Varför måste ull vara så sticksigt?

Wasabi

Aktiv medlem
Jag tycker det var längesen vi hade en bra ulltröjetråd, så jag startar en nu. Just nu bär jag en fin ulltröja som jag har ärvt av en av forumets större profiler (Tack). Problemet är att den håller på och sticks och kliar. Finns det nåt bra sköljmedel eller något husmorsknep som gör att det inte sticks?

Sen finns det ju bättre merinoull som inte är sticksigt. Men det behöver vi ju inte ta upp.

Dessutom vill jag ha en lilafärgad sån här: http://www.rapha.cc/index.php?page=111

Andra retro-prettogrejor går också bra i den här tråden. Men inget trams!

Bästa sättet att slippa stickig ull är att köpa bra ull. Och det är inte nödvändigtvis jättebra ullkvalité i underställ. Om det nu då ändå sticks så prova lanolin. Det är toppen för att återfukta ullfibrer, gör det mer vatten- och vindavstötande och bidrar till ett friskare och mer lättskött plagg. Var man hittar lanolin? Tänk tygblöjor och leta affär efter det! :)

Wasabi skrev:
-------------------------------------------------------

> Sen finns det ju bättre merinoull som inte är
> sticksig. Men det behöver vi ju inte ta upp.

Exakt vad var det ni inte fattade?

Just nu har http://www.ullmax.se/products.asp gratis frakt
Saxat från mail :
Passa på och se till så ni har underställ och sockor hemma. 
Under perioden 10 februari till och med den 18 mars 2007 bjuder vi på frakten inom Sverige! 
 Detta erbjudande gäller endast kunder i vår webbshop.

Icebreaker kliar inte ett smack - har en sådan i den tunntrådigaste merino och skaffar snart en till. Lukar inte illa efter lite svett och har bara blivit bättre. Silke är oxå ett alternativ.

Mina ullgrejer sticks ingenting. Jag har allt från 30 åriga cykeltröjor till ullfrotté från ullmax. Nu när jag tänker efter så ska jag nog bränna några tusingar på ull.
Wehoo mot Rapha och Woolistic!
/J

Faan är man så ball att man kör ullkläder så kvittar det väl om det sticks lite. huvudsaken är väll att du når nordpolen!!!!?!??

kör på och ät fett

056767.jpg ht=90

http://www.stadium.se/content.asp?viewstate=LIST&mode=products&ProductID=299417

Stadiums eget märke har svarta Merino tröjor för hälften av vad en Icebreaker
kostar. Funkar utmärkt fortfarande efter en maskintvätt och har någorlunda
normalstor hals till skillnad från min Icebreaker som har Ola Salo-skärning i halsen
och är lite för fladdrig. Mysig får-i-regn-doft på köpet.
/M

Klart att mina norska fiskartröjor sticks, det ska dom. Kör med flanellskjorta under. Likaså m58:an, den stcks som faan, men man hade ju plåtkasonger och benvärmare under. Och alla mina halsdukat sticks, men det är bara att bita ihop nu när jag hatar acryl.

Till cykling däremot är det bara gratis yllfrotte från jobbet som duger, möjligtvis att jag har några ullbyxor med sämskskinn som malen gnagt hål just över k... Sämskskinn är väl i alla fall klart manligare än silverblöja.

Nu har dom ju uppfunnit Helly Hansen. Det är tröjor som är vindtäta och vattentäta, regnet rinner ju av direkt med hjälp av taktegeleffekten. Dom kan ju inte bli våta enligt broshyren men om dom av någon anledning blir våta i alla fall värmer dom ju då också.

Sen gillar jag tjocka Ylleöverrockar från Myrorna, ju tyngre desto varmare.

Och yllesockor är bra dom behöver man inte tvätta för dom blir bättre ju längre man har dom.

Däremot har ju "motorintresserad ungdom" förstört nöjet med dubelstickade lusekoftor sen dom började med det. Vem vill se ut som en relikt i "Nostagica" (minus magen) när man går på sta´n.

Timothy skrev:
> lanolin = bröstvårtasalva
>
> Bästa salvan för såriga bröstvårtor.

Lanolin är faktiskt ullfett, ett naturligt fett som utsöndras i fårens hårsäckar och ser till att ullen är vattentät. När man gör garn av ullen brukar man tvätta bort nästan all lanolin. Lanolin används ofta i finare kosmetika (t ex Elisabeth Arden Eight Hour Cream) eftersom det återfettar fint utan att torka ut. Smetar man in sin båt i lanolin så slipper man såna där jobbiga smådjur som bosätter sig på skrovet eftersom dom dom inte får fäste i fettet.

Lanolin is the shit.

Brakastruten, du kan ju avliva hunden humant så kan du få riktigt fin päls. Det gör ju inget eftersom den har det så bra nu i livet. Men det är klart, det är ju skillnad på djur som man har känslomässiga band till. Hunden är nog riktigt fin på insidan också. Man brukar ju säga att det är insidan som räknas. :)

När vi ändå pratar merinoull:
i senaste Aftonbladet spa & hälsa
testar dem underställ för aktiviteter i kyla

Woolpower (Ullfrotte Orginal) får bäst i test

Det var precis Sonet ullkur som jag menade! Lanolinåterfettning för ullblöjor. Började köra med det för att återfetta ett par stora ylletält, fungerade kanon till cykelunderstället också.

Wendigo skrev:
> Började
> köra med det för att återfetta ett par stora
> ylletält,

Ja ha! Du är alltså enuit. kul med en eskimå på forumet ;)

/M

Hundskinn OK Sälskinn OK

Men jävlar om ni ska börja med kattskinn, då...

Senast redigerad av en moderator:
;-) De läggs av gammal tradition, omkring ryggslutet! Uti ändan om, uti ändan om, allt uti byxorna i ändan om..
Billiga dessutom! Massor av ansvarslösa nollor, som släpper ut dem, utan uppsikt över hur de river och solkar ner. Syns gå allt långsammare och magrare, i den drygt 25-gradiga kylan. Vore nog humanast, att göra plågan kort för dem! Plocka bort ägarna, eller chockhöja priserna på katterna? Så slipper vi dessa reaktioner: http://happymtb.org/forum/read.php/1/421077/page=1

-Asch, nu föll jag dit igen... Såååå lättprovocerad! :-p

För den som inte köper att allt lurvigt nu är syntet, kan kanske detta vara intressant:
Hundpäls går under namnen Gae-wolf, Sobaki, Asian jackal, Gou-pee, Kou pi, Gubi, China wolf, Asian wolf, Pommern wolf, Loup dÁsie, Asiatic raccoon dog, Corsac fox, Dogues du Chine.
Hundskinn heter Special skin, Lamb skin, Mountain goat skin, Sakhon Nakhon lamb skin.
Kattpäls kan heta: Housecat, Wild cat, Katzenfelle, Goyangi eller Mountain cat.

Om ngt. alls sätts ut.. I Grekland kanske den söta souvernirkatten, just består av katt! (Inte kanin, som din dotter hoppats på?)

Jag vet var du bor, om du hittar däcken uppskurna...

(Inte kanin, som din dotter hoppats på?) hon som är röd-hårig vegan och studerar miljö typ i Umeå =D.

Så modigt, att våga slåss mot stillastående däck... :-D Vilken macho-man!
Men visst är det väl trist, att levande katter (och fler djur..) ofta har så lågt värde hos sina bekväma (fega?) hussar/mattar?

-När det gäller kadaver, har jag en mer praktisk inställning, ja. Var hos konservator/viltvårdare efter naturlinjen. Och växte även upp med jakt och jordbruk.

NU Åter till frågan: "Varför måste ull vara så stickigt?"
På det svarar jag: Det måste den inte. Det finns olika fibrer! http://www.ull-rika.se/index.php?l=sv&p=28 Bottenullen är t.ex. mjukare.
Mina hemstickade norska och isländska tröjor sticks inte. De är bara gosigt varma och tåliga, utan att snabbt lukta kroppstäv!

bengt skrev:
> norska fiskartröjor flanellskjorta
> plåtkasonger och benvärmare
> yllfrotte ullbyxor Sämskskinn Helly Hansen. Ylleöverrockar
> Och yllesockor dubelstickade lusekoftor

Varg-Bengts i haga, har du varit där? Du skulle känna dig hemma

fredrikw skrev:
> ull är verkligen fantastiskt
> http://www.all-creatures.org/anex/sheep.html

där satt den!

48/16 skrev:
> Jag kan rekomendera Sonet "ullkur" det håller
> merinoplaggen mjuka och fina.

Äntligen någon som fattade vad jag var ute efter. Jag märker att folk snackar om underställsplagg och annat konstigt. Funkar det där även till snygg-tröjor eller blir de kladdiga eller nåt?

Markus F skrev:
> Nej, han är Anishinaabe, i allafall om man ska
> gå på användarnamnet. Inuiter använder inte
> ull, dom använder sälskinn.

Jag märker att du väljer att ignorera min förtäckta anklagelse i förstainlägget. Du VILL att kag ska få eksem!

Alfsomfan skrev:
> Smelly Helly.

Määäh, ja svettas som en oxe, men inte fan luktar mina ställ för de. everest-ställen brukar dock dra åt sig efter en säsong

Markus F skrev:
> Nej, han är Anishinaabe, i allafall om man ska
> gå på användarnamnet. Inuiter använder inte
> ull, dom använder sälskinn.
------------------------

Joho Inuiter har visst får men dom har dom inne i sina iglos. Så det är typ bara jag och några till som vet att dom har det. Men jag beundrar den typ av gävande journalistik som du representerar Markus det är därför jag besöker detta forum (på riktigt).
/M

Wasabi skrev:
> Äntligen någon som fattade vad jag var ute
> efter. Jag märker att folk snackar om
> underställsplagg och annat konstigt. Funkar det
> där även till snygg-tröjor eller blir de
> kladdiga eller nåt?
-----------------------------------

Det är som sköljmedel det blir inga fläckar. Går till all ylle. doftar lavendel.
/M

Wendigo skrev:
> Började
> köra med det för att återfetta ett par stora
> ylletält,
-----------------------------------

Jag kan inte sluta tänka på dom där "stora ylletälten". Vad är det för något?
/M

Låter skitgrymt. Vart får man tag på mirakelmedlet då? Jag får antroposofvibbar av designen, måste jag åka till ytterjärna för att hitta den?

48/16 skrev:
> Joho Inuiter har visst får men dom har dom inne i
> sina iglos.

Nu tänker du på isbjörnar. Dom har också vit päls men är mycket större.

Wasabi: Jag håller med, det är riktigt ruggig antroposofvarning. Skogsäckligt.
Varför inte testa med en Olivtvål från Marseilles?

Markus F skrev:
> Nu tänker du på isbjörnar. Dom har också vit
> päls men är mycket större.

Det blir lätt väldigt sticksigt när man försöker klippa dem också. Tjocka arbetshandskar rekommenderas.

Tillbaka
Topp