Varför har man ej större hjul på större cyklar?

Med sådana påståenden finns det alltid ett implicit "givet allt annat lika". Att byta axelstandard t ex är svårt, du måste få alla tillverkare att gå med på det, och en tillräckligt stor hype så att ramar och hjul inte längre är kompatibla. Precis som det var när man gick över till 29", och det tog lång tid.

De som körde Niners här på Happy på tidigt tjugohundra var ju udda. Jag skulle säga att det tog 10 år innan det blev vanligt.

Det berör på vad man menar med "svårt". Det är svårt att får tillverkare att tillverka alla komponenter som behövs. Men varje komponent för sig är inte svarare att tillverkara.

Första problem nämda jag redan i #4.

UCI-regeln tillåter 55-70 cm diameter, så vill man köra mindre än 622 så får man. Men det ses inte som lönt då det blir knepigare med delar, särskilt vid vägkanten under loppen.
Är ju samma sak när nån kommer på att 12växlar bak eller discbromsar är sååå mycket bättre så blir det svårt med delar vid sidan om, iaf i ett 1/2 år tills övriga vaknar .. skulle nån vinna något stort på mindre hjul skulle det ju bara dröja en vecka innan alla vi skulle behöva samma sak ..
jag har helt enkelt svårt att tro på mindre hjul till dess . Iofs kör jag med fälgbrommsar fortfarande...;)
Edit Små hjul svänger väl "sämre" typ sämre grepp?

Är ju samma sak när nån kommer på att 12växlar bak eller discbromsar är sååå mycket bättre så blir det svårt med delar vid sidan om, iaf i ett 1/2 år tills övriga vaknar .. skulle nån vinna något stort på mindre hjul skulle det ju bara dröja en vecka innan alla vi skulle behöva samma sak ..
jag har helt enkelt svårt att tro på mindre hjul till dess . Iofs kör jag med fälgbrommsar fortfarande...;)
Edit Små hjul svänger väl "sämre" typ sämre grepp?
Mitt svar var mest min fundering runt varför 622 är det enda 100(99?)% av cyklisterna i herr och damklungorna kör med. Det tyder på att om (om!) det skulle finnas en snabbare hjulstorlek i det tillåtna spannet så tar den då marginella positiva skillnaden inte ut den negativa logistiska utmaningen med delar. Som du säger, skulle något (inom regelverket) visa sig ge klart större chans att vinna skulle lagen hoppa på det direkt.

Jag var ganska tidig med att skaffa 29" hoj, långt innan den standarden kom önskade jag att hjulen vore större på MTBs. Hojen blev bättre på alla sätt och vis med de större hjulen, som om ett handikapp försvann. För ett antal år sedan uppgraderade jag till bredare fälgar och gick från 2.2" till 2.8" däck. Även det var en klar förbättring, i alla fall på stigarna. Jag skulle mer än gärna testa en MTB (och en lvg/gravel hoj för den delen) med 32" hjul om det blev en lanserad standard, har svårt att se några nackdelar öht. Den högre vikten kommer kompenseras av bättre rull, momentum och stabilitet (så länge man inte bromsar & accelererar hela tiden). På sämre underlag kommer fördelarna bli mer märkbara.

ska hjulstorlekarna ändra sig behöver det för producenternas del innebär en förbättring av den ekonomiska vinsten. ett sätt att få folk öppna plånboken är att vinna tävlingar, ett annat klassiskt att skapa en massmedial hajp.

svårt att se detta hända på lvg, för det finns liksom inget att tekniskt vinna med ändrad hjulstorlek; mer tänkbart inom mtb.

men sedan kan möjligen intresset vara begränsat att skaffa grejor som slukar alla hinder, och egentligen bara flyttar fram en terrorbalans. man kan ha väl så roligt med en enklare produkt på enklare stigar.

underbiking är som jag nyligen skrev utpekat som en het trend. flera habila åkkompisar håller på med detta, och verkar ha hur roligt som helst.

Senast ändrad:
tror det är mer rimligt att se större hjul inom mindre tekniska discipliner, typ xc och kanske gravel, än dh och enduro. större hjul gör det svårare att ha lång slaglängd, speciellt om geometrin ska vara låg och flack

tror det är mer rimligt att se större hjul inom mindre tekniska discipliner, typ xc och kanske gravel, än dh och enduro. större hjul gör det svårare att ha lång slaglängd, speciellt om geometrin ska vara låg och flack

Det är bara att sätta på ett styre med negativ rise, som Schürter som kör en stam med negativ rise.

Långa chainstay men en del är väl upptaget av länkage, eller det ser kanske ut så efter som platsen finns med 29'?
Sen ska man som sagt också få plats bakom sadeln

En större cykel för större cyklister med större däck hjul bör väl vara större på alla sätt? Om man skalar upp allt så bör man väl kunna ha relativt samma längd på kedjestag, hjulbas och annat.

det var liksom trådens utgångspunkt, och gäller i viss mån för barncyklar.

men hjulens optimala storlek för en vuxen avgörs vill jag alltså hävda av underlaget, inte vem som sitter på cykeln.

jag som vuxen man cyklar alltså på daglig basis på 16,5-tums hjul. skillnaden i egenskaper jämfört med en 622-racer på 26,5-tumshjul är knappt mätbar. ofta rullar jag förbi dem.

det är möjligt att det efterhand kommer större hjul än nuvarande i praktiken 30 för mtb och riktigt stökig cykling, eftersom det där i vissa situationer kunna innebära nytta.

det var liksom trådens utgångspunkt, och gäller i viss mån för barncyklar.

men hjulens optimala storlek för en vuxen avgörs vill jag alltså hävda av underlaget, inte vem som sitter på cykeln.

jag som vuxen man cyklar alltså på daglig basis på 16,5-tums hjul. skillnaden i egenskaper jämfört med en 622-racer på 26,5-tumshjul är knappt mätbar. ofta rullar jag förbi dem.

det är möjligt att det efterhand kommer större hjul än nuvarande i praktiken 30 för mtb och riktigt stökig cykling, eftersom det där i vissa situationer kunna innebära nytta.

Nja, nu tänker du bara på funktion. För estetiken, som är såklart viktigast, måste hela cykeln inklusiv hjul vara i proportion med åkaren.

det håller jag för min del gärna med om. men en brompton är inte direkt ful trots sina oprortionerlligt små hjul.

men japanarna håller definitivt inte med dig. där har man reducerat hjulen till närmare den storlek de egentligen behöver ha, och verkar gilla det. vi tycker å andra sidan det ser helkonstigt ut.

så smaken är olika helt enkelt. men inte nödvändigtvis egenskaperna och farten.

det det egentligen handlar om.
.
C14ABF0C-B261-4B78-89DE-CFF91B6A273C.jpeg

det håller jag för min del gärna med om. men en brompton är inte direkt ful trots sina oprortionerlligt små hjul.

men japanarna håller definitivt inte med dig. där har man reducerat hjulen till närmare den storlek de egentligen behöver ha, och verkar gilla det. vi tycker å andra sidan det ser helkonstigt ut.

så smaken är olika helt enkelt. men inte nödvändigtvis egenskaperna och farten.

det det egentligen handlar om.
.
Visa bilaga 627645

Skojade halvt.

Japanska cyklar är roliga! Praktiskt också i stan och framförallt om man behöver förvara dom i en (för) små lägenhet. Det förutsätter dock att underlaget är tillräckligt slätt. Enda estetiska minuspoäng är att framdrevet blir för stor när man vill cykla snabbt och undvika små drev bak ;)

Men mer seriöst var min poäng att folk förvänta sig bestämde proportioner på en cykel, som är kulturellt bestämd. När proportionerna viker av blir cykeln konstigt.

ja så är det absolut. vana och tradition.

t ex damtrallor 28 tum är generellt tunga och riktigt åbäkiga, både i trafiken och in till cykelgarage. framtagna att ha vissa fördelar när nästan all cykling skedde på tidvis lerigt grusunderlag.

det finns sedan länge 26-tumsvarianter, lättare, smidigare, snabbare på ffa asfalt och i backar, och allmänt mer lättrampade och accelerationssnabbare.

men osäljbara annat än till tioåringar.

apropå stor framklinga ses här vad som krävs för 16,5-tumsdäck om man inte har planetväxel, och vill ha fart som duger i en klubbklunga. det kanske är fult, men i min smak en smula koolt.

mycket rolig cykel. proportionerliga hjul? javars:)
.
2FA912CD-F416-4C80-8556-017A9604931E.jpeg

Tillbaka
Topp