellet ska man behöva ta cykeln i bilen och åka ut på landet för att kunna motionera med cyken? Jag har inget bra svar själv på frågan, landsväg vore det bästa men jag är rädd varje gång att bli påkörd eller prejad. Så det blir mycket CG-bana. Tycker det är väldigt trist att inte kunna sticka ut och köra ett snabbt landsvägspass när andan faller på.

Varför detta hat?
Deprimerande att läsa Supertramps beskrivning om Södertörn, har iof själv upplevt en del av detta men sällan på solocyklingar.
Hoppas alla får chansen att nån gån åka ner i Europa och cykla på sydligare breddgrader och uppleva himmelrikes-cykling, landsvägarna är fulla av otroligt hänsynsfulla bilister, dom ligger (oftast) snällt bakom långa sträckor för att kunna köra om där det är lämpligt. Ingen tutar eller pekar finger, möjligen ropas ett "allez allez!".
Och i bergen sitter varningsskyltar, håll ut minst 1,5 meter när du kör om en cyklist (har foto på det men hittar inte det just nu)
Sverige är ett cykel-u-land ännu ett tag tyvärr.

Varför detta hat?
Ett som jag upplever stort problem när jag cyklar landsväg är bilar som man möter som gör vänstersväng precis framför en, eller som kör ut (på huvudled) så man måste tvärnita. Tror för att för det mesta så är det inte med illvilja, bilisten har dålig uppmärksamhet och missbedömmer farten på cyklisten. Men likafullt ett stort problem.

Varför detta hat?
Flera orsker:
* De irriterade påminns om sin egen olivsduglighet och fetma när de ser vältrimmade övermänniskor på cykel
* Man har ännu inte investerat i separata cykelbanor. Gångtrafikanter blandas med cyklister på högtrafikerade pendelstråk
* Det investeras i förhållande till volymen trafikanter relativt sett lite i cykelleder. Exempelvis är morgonvolymen trafikanter på Götgatan övervägande cyklister - trots det är planeringen avseende grön våg och utrymme bilanpassad. Detta beror på att politiker och tjänstemän inte hängt med och troligtvis inte själva är cyklister

Varför detta hat?
Supertramp skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > Cykla inte svinfort på gc banor
> > ...
> > Kör inte på vägen om det finns gc bana
>
> Så vart ska man köra svinfort om de flesta
> landsvägsrna där ban bor har en GC-bana jämte
> vägen? Ellet ska man behöva ta cykeln i bilen
> och åka ut på landet för att kunna motionera
> med cyken? Jag har inget bra svar själv på
> frågan, landsväg vore det bästa men jag är
> rädd varje gång att bli påkörd eller prejad.
> Så det blir mycket CG-bana. Tycker det är
> väldigt trist att inte kunna sticka ut och köra
> ett snabbt landsvägspass när andan faller på.

Det huvudsakliga storstadsproblemet. Det är väl i princip gc-banor ner till Västerhaninge. Det går bort helt enkelt. Kör du fort, typ över 25 km/h, välj VÄGbanan istället, och lämna gc-banan till familjepromenadsflanörer, joggare, långsamma cyklister, rullskidåkare, hundrastare, barn på och av cyklar, barnvagnsutrustade mammor som tittar på sin telefon, rullatortanter, in-linesåkare, Big Bag-påsar och framför allt rullskidåkare samt rullskidåkare.

Varför detta hat?
Kanske att det har blivit mer tjurigt även för oss som håller till i skogen? Cyklade i änggården i Gbg för en stund sedan, blev lite förvånad när min bil (med cykelhållare bak) var nästan helt blockerad av en annan parkerad bil. Det var absolut inte slumpmässigt tyvärr. Nu tycker jag ju förstås inte att det går att dra några som helst slutsatser av en händelse. Men ändå...har parkerat där många ggr tidigare för några år sedan utan problem. Skumt :/

Varför detta hat?
thomalin skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > underscore skrev:
> >
>
> > -----
> > > Cyklar hör inte hemma på vägar!
> >
> >
> > Precis! Ut i skogen och bröta!!!!
>
> Appappapp!
>
> Cykling är skadligt för skogen. Markslitaget är
> MYCKET större än när man går. De svenska
> skogarna är endast till för gångtrafikanter.
>
> ;)

Och hästar. De sliter inte alls som cyklister.

Varför detta hat?
72 skrev:
> Det huvudsakliga storstadsproblemet. Det är väl
> i princip gc-banor ner till Västerhaninge. Det
> går bort helt enkelt. Kör du fort, typ över 25
> km/h, välj VÄGbanan i stället

Jag vågar fan knappt köra på vägen längre de sträckor där det finns cykelbana brevid. En del bilister blir ju helt galna.

SL-bussarna tycker jag däremot visar mer hänsyn än tidigare! Kanske har chaufförerna fått instruktioner från SL centralt? Och till skillnad från bilarna så orsakar man ju ibland faktiskt lite problem för en buss som kan ha svårt att ta sig förbi på ett säkert sätt. Speciellt om man hamnar i "otakt" och bussen hamnat bakom en mellan varje hållplats.

Senast ändrad:
Varför detta hat?
Väx upp!

- Vad gäller hat, så undrar jag om inte hatet är större här mot såväl journalister som bilister jämfört med tvärtom?

- Sverige ligger väl fortfarande i topp inom EU vad gäller minst olyckor i vägtrafik, så så jävla kass tror jag inte det är här. (Och ja, jag tror det gäller olyckor med cyklister inblandade också)

- Majoriteten av happyiter som är torra bakom öronen är också bilister.

- Ibland är det nyttigt att ta sej en funderare på om man själv är fel ute, och inte bara köra med attityden att alla andra är idioter.

- Det är få fotbollslag som förlägger träning på gräsplättar i rondeller och sedan gnäller om att trafikanter inte visar hänsyn.

- Det är mer fart i den här typen av frågor jämfört med en hel mer "direkta" cykelfrågor här på happy numera. På sidan 1 när jag skriver detta ligger det en tråd som är två timmar gammal som handlar om frågor om komponenter till cykel, den har två inlägg.

Så där! Kom igen med alla påhopp på mina kommentarer! :)

Varför detta hat?
Miss Lycka skrev:
> jag vet inte om du har missat alla
> fotbollsanläggningar runt om i landet?

Du menar dom som i de flesta fall bekostas och drivs av klubbarna?

Tillbaka
Topp