Varför just cykling?

Varför just cykling?
Älskade konceptet från början, med alla prylar och attribut. Dra i sig en chiadryck med bao bao-pulver, fylla souvenircykelflaskan från New York med trendig sportdryck och sen slänga på sig balla kläder och rygga för en tur på nyputsade cykeln innan man duschar med specialschampo och häller i sig en proteindrink ur sin balla shaker i årets färg - och slutligen hälla upp en IPA och kolla cykel på tuben samtidigt som man hänger här på Happy och är lagom dryg i diverse trådar.

Allt det där är ju såklart bara trams. Och pryltokighet inom cykel är inte meningsfullare än diton inom mode, heminredning eller något annat. Det går inte att självförverkliga med en Garmin, Raphatröja eller ens en iskal Brew Dog.

Numera cyklar jag för att det är kul. Oftast. För att få motion, för att komma ut och för att må bra. Skönt att bli bättre, skönt att veta att idag har jag iaf cyklat.

En kall bira efter turen om man är ledig dagen efter är dock fortfarande trevligt. Eller två.

Varför just cykling?
Utan att vara någon särskilt utmärkande talang eller så har cykling i terräng varit naturligt för mig sedan Jag lärde mig cykla så sent som vid drygt 6 års ålder på min då nya BMX. Intresset har levt kvar trots perioder på flera år då Jag inte tog ett tramptag alls av olika skäl.
Det,förutom själva intresset som drar en ut i skogen är avkoppling, frisk luft, utmaning, känslan av att känna gott självförtroende när man till slut lyckats ta branten,droppet,hoppet etc man hållt på med kanske ett bra tag, välmåendet, träningen man får på köpet samt att man stolt har en hobby att berätta om.

Varför just cykling?
Började cykla MTB efter att jag lade ner ”fotbollskarriären” (största meriten var att ha åkt hiss Stefan Rehn på Bosön som 16-åring? ) strax efter 30.

Som liten cyklade jag massor både för transport och lek i skogen. Minns att jag och kusinen stod med våra två-växlade cyklar med limpa och drömde om en cykel som faktiskt skulle vara bra att cykla på i skogen. Vi kom nog så långt som till en HT med skivbromsar, kunde aldrig ana dagens material?.

Så med lite ryggproblem efter fotbollen var inte löpning aktuellt och kom jag igång i skogen igen och kommer köra så länge det är fysiskt möjligt, hoppas på en bit över 70 i alla fall.

Prövade lite lvg också men det är på tok för tråkigt för mig, dessutom massa asfalt och ingen skogsdoft. Naturupplevelsen betyder mycket men älskar både att ta ut mig till max på en teknisk uppförskörning och att känna adrenalinet på nervägen. Suveränt sätt att rensa skallen på alla vardagsbestyr, jobb etc.

Mek, prylar osv kommer helt klart i andra hand, vill ut i skogen med hojen!

Varför just cykling?
Cyklingen var perfekt för mig som inte kände för att leka och skruva med bilar längre.

Cykel intresset ger mig bl.a.
-Motion
-Socialt umgänge
-Möjligheten att skruva
-Tid i naturen

Varför just cykling?
Började med MTB efter att jag hängde på grannen en dag och lånade en av hans MTBer och det var ju galet kul. Därifrån har jag nog blivit lite av en träningsjunkie, nu är det inte bara för att cyklingen är kul, både lvg och mtb, men även för att det känns så himla gött för kroppen. Speciellt när mitt arbete tidvis är väldigt krävande, då är det ett bra sätt att tömma huvudet på kvällen för att kunna sova gott.

Det spenderas många timmar i Zwift i det ombygga förrådet vintertid, numera även springandes på ett löpband (sambons).

Varför just cykling?
För min del började det med att jag insåg att jag gick upp ungefär 3 kg per år, och då jag inte var sugen på att ändra kosten var det ju bara att röra sig mer. Cykling var mest tidseffektivt då man kan ta det på pendlingstid och efterhand upptäckte jag allt det andra också, utforska, spänning mm som så många andra pratat om och cyklar i nuläget liggcykel (försöker få med någon långtur per år) och MTB, har börjat planera för flerdagarsturer, tex i närheten av Sarek, men inte blivit av än.

Mekande ser jag som ett nödvändigt ont ;)

Varför just cykling?
30-årskris på horisonten för tio år sen och jag hade aldrig skaffat någon riktig fysisk aktivitet, inte tränat kroppen något vidare tills dess. Den enda träning jag nånsin njutit av var cykling, men hade aldrig haft nån finare hoj, dock mindes jag hur ballt det var när kompisar började få mtb en gång i tiden.

2008 eller så började jag titta på rampage, joyride och sånt, och sen 2009 fick jag ett par halvruttna tidigt 90-tals mtb av vänner som lagt av. Cyklade till jobbet på dessa tills jag byggde första bättre hojen och var hooked. Körde sen på den helstela länge, köpte inte FS stighoj förrän våren 2016... Var väl både lättroad och självplågare ett tag där.

Träffade otroligt bra vänner genom tisdagsrajd m.m. Tänker hålla på så länge jag styr över min fritid och har hälsan...

Varför just cykling?
Vill köpa cykel, lyssnade på radiosporten, och hamnade på mitt i OS sändningen. Och så vann Jenny. Sen dess har jag typ cyklat.

Varför just cykling?
Därför att jag gillar att cykla till skillnad mot i stort sett alla andra motionssportar.
Och så har det varit de senaste 60-65 åren.

Varför just cykling?
Kommer man sent blir det svårt att skriva utan att upprepa:

Frihetskänsla
Naturupplevelse
Utforskandet av nya eller gamla trevliga stigar och grusvägar
Jobbpendling utan att trängas i tunnelbana/buss
Motion
Rensa bort stress och negativa tankar: att cykla är rena glädje!

Första inlägg efter lång tid som läsare. Trevligt forum och tråd! :)

Varför just cykling?
Komplement till (trail)löpning som går att utföra utan större slitage på en åldrande (40+) kropp. Ett ypperligt sätt att lufta skallen.

Varför just cykling?
MTB är, för mig, det bästa av alla världar!

Det tillfredställer för mig samma behov som motorcykel (framförallt bandagar) gjorde för ett antal år sedan, och snowboard de fåtal dagar per år när jag får (tar) tillfälle.

Dessutom får jag på cykeln den motion jag behöver, så det känns som ett bra sätt att öka chansen att vara frisk även som 50-, 60- eller 70-åring.

Till skillnad från andra aktiviteter jag testat/övervägt, så kan jag ge mig ut och cykla i stort sett när som helst på västkusten, oavsett väder. Hård vind? Inga problem. Ingen vind? Perfekt. Stark sol? Träden skyddar. Kolsvart? På med lampa. Regn? Vem bryr sig, jag svettas ändå så mycket så jag aldrig kommer hem torr.

Varför just cykling?
Fick en Merida i mellanstadiet, sedan dess har det varit cykel i olika omgångar. Hade ett långt uppehåll innan jag flyttade till Stockholm men efter det så har cykeln varit huvudsakliga sättet att motionera.

Varför just cykling?
Höll på med löpning för massor med år sen, men råkade ut för lite höft- och knäproblem. Drog ut och cyklade lite för att hålla ångan uppe under vilan och plötsligt hade jag massor med cyklar och trikåer och var tiotusentals kronor fattigare. Gillar framförallt att det går fort och att man kommer långt och kan titta på natur och varierande omgivningar, men gillar också den tekniska biten med skruvande och allt det.

Varför just cykling?
Ursäkta att det blev lite långt... :) blev en bakgrund också...

När jag var liten var det det transportmedel man hade, om det var för långt att gå och om man inte fick skjuts :) men det var mycket transporter. Närmsta badplats var nästan en timmes cykling bort. Det var inga problem. Man hade gott om tid när man var liten :) det blev mycket cyklande. Eftersom jag bodde i utkanten av bebyggelsen så var det mycket naturupplevelser inblandat också. Man tillbringade fritiden mest i naturen.
/edit: måste lägga till: det var ju inte bara transport alltså. Kommer ihåg en gång när jag var ute och cyklade bara för nöjes skull, var väl 10 år kanske. Hade en Crescent med bockstyre, riktigt hett! :) då var jag ute och cyklade grus någonstans, kanonväder var det. Kommer ihåg att jag kom till vägs ände, vid en äng hamnade man då. Bara stannade där och njöt av stället och solen. Sedan cyklade vidare på nästa väg och kollade vart den tog vägen. Så det var faktiskt lite sånt också. Ungefär som nu, fast nu heter det gravel :)

Sedan kom högstadiet, alla skulle köra moppe istället. Då blev det transportmedlet istället. Cykeln förpassades till vedboden, längst bak. Det blev inte mycket cyklat här inte.

Så kom gymnasiet. Alla började snacka om körkort och bilar istället. Jag var lite sen på bollen och höll kvar vid moppen ganska länge. Men faktiskt så en i klassen var sponsrad MTB-cyklist (Orange). Så han bidrog till att det blev lite snack om MTB och av någon anledning så vips köpte jag en begagnad MTB, en Cannondale M800. Vi var några som faktiskt försökte ett tag att stigcykla lite granna. Men det höll inte. Ingen var intresserad av att satsa på det ordentligt. Så även jag... det var dags att satsa på körkort istället.

Så gick det några få år till innan jag började första jobbet och hamnade på ett ställe där det var några cykelnördar som pratade landsvägscykling mest hela tiden. Mest prylar iofs. Men ändå, då började jag fundera lite på det där med cykling igen och gick från att inte ha cyklat något alls på flera år till att cykla ganska mycket. Köpte någon sorts stadshoj, hybrid (Nishiki). Var på lite heldagsutflykter med den cykeln. Tyckte det var fantastiskt trevligt. Se sådant man aldrig sett och dessutom fick man lite motion på köpet.

...så, på den linjen har det fortsatt. På ett ungefär. Jag cyklar för transport och för äventyret, och lite granna för att det ger träning också. Vilket man kommit på såhär på senare dagar att man faktiskt behöver :)

Det är ett bra verktyg för livsnjutare som gillar naturen, stillhet osv. Man tar med fika och kamera. Man tar en cykeltouring på några dagar med tältnätter i fjällen. Man cyklar till jobbet och slipper alla bilköer.

...cykeln är en fantastisk uppfinning!

Senast ändrad:
Varför just cykling?
Bodde i en mindre håla, innan curlingföräldrar var uppfunna. Skulle man ha sig något eller komma någon vart, fick jag vackert bygga ihop något själv. Soptippen var toppen, att fynda delar på! Bara ducka för hagelsvärmarna från andra övningsskyttar.. (Vi behövde inte bränna bilar innan vi tilläts vara på ungdomsgården.)
Det blev rätt bra fart på sexåringar och uppåt en bit, så snart det syntes moped- eller cykel-skrot på föripasserande släpvagnar! Enda råd som gavs (som jag minns det), var att säkra bromsarmen från baknavet. Allt annat var upp till en själv att upptäcka på cykeln.. Delar fanns det gott om.
På den vägen är det. Kapade skärmar, åretrunt-cykling och HPD. Lyckan var total, när hastighetsmätare satts på styret!
-Liten sporre var kanske att mamma hade satt upp MC-hjul som barn.. Morfar hade sportaffär på den tiden. Då skulle jag väl också kunna det? Så klart!

Varför just cykling?
Älskade att ge mig ut i och cykla på min MTB när jag växte upp men på den tiden visste jag inget om MTB på riktigt och fanns ingen information eller internet, slutade nån gång.

"Växte" upp, hade tråkigt på jobb i Estland började läsa på om att bygga egen cykel från delar och beställde hem MTB delar till Sverige. Kom hem till Sverige byggde ihop den gav mig ut i Hellas utan nån kondis alls och gjorde massa OTB's med min XC raket. Fyfaen jag höll på och dö av andningsnöd men tyckte det var så kul ändå och envis som man var så byggde man upp kondis och teknik.

- Kul att mecka/prylar
- endorfiner
- Natur
- MTB cykelresor(Alperna, Sierra Nevada Spanien, Blue Mountains Australien). Bästa resorna jag gjort.
- Adrenalin(i lagom mängd!)

Ser fortfarande inte MTB som träning däremot så tränar jag(landsväg/zwift) för att orka cykla MTB. Aldrig gillat att sporta men MTB är nått helt annat för mig som jag är bered för att träna för att kunna hålla på med.

Finns ingen bättre känsla i världen när man har flow på MTB!

Varför just cykling?
Höll på med Vindsurfing på 80-talet som så många andra, och det började skrivas om en bra aktivitet när det inte blåste.... och blev nyfiken.
Köpte en Pacific MTB som säkert vägde som en mindre bil. Bodde på landet så det fanns hur mycket skogsvägar och stigar som helst.
Nått år senare köptes en CyclePro Pinnacle med höjda kedjestag som senare utrustades med SPD pedaler och rockshox Mag 21..... sedan rullade det på och rätt som det var satt man som Ordförande i lokala Mtb klubben och blev även tävlingsledare, ungdomsledare och även distrikts kommisarie...... det var väl inte direkt planen....

Varför just cykling?
Killar, jag ska på en resa och jag vet inte vad som är bättre att välja, hyra en cykel eller bättre att hyra en bil för webbsida? Jag vet verkligen inte vad som är bättre, jag hoppas på ditt råd. Tack på förhand för dina svar.
Användare reggar sig o skriver nonsensinlägg för att sen bädda in en länk.
Precis som på ett på andra forum.
Lite tröttsamt.

Tillbaka
Topp