Varför så dyrt?
Bengt-re sa:eketjall sa:Om alla som köper "privat träningshjälp" istället "köpte sig fria" från de eventuella kraven i föreningen med samma belopp så skulle idrottsklubbarna blomstra mer än någonsin.ingeglid sa:eketjall sa:Naturligtvis är det marknaden som styr, men varför vill marknaden hellre betala dyra pengar på haussade (?) events än att delta i ideellt drivna arrangemang?
Man ser ju samma tendenser när det gäller träning. Betala för dyra kurser och coaching och PT's istället för att gå på den lokala klubbens träningar.
Måste vara bingolotto skräck!
Alternativt att det medföljer uttalade eller outtalade skyldigheter att delta i ideella föreningars verksamhet. Håller verkligen med dig att det är underligt, verkar som om tänket är att om jag köper något blir jag kund vilket ger tydliga roller och på något sätt känns det skönt.
Där är du något på spåret! Många (även jag) håller mig borta ifrån föreningslivet för att slippa baka hårda bullar att sälja för 20 sek under 3 timmar på en basar... kunde man betala någon hundralapp för att slippa offra en hel helgdag på låggererarande aktiviteter och betalade vettiga arvode till de som ställer upp som tränare, kassörer, funktionärer och dommare så skulle svenskt föreningsliv ha en framtid.
#åsikt
Jag är både för och emot att hjälpa till. Min lata sida säger att det är bekvämt att betala bort aktiviteter som inte lockar. Min mindre lata sida ser att det finns en vinst i att göra något klubbgemensamt, dock kanske inte en basar i sig är det bästa....samt att det finns de som inte har de ekonomiska förutsättningarna att betala för att slippa städa, basara, renovera etc. Dessa kommer då att vara de som alltid ställer upp och den tid de då får lägga för att bidra till klubbens ekonomi blir större än när alla hjälps åt. Det blir väldigt tydligt för barn och ungdomar och jag kan tycka att det är en liten insatts som vuxen att stötta de yngre så att de kan pyssla med sådant de finner roligt.