Det verkar finnas en extrem motvilja mot skärmar hos alla cyklister här. Pendlare och de som cyklar runt jorden gillar skärmar.
Skärmar väger ett par hundra gram, de är inte helt aerodynamiska visserligen. Men man slipper lera på ryggen, blöta och kalla fötter, grus i kedjan etc.
Jag har alltid skärmar (SKS longboard) + kompislapp på min pendlare (dvs jag är Happy-korrekt) men erkänner att den extra vikten på ca 1 kg stör mig liite (min pendlare är redan relativt tung som den är utan skärmar på ca 10,2 kg). ? ? Tror knappast denna skärmsetup minskar luftmotståndet som någon skriver om, skulle förvåna mig exceptionellt mycket. Väldigt sällan jag orkar montera av dem när jag sporadiskt kör grus också, typ aldrig. Jaja, det enda som händer är att jag tvingas leverera lite mera watt när/om jag vill att det ska gå undan, åtminstone för att få upp farten i samband med all start-stopp cykling som det blir när man pendlar. Dock kan det glädja mitt omogna sinne att
ibland försöka pinna på lika snabbt (eller snabbare) med min 11 kg skärmutrustade cykel med svajande kompislapp som andra på avsevärt lättare racers.

Uppför lite extra kämpigt...
Finns gott om cyklister som nobbar skärmar, även
väldigt rutinerade. Jag har helt slutat upp med att lägga någon värdering i detta, blir otroligt fjantigt, fritt fram för min del, gör som ni vill. Själv tycker jag det är rätt avslappnande att vara beredd på olika väder för pendling, blir åtminstone lite mindre misär samt sist men inte minst,
skyddar drivlinan och jag hatar cykelunderhåll djupt i min själ. Hoppar nästan aldrig över pendlingen bara för att det regnar (eller snöar för den delen) som en hel del andra verkar göra.
Edit:
@Raggamuffin borde inte skickat den där länken, det här kan bli dyrt.

?