Varför inte skärmar?

Varför inte skärmar?
Har alltid skärmar på pendlare och mtb.
Vill ju inte se ut som nersketen babian i bak eller tugga lera mellan tänder. Men alla är vi olika ?

Senast redigerad av en moderator:
Varför inte skärmar?
Är det på sidan tre man ska visa facit? Här kommer det iallafall!

För att klara sig dugligt som cyklist behöver man ha följande cyklar:

Landsvägscykel utan skärmar
Gruscykel utan skärmar
Heldämpad mtb utan skärmar
Fulpendlare med skärmar
Lastcykel med skärmar
Brompton med skärmar
En riktigt bra och snabb långfärdscykel som kan dubbla som racer om det krisar, eller finpendlare, eller gruscykel vid regn
Cx som reserv för gruscykeln och landsvägscykeln

Det är allt man behöver för att slippa fundera så mycket kring skärmar. I vissa fall kan det vara vanskligt, till exempel då man ska köra flerdagarstur i ostabilt väder eller förvisso bara en heldag där vädret slår om från morgon till kväll. Då undersöker man sin HTFU-känsla och fattar beslut utifrån den. Samt ser till att det säkra kortet långfärdscykeln är tillräckligt inspirerande för att man inte ska bli ledsen i själen av att cykla med skärmar i sol.

Gällande sista meningen ska man också komma ihåg att 1 mil i regn utan skärmar är att likställa med 100 mil i solsken med skärmar, vilket jag lärt mig av den gode @bsandborgh .

Edit: Om man sätter skärmar på sin skogscykel kan man lika gärna sätta på sig regnkläder när man badar eller något annat fullständigt onödigt. Gå över ån efter vatten. Sila mygg och svälja elefanter. Ja, ni fattar.

Varför inte skärmar?
Är det på sidan tre man ska visa facit? Här kommer det iallafall!

För att klara sig dugligt som cyklist behöver man ha följande cyklar:

Landsvägscykel utan skärmar
Gruscykel utan skärmar
Heldämpad mtb utan skärmar
Fulpendlare med skärmar
Lastcykel med skärmar
Brompton med skärmar
En riktigt bra och snabb långfärdscykel som kan dubbla som racer om det krisar, eller finpendlare, eller gruscykel vid regn
Cx som reserv för gruscykeln och landsvägscykeln

Det är allt man behöver för att slippa fundera så mycket kring skärmar. I vissa fall kan det vara vanskligt, till exempel då man ska köra flerdagarstur i ostabilt väder eller förvisso bara en heldag där vädret slår om från morgon till kväll. Då undersöker man sin HTFU-känsla och fattar beslut utifrån den. Samt ser till att det säkra kortet långfärdscykeln är tillräckligt inspirerande för att man inte ska bli ledsen i själen av att cykla med skärmar i sol.

Gällande sista meningen ska man också komma ihåg att 1 mil i regn utan skärmar är att likställa med 100 mil i solsken med skärmar, vilket jag lärt mig av den gode @bsandborgh .

Edit: Om man sätter skärmar på sin skogscykel kan man lika gärna sätta på sig regnkläder när man badar eller något annat fullständigt onödigt. Gå över ån efter vatten. Sila mygg och svälja elefanter. Ja, ni fattar.
Eller en:

IMG_5008.jpeg

Monterad framför cykeln, som torkar upp däck och mark innan det kladdar ner något

Varför inte skärmar?
Jag tror faktiskt du är rätt ensam om att cykla i skogen med syftet att bli blöt och lerig.
Jag blir faktiskt ytterst sällan blöt och lerig av att cykla i skogen. Hur jag går tillväga kan man gissa sig fram till genom att läsa mitt föregående inlägg.?

Ledtråd: blir du lerig och blöt i skogen blir skogen också lerig, och då är stadsnära skogscykling i skog med extremt hög brukartäthet kanske inte rätt aktivitet för dagen.

Brandfackla kastad.?

Varför inte skärmar?
Jag blir faktiskt ytterst sällan blöt och lerig av att cykla i skogen. Hur jag går tillväga kan man gissa sig fram till genom att läsa mitt föregående inlägg.?

Ledtråd: blir du lerig och blöt i skogen blir skogen också lerig, och då är stadsnära skogscykling i skog med extremt hög brukartäthet kanske inte rätt aktivitet för dagen.

Brandfackla kastad.?
Det där rimmar väldigt dåligt med hur du uttryckte dig i inlägget jag citerade. Efterhandskonstruktion grande.

Men visst, vill du bara cykla när det är torrt och solsken men låtsas att du tycker att man inte behöver skärmar eftersom regn och lera hör till, så tänker jag inte hindra dig att fejka.

Varför inte skärmar?
Det har ju talats om folk som tappar ass savers till höger o vänster i tävlingar. De verkar ligga i drivor i dikena enligt vittnesutsagor.

Är detta ett verkligt problem? Min egentillverkade ass saver sitter som berget.

Varför inte skärmar?
När jag var ny på MTB höll jag på med ass-savers ett tag.

Men, man står ju oftast med sadeln slammad i botten när farten är som högst. Vet inte hur mycket nytta dom skulle göra då.
Eller hur länge dom blir kvar..

Varför inte skärmar?
Jag led genast när jag tog av skärmarna häromdan. Det hade regnat och millitären hade kört runt med fordon på revingehed, kladd och lera överallt.
Som hobbycyklist när man kör hemifrån/från bilen och tar en runda är vatten och skit lite obekvämt. Det till och med kul med lera i håret och kras i tänderna, lätt fixat när man kommer hem.
Som pendlare eller cykelturist är det mycket tröttsamt, och lätt att undvika med skärmar.

Varför inte skärmar?
Nu ska jag prova finskärmar från Honjo. Lite pyssel att få dit i o m att det skulle borras för allt, men nu sitter dom där. Bättre frigång vid stagen jämfört med mina SKS Edge AL som jag har kört med innan. Är lite för breda för dom där däcken men ska funka med grusdäck och dubbdäck också. Ska eventuellt dit ego- och kompislappar också, men tycker att framskärmen täcker ganska bra som det är och cyklar oftast själv.
_9304566.jpg

Varför inte skärmar?
Jag har två ass saver fendor bendor jag flyttar runt mellan cyklar. De funkar mycket bra, för att minska min skitighet. Gör också att sprutet inte når sadelstolpen vilket är bra.

Varför inte skärmar?
Nu ska jag prova finskärmar från Honjo. Lite pyssel att få dit i o m att det skulle borras för allt, men nu sitter dom där. Bättre frigång vid stagen jämfört med mina SKS Edge AL som jag har kört med innan. Är lite för breda för dom där däcken men ska funka med grusdäck och dubbdäck också. Ska eventuellt dit ego- och kompislappar också, men tycker att framskärmen täcker ganska bra som det är och cyklar oftast själv.
Visa bilaga 657303
Vilken hoj!?

Varför inte skärmar?
Visa bilaga 657303
Grymt!

Även om framskärmen är lång så kommer drivlina och fötter träffas av stänk från framhjulet. Ungefär så här långt upp kommer stänket gå.
IMG_1193.jpeg

Varför inte skärmar?
Glömde fråga, vilken ass saver funkar fram på en cx?
Jag kör med en sån här på gruscykeln sommartid. Den tar åtminstone det som kanske hade hamnat i ögonen

Vintertid blir det heltäckande och långa samt egolapp. Så jävla kul är det inte att skita ner sig i onödan.

Tillbaka
Topp