Varför passar det inte?

dejv

Medlem
Varför passar det inte?
Efter några år med prio på barn / hund / hus så vaknade åter ett latent cykelintresse.

Delar införskaffades och skruvades ihop, det mesta passade men efter att ha köpt ett par begagnade hjul så har jag stött på patrull.

Framhjulet passar inte i gaffeln, "end-caps:en" på hub:en har för stor ytterdiameter för att så att säga "glida" ner och lägga sig i urfräsningen på gaffelbenen.

Nog luskat ut att det är något som har att göra med att gaffeln är en FOX 34a och hub:en är en SRAM, vilket tydligen kan skapa kompatibilitetsproblem.

Delarna det gäller är:

Hub: SRAM MTH716
Gaffel: FOX 34 rhytm.
(Båda boost)

På ena bilden är det den röda diametern som är för stor för att passa i den gula diametern som då är urfräsningen i gaffeln.

Finns det någon som har koll på hur man kan lösa detta och varför i h*lvete det ska komma massa nya standarder hela tiden, är det mest för att göra livet surt för en hemmamekare?

Kan det vara så enkelt att dessa passar?:

https://www.cykelgear.se/reservdela...5LSlBvX8ey7nW0_vXjJi-X4z297dfgZ0aAtVpEALw_wcB

Slänger med en bild på hojjen också om nån tycker det är intressant, dock med fel framhjul..

Allt gott! / David.

Bilagor

• 20191101_191357.jpg
    20191101_191357.jpg
    141.2 KB · Besök: 156
  • 20191022_133042.jpg
    20191022_133042.jpg
    843.5 KB · Besök: 161
Varför passar det inte?
Om navet har 15mm innerdiameter (det finns 20mm oxå) så gissar jag på att navet har sk torque caps som Sram och Rockshox hittade på för att få större anläggningsyta mellan nav och gaffel.
Se om du hittar end caps som inte är torque caps (om det nu finns till den nav-modellen) men ändå 15mm och boost, så borde det funka.

Varför passar det inte?
Dremel är en förutsättning till att komma till rätta med dagens "standard's" - ibland får man slipa på gaffeländar, ibland på endcap's.

Varför passar det inte?
Aha, torque caps, ja, det låter högst vettigt att det kan vara något sånt ja. 15mm är det så axeln passar utmärkt!

Ska se om jag kan lösa det på annat sätt innan dremeln åker fram.. ?

Tack för input!

Varför passar det inte?
mitt i prick:)

man undrar vilken 'nödvändig' standardändring eller förbättring som kommer härnäst?

jag tror på sidoflytande framklinga så man kan klara ännu mer onödigt bredare kassetter. så mycket trubbel för att undvika framväxelhandtaget...

Varför passar det inte?
Tjena!

Fan vad gött när det bara fanns en standard, 20mm till DH var ju iofs inte så dumt men sen kunde det fan vart nog.

Ja! Varsågod, kalla mig gammal stofil som lever i det förflutna.

Varför passar det inte?
De glömde super-boost :)
Videon är från 2017. kanske därför.

Har vi inte haft alla nav-bredder snart? 130mm, 135mm, 142mm, 148mm, 150mm, 157mm. Glömmer jag någon?

Varför passar det inte?
anders_ sa:
De glömde super-boost :)
Videon är från 2017. kanske därför.

Har vi inte haft alla nav-bredder snart? 130mm, 135mm, 142mm, 148mm, 150mm, 157mm. Glömmer jag någon?

Tjena!

Japp, jag har 14*160 bak på min DH-släde..

Du glömde 141 också, som egentligen är samma som 148 precis som 142 är samma som 135. Bara att ena är för QR och ena för TA. Sen har vi ju 165 för fetdäckarna.

Finns en del andra bredder också som är modellspecifika.

Bara för att krångla till det så har man ju alla olika TA-standarder..

Tillbaka
Topp