Varför lång leveranstid för Cyclecomponents?

Baltazar skrev:
-------------------------------------------------------
> obefintligt lager är en trolig orsak

Det är många andra som bygger sin position på överlägsen supply chain management. Poängen är dock att klarar man inte det blir det katastrof. Undrar om CC börjar närma sig det senare läget. Har själv en order där som skulle levereras 4-11/4 och där en produkt blev restad. Den har ännu inte kommit men deras webb hävdar att leveransen är komplett.

jo, men de köper ju från t.ex. hallman, o vet hur jäkla svårt det har varit o fått saker från dem i år. shimano slut, gíro slu, allt verkar vara slut, allt som förut tog 3 dagar att få hem tar nu mer än en vecka.

Jag tror dom gräddar våfflor med vispgrädde och blåbärssylt hela dagarna istället för att skicka prylar... ;o)

En annan orsak kan också vara att när jag beställde betalade man med kort och i förskott så om de behöver en bättre likviditet så är det bara bra för dem ju längre de kan vänta med att beställa från sina underleverantörer.

/Johan

Skogling skrev:
> Jag tror dom gräddar våfflor med vispgrädde och
> blåbärssylt hela dagarna istället för att skicka
> prylar... ;o)

Fan de e gott

Detta är de nya företagstrukturerna: Ingen håller lager, det är dyrt. "just-in-time" får man veta att det heter när man läser företagsekonomi.

Bianchi oskar skrev:
> jag fick mitt jävla paket men min hjälm va
> restvara! @#¤%&/ jävla cc! undra om den kommer
> nån gång?
>
> MVH oskar olsson
>
> ----------------------
>
> MARTINI, OLD SPONSOR OF BIANCHI.
>
> spara pengar, använd ett hjul i taget!

lugn o fin nu :D:D giro hjälm antar ja? jag hade bsetällt en mattsvart giro atmos i januari, fick i mars veta att den skulle komma 2 veckor före påsk, när den inte kom faxade vi dem, o fick svaret "ca. efter påsk", då undrar man, är "ca efter påsk" direkt efter påsk, eller äre i juni eller i december, eller var det påsken 2006 eller 2007?

slutade me att ja köpte en stratevarius 2, nu så här i efterhand så fattar ja inte varför ja inte köpte den från början, snyggare var den ju (observera att det är 2:an ja snackar om :D), satt bättre. sen verkar ju verkligen ALLA köra med Atmos i år, o man vill ju inte vara som alla andra :D:D

hmmm jag hoppas verkligen att mitt paket kommer när det ska, vid löning vill säga..

Såg nu att det är skickat :]]

Senast redigerad av en moderator:
Observera Bianchi Oskar att när man får beskedet att en vara är restad, är det inte butikens fel att varan inte kommer, det är tillverkaren av produkten som har problem i sina fabriker.

Raceman skrev:
> Observera Bianchi Oskar att när man får beskedet
> att en vara är restad, är det inte butikens fel
> att varan inte kommer, det är tillverkaren av
> produkten som har problem i sina fabriker.
>
>

Ehh... Njaee. Inte riktigt va?
Är varan restad så betyder det att butiken inte hade den i lager. Om dom inte vill hålla lager och på så sätt inte kan leverera så är det ändå butikens "fel".

Om dom dessutom bjuder ut den till försäljning utan att visa att dom inte kan leverera i tid så är det dessutom på gränsen till falsk marknadsföring

Jag håller med Mattias i detta fall. CC har i allmänhet 4-9 dagars leveranstid på prylar, i alla fall ser jag till att beställa grejor med denna levtid. Sen när senaste leveransdatum passerats med en vecka så ringer man och undrar, och då visar det sig att en liten pryl inte kommit från leverantören. Då rasar allt - varför inte kontakta kunden?

De datum CC meddelar vid beställning kan man lika gärna vara utan, de har inget värde.

Upplever precis samma sak. Vid beställningen står det att varan skickas på 4-9 dagar (vardagar så klart) dock verkar det vara snarare en regel än undantag att varorna levereras bra mycket senare. Om det är svårt att hålla leveranstiderna varför uppger CC då en leverans på 4-9 dgr?
JLarsson skrev:
> Jag håller med Mattias i detta fall. CC har i
> allmänhet 4-9 dagars leveranstid på prylar, i alla
> fall ser jag till att beställa grejor med denna
> levtid. Sen när senaste leveransdatum passerats
> med en vecka så ringer man och undrar, och då
> visar det sig att en liten pryl inte kommit från
> leverantören. Då rasar allt - varför inte kontakta
> kunden?
>
> De datum CC meddelar vid beställning kan man lika
> gärna vara utan, de har inget värde.
>
>

Baltazar skrev:
> lugn o fin nu :D:D giro hjälm antar ja? jag hade
> bsetällt en mattsvart giro atmos i januari, fick i
> mars veta att den skulle komma 2 veckor före påsk,
> när den inte kom faxade vi dem, o fick svaret "ca.
> efter påsk", då undrar man, är "ca efter påsk"
> direkt efter påsk, eller äre i juni eller i
> december, eller var det påsken 2006 eller 2007?
>
> slutade me att ja köpte en stratevarius 2, nu så
> här i efterhand så fattar ja inte varför ja inte
> köpte den från början, snyggare var den ju
> (observera att det är 2:an ja snackar om :D), satt
> bättre. sen verkar ju verkligen ALLA köra med
> Atmos i år, o man vill ju inte vara som alla andra
> :D:D

ne... det är en http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?avd=&funk=visa_artikel&artnr=ETTO515

Chain Reaction Cycles är vår vän i dessa lägen... Tyvärr hjälper det ju inte er som fortfarande går och väntar på grejer från CC.

Orsaken till att man inte levererar snabbt är att kunderna accepterar att det är så. Inget kan få företagen att ta hem saker snabbare om man inte som kund ställer detta kravet och går till en konkurrent om det inte uppfylls. Ett företag finns nämligen inte utan kunder.

För när det tar längre tid att köpa grejer från Sverige än från England, då är det något som är fel. Eller hur?

...eller från Bike Discount. Jag beställde samtidigt från CC och BD. Tyska grejorna kom efter en vecka, trots strul med svenska posten. CC tog tre veckor på sig. Notera att HS Bike Discount inte anger några leveranstider på sin hemsida :)

Jag har å andra sidan väntat 3 veckor och får vänta 3 veckor till på en cykel från Bike-discount...

Edit: H & S Bike-discount asså.

Senast redigerad av en moderator:
chrille77: RING cc och fråga! det är enklare än att snacka skit på ett forum, speciellt när det redan finns ett gäng trådar om just cc:s leveranstider.

tel: 054-688 690 tis-tors 10-16. mån-fre 10-13. ring och fråga och ge oss ett svar sedan. =)

Lustigt nog har jag *aldrig* haft problem med leveranstiderna hos Cyclecomponents själv.

Det står ett beräknat leveransdatum i bekräftelsemailet uträknat på den artikel som har längst förväntad leveranstid. När jag beställde Surlyn och delarna till den så var det 14 dagars leveranstid på den prylen som hade längst (tror det var bland annat ramen) och visst var det närmare sista än första beräknade leveranstdatum när prylarna kom, men de kom i tid trots att det var i stort sett en komplett cykel i delar.

mattel skrev:
> chrille77: RING cc och fråga! det är enklare än
> att snacka skit på ett forum, speciellt när det
> redan finns ett gäng trådar om just cc:s
> leveranstider.
>
> tel: 054-688 690 tis-tors 10-16. mån-fre 10-13.
> ring och fråga och ge oss ett svar sedan. =)
>
> _______________________________
> Team Whatthefuckiswrongwithyou?

Det var inte tänkt som "att snacka skit", mest en stilla undran samt att jag var lite nyfiken på andras erfarenheter.

absolut.. provade du att söka först för det finns ett par trådar med samma innehåll samt en sida med recensioner.

vad sa de på cc?

mattel skrev:
> absolut.. provade du att söka först för det finns
> ett par trådar med samma innehåll samt en sida med
> recensioner.
>
> vad sa de på cc?
>
> _______________________________
> Team Whatthefuckiswrongwithyou?
Jag provade absolut INTE att söka förs för då hade jag inte skapat tråden :-) Så nu har jag sökt och hittat lite smått och gott!

Wow! Lade in en beställning på lite småprylar sent i onsdags kväll. När jag för skoj skull kollade beställningen nyss såg jag att den var skickad. Även om det var småprylar (brevfrakt) så blir jag överraskad då det stod 6-11 dagars leveranstid vid beställningen. Perfekt!
/Erik

En liten OT.
Men om det till exempel står: DMR V8
pris: 310kr

Är det styckpris eller för ett par?

Mvh Max.

Men ... är inte det här standard på e-handel? Får man inte lära sig detta på grundkursen i e-handel.

"Den leveranstid ni skriver på hemsidan ska alltid vara minst hälften av den verkliga leveranstiden".

Varför det är så vet jag inte, bara att det är så. Någon som läst kursen och kan förklara?

Har handlat diverse grejer på webben de senaste åtta åren. Jag minns en gång en sak som gick fort att leverera, annars har nog det mesta dröjt förvånansvärt lång tid.

- bara köpt en pulsmätare iofs, kom snabbare än snabbt!
- hade man inte fått grejerna inom rimlig tid borde det väl gå att avbeställa till förmån för annan lev?

Abbesnabb skrev:
> "Den leveranstid ni skriver på hemsidan ska alltid
> vara minst hälften av den verkliga
> leveranstiden".
>
> Varför det är så vet jag inte, bara att det är så.
> Någon som läst kursen och kan förklara?
>

Ja ungefär så är det. Med normala rutiner tar det kanske 3-7 dagar att få hem ett kolli till en kund. Tanken är att kunden ser att det skall ta 15-20 dagar att leverera. Skickar man många kollin så blir det förr eller senare strul. Då har man byggt in "strultid" i logistik-kedjan. Dessutom blir kunden oerhört lycklig när prylarna kommer snabbt. Skrivr man 15-20 dagar och levererar på 5 dagar kommer kunden berätta om hur otroligt snabbt företaget levererade. Skriver man däremot 3-7 dagar kommer alla förundras över hur snabbt man kan leverera, men blir ett paket bara en dag sen så får "alla" veta att man inte kan leverera.

Ungefär så.

Ja, ungefär så borde det ju vara ... men när det gäller e-handel verkar det ju vara precis tvärt om. Det står 3-7 dagar och det tar 8-14. Det är åtminstone min erfarenhet, jag kräver inte halva leveranstiden av det som står på hemsidan, det skulle bara vara trevligt om leveranstiden någon gång stämde med det som står på hemsidan.

3Dagar innan sista dag fick jag mina saker.... dom blir bara bättre o bättre

En sista fråga för att vara helt säker.

När man köper pedaler,handtag eller saker som är liksom 2 st av.
Då står det till ex. : 500 kr.

Om jag då vill köpa ett par pedaler,måste jag lägga i 2 st i varukorgen? 500 kr st?

Mvh Max.

Min kompis beställde en gaffel från CRS det tog endast en vecka.
Han kounde också följa paketets resa från england med hjälp av en internetsida.

svenne skrev:
> Min kompis beställde en gaffel från CRS det tog
> endast en vecka.
> Han kounde också följa paketets resa från england
> med hjälp av en internetsida.
Cyclecomponents som i sweden ... sverige .. säffle .

Är nu uppe i 12 dagar över sista leveransdag, fortfarande utan att paketet lämnat deras dörr... Man är som ett barn som väntar på julklappar hela dagen, men jag får mina julklappar vid påsk...

Mina grejor var beställda i mitten av Mars
Efter telefonsamtal för en tid sedan blev jag lovad att de skulle komma i slutet a April.

I lördags så mailade jag dem och annulerade ordern.
Jag kan inte vänta längre nu:-)

ha det
Jan

Man blir ju livrädd för att beställa därifrån när man hör allas erfarenheter. Jag har bara beställt en gång, vinterdäck och SRAM powerlink, däcken kom på fyra dagar och powerlinken på fyra månader. Jag trodde att det var en engångsföreteelse, men så verkar det ju inte vara.

Det är ju bara att inse att de har låga priser för att de inte har nåt lager. Då kan saker bli precis hur försenade som helst. Förvänta er inget annat så blir ni inte besvikna. Jag tycker tom att de blivit bättre och bättre på att hålla sig innom den utanonserade leveranstiden.

En liten hint till hur deras system verkar funger är ju att leveranstiderna är i multiplar av hela arbetsveckor. förmodligen beställer de grejjer en gång per vecka från varje leverantör. Kommer man in med ordern precis efter detta så får man vänta en vecka till på den grejjen.

De är ungfär lika bra som de flesta andra butiker när det gäller service i övrigt.

Jag fick idag besked om min hjälm samt två st kedjor jag beställt på PÅSKAFTON. Hjälmen en Catlike skickas från Danmark idag/imorgon och kedjorna ska dom skicka per post idag. Dessa saker var restade men ändå...lite väl lång väntetid.

Mitt i allt detta pajjar min nya Reba som endast är körd 13 timmar. Därför vill jag inte skicka den tillbaka mot garanti utan lämnar den mer än gärna in till Dr. Spoke trots att jag fårbetala 450:- + frakt.
Dom skulle fixa det på en dag...sån är jag...

Tillbaka
Topp