varför kuggar det över.

Deflas

Ny medlem
varför kuggar det över.
Har just skaffat mig en mtb. En Crescent Edge etc500. Alla växlar fungerar utan rassel. Men på minsta drevet bak kuggar det över när jag lägger på lite kraft. Alla kuggar ser bra ut. Kedjan ser ok ut enligt mig. Det är ända drevet den kuggar över på. Sen är det ju inte lätt o se ifall det är drevet som kuggar på frikransen eller om det är kedjan. Så jag tar gärna emot tips på vad jag ska kolla eller göra.

varför kuggar det över.
Är cykeln helt ny? Gå till butiken så ska dom fixa det. Annars kan du testa att leta upp kedjelåset på din kedja, smörja detta och rucka på det tills det glider fint i den länken. Det känner jag är det mest troliga om alt annat ser bra ut.

En annan sak du kan kolla är att när du lagt i tyngsta växeln så ska bakväxeln vara helt lodrätt mot det minsta drevet. Är det inte det får du skruva på H-skruven. Står nog under läsvärt hur man ställer in det om du är osäker!

varför kuggar det över.
den är inte ny direkt. Jag har följd inställningsartiklarna så gott jag kunnat. Och det ser rakt o fint ut. Får kolla det där med låset.

varför kuggar det över.
Kolla kedjelåset som sagt men gå även igenom övriga länkarna på kedjan och känn så att det inte är någon annan som kärvar och går trögt.

Hade ett liknande problem tidigare och hittade en länk som var trög, mjukade upp den lite i kedjebrytaren (går väl annars ofta att bara bända den lite i sidled) och sen så var problemet som bortblåst.

varför kuggar det över.
Börjar fundera om jag verkligen har rätt kedja. Känns som det är "för stor" för mina kugg. Sitter så löst på dreven fram. Ska ta o kolla mera i kväll efter jobbet.

varför kuggar det över.
Deflas skrev:
-------------------------------------------------------
> Börjar fundera om jag verkligen har rätt kedja.
> Känns som det är "för stor" för mina kugg.
> Sitter så löst på dreven fram. Ska ta o kolla
> mera i kväll efter jobbet.

Om cykeln inte är ny och kedjan sitter "löst" på klingorna är det troligt att den är sliten och sträckt.

Köper man ny kedja brukar det också ofta leda till att man måste skaffa ny kassett.

varför kuggar det över.
Deflas skrev:
-------------------------------------------------------
> Börjar fundera om jag verkligen har rätt kedja.
> Känns som det är "för stor" för mina kugg.
> Sitter så löst på dreven fram. Ska ta o kolla
> mera i kväll efter jobbet.

Mig veterligen är det bredden på kedjor som skiljer dom år, inte längden på länkarna. Så om du lägger upp den på stora drevet fram och lyfter den och enkelt kan lyfta upp den nästa över kuggarna så är den antagligen sliten.

Har du ett skjutmått borde du kunna mäta hur pass sliten kedjan är cokså fast jag har inte måtten på hur långt det bör vara mellan visst antal länkar men borde finnas via google.

Om kedjan är 0,75-1% längre än riktmåttet så är det dags att byta enligt många. Den kommer fungera ett bra tag mer än så men med resultat att när du väl byter så kommer den kugga över bak och du måste byta kassett samtidigt.

varför kuggar det över.
> Har du ett skjutmått borde du kunna mäta hur
> pass sliten kedjan är cokså fast jag har inte
> måtten på hur långt det bör vara mellan visst
> antal länkar men borde finnas via google.

Varje hel länk är en tum. Det är alltså en halv tum mellan varje nit.

Ta en tumstock (med betoning på tum) och mät över ett större antal länkar (gärna hela kedjans längd) och sen vet du.

Stalle

varför kuggar det över.
Jag är kanske lite fel ute men...

Om man har en för stor låsring till kassetten så hoppar kedjan lite på minsta då den rider lite på låsringen, jag kanske inte vill kalla det för att den "kuggar över" men det är värt att kolla...

varför kuggar det över.
Enklaste sättet att mäta en kedja är väll att hänga upp den bredvid en ny kedja med lika många länkar och se om den är en länk längre.

varför kuggar det över.
Bytte kassett och kedja. Nu fungerar det som det ska igen. Kedjan kunde jag slå knut på. Kassetten såg inte allt för dålig ut men lika bra att byta.

Tillbaka
Topp