Varför har man ej större hjul på större cyklar?

Bonsaifall

Aktiv medlem
Hej gänget. I min jakt på en cykel som passar mig har jag stött på en sak jag tycker är lite intressant.

När man kollar på exempelvis gravelhojar så sizear man ner storlek CS och S till 650b däck (Iaf Canyon).
Men har märkt att man inte ökar storleken på däck när ramstorleken blir större vilket ibland ger en rejält rolig (läs ful) look på cyklar.
Se dessa bilder som exempel.

Hur kommer det sig att man inte går upp till exempelvis 29” eller större däck på cyklar som är XL/XXL/större?
Borde inte större däck också rulla snabbare eller är jag helt ute och cyklar där? (Pun intended)

55863E1E-9350-4391-85D3-09AACF1CD27E.png

4BB26D8A-E5F8-4F4D-A2B0-573C9BDDBCC4.jpeg

67523DD1-CCC9-413A-912D-014F2F8E1243.png

Det finns ingen etablerad större hjulstorlek än 700 ("28tum"). Och att man har mindre hjul på små storlekar är för att kunna få till rimliga/bra ramvinklar. På stora cyklar är det inte ett problem som beror på hjulstorlek.

Enkla svaret är att cykelindustrin inte vill ha ännu en till hjul standard.

På lvg ger större hjul kan lite mindre rullmotstånd, men luftmotståndet blir större och hjul blir tyngre. Så större hjul är en nackdel för tävling. Tyvärr blir stora lvgcykel fula ...

På MTB skulle större hjul ger mycket lägre rullmotstånd i stök. Största problem där är att det inte finns bra däck i storleken 32" och 36".

Har alltid tyckt det är helt fel att gå ner på 650-hjul på gravel, när det finns 29". Visst blir det lite risk för tåoverlap men med lite flackare styrvinkel eller stora storlekar är det ju inga problem heller.

Och för stora åkare, varför stanna på 29" nuförtiden.

waltworks-36er-mountain-bike.jpg

1684786916223.png

På lvg ger större hjul kan lite mindre rullmotstånd, men luftmotståndet blir större och hjul blir tyngre. Så större hjul är en nackdel för tävling. Tyvärr blir stora lvgcykel fula ...

På MTB skulle större hjul ger mycket lägre rullmotstånd i stök. Största problem där är att det inte finns bra däck i storleken 32" och 36".
Intressant men fullt rimligt såklart. Lyckligtvis så slipper jag ju dessa extrema exempel som ovan men tycker ändå att det ibland kan se lite skumt ut… men köper argumentet med tyngre däck och högre luftmotstånd! Intressanta tankar!
Ja njae svårhittat känns det som.
Har alltid tyckt det är helt fel att gå ner på 650-hjul på gravel, när det finns 29". Visst blir det lite risk för tåoverlap men med lite flackare styrvinkel eller stora storlekar är det ju inga problem heller.

Och för stora åkare, varför stanna på 29" nuförtiden.

waltworks-36er-mountain-bike.jpg

Visa bilaga 627384
Dessa var extrema åt andra hållet ?

Har det inte med UCI reglerna att göra oxå ?
“Wheels of the bicycle may vary in diameter between 70 cm maximum and 55 cm minimum, including the tyre." gäller för landsväg och CX. Sen är jag säker på att det finns en regel om att hjulen måste vara lika stora, men hittar inte nu.

Om stora hjul ger mer luftmotstånd och vikt så borde det ju finnas mindre cyklar som har lika fula proportioner.

Så 29” däck sätts på 700c hjul?
det är samma fälgdiameter ja.
finns enstaka tillverkare/rambyggare som gör modeller med 32" 36" och kanske ännu större. men det är långt ifrån etablerade standarder och man får kompromissa mycket på t.ex däck och fälgar med sådana byggen
Ja, och fälgdiametern (enligt ISO 5775) är ISO 622 mm. Det skulle vara enklare om man alltid använde ISO-storlekar då man direkt ser om däckdiametern passar fälgen. (ISO diametern i millimeter måste överensstämma på däck och fälg.) Säger man t.ex. 26" så finns det väl minst tre olika fälgstorlekar men den beteckningen, varav en även kallas 27,5" (ISO 584 mm).

“Wheels of the bicycle may vary in diameter between 70 cm maximum and 55 cm minimum, including the tyre." gäller för landsväg och CX. Sen är jag säker på att det finns en regel om att hjulen måste vara lika stora, men hittar inte nu.
Innebär det att min gravel med 622×42 däck är för stora att Köra lvg tävlingar med . Och vi kommer snart slå i taket på strl på tex Paris roubaye med 39mm däck.

Innebär det att min gravel med 622×42 däck är för stora att Köra lvg tävlingar med . Och vi kommer snart slå i taket på strl på tex Paris roubaye med 39mm däck.
Det låter lite så.. kanske kommer lagändring snart iom gravel popularitet?
Känns som graveldäcken blir snabbare och snabbare och snabbare….

Det där med 650b på små CX-hojar är ett oskick - framförallt för att det bara finns exakt ett däck att välja på i bredd <33 mm (Schwalbe X-One).

hjulens storlek på en vuxencykel har inte varken med storleken på cykeln eller åkaren att göra, det som skall optimeras är interaktionen med underlaget.

på stökig stig rullar det lättare med större hjulstorlek. 36 är bättre än 29 som är bättre än 26

på grus räcker utan vidare 26 tum, inga direkta fördelar gå upp mer än så.

på asfalt behövs inte ens 20 tum. världsrekordet i hastighet konventionell uppesittande position satt på 17 tum.

säger ju en del.

hjulens storlek på en vuxencykel har inte varken med storleken på cykeln eller åkaren att göra, det som skall optimeras är interaktionen med underlaget.

på stökig stig rullar det lättare med större hjulstorlek. 36 är bättre än 29 som är bättre än 26

på asfalt behövs inte ens 20 tum. världsrekordet i hastighet konventionell uppesittande position satt på 17 tum.

säger ju en del.
Jag som gått och trott att större hjul är snabbare, tack för tankarna, väldigt intressant!

Tänker att en lång åkare som Ben Cathro skulle ha rejäl nytta av ett mullet setup med 29" i bak och ett 32" hjul i fram. Just DH stök borde ju vara optimalt med ett större framhjul för en cyklist på 2 m.

Tänker att en lång åkare som Ben Cathro skulle ha rejäl nytta av ett mullet setup med 29" i bak och ett 32" hjul i fram. Just DH stök borde ju vara optimalt med ett större framhjul för en cyklist på 2 m.

Trek har testad olika hjulstorlekar på XC (inte DH) och säger 36" är bäst. Till mindre åkare (160 cm) 32". Jag gissar att en 36/32 mullet skulle vara bra på DH.

Hur kommer det sig att man inte går upp till exempelvis 29” eller större däck på cyklar som är XL/XXL/större?
Borde inte större däck också rulla snabbare eller är jag helt ute och cyklar där? (Pun intended)
Jag håller med att det borde finnas större hjul för långa cyklister, såsom 32". Skulle se betydligt mer proportionsenligt ut och skulle förbättra väghållning, stabilitet, rull mm på cyklar som är XL och större, både mtb såväl som lvg. Den främsta anledningen till att det inte finns är att marknaden är för liten för att införa en ny standard. Det finns en tillverkare jag känner till som specifikt gör cyklar för de längsta, men hojarna är inte billiga (dirtysixer):
IMG_1618_1024x1024@2x.jpg

Edit: Detta skulle kunna ändras på om alla plötsligt inser att större hjul är bättre, så som Berk skrev.

säger ju en del.
Varför tävlas det uteslutande på 622mm hjul då på asfalt och velodrom ?

Trek har testad olika hjulstorlekar på XC (inte DH) och säger 36" är bäst. Till mindre åkare (160 cm) 32". Jag gissar att en 36/32 mullet skulle vara bra på DH.

32'' för 160cm? Jag tycker redan 29'' ser ut som skit på en liten cykel. Men det kanske går snabbt....
26'' gick långsamt för mig på 176 i söndags men jag trodde det var jag som var problemet.

En fundering till: Större hjul är klart bättre för att köra snabbare i stök, men det blir inte nödvändigtvis roligare. När jag bytte från 26" till 29" blev det mycket enklare att köra i Hellas. Jag kunde köra snabbare och tar flera hinder. Men nu kör jag tillräckligt snabbt, jag tycker inte om att rejsa genom skogen. Och jag tycker också om utmaningar. De skulle blir mindre med större hjul. Och sen är större hjul trögare och svårare att slänga runt.

I interviewen jag länkade till sägs det att alla cyklister tycker att dom var snabbare på 26" hjul, medan 29" nästan alltid var snabbare. Mindre hjul upplevs som snabbare för att man oftare kör på gränsen. Och om man inte rejsar mot tiden eller mot andra är det väl upplevelsen som gäller.

För rimliga däck för landsväg/velodrom (20-30mm) så skulle en ny fälgstandard som ryms inom reglerna (max 70cm diameter på hjul ink. däck) max kunna vara 650-660 mm. Att ta fram en ny standard för den minimala skillnaden är troligen ingen så intresserad av.

Om UCI ändrar reglerna ordentligt så skulle det kanske ske.

För rimliga däck för landsväg/velodrom (20-30mm) så skulle en ny fälgstandard som ryms inom reglerna (max 70cm diameter på hjul ink. däck) max kunna vara 650-660 mm. Att ta fram en ny standard för den minimala skillnaden är troligen ingen så intresserad av.

Vi ligger ju redan nära max måttet. Kais påstår att mindre är snabbare då borde det väl tävlas på 20" hjul ..

I sådant fall skulle man kunna återintroducera storleken ISO 647 mm, men om man även kallar den "700" som tidigare, så kommer många garanterat att förväxla den med "700C" (ISO 622 mm).

Det hade ju varit intressant att veta om vederbörande även provat samma sak på 622-hjul och fått sämre resultat. Eller någon annan storlek förutom 17". Annars är bevisvärdet bristfälligt.

därför att mindre hjul är förbjudna? tidigare fanns större hjul, ett tag lanserades 24 fram för tajtare drafting, det förbjöds.

samma gällde moulton med 16-tums hjul i england på sextiotalet. innan dess var de rät framgångsrika.

därför att mindre hjul är förbjudna? tidigare fanns större hjul, ett tag lanserades 24 fram för tajtare drafting, det förbjöds.

samma gällde moulton med 16-tums hjul i england på sextiotalet. innan dess var de rät framgångsrika.
UCI-regeln tillåter 55-70 cm diameter, så vill man köra mindre än 622 så får man. Men det ses inte som lönt då det blir knepigare med delar, särskilt vid vägkanten under loppen.

Vi ligger ju redan nära max måttet. Kais påstår att mindre är snabbare då borde det väl tävlas på 20" hjul ..
jag påstår inte att mindre är snabbare, bara att det beroende på underlaget rullmotståndsmässigt inte
lönar sig gå över en viss gräns.

för asfalt ligger den gränsen långt under 622-fälg. som förresten på typisk landsvägshoj ger 26,5 tum.

kört med brompton 16,5 tum och lättrullande däck tillsammans med landsvägsgämg många gånger och handikappet är närmast onämnbart på asfalt.

men på grus gör det skillnad

Senast ändrad:
Intressant tråd!

Obree cyklade ju riktigt fort på små hjul.

Jag tror att vi har dom standarder vi har för att
  • UCI och lvg cyklister är KONSERVATIVA
  • de anses tillräckligt bra för 90% av cyklister,
  • inger bra kännsla, hjulet bör vara tillräckligt stort och tugnt för att gyroskopet ska kännas bra när man spurtar ur sadeln.
650 hjulen utgick från att ha samma diameter på "systemet", hjul + däck och genom att ändra fälgens diamter (A,B &C) paras ihop med olika dimensioner på däck. Det tycker jag är en smart ugångspunkt som med moderna bromsar skulle ge möjligheten att köra allt från 25-55 breda däck i samma ram. Detta går ju att göra med 26, 27,5 och 29 storlek men hoppen mellan fälgstorlek är större och inte alltid funkis.

På grövre underlag än väg är en större diameter att föredra. 29or dominerar på DH sidan nu för tiden. Kanske kommer vi se 32" snart eller möjligtvis först 30" då hoppet till 32" är väldigt stort.

På gruscyklar vet jag inte riktigt var jag står då underlaget varierar så mycket. Ibland vill jag ha 30mm däck och ibland 55mm. På skogsbilvägarna i Hälsingland som jag cyklade i helgen har dom lagt ut 0-64mm samkross på flera sträckor. Där var mina 48mm däck i smalaste laget. 42mm verkar vara en bra kompromiss under mer normala förhållanden. Om 700c eller 650b är bäst på grus vet jag ej. Min aning är att 700c är snabbare när underlaget är så rufft att man kanske hellre vill sitta på en hardtail.

Om jag hade varit +2m lång hade jag nog cyklat på 700c 44-55mm däck på väg/grus och gärna provat en 32/29 mullet på stig.

Det är inte svårt, de blir baar tyngre
Med sådana påståenden finns det alltid ett implicit "givet allt annat lika". Att byta axelstandard t ex är svårt, du måste få alla tillverkare att gå med på det, och en tillräckligt stor hype så att ramar och hjul inte längre är kompatibla. Precis som det var när man gick över till 29", och det tog lång tid.

De som körde Niners här på Happy på tidigt tjugohundra var ju udda. Jag skulle säga att det tog 10 år innan det blev vanligt.

Tillbaka
Topp