Varför inte skärmar?

Varför inte skärmar?
Det verkar finnas en extrem motvilja mot skärmar hos alla cyklister här. Pendlare och de som cyklar runt jorden gillar skärmar.

Skärmar väger ett par hundra gram, de är inte helt aerodynamiska visserligen. Men man slipper lera på ryggen, blöta och kalla fötter, grus i kedjan etc.
Vad har fått dig att komma fram till den av mig fetstilsmarkerade hypotesen ovan? Det är tämligen enkelt att via en sökning konstatera att det finns de på detta forum som gillar skärmar och de som inte gillar dem. Dessutom är det nästan så att du borde ana att din hypotes är falsk då a) du påstår att pendlare gillar skärmar, och b) det är tämligen uppenbart att det finns pendlingscyklister här.

Varför inte skärmar?
Vad har fått dig att komma fram till den av mig fetstilsmarkerade hypotesen ovan? Det är tämligen enkelt att via en sökning konstatera att det finns de på detta forum som gillar skärmar och de som inte gillar dem. Dessutom är det nästan så att du borde ana att din hypotes är falsk då a) du påstår att pendlare gillar skärmar, och b) det är tämligen uppenbart att det finns pendlingscyklister här.
Jag trollar, min hypotes är kanske falsk. Debatten är kanske död och ointressant här på happyride. Jag ber om ursäkt.

Varför inte skärmar?
Jag gillar bra skärmar, men ogillar dåliga skärmar.

2E34A988-3483-4FE4-AB75-E77CC0873358.jpeg

Varför inte skärmar?
Jag trollar, min hypotes är kanske falsk. Debatten är kanske död och ointressant här på happyride. Jag ber om ursäkt.
OK.

Sen har jag absolut inget emot diskussioner om skärmar. Däremot får jag erkänna att jag är rätt less på "diskussioner" som urartar i pajkastning p.g.a. överdrifter, sarkasmer, nedvärderande av "motståndarna" och deras intelligens och hjärnkapacitet (typ "det kan väl t.o.m. du inse att ...") och andra "destruktiva knep".

Med tanke på debatten om skärmar på cykelvasan nyligen är det väl rätt stor risk att en skärmdiskussion nu skulle utvecklas till en fortsättning på den lite animerade diskussionen.

Jag tror dock att sannolikheten för en saklig och intressant diskussion ökar om man inleder balanserat och sakligt. I detta fall t.ex. genom att lista vad man själv tycker är för- och nackdelar med skärmar, kanske även m.a.p. olika former av cykling, förklarar varför man kommit till den slutsats man gjort angående val av att ha eller icke ha skärmar samt ställer frågan hur andra ser på detta.

Varför inte skärmar?
OK.

Sen har jag absolut inget emot diskussioner om skärmar. Däremot får jag erkänna att jag är rätt less på "diskussioner" som urartar i pajkastning p.g.a. överdrifter, sarkasmer, nedvärderande av "motståndarna" och deras intelligens och hjärnkapacitet (typ "det kan väl t.o.m. du inse att ...") och andra "destruktiva knep".

Med tanke på debatten om skärmar på cykelvasan nyligen är det väl rätt stor risk att en skärmdiskussion nu skulle utvecklas till en fortsättning på den lite animerade diskussionen.

Jag tror dock att sannolikheten för en saklig och intressant diskussion ökar om man inleder balanserat och sakligt. I detta fall t.ex. genom att lista vad man själv tycker är för- och nackdelar med skärmar, kanske även m.a.p. olika former av cykling, förklarar varför man kommit till den slutsats man gjort angående val av att ha eller icke ha skärmar samt ställer frågan hur andra ser på detta.
Debatten är gammal, jag ser det. Alltid skönt att slippa lera i ansiktet.

Varför inte skärmar?
T o m proffsen har gärna en s k ass-saver när det regnar eller regn hotar. Skärmar och kramsnö är ingen bra kombination. ...Nu har jag ägnat den här frågan för mycket skärmtid.

Varför inte skärmar?
Det är främst på prestationsinriktad cykling/tävling som många verkar vara emot. Själv kör jag gärna med väl anpassade och bra skärmar på alla mina cyklar den blöta säsongen. (Förutom trial av lätt förståelig anledning)

Varför inte skärmar?
Han är för det han tjänar pengar på.
Antar att du syftar på inkomst snarare än att tjäna pengar som i att minska slitage eller tid som läggs på underhåll.

Jag gissar i så fall, inte alltför vågat tycker jag, att det även finns cyklister som är för skärmar utan att tjäna pengar på det samt att en icketom delmängd av dessa finns här på forumet.

Varför inte skärmar?
Jag vill vända på frågan, varför skärmar? Cyklar jag i skogen vill jag att lera och fekalier från olika djurarter ska spruta upp i ansiktet. Det gör att jag känner mig nära naturen och levande för en ynka sekund under denna golgatavandring som vi kallar livet.

Varför inte skärmar?
Jag skulle vilja ha bakskärm som jag med ett reglage på styret kan "öppna", lite som F1 DRS, men inte för extra fart utan för att kunna spruta ner hjulsugare med gatvatten.

Varför inte skärmar?
har inte i detalj följt diskussionen om lera på senaste cykelvasan men just i lera kan skärmar vara ett helvete. t ex jordenruntcyklisten fredrika ek beskriver livfullt hur hon får göra sig av med sina skärmar i australiens outback.

har själv varit med om att inte kunna cykla vidare när hjulen kloggat igen av lera. ett mödosamt rensningsarbete med hjälp av upphittade pinnar följde. liknande problem kan uppstå i snöväder kring nollan.

när det är sagt älskar jag skärmar. förstår t ex inte ens tanken att man cykelpendlar utan dem. men skall cykeln användas i lera eller snö behövs ett rejält avstånd mellan däck och skärm.

läste nyligen om hur ass-savers förbjudits på touren. var det korrekt, eller var det en anka?

Varför inte skärmar?
Jag skulle vilja ha bakskärm som jag med ett reglage på styret kan "öppna", lite som F1 DRS, men inte för extra fart utan för att kunna spruta ner hjulsugare med gatvatten.

Jag motsätter mig termen "hjulsugaren". Det borde vara hjultryckaren. Kraften för cyklister framför sänker med en hjultryckare bakom, bara kring 2%, men ändå.

1-s2.0-S0167610518303751-gr9_lrg.jpg

Varför inte skärmar?
Jag motsätter mig termen "hjulsugaren". Det borde vara hjultryckaren. Kraften för cyklister framför sänker med en hjultryckare bakom, bara kring 2%, men ändå.

Visa bilaga 649788

Jag drar gärna, ser det som en samhällsinsats. Men ingen kompislapp, något pris måste de betala.

Varför inte skärmar?

Visa bilaga 649788

Skummade bara artikeln, så med risk för att jag missat något fick jag intrycket att modellen de använt hade 15 cm mellan cyklisterna. Känns som väldigt vanskligt att ligga så tajt efter framförvarande cyklist vid pendlingscykling och i synnerhet om framförvarande cyklist är okänd och kanske t.o.m. ”fientligt inställd” till ”bakomliggare”.

Varför inte skärmar?

Visa bilaga 649788

Bra poäng. Ser ut som jag borde skaffa två bra hjultryckare som kan boosta med 4%.
Så kan jag spruta ner den fjärde som kostnad för sina 57% besparingar.

Varför inte skärmar?
Skummade bara artikeln, så med risk för att jag missat något fick jag intrycket att modellen de använt hade 15 cm mellan cyklisterna. Känns som väldigt vanskligt att ligga så tajt efter framförvarande cyklist vid pendlingscykling och i synnerhet om framförvarande cyklist är okänd och kanske t.o.m. ”fientligt inställd” till ”bakomliggare”.

Det finns en konfiguration med 15 cm mellan cyklisterna och en med 50 cm. I både fall är kraften första cyklisten behöver 98% av en ensam cyklist. 50 cm är inte ovanligt vid pendling, skulle jag tänka.

Min poäng var dock att det är dumt att vara fientligt inställd till hjultryckare, dom gör dig en tjänst!

Varför inte skärmar?
Det finns en konfiguration med 15 cm mellan cyklisterna och en med 50 cm. I både fall är kraften första cyklisten behöver 98% av en ensam cyklist. 50 cm är inte ovanligt vid pendling, skulle jag tänka.

Min poäng var dock att det är dumt att vara fientligt inställd till hjultryckare, dom gör dig en tjänst!
I alla fall under förutsättning att de är uppmärksamma och inte ligger tajtare än att risken för påkörning bakifrån är försumbar. Annars kan det bli en björntjänst ...

Varför inte skärmar?
I en grupp med andra cyklister utan skärmar blir du dyngsur på framsida och fötter ändå, på sommaren cyklar dom flesta utan skärmar. Ryggen skyddas, men det gör den också av en stor sadelväska. Främsta förtjänsten är att hålla resten av cykeln (inklusive drivlina) ren, men ibland vill man spara de ~0,5 kg skärmar normalt väger. Beroende på vilka skärmar man har kan det bli rassel och skrammel som stör. Skärmar innebär väl också ett visst ökat luftmotstånd, men det har jag inte märkt av i praktiken.

Varför inte skärmar?
Har inte riktigt hittat skärmar som är smidiga att montera och montera av och får plats mellan hjul och min sadelväska. Sadelväskan funkar bra som ett alternativ till en ass-saver, men den har inte direkt någon kompislapp. För egen del är det lugnt, vi har effektiva torkskåp på jobbet, så kläderna är torra och varma när jag ska hem. Med nya cykelrummet på jobbet finns det en cykeltvätt, så nu kan drivlinan spolas ren varje morgon (till skillnad från en gång i månaden tidigare.
Och en tight monterad bakskärm som får plats mellan väska och däck skulle innebära en massa lera och kramsnö som fastnar när man ska till skogs och cykla.
(Men om någon har tips tar jag gärna emot dem)
Har dock en liten framskärm, mest för att skydda styrlagren, men den har som bonus att det stänker mindre i ansiktet.

Varför inte skärmar?

Visa bilaga 649788

kul att detta välkända fenomen kunnat testas ordentligt. min misstanke har varit att det kunde vara lite mer än 2%.

cyklisten bakom kan man säga fyller ut undertrycket i baksuget.

men som jag brukar berätta, man kan också fylla ut det själv, med hjälp av en lågt sittande ryggsäck. en del rollouts jag gjort med kompisar tyder på mer än 2% effekt av detta, snarare betydligt mer. det närmar sig oavsett effekten att ligga i bocken utan ryggsäck.

såpass effektvt att det är förbjudet på uci-tävlingar.

Varför inte skärmar?
Enligt källor kan skärmar faktiskt minska luftmotåndet.
Som med allt annat i aero-världen är det svårt att veta vad man får i praktiken. Jag har kört med SKS AL 46 som är monterade så att jag får plats (och lite skydd) när jag kör med grushjul. Med smalare däck blir det en glipa mellan däck och skärm och jag har dessutom monterat ego- och kompislapp som knappast kan förbättra luftmotståndet. Utan ego-lappen blir dom där skärmarna rätt meningslösa eftersom drivlinan knappt skyddas alls. Min personliga erfarenhet från lopp som UTU och Sverigetempot är iaf att min cykel med skärmar inte rullar uppenbart sämre än cyklar utan skärm. Med kolfiberskärmarna @Raggamuffin länkade till kan man kanske spara runt 150 g (hittade inga viktuppgifter för 40 mm- och 50 mm-skärmarna), men det kostar ju en slant.

Här är en bild från i somras (det regnade så klart), som bonus får ni med en snabb randonneur i bakgrunden!
IMG_5126.jpeg

Varför inte skärmar?
Jo jag fattar, man ligger ju ändå och drar, det är en mental grej.

Såklart profiterar den bakom mer än den som ligger framför, på den sättet kan man ser det som man drar. Många kan inte stå ut, kanske värre i Sverige än i Nederländerna. Tycker dock att det är trevligt att kommunicera lite och inte hänga bakom utan att säga nånting, och såklart vara beredd att blir tryckt själva.

Varför inte skärmar?
Det verkar finnas en extrem motvilja mot skärmar hos alla cyklister här. Pendlare och de som cyklar runt jorden gillar skärmar.

Skärmar väger ett par hundra gram, de är inte helt aerodynamiska visserligen. Men man slipper lera på ryggen, blöta och kalla fötter, grus i kedjan etc.

Avskyr bara vissa skärmar och det är olika för olika cyklar och typer av cykling

Mtb: Har enbart skärm fram och då är det en sån liten vars enda funktion är att skydda gaffeltätningar och hindra lera att fara upp i ögonen. Hatar fladdrande skärmar som låter och är i vägen och bryr mig inte om lite lersprut från bakhjulet. Vikt bryr jag mig heller inte om, min lättaste mtb väger typ 16,5 kg och vad gör ett par hundra gram för skillnad, ingenting.

Pendling: Här är det ok med skärmar, även om jag egentligen inte gillar dem av princip. Har hyfsat heltäckande med ego-lapp och kompis-lapp för att inte spruta ner cykelvagnen. Tycker inte det är snyggt och lapparna fladdrar osv, men här går funktion före allt annat eftersom jag måste sitta på kontoret med de kläder jag cyklade i (elcykel - blir inte särskilt svettig)

Varför inte skärmar?

Jag har alltid skärmar (SKS longboard) + kompislapp på min pendlare (dvs jag är Happy-korrekt) men erkänner att den extra vikten på ca 1 kg stör mig liite (min pendlare är redan relativt tung som den är utan skärmar på ca 10,2 kg). ? ? Tror knappast denna skärmsetup minskar luftmotståndet som någon skriver om, skulle förvåna mig exceptionellt mycket. Väldigt sällan jag orkar montera av dem när jag sporadiskt kör grus också, typ aldrig. Jaja, det enda som händer är att jag tvingas leverera lite mera watt när/om jag vill att det ska gå undan, åtminstone för att få upp farten i samband med all start-stopp cykling som det blir när man pendlar. Dock kan det glädja mitt omogna sinne att ibland försöka pinna på lika snabbt (eller snabbare) med min 11 kg skärmutrustade cykel med svajande kompislapp som andra på avsevärt lättare racers. :sneaky: Uppför lite extra kämpigt...

Finns gott om cyklister som nobbar skärmar, även väldigt rutinerade. Jag har helt slutat upp med att lägga någon värdering i detta, blir otroligt fjantigt, fritt fram för min del, gör som ni vill. Själv tycker jag det är rätt avslappnande att vara beredd på olika väder för pendling, blir åtminstone lite mindre misär samt sist men inte minst, skyddar drivlinan och jag hatar cykelunderhåll djupt i min själ. Hoppar nästan aldrig över pendlingen bara för att det regnar (eller snöar för den delen) som en hel del andra verkar göra.

Edit: @Raggamuffin borde inte skickat den där länken, det här kan bli dyrt. :cool: ?

Senast ändrad:
Varför inte skärmar?
I skogen är de små skärmarna lika mycket för att skydda gaffel, dropper och bakdämpare som mig själv. På HT har jag svårt att förstå varför man ej använder åtminstone ass saver. Väldigt skönt att slippa gegga i stjärten tycker jag.

Tillbaka
Topp