Varför finns aldrig det man vill ha..?

• Trådstartare Trådstartare Pqz
  • Start datum Start datum

Pqz

Aktiv medlem
Som rubriken antyder: Varför finns den cykel man vill ha inte alls, eller bara i storlek 52? Varför är skorna alltid slut i storlek 43-45 (framför allt dom med lite bredare läst)?
Borde finnas hyfsat tillförlitlig statistik på kroppsmått? Varför inte basera inköp på den?
Detta är inget nytt fenomen kopplat till logistikkollapsen i spåren av covid, det har alltid varit såhär. Varför?
??

Du är för långsam. Det tillverkas och tas hem mer av de vanligaste storlekarna, men de säljer ju också slut snabbare.

Om det gäller en LBS med relativt få exemplar hemma och fördelningen i storlekar följer någon slags statistik (normalfördelning?) kommer antagligen de största och minsta storlekarna vara överrepresenterade?

Men trots att jag själv är i princip medellängd så tycker jag inte det är något jätteproblem, har lyckats köpa 3 cyklar till bra priser under pandemin även om det innebar en del sökande.

jag tror visst produktion och inköp anpassas efter vad som går åt. i de vanliga storlekarna. där vill man inte ha ett dyrt och omfattande överlager när det kommer ut nya modeller.

men den enskilde säljaren ser önskar också kunna ståta med ett sortiment. då bli det naturligt viss överlagerhållning av ovanligare storlekar. kan vara till lycka för de som behöver dem, men tyvärr rätt ofta skiter man helt i detta, finns inte från början heller, och då blir det istället kantboll ut.

det här gäller förresten inte bara sortiment av storlekar, utan även olika prisklasser. är en orsak till den exponentiella prissättningen där toppmodeller obetydligt bättre än de näst under betingar listpriser i del blå. men då är det lättare att skeppa dessa med en egentligen fiktiv prisreduktion.

ett problem med detta sett ur oss köpares synvinkel är att det finns för många suckers ibland oss, som glatt accepterar det uppblåsta priset...

Vet man på förhand någorlunda vad som kommer att gå åt, och vad som riskerar att bli hyllvärmare, eller kommer det ofta som en total överraskning..? Borde inte vara raketforskning att fatta vad som går och känns som betydligt bättre business att kunna trycka ut större volymer till fullpris, än att behöva rea ut udda storlekar och modeller (och dessutom göra en massa potentiella kunder besvikna)

men de dyra respektive storleksmässigt udda fåglarna stödjer också genom sin blotta närvaro försäljningen av mellanmjölken.

detta iom att konsumenten får göra ett val, istället för att bara acceptera den storlek och det pris som är närmast förutbestämt när de går in i butiken.

kulissen om du vill av udda modeller som nästan ingen köper gör ändå att det för handlaren blir att lättare få till ett avslut;)

Har letat ny cykel i några månader och det stämmer verkligen, inget finns hemma och finns det så är det fel stl... en sak som också stör är att på hemsidorna är majoriteten av produkterna som visas produkter som INTE finns. Går dock ibland att filtrera. I fysiska butiken är det ibland tvärtom, sånt som inte går att finna på hemsidan finns i butken. Precis så var det när jag tillslut hittade vad jag sökte.

Hahaha.
Min storlek 52 är alltid slutsåld, man behöver alltid vara snabb på förbeställningar om man ska ha en chans att köpa något, senast fick jag nys om ett ångrat köp på happy, skicka ett sändebud i en annan stad för att möta upp personen som skulle returnera cykeln samtidigt som mitt sändebud direkt meddelade i butik att han köper returexet. Sedan skulle cykeln fraktas ut ur stan via tåg, och jag mötte upp med bil halvvägs för att plocka upp sändebud och cykel och köra hem båda

Helt okomplicerat är det inte ?

Skor i storlek 42 lyckas jag hitta en gång om året, medans det kryllar av 43-45 i rea hörnan och av senaste modell.

?‍♂️

Hahaha.
Min storlek 52 är alltid slutsåld, man behöver alltid vara snabb på förbeställningar om man ska ha en chans att köpa något, senast fick jag nys om ett ångrat köp på happy, skicka ett sändebud i en annan stad för att möta upp personen som skulle returnera cykeln samtidigt som mitt sändebud direkt meddelade i butik att han köper returexet. Sedan skulle cykeln fraktas ut ur stan via tåg, och jag mötte upp med bil halvvägs för att plocka upp sändebud och cykel och köra hem båda

Skor i storlek 42 lyckas jag hitta en gång om året, medans det kryllar av 43-45 i rea hörnan och av senaste modell.

?‍♂️
Spännande planering!

Hahaha.

?‍♂️
du kanske skulle ha direktkontakt med vår ts Pqz som verkar ha det exakt omvända problemet?

själv tycker jag det man vill ha 'alltid' är slut. tvåa på bollen liksom. det kan hända att man blir inspirerad av någon årsgammal artikel på nätet. gillar också generellt gårdagens premium, till ett mycket bättre pris. men en bevakning på ebay och några annonsställen brukar lösa problemet. det har dock hänt att det tagit något år.

det underlättar om man inte begränsar sig geografiskt. kan särskilt rekommendera italien. förr när man handlade fysiskt var besök i malmö en favorit. tillräckligt stort för att det mesta skulle finnas, tillräckligt litet för att det inte skulle gå åt.

plötsligt händer det!

Tillbaka
Topp