Varför detta hat?

Varför detta hat?
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, om du nu tror att dom inte subventioneras av
> skattebetalarna.

Tror och tror, jag vet att det finns ett stort antal som definitivt inte subventioneras av skattebetalarna. (Hur nu det spelar någon roll egentligen för den ytterst hypotetiska frågan i sammanhanget. Ej subventionerat med skattemedel = fritt fram? ;).
 
Varför detta hat?
> - Det är få fotbollslag som förlägger träning
> på gräsplättar i rondeller och sedan gnäller
> om att trafikanter inte visar hänsyn.

Det är också få politiska inlägg i debatten om den framtida infrastrukturen som förordar löpning i klunga med boll som ett fosilbränsle- och koldioxidneutralt pendlingsalternativ. En vild gissning är att relativt liten del av cykeltrafikerandet är ren träning utan transportfunktion (ren transport alt kombinerad motion/transport). Nyttoaspekten av fotboll är mer av karaktären att producera "lagom komplicerade övningsobjelt för blivande kirurger inriktning ortopedi", i volym. Cyklisternas situation i trafiken handlar mer om att prioritera ett fordonsslag som har avsevärda fördelar jmf med bilism än att göra vägarna till träningsanläggningar.
 
Varför detta hat?
JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> Hata är det nya rascha!




Jag lärde mig ordet rascha när jag bodde i Orsa 1980-1982. Då var det mest hästar som fick rascha. Jag kan inte minnas att jag hörde det användas om någon människa. På modernare svenska heter det nog att hästarna får spel.
 
Varför detta hat?
JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> Väx upp!
>
> - Vad gäller hat, så undrar jag om inte hatet
> är större här mot såväl journalister som
> bilister jämfört med tvärtom?
>
> - Sverige ligger väl fortfarande i topp inom EU
> vad gäller minst olyckor i vägtrafik, så så
> jävla kass tror jag inte det är här. (Och ja,
> jag tror det gäller olyckor med cyklister
> inblandade också)
>
> - Majoriteten av happyiter som är torra bakom
> öronen är också bilister.
>
> - Ibland är det nyttigt att ta sej en funderare
> på om man själv är fel ute, och inte bara köra
> med attityden att alla andra är idioter.
>
> - Det är få fotbollslag som förlägger träning
> på gräsplättar i rondeller och sedan gnäller
> om att trafikanter inte visar hänsyn.
>
> - Det är mer fart i den här typen av frågor
> jämfört med en hel mer "direkta" cykelfrågor
> här på happy numera. På sidan 1 när jag
> skriver detta ligger det en tråd som är två
> timmar gammal som handlar om frågor om
> komponenter till cykel, den har två inlägg.
>
> Så där! Kom igen med alla påhopp på mina
> kommentarer! :)


Är det jag som ska växa upp menar du?
Nu förstår jag nog inte varför du skriver så. Mitt inlägg var inte menat som hat mot journalister eller bilister. Om du hade tagit dig tiden till att faktiskt läsa igenom hela mitt inlägg hade du sett att jag endast problematiserade media och journalisters förhållande till oss cyklister. Sedan skriver jag ju att vi alla är medtrafikanter och att det måste ske en attitydförändring i trafiken. Jag skrev klart och tydligt att det gäller alla som vistas i trafiken.
Dina argument i ditt inlägg håller ju inte ens gräsrotsnivå.
Det är väl klart att majoriteten av alla happyiter är bilister också, men jag hoppas att de är bättre på att visa hänsyn mot medtrafikanterna än vad gemene man är.
Ditt argument om fotbollslag är inte ens värt att kommentera.
Detta är väl i allra högsta grad en "direkt" cykelfråga/diskussion?!

Att du avslutar ditt inlägg som du gör måste vara för att du inser hur låga argument du kommer med hoppas jag?

/Hjalmar
 
Varför detta hat?
Min mor som bor utanför Borås hade inte noterat att artikeln i BT handlade om att cyklister blivit prejade (vilket hon tyckte var hemskt när jag påpekade det) utan hade bara läst om att man störde sig på att cyklisterna "var i vägen”.

Hon, som aldrig stressar i trafiken och snarare kör 5 km fö långsamt än för fort, upplever det också som ett problem med att cyklister cyklar tre i bredd (jo jag dubbelkollade, de brukar bilda två led när hon närmar sig).

Att det inte bara är stressade och argsinta personer som irriterar sig på tränande cyklister kan vara något att ha i bakhuvudet när man debatterar cykling på allmänna vägar.
 
Varför detta hat?
pme skrev:
-------------------------------------------------------
> Min mor som bor utanför Borås hade inte noterat
> att artikeln i BT handlade om att cyklister blivit
> prejade (vilket hon tyckte var hemskt när jag
> påpekade det) utan hade bara läst om att man
> störde sig på att cyklisterna "var i vägen”.
>
>
> Hon, som aldrig stressar i trafiken och snarare
> kör 5 km fö långsamt än för fort, upplever
> det också som ett problem med att cyklister
> cyklar tre i bredd (jo jag dubbelkollade, de
> brukar bilda två led när hon närmar sig).
>
> Att det inte bara är stressade och argsinta
> personer som irriterar sig på tränande cyklister
> kan vara något att ha i bakhuvudet när man
> debatterar cykling på allmänna vägar.


Och när man sitter i bilen bakom en tant som kör för långsamt, vad blir man då? ;-)
 
Varför detta hat?
jag tror det mest handlar om att det är socialt accepterat att uttrycka hat i trafiken , lite som att det är ok att hata domaren , därför passar folk på oavsett vilket fordon de är i eller på och oavsett vilket fordon mottrafikanterna har.
 
Senast ändrad:
Varför detta hat?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> jag tror det mest handlar om att det är socialt
> accepterat att uttrycka hat i trafiken , lite som
> att det är ok att hata domaren , därför passar
> folk på oavsett vilket fordon de är i eller på
> och oavsett vilket fordon mottrafikanterna har.

+1
 
Varför detta hat?
arg_idot.jpg
 
Varför detta hat?
En annan läskig sak är när man ligger och slickar vägkanten för att bilarna ska kunna passera och så dyker det upp ett stort jävla potthål i asfalten som man måste väja för!

Där är vi väl överens i alla fall? Potthål är onda. HATA potthål!
 
Senast ändrad:
Varför detta hat?
skogscyklisten skrev:
-------------------------------------------------------
> skogscyklisten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
>
>
> +0,5!


+0,5
 
Varför detta hat?
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> +1:a sig själv, är inte det höjden av hybris?


jag råkade citera istället för att redigera , så då redigerade jag det till +1 och tänkte , detta kommer säkert störa någon .
 
Varför detta hat?
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> En annan läskig sak är när man ligger och
> slickar vägkanten för att bilarna ska kunna
> passera och så dyker det upp ett stort jävla
> potthål i asfalten som man måste väja för!
>
> Där är vi väl överens i alla fall? Potthål
> är onda. HATA potthål!


Allt hat mot allt ont är gott .
 
Varför detta hat?
Idag var det 3 killar som cyklade mot rött på Landsnoravägen i Sollentuna och fick en ung tjej att väja in i en mur med plåtskador och punka som följd. De sa åt henne att köra bilen åt sidan medan hon gjorde det drog dom... Är nu polisanmälda för smitning +annat. Bygger ju bara på bilden av oansvariga individer som cyklar, blir så trött!
 
Varför detta hat?
Jag har upplevt att de bilister som irriterar sig på cyklister också irriterar sig på allt som är långsammare än dem. Jag är en sådan som för det mesta håller hastighetsbegränsningarna, och det slår aldrig fel, det är alltid bilar som ligger och tycker centimeter från mig och kör om på olämpliga ställen med diverse otrevligt beteende. Jag tror att det ligger en hel del i det som plåtburken skrev om att det är socialt accepterat med roadrage.
 
Varför detta hat?
Mathias B skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har upplevt att de bilister som irriterar sig
> på cyklister också irriterar sig på allt som
> är långsammare än dem.

Precis som cyklister alltså?
 
Varför detta hat?
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> pme skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min mor som bor utanför Borås hade inte
> noterat
> > att artikeln i BT handlade om att cyklister
> blivit
> > prejade (vilket hon tyckte var hemskt när jag
> > påpekade det) utan hade bara läst om att man
> > störde sig på att cyklisterna "var i
> vägen”.
> >
> >
> > Hon, som aldrig stressar i trafiken och snarare
> > kör 5 km fö långsamt än för fort, upplever
> > det också som ett problem med att cyklister
> > cyklar tre i bredd (jo jag dubbelkollade, de
> > brukar bilda två led när hon närmar sig).
> >
> > Att det inte bara är stressade och argsinta
> > personer som irriterar sig på tränande
> cyklister
> > kan vara något att ha i bakhuvudet när man
> > debatterar cykling på allmänna vägar.
>
>
> Och när man sitter i bilen bakom en tant som kör
> för långsamt, vad blir man då? ;-)

Jag var seriös i det jag skrev. Det är många som skulle behöva tänka efter innan de försvarar klungkörning med näbbar och klor.
Att min mor kör så lugnt att jag blir stressad av att sitta i passagerarsätet hör inte till den debatten.
 
Varför detta hat?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > +1:a sig själv, är inte det höjden av
> hybris?
>
>
> jag råkade citera istället för att redigera ,
> så då redigerade jag det till +1 och tänkte ,
> detta kommer säkert störa någon .

+1
 
Varför detta hat?
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Mathias B skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har upplevt att de bilister som irriterar
> sig
> > på cyklister också irriterar sig på allt som
> > är långsammare än dem.
>
> Precis som cyklister alltså?

Konspirationsteori: Bilister är i själva verket svetton?
 
Varför detta hat?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> jag tror det mest handlar om att det är socialt
> accepterat att uttrycka hat i trafiken , lite som
> att det är ok att hata domaren , därför passar
> folk på oavsett vilket fordon de är i eller på
> och oavsett vilket fordon mottrafikanterna har.

+1

Man kan komma undan med mycket bara det är socialt accepterat. T.ex. som att filma i fotboll. Det är rent jävla fusk. Folk satsar pengar på att något lag skall vinna matchen och så går en jävla överbetald stjärna och slänger sig, får straff och gör mål. INGEN fördömer fusket! Däremot öser samma personer / kommentatorer ut sitt avsky mot cykelsporten där det fuskas med doping.

Ja, doping är fusk men det är ingen som tar en genväg på en tävling och kommer undan med det. jag förstår inte hur det kan vara ok att filma!? Förklara för mig!
 
Varför detta hat?
velman skrev:
-------------------------------------------------------
> plåtburken skrev:
> --------------------------------------------------
> > jag tror det mest handlar om att det är socialt
> > accepterat att uttrycka hat i trafiken
>
> Man kan komma undan med mycket bara det är
> socialt accepterat. T.ex. som att filma i fotboll.

Ja, filmning i fotboll är verkligen ett stort samhällsproblem.
 
Varför detta hat?
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> velman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > plåtburken skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > > jag tror det mest handlar om att det är
> socialt
> > > accepterat att uttrycka hat i trafiken
> >
> > Man kan komma undan med mycket bara det är
> > socialt accepterat. T.ex. som att filma i
> fotboll.
>
> Ja, filmning i fotboll är verkligen ett stort
> samhällsproblem.

Obsevera att det onämnbara heter f*tb*ll på happy. Öka inte hatet och frustrationen nu. :-)
 
Varför detta hat?
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> velman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > plåtburken skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > > jag tror det mest handlar om att det är
> socialt
> > > accepterat att uttrycka hat i trafiken
> >
> > Man kan komma undan med mycket bara det är
> > socialt accepterat. T.ex. som att filma i
> fotboll.
>
> Ja, filmning i fotboll är verkligen ett stort
> samhällsproblem.

Att överbetalda slynglar tillåts göra det sänder ut rätt kassa vibbar till dagens unga. Jag saknar hedern i sporten från 20-talet. Det var bättre då.
 
Varför detta hat?
Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Obsevera att det onämnbara heter f*tb*ll på
> happy. Öka inte hatet och frustrationen nu. :-)

Hat och frustration är bra i måttliga mängder.
 
Varför detta hat?
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Obsevera att det onämnbara heter f*tb*ll på
> > happy. Öka inte hatet och frustrationen nu.
> :-)
>
> Hat och frustration är bra i måttliga mängder.

Jovisst! Men nu ges det ju en 100% dos f*tb*llshat till 42Hz att hantera. Det är ju skitjobbigt för honom som är så snäll annars. Själv är jag mer eller mindre immun genom mitt mångåriga Quislingbeteende i gärdsgårdsserierna. En fördel är dock att det är få bilister som tutar på oss.
 
Varför detta hat?
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> +1:a sig själv, är inte det höjden av hybris?

Är nog bara Tille som glömt byta konto igen. ;-)
 
Varför detta hat?
velnan skrev:
> Jag saknar hedern i sporten från 20-talet. Det
> var bättre då.

OS i Berlin 1936 var inte heller så illa. Allt fokus på idrotten, pengar och politik spelade ingen roll.
 
Varför detta hat?
velman skrev:

> Jag saknar hedern i sporten från 20-talet. Det
> var bättre då.

Du måste vara en av de äldre happyiterna antar jag?
 
Varför detta hat?
JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> velman skrev:
>
> > Jag saknar hedern i sporten från 20-talet. Det
> > var bättre då.
>
> Du måste vara en av de äldre happyiterna antar
> jag?

Vi är några stycken som kom hem åren kring 1920 och slog på radion och lyssnade på ädel sport efter en lång arbetsdag. Ibland känns det så i alla fall :-)
 
Varför detta hat?
Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> JPL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > velman skrev:
> >
> > > Jag saknar hedern i sporten från 20-talet.
> Det
> > > var bättre då.
> >
> > Du måste vara en av de äldre happyiterna
> antar
> > jag?
>
> Vi är några stycken som kom hem åren kring 1920
> och slog på radion och lyssnade på ädel sport
> efter en lång arbetsdag. Ibland känns det så i
> alla fall :-)

Radio? Det var fan vad modärndt!
 
Varför detta hat?
staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > JPL skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > velman skrev:
> > >
> > > > Jag saknar hedern i sporten från 20-talet.
> > Det
> > > > var bättre då.
> > >
> > > Du måste vara en av de äldre happyiterna
> > antar
> > > jag?
> >
> > Vi är några stycken som kom hem åren kring
> 1920
> > och slog på radion och lyssnade på ädel
> sport
> > efter en lång arbetsdag. Ibland känns det så
> i
> > alla fall :-)
>
> Radio? Det var fan vad modärndt!

Radion var bara i svart och vitt på den tiden!
 
Varför detta hat?
Som några redan har sagt så betéer sig många cyklister som stora ass*oles i trafiken.
När jag jobbade mitt inne i Sthlm-city så var det en vanlig syn att cyklister som åker ner på Hamngatan som bankar/slår och sparkade på bilar (ni vet där cykelbanan går på vägbanan och inte trottoaren) som svängde in på Regeringsgatan, kan slå vad om att dom inte hade en endaste tanke på väjningsplikt eller att cyklister ofta hamnar i dödavinkeln..

Lika så när jag nu jobbar vid Hornstull och ofta går över Liljeholmsbron samt Västerbron på den delade gång och cykelbanan och cyklisterna släpper på fullt ös, även på gångdelen och dom tror att man hör deras cykel över alla bilar, har sett ett flertal incidenter på dessa broar då gångtrafikanter inte hört cyklarna.

Så cyklister behöver sänka farten och följa trafikreglerna framför allt i stadstrafik.
När det är rött, stopplikt, väjningsplikt så betyder det inte att "om jag cyklar sakta förbi så är det okej".. STANNA förtusan. :P
 
Varför detta hat?
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Unde rsemestern har jag kört lite soloturer på
> landsväg runt där jag bor (Sthlm söderort). Jag
> upplever att bilisterna är mycket mer irriterade
> än tidigare år! Flera blir gör demonstrativt
> snäva omkörningar, tutar eller till och med
> vevar ner rutan och skriker åt mig (tyvärr hör
> jag aldrig vad de säger). Första gången det
> hände i år var det en yngre kille som hängde ut
> genom förnsret på bilen och skrek och vinkade,
> trodde först att det var någon jag kände men
> sen gav han mig ett finger innan bilen gasade
> iväg. Igår var jag ute och körde drygt 4 mil
> landsväg, och säkert tio bilar tutade, minst tre
> personer skrek åt mig, och en bil med släp
> gjorde en idiotomkörning med möte precis innan
> en rondell (sen körde jag om bilen igen efter
> rondellen och drog ifrån på 40-sträckan och
> när han tillslut kom ikapp igen var han helt
> galen och hängde på tutan typ en minut).


Jag tycker du är stark och uthållig, jag är tyvärr av klenare virke och sådana saker är de som gör att jag mer sällan plockar fram landsvägscykeln. Tack för att du står upp och till slut kommer du (och jag i svansen) vinna! :)

PS. Nej, det här är pure love, ingen ironi eller sarkasm.
 
Varför detta hat?
tobbe_h skrev:
-------------------------------------------------------
> Som några redan har sagt så betéer sig många
> cyklister som stora ass*oles i trafiken.
> När jag jobbade mitt inne i Sthlm-city så var
> det en vanlig syn att cyklister som åker ner på
> Hamngatan som bankar/slår och sparkade på bilar
> (ni vet där cykelbanan går på vägbanan och
> inte trottoaren) som svängde in på
> Regeringsgatan, kan slå vad om att dom inte hade
> en endaste tanke på väjningsplikt eller att
> cyklister ofta hamnar i dödavinkeln..

Fast det är ju den som svänger som har väjningsplikt så viss förståelse för att slå till en bil för att slippa bli överkörd har jag så usla som folk är på att använda blinkers. Om en bil blinkar är det ju en annan femma och då kan man anpassa sig.

> Så cyklister behöver sänka farten och följa
> trafikreglerna framför allt i stadstrafik.
> När det är rött, stopplikt, väjningsplikt så
> betyder det inte att "om jag cyklar sakta förbi
> så är det okej".. STANNA förtusan. :P

Väjningsplikt betyder väl just att man ska cykla om kanske inte nödvändigtvis sakta så med god uppsikt. Förutsatt att ingen kommer.


Sen håller jag med om att många cyklar som totala idioter. Men inte fler än som kör bil på precis samma sätt om än med ett annat urval farliga beteenden.
 
Varför detta hat?
Rattnalle skrev:
> Väjningsplikt betyder väl just att man ska cykla
> om kanske inte nödvändigtvis sakta så med god
> uppsikt. Förutsatt att ingen kommer.
>
>
> Sen håller jag med om att många cyklar som
> totala idioter. Men inte fler än som kör bil på
> precis samma sätt om än med ett annat urval
> farliga beteenden.

Sant, dock så menade jag givetvis att om det kommer någon och man ska lämna väjningsplikt så är det många cyklister som ändå cyklar på som att dom äger gatan. :P

Givetvis så finns det också bilister som inte borde få vistas på våra gator.
 
Tillbaka
Topp