Varför inte en Cresent MTB?!

Jag hör och läser en del om att Cresent-MTB-cyklar bara är skit och man avråds från köp. Dålig ram, tunga, dyra och alla möjliga fel radas upp. Nu är det så här: jag får köpa denna cykel helt ny för 13500kr https://www.hanseriksson.se/produkt/crescent-draupner-29-mtb/
Jag är glad äldre amatör och kommer cykla skogsstig 1-2ggr/mån och nedför i Sälen 1-2ggr/år
Min fråga är kort och gott: bra eller dåligt köp för det priset med som förutsättningarna?
Tack på förhand.

För 13500 förstår jag att det känns lockande, men det är riktigt klent med dämpning och den har ingen dropper. Den klarar nog skogsstigen helt OK, men nerför i Sälen vetef*n. Det bästa är såklart om du kan provcykla den och se om du tycker om den. Tycker du den är kul så spelar det ingen roll vad någon annan tycker :) Men det är nerför i Sälen jag är orolig för. Å andra sidan kostar ett vettig dropper "bara" 1500-2000 med installation, då kan du i alla fall köra försiktigt utför.

Alltså: den är inte ett bra köp per se, men bara du kan avgöra om den är värd pengarna.

Senast ändrad:
Nej, den är långt ifrån happykorrekt. Ta det som något positivt. Jag tycker det är en alldeles utmärkt cykel för dina behov. Utför Sälen inga problem alls. Jag har tex kul där med en XC specad HT raket.

Uff. Bara för att det är mycket rea blir det där inte bra...

Absolut inget jag skulle vilja köra nerför något med.

Kan inte uttala mig om kvalisorten på cykeln men det här var ju underbart: "Dämpning bak: Luftdämpad 80 – 100 mm"

Och om den där någonsin sålts för 25k så var den som köpte rätt lurad.

Långt inlägg försvann.

Skogsvaktaren brukar skriva svepande generellt negativa inlägg med udden mot forumet och dess medlemmar.

Jag hade kul i skogarna i Santa Cruz på en nittiotals HT men det betyder inte att det är rätt cykel....

15000 hade varit ett rimligt normalpris på cykeln. Listpriset är kraftigt uppblåst.

Varför? Crescent har samlat på sig sin välförtjänta negativa status under många år. Skulle det helt plötsligt vända och de börjar göra prisvärda, bra cyklar hade det märkts här.

Vilken typ av cykel som passar dig är jättesvårt att råda. Men en ”stigcykel” med runt 120 i slag är ganska allround och kanske bättre än en XC-cykel.

Sixten Fors trådar är värda att läsa. Ta hans åsikter/värdeord med en skopa salt och storleksråden med en nypa salt så lär du dig mycket - om han filtrerat den delen hade han varit en av happys klarast lysande stjärnor.

Jätterabatten kontra normalpriset och det faktum att cykeln är bakväxeltrimmad är varningssignaler. Lyssna på happy och köp en bra cykel från början.

Det är stor skillnad på skogsstig och nedför i Sälen. Svårt att hitta en kompromiss som fungerar där, så vanligt är att man satsar på en cykel som är bra på det man gör mest. Hyr cykel i Sälen, det är en bra lösning.

Ska du köpa Crescenten för din stigcykling? Ja, till det gör den inte bort sig lika mycket iaf. Men det finns bättre köp.

En cykel som är av årsmodell 2017 och har 100 mm slag fram och kanske ännu mindre bak är antingen inte byggd ens för stig utan mer grusväg, eller också inte byggd med någon tanke alls.
Undvik i bägge fallen.

En hardtail som är på riktigt byggd för stig (styrvinkel 65-66° och slag 120-140 mm) kommer vara tryggare, lättare eller åtminstone inte tyngre fast den har stöddigare komponenter och inte så värst mycket dyrare, fast den har bättre komponenter.

Der Kaiser sa:
En cykel som är av årsmodell 2017 och har 100 mm slag fram och kanske ännu mindre bak är antingen inte byggd ens för stig utan mer grusväg, eller också inte byggd med någon tanke alls.
Undvik i bägge fallen.

En hardtail som är på riktigt byggd för stig (styrvinkel 65-66° och slag 120-140 mm) kommer vara tryggare, lättare eller åtminstone inte tyngre fast den har stöddigare komponenter och inte så värst mycket dyrare, fast den har bättre komponenter.

Även 2017 kördes världscupen i xco på dylika cyklar. Även 2019 är det väl modeller med som är rätt daterade? 100mm och två år gammal geo är ingen deal-breaker. Sen om man vill ha något annat så är det ju så.

johan44 sa:
Jätterabatten kontra normalpriset och det faktum att cykeln är bakväxeltrimmad är varningssignaler.

Rabatten beror ju på att det är en 2017-modell. Det är inget konstigt med det. Ett steg högre bakväxel är också jättevanligt.

NickPick sa:
Der Kaiser sa:
Undvik i bägge fallen.

Även 2017 kördes världscupen i xco på dylika cyklar. Även 2019 är det väl modeller med som är rätt daterade? 100mm och två år gammal geo är ingen deal-breaker. Sen om man vill ha något annat så är det ju så.

Det jag tycker verkar tappas bort i den här typen av trådar är nyanserna i rekommendationerna. Självklart går det utmärkt att cykla på cykeln i originalposten, men det handlar väl mer om ifall det är den bästa och mest prisvärda cykeln man kan få för motsvarande pengar.

Det var nog lite den poängen som gick förlorad i många trådar där "den onämnbare" lade fram sina åsikter och teorier. Istället slutade det med att det handlade om att någon sa att en cykel var skitdålig och ocyklingsbar,och någon annan hävdade att det minsann gick bra att cykla med kort reach och hög ST på 90-talet, så därför funkar det även idag.

Det är ju en jävla skillnad på frågan "Går den här cykeln att ta sig fram på?" och "Är det här den mest prisvärda och lämpligaste cykeln för mig?".
Som jämförelse skulle jag t.ex. aldrig köpa en bil med 90-talsstandard för samma pengar som en modernare bil. Man vill ju ha så mycket som möjligt för slantarna, oavsett om det är livsnödvändigt eller inte.

LTS sa:
Kristoffer R sa:
Sixten Fors trådar är värda att läsa.

Nej

Jo. Skilj på person och sak, och var konstruktiv. Sixten är ju redan bannad. :)

Jag syftar på hans inlägg i ”nybörjare söker cykel” trådar och inte tjafstrådarna.

Jag motiverar tydligare:

Det man som nybörjare kan lära sig där är saker att tänka på som axelstandarder, fälgbredd, däckval, skälig prissättning, komponentserier, geometri mm. Det är en ögonöppnare för den som inte vet något.

Jag kommenterade att man bör bortse från Sixtens sätt att framföra sitt budskap. (Ser man honom som Sverker i Plus blir det dock ganska kul.)

Kristoffer R sa:
LTS sa:
Kristoffer R sa:
Sixten Fors trådar är värda att läsa.

Nej

Jo. Skilj på person och sak, och var konstruktiv. Sixten är ju redan bannad. :)

Jag syftar på hans inlägg i ”nybörjare söker cykel” trådar och inte tjafstrådarna.

Jag motiverar tydligare:

Det man som nybörjare kan lära sig där är saker att tänka på som axelstandarder, fälgbredd, däckval, skälig prissättning, komponentserier, geometri mm. Det är en ögonöppnare för den som inte vet något.

Jag kommenterade att man bör bortse från Sixtens sätt att framföra sitt budskap. (Ser man honom som Sverker i Plus blir det dock ganska kul.)

+1

Tänk om Sixten hade haft en redaktör som korr'ade alla hans inlägg innan de postades. Vilken grej.

LTS sa:
Kristoffer R sa:
Jag syftar på hans inlägg i ”nybörjare söker cykel” trådar

Jag förstod att det var det du syftade på. Speciellt nybörjare bör undvika att läsa dem.

Hello! Jag gillar Sixtens inlägg, rekommendationerna verkar vara vettiga och han är villig att hjälpa alla som frågar.

Men jag är öppen för andras åsikter och undrar kort varför en nybörjare inte ska lyssna på Sixtens råd? Ser jag till dina inlägg så har även du mkt erfarenhet så det vore intressant att höra varför du dissar Sixten? Är han för generaliserande kanske?

Problemet med Sixten är inte den stora kunskap han besitter utan den outhärdliga översittartonen och den svartvita världsbilden. Kristoffer R beskriver det mycket väl. Hans råd är ofta(st) objektivt korrekta men mycket illa paketerade. Typ: det ÄR objektivt bättre att köpa en viss navstandard (kunskap), men en annan navstandard gör inte cykeln obrukbar (paketering).

Senast ändrad:
itisasitis sa:
Problemet med Sixten är inte den stora kunskap han besitter utan den outhärdliga översittartonen och den svartvita världsbilden. Kristoffer R beskriver det mycket väl. Hans råd är ofta(st) objektivt korrekta men mycket illa paketerade.

Haha, jag kan förstå det! Men i mitt fall reagerar jag snarare tvärtom. I en värld av extrem politisk korrekthet så uppskattar jag politiskt INkorrekthet (om det nu finns ett sånt ord) ngt enormt.

Förstår dock att det är svårt att tolka ironi o s v på ett forum och jag förespråkar inte mobbning på ngt sätt.

ljungmanjansson sa:
Hittade denna nu från Biketester.se: https://www.bikester.se/cube-stereo-120-pro-blackblue-1065818.html

som verkar vara samma som den tidigare nämnda från bike-discount: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-pro-29-black-n-blue-898870

Så det lutar åt att beställa den från biketester.se.

Låter bra det! Bara att köra! Glöm inte ett par rediga pedaler bara, om du inte redan har sådana. Och en dämparpump är nästan ett måste för att kunna ställa in rätt tryck i förhållande till din vikt, ta billigast möjliga bara.

Har du koll på vilken ramstorlek du ska ha?

Bara för att förvilla dig ytterligare så har jag ännu en favvo-hoj jag har sneglat på ett tag nu. Canyon Neuron AL 7.0 https://www.canyon.com/sv-se/mounta...hmenfarbe=RD/OG&dwvar_2067_pv_rahmengroesse=M . Största fördelen är att den är lättare (minst 1 kg enligt uppgift). Den är å andra sidan dyrare.

Polygon är annars ett relativt okänt märke men som faktiskt funnits med ett tag. https://www.polygonbikes.com/eur/shop/bikes-eur/mountain-eur/trail-eur/siskiu-d7-4/ är extremt billig, dock ingen dropper.

Senast ändrad:
@SocialGimp, jag förstår vad du menar, men att vara politiskt inkorrekt och tondöv är inte samma sak. Illa dold sarkasm och ren oartighet har vi gott om på detta forum, men i Sixtens fall handlar det om att projicera en svartvit världsbild där allt annat än vad Sixten anser är optimalt är värdelöst - och alla som tycker annorlunda är typ dödkött för mänskligheten.

Gällande ramstorlek så verkar det som att jag ska ha en XL då jag är 191 cm lång och då det är mest planer på skogstigar så verkar XL-ram vara rätt, eller? Tar gärna input på det. Har testcyklat en Scott Spark 960 i storlek large och den kändes ok, men en större hade inte varit något problem om vi säger så. Jag förstår att man inte kan jämföra märken och ramstorlekar rakt av, men ger kanske en fingervisning ändå. Tror iaf inte att XL blir för stort om vi säger så.

itisasitis sa:
@SocialGimp, jag förstår vad du menar, men att vara politiskt inkorrekt och tondöv är inte samma sak. Illa dold sarkasm och ren oartighet har vi gott om på detta forum, men i Sixtens fall handlar det om att projicera en svartvit världsbild där allt annat än vad Sixten anser är optimalt är värdelöst - och alla som tycker annorlunda är typ dödkött för mänskligheten.

Jag tror ordet du letar efter är att Sixten är "kategorisk". :)

@SocialGimp, kategorisk känns faktiskt lite för nyanserat i sammanhanget :) Men jag tror vi förstår varandra? Plocka kunskapsrussinen ur åsiktskakan.

Stoppa pressarna! Såg i en annan tråd att Gooutdoors ska börja skeppa internationellt vilket öppnar dörren för Calibre Bossnut (finns i olika varianter). Med din budget så verkar den vara ganska spot on?

2020 års Bossnut tycker jag är ett lyft!

Edit: Vill bara poängtera att jag inte själv har testat cyklarna jag har länkat till, bara läst på om dom ordentligt så ta mina tips med en nypa salt. Internetexpert m a o. :)

Senast ändrad:
Sluta nu, låt honom beställa Cuben... :) Beslutsångest och buyer's remorse har vi redan för mycket av i denna värld av oändliga alternativ!

itisasitis sa:
Sluta nu, låt honom beställa Cuben... :) Beslutsångest och buyer's remorse har vi redan för mycket av i denna värld av oändliga alternativ!

:) Cuben har jag läst om tidigare och beställer man den gör man inga fel. Men jag tycker det är kul att det numera finns så många, vad det verkar, bra FS för under 20k. D v s det finns ingen som helst anledning att välja Crescent.

Senast ändrad:
ljungmanjansson sa:
Gällande ramstorlek så verkar det som att jag ska ha en XL då jag är 191 cm lång och då det är mest planer på skogstigar så verkar XL-ram vara rätt, eller? Tar gärna input på det. Har testcyklat en Scott Spark 960 i storlek large och den kändes ok, men en större hade inte varit något problem om vi säger så. Jag förstår att man inte kan jämföra märken och ramstorlekar rakt av, men ger kanske en fingervisning ändå. Tror iaf inte att XL blir för stort om vi säger så.

XL låter rätt i mina öron utan att veta mer detaljer. Har du jämfört med cubes egna storleksguide?

Har möjlighet att skaffa en crescent rask r60 som förmånscykel hyggligt billigt och såg i en annan tråd att den var ”Sixten-approved” när det gäller geo. Hur är den komponentmässigt? Har bra koll på lvg men inte mtb. Ämnar köra enklare stigar och kanske typ cykelvasan.
Kommer jag bli besviken och avskräckt på en rask r60?

superdea sa:
Har möjlighet att skaffa en crescent rask r60 som förmånscykel hyggligt billigt och såg i en annan tråd att den var ”Sixten-approved” när det gäller geo. Hur är den komponentmässigt? Har bra koll på lvg men inte mtb. Ämnar köra enklare stigar och kanske typ cykelvasan.
Kommer jag bli besviken och avskräckt på en rask r60?

SLX / XT 1x11 är bra grejor. (Fast 11 < 12)

Tror aldrig jag har sett Sixten godkänna en Crescent. :)

My 5 cents: Väldigt mkt pengar (13 400 hos crescent.se) för en HT med blandade komponenter. Typisk XC-geometri så den duger väl till enklare stigar som du säger. Speciellt lätt är den inte tyvärr... Liknar mkt ett par Decathlon-cyklar jag testade för ett tag sedan (deras topp-cyklar) och dom var väl ok för det ändamålet.

ljungmanjansson sa:
Se där, Calibre Bossnut och nu blev det ännu mer att fundera på. 12 000 kr för denna låter ju väldigt billigt: https://www.gooutdoors.co.uk/15903684/calibre-bossnut-mountain-bike-15903684
Fast sen var det ju det där med frakt och ens möjlighet att beställa till Sverige...

Sorry, my bad att jag gav dig griller i huvudet. :)

Ryktet säger att det ska gå att beställa internationellt i mitten av oktober men man vet ju aldrig hur det blir med Brexit.

Ingen boost tyvärr men det verkar vara through-axle i varje fall av ngn slags standard. Ngt tung men i övrigt är det svårslaget m a p priset.

Den där ser rätt ok ut men den saknar dropperpost. En sådan går lös på dryga tusenlappen. Det är något du bara "måste" ha.

Tillbaka
Topp