Varför fungerar inte min skivbroms längre?

ka11e

Ny medlem
Hej.

Jag bytte igår slang på bakhjulet på min Scott Sub 20 (2009). Efter att ha kollat på nätet ser den ut att ha shimano deore br-m 486 hydrauliska skivbromsar. När jag skulle dra iväg till jobbet på morgonen så funkade inte bakbromsen. Den tog möjligen lite, lite, men i huvudsak var det fritt rull.

Är det något speciellt man måste göra när man tar av och sätter på ett hjul med skivbromsar?

Tack för hjälpen!

Bara se till att skivan hamnar mellan bromsbeläggen - men gör man fel där är det väldigt svårt att få ditt hjulet över huvud taget! :)

Svaret på frågan är väl egentligen "nej, det är inget speciellt man brukar behöva göra".

Kan du ha fått olja på skiva och/eller belägg?
Pillade du nåt på bromshandtaget här hjulet var avmonterat?
Kanske en avluftning vore på sin plats, men att bara plocka av och på hjulet brukar i normalfallet inte föranleda några såna problem...

Mest troligt att du fått nån skit på skivan eller beläggen. Gör rent med bräkleen eller dylikt och se om det blir bättre.

Jag vet visserligen inte om det är något skit på skiva/belägg, men jag tycker att det känns som om det är på tok för lite bromseffekt för att det skulle vara förklaringen. Fast å andra sidan kan jag väldigt lite om skivbromsar.

Kan möjligen ha kommit åt bromshandtagen, men i så fall oavsiktligt.

Hur felsöker man det här på lämpligast sätt?

har du kommit åt bromshandtagen med hjulet borta brukar det vara svårt att få tillbaks hjulet!

Vänd cykeln uppochner.
Ta bort hjulet
kolla att båda beläggen är kvar och ser bra ut
sätt tillbaka hjulet och prova att bromsa medans hjulet snurrar
kolla om beläggen/oken rör sig

Skriv här vad du ser/upplever så kan nog folk hjälpa dig!
(ev med bild oxå!)

Då kan det ha läckt olja från oken bakom klossarna i värsta fall. Enda fix är att fylla på och lufta.

Tillbaka
Topp