Varför fortsätter shimano att leverera ut problembromsar år efter år?

emmer sa:
71 sa:
+ att DOT vätska är förbjudet i Japan.
Varför standardiserar de något (JIS K2233) som de inte får använda? Nä...

Alla mina jaoanska bilar har då "vanlig" bromsvätska. Nu är ju just dot (department of transportation) en USA-standard, men för just bromsvätska så används den internationellt, inkl i japan.(den används för fler områden, bla däck, i Amerikat.)

zcalman sa:
Har inte lusläst tråden så detta har kanske redan nämnts, men testa att trycka ut kolvarna en liten bit utan någon skiva mellan klossarna. detta gör att kolvarna inte behöver röras lika långt för att få kontakt med skivan. obs, tryck in bromshandtaget till styret 1-2 gånger. det har hjälpt mig iallafall. bromsen tar då lite längre ut och kräver lite noggrannare justering av oket.

det är viktigt att oket är helt centrerad på skivan. kolvarna bör också röra sig i harmoni. gör det inte det (vilket är förekommande även på nya bromsar) så kan detta bidra till att man kan pumpa upp handtaget. rör dom sig olika mycket kan du testa att gymnastisera kolvarna lite fram och tillbaka, bör hjälpa.

Det här med att minimera "dögången" på bromsarna för att förhindra att bromspunkten vandrar är väl ändå att bota huvudvärk med halshuggning.

Men det är bra att tråden är igång. Jag sitter fortfarande med 4000-kronorsbromsar som bara funkar maj till september, ungefär. Men då fungerar de jäkligt bra måste jag erkänna.

På tal om ingen ting. Vad händer om man provar att hälla DOT-vätska i ett par shimano-bromsar tro? Det måste väl finnas någon som provat? Av misstag om inte annat?

Oggler sa:
På tal om ingen ting. Vad händer om man provar att hälla DOT-vätska i ett par shimano-bromsar tro? Det måste väl finnas någon som provat? Av misstag om inte annat?
Då lär den läcka ut :-) Och innan dess kärva som phan när packningarna sväller.
Men om det funkade (vilket det inte gör) skulle problemet med vandrande arbetspunkt rimligen bli mindre - DOT-vätska har mindre ändring i viskositet vid temperatorförändringar - bromsen stummare - DOT har lägre kompressibilitet, även om slangen står för lejonparten av styvheten - och risken mindre för låsta bromsar på brund av värme - DOT blandar sig med vattnet så man slipper vattenfylla delar av oket med kokpunkt 100C.

71 sa:
Jensen sa:
Oggler sa:
Magura kanske är grejen. Men jag begriper mig inte på deras modellprogram?

Vilka mer tillverkare kör med olja i bromsarna?

Magura kör mineral olja, precis som shimano. Vetekatten om så många andra gör det. Så valet blir ju rätt enkelt om du inte ska ha shimano.

Vad är problemet med bromsvätska? Mer än att det ä lite mer aggressivt. Du menar alltså att DOT olja inte ör olja?

Mt4 är väll rätt lätta om jag ska minnas nån tabell Sixten fors la upp nyligen. Speciellt kontra pris.

Tektro/TRP å några andra mindre tillverkare använder mineral-öl + att DOT vätska är förbjudet i Japan. Kan ju bero på att japaner inte tål alkohol ;-) för DOT är en slags alkohol ju :-)

Skål!!

Om dot ä förbjudet i Japan undrar jag hur de gör med alla bilars bromsar :-)

Oggler sa:

Jag har satt slangar för dot olja på ett par magura en gång. Funkade bra direkt, dagen efter mindre bra när packningar/oringar svällt o jag hade mineralolja utanför systemet så att säga :-)

Lingon sa:
Har aldrig upplevt vandrande bromspunkt på shimanobromsar, däremot läckande ok. Hydrauliska bromsar är en förbrukningsvara, håller dom 2 år får man vara nöjd.
Min frambroms en magura från 2007, bytt olja en gång, aldrig luftad. bak höll bara 7 år,

Stervelo sa:
Lingon sa:
Har aldrig upplevt vandrande bromspunkt på shimanobromsar, däremot läckande ok. Hydrauliska bromsar är en förbrukningsvara, håller dom 2 år får man vara nöjd.
Min frambroms en magura från 2007, bytt olja en gång, aldrig luftad. bak höll bara 7 år,
Och hur många dagar använde du den cykeln i snitt per år? :)

Tillbaka
Topp