Varför får jag ej på däcket?

Tubepower

Medlem
image.jpeg
image.jpeg
Obs, nybörjare...
Har kollat 2 instruktionsvideos på nätet, får ej på mitt däck. Racing ralph evo 29x2,25 snakeskin
Blir ca 30 cm kvar jag inte kan kränga över. Har testat försiktigt med däckavtagare men det är sjukt trögt.
Hoppas på hjälp...

Senast ändrad:
Se till så du trycker in kanttråden, på den delen av däcket du redan fått på fälgen, i den försänkta kanalen i mitten av fälgen. Då kommer det gå mycket lättare.

Under förutsättning att det är samma storlek (26/27.5/29) på både fälg och däck. =)

Snart blir drt LBS, såklart lika trögt på andra sidan. Nu ligger slangen i, önskar ej kränga på med däckavtagare.
Skall det vara så här?
Däcken har samma st som de som sitter på om de inte är felmärkta. De ser dock lika stora ut.

Jag hade också schwalbe förrut, i stort sett helt omöjliga däck att kränga på om det är snakeskin. Har hört flertalet som har haft svårt. Jag gav upp och köpte Maxxis. Sedan dess har det varit nemas problems

Försök massera fram mer däck från nedre delen av fälgen. Sen när du har 20cm eller mindre använder du däckavtagaren på det sista.

Spring ner till Frasses Korv&Vulk nere på hörnan och låna ett finger däcksmörj ur burken. Eller använd en gnutta diskmedel att smörja däckkanten med. Det underlättar. Akta slangen när du använder däckpåkrängaren se'n.

Pfaff sa:
Spring ner till Frasses Korv&Vulk nere på hörnan och låna ett finger däcksmörj ur burken. Eller använd en gnutta diskmedel att smörja däckkanten med. Det underlättar. Akta slangen när du använder däckpåkrängaren se'n.

Tack!! Testar, rond 2.
Nu har jag fått på däcket och pajat slangen.
Hatar detta så jävla mycket.

Har faktiskt varit med om däck som verkligen inte gick på, vandrade efter två kasserade slang (pga att provat med bakvänd däckkrängare) iväg med däck och hjul till gubben på hörnet men han gick också bet. Omöjligt. Både kartong och däck märkt 700 x 28c, bara att skicka tillbaka och vänta på nytt (gatorskin, är jävliga som nya men med några svordomar gick ju det ena på, icke det andra, någon/några mm för litet.

Eveningstar sa:
Precis, ta ner säljes-annonsen och lägg ut en "visa mig hur jag gör, jag bjuder på pizza"-förfrågan istället. =)

Ok... Fattar inte vad som blev fel. Hittar inget hål i slangen, ventilen verkar ha pajat.
Jo jag tar gärna emot hjälp mot passande motprestation-pizza, thaimat eller en vinare?
Kanske provar att lägga upp sådan tråd.

Jag hade samma problem med mina rocket ron snakeskin. JAg börjar med att försöka sätta på däcket på framhjulet och kränger ena däcksidan över fälgkanten med fingrarna utan problem. sätter i slangen, pumpar upp en aningen och försöker få andra däckkanten över fälgen, vilket kräver vad jag anser vara extremvåld och som trasar sönder dekalerna på fälgen (mavic crossride).

Sedan upptäcker jag rotationsanvisningarna på däcker och kommer fram till att det sitter bakvänt. Inga problem att få av däcken.

Nu inträffar det otroliga att kanten som jag fick vålda över går att trycka över med fingrarna och jag tänker att nu är det strax färdigt.

20 minuters brottande med däcket med krängverktygen senare är det på.

Det här betyder ju att det inte är däcker som är för litet utan att jag gör något fel

Är det friktionen mellan slang och däck som är boven? Det krävs ju inte alls samma jobb för att ta av däcket som att få på det.

Slangen är helt tom när du plockar av däcket men har lite luft i sig när du kränger på. Kanske lite för mycket luft? Det kan bli surt arbete om man har för mycket.

Jag har provat tomt, lite och mycket luft i slangen. Jag tror inte att jag har provat utan slang dock. Spelar däckdimension roll? mina Winter Marathon (700) gick på hur lätt som helst på min pendlarcykel, det var 26-tummare på min gamla mbt som jag fick kämpa med

Ett tips jag fick men inte har behövt använda själv är att brotta på däcket vid ventilen sist och detta för att det inte går att få ner däckkanten till mitten av fälgen där.

Jag tar alltid ventilen först. Det värsta jag krängt på är Tacx blåa trainerdäck på ett Aksiumhjul. 1.5h och blodblåsor på bägge händerna men s3n satt skiten.

nieves sa:
Jag tar alltid ventilen först. Det värsta jag krängt på är Tacx blåa trainerdäck på ett Aksiumhjul. 1.5h och blodblåsor på bägge händerna men s3n satt skiten.
Jo jag brukar också börja där men det finns någon logik i tipset som gör att det kanske gör det där sista lilla!

Ventilen sist, kör jag, för då är det lättare att få kanttråden ner i mitten av fälgen där det är som grundast, skulle jag tro. :)

Frid!

Har för övrigt Racing Ralph 29" 2,25 Snakeskin å monterar å demonterar dem helt utan verktyg, så det kan tydligen skilja en del.

Hur gick det andra däcket (om nya införskaffats till båda hjulen)? Om det gick och inte det andra så KAN det ju vara nattskiftet som slarvat med det som verkar vara kört, tråden för kort.

Aliide sa:
Hur gick det andra däcket (om nya införskaffats till båda hjulen)? Om det gick och inte det andra så KAN det ju vara nattskiftet som slarvat med det som verkar vara kört, tråden för kort.

Återkommer. Fortfarande har jag inte fått på första. Svärfar kikar strax på detta.

Ta av däcket. Sätt ena foten i däcket. Nävarna i andra sidan däcket. Dra och fega inte för att ta i.

Nu till påsättningen (!). Börja vid ventilen, luft i slangen. Se till att verkligen pressa på bägge sidor lika mycket och se till att pressa ner kanttråden mot fälgen.

Alltså, inte bara vika över.

När du har gjort det till däcket inte går på längre gör du om samma sak en gång till.

Du kommer märka att du tjänade några cm.

Nu är det dags att ta fram två rejäla tummar och pressa kanttrådskanten över fälgen. Det kommer gå tungt men det är bara att fortsätta. Det krävs teknik och styrka. Jag har hjälpt ett par vänner med detta och det är riktigt tufft ibland men ge dig inte. Var bor du?

Konkret sa:
Ta av däcket. Sätt ena foten i däcket. Nävarna i andra sidan däcket. Dra och fega inte för att ta i.

Nu till påsättningen (!). Börja vid ventilen, luft i slangen. Se till att verkligen pressa på bägge sidor lika mycket och se till att pressa ner kanttråden mot fälgen.

När du har gjort det till däcket inte går på längre gör du om samma sak en gång till.

Nu är det dags att ta fram två rejäla tummar och pressa kanttrådskanten över fälgen. Det kommer gå tungt men det är bara att fortsätta. Det krävs teknik och styrka. Jag har hjälpt ett par vänner med detta och det är riktigt tufft ibland men ge dig inte. Var bor du?

Tack för tips! Bor i Tullinge. Mina nävar är slut, svärfar testar efter middagen.
Ev kommer ett nödrop...

Tubepower sa:
Konkret sa:

Tack för tips! Bor i Tullinge. Mina nävar är slut, svärfar testar efter middagen.
Ev kommer ett nödrop...

Jag har hört att det är det som är själva definititionen av att ge upp.

Att be svärfar alltså :)

Klen tröst;
Jag har njutit av hur lätt jag haft att kränga och burpa Maxxis och Mavic-däck på mavic fälgar idag. Lite däckkrängarbändande, visst, men inte mycket, och burpat med golvpumpen :)
Jobbigare och behövde "tryckluftstank" för att burpa Maxxis-däck på SwissDT-fälg tidigare idag.

Go tubeless!

Tillbaka
Topp