Varför så dyrt?

• Trådstartare Trådstartare Tjock-Jonne
  • Start datum Start datum
Varför så dyrt?
Bengt-re sa:
eketjall sa:
ingeglid sa:
eketjall sa:
Naturligtvis är det marknaden som styr, men varför vill marknaden hellre betala dyra pengar på haussade (?) events än att delta i ideellt drivna arrangemang?
Man ser ju samma tendenser när det gäller träning. Betala för dyra kurser och coaching och PT's istället för att gå på den lokala klubbens träningar.

Måste vara bingolotto skräck!
Alternativt att det medföljer uttalade eller outtalade skyldigheter att delta i ideella föreningars verksamhet. Håller verkligen med dig att det är underligt, verkar som om tänket är att om jag köper något blir jag kund vilket ger tydliga roller och på något sätt känns det skönt.
Om alla som köper "privat träningshjälp" istället "köpte sig fria" från de eventuella kraven i föreningen med samma belopp så skulle idrottsklubbarna blomstra mer än någonsin.

Där är du något på spåret! Många (även jag) håller mig borta ifrån föreningslivet för att slippa baka hårda bullar att sälja för 20 sek under 3 timmar på en basar... kunde man betala någon hundralapp för att slippa offra en hel helgdag på låggererarande aktiviteter och betalade vettiga arvode till de som ställer upp som tränare, kassörer, funktionärer och dommare så skulle svenskt föreningsliv ha en framtid.

#åsikt

Jag är både för och emot att hjälpa till. Min lata sida säger att det är bekvämt att betala bort aktiviteter som inte lockar. Min mindre lata sida ser att det finns en vinst i att göra något klubbgemensamt, dock kanske inte en basar i sig är det bästa....samt att det finns de som inte har de ekonomiska förutsättningarna att betala för att slippa städa, basara, renovera etc. Dessa kommer då att vara de som alltid ställer upp och den tid de då får lägga för att bidra till klubbens ekonomi blir större än när alla hjälps åt. Det blir väldigt tydligt för barn och ungdomar och jag kan tycka att det är en liten insatts som vuxen att stötta de yngre så att de kan pyssla med sådant de finner roligt.

Varför så dyrt?
Bikzz sa:
För många har väl motion också blivit en statusgrej numera, något man delvis gör för att glänsa i sociala media, få likes och bli delad, och bli en hjälte fikahörnan... Måste såklart utföras med en PT, i TV, på en blog eller samtidigt med så många andra som möjligt, i senaste mode, och med så många selfies som möjligt... Lägg ihop med att Vättern och Vasan är gamla institutioner i svensk idrott, och priset kan bli Astronomiskt ! När det gäller cykling så är väl Vättern det enda cykellopp som många känner till.
Men det finns 364 dar om året då det är gratis!!

Håller helt och hållet med i din analys! Det har blivit "inne" att träna, och det måste visas upp i sociala media hur duktig man är. Och på senare år har "innefolket" fått upp ögonen för klassikern, och därför har hetsen nått till dessa lopp, främst vasaloppet och Vätternrundan och dessa kan ta ut höga avgifter men ändå fyllas på rekordtid. Mindre lopp eller t.ex. breveter är inte alls av intresse för denna målgrupp eftersom det inte smäller högt i sociala media eller vid fikabordet.
Dock kan vändningen vara på gång, löplopp har om jag förstått rätt tappat anmälningar senaste åren, och i år hade Vasaloppsveckan efter flera år av uppgång i anmälningar en liten nedgång.

Varför så dyrt?
patten sa:
Bengt-re sa:
eketjall sa:
ingeglid sa:
eketjall sa:
Naturligtvis är det marknaden som styr, men varför vill marknaden hellre betala dyra pengar på haussade (?) events än att delta i ideellt drivna arrangemang?
Man ser ju samma tendenser när det gäller träning. Betala för dyra kurser och coaching och PT's istället för att gå på den lokala klubbens träningar.

Alternativt att det medföljer uttalade eller outtalade skyldigheter att delta i ideella föreningars verksamhet. Håller verkligen med dig att det är underligt, verkar som om tänket är att om jag köper något blir jag kund vilket ger tydliga roller och på något sätt känns det skönt.
Om alla som köper "privat träningshjälp" istället "köpte sig fria" från de eventuella kraven i föreningen med samma belopp så skulle idrottsklubbarna blomstra mer än någonsin.

Där är du något på spåret! Många (även jag) håller mig borta ifrån föreningslivet för att slippa baka hårda bullar att sälja för 20 sek under 3 timmar på en basar... kunde man betala någon hundralapp för att slippa offra en hel helgdag på låggererarande aktiviteter och betalade vettiga arvode till de som ställer upp som tränare, kassörer, funktionärer och dommare så skulle svenskt föreningsliv ha en framtid.

#åsikt

Jag är både för och emot att hjälpa till. Min lata sida säger att det är bekvämt att betala bort aktiviteter som inte lockar. Min mindre lata sida ser att det finns en vinst i att göra något klubbgemensamt, dock kanske inte en basar i sig är det bästa....samt att det finns de som inte har de ekonomiska förutsättningarna att betala för att slippa städa, basara, renovera etc. Dessa kommer då att vara de som alltid ställer upp och den tid de då får lägga för att bidra till klubbens ekonomi blir större än när alla hjälps åt. Det blir väldigt tydligt för barn och ungdomar och jag kan tycka att det är en liten insatts som vuxen att stötta de yngre så att de kan pyssla med sådant de finner roligt.

Jag håller med på sätt och vis, men tyvärr så räcker inte fritiden och i detta prioriteras föreningsliv bort och ersätts av aktiviteter där man kan köpa bort basarandet. Trist kanske på ett sätt, men jag kan inte förmå mig att slösa bort så mycket tid på något som har så liten avkastning.

Varför så dyrt?
Jag väntar också på att nergången ska komma, inte i någon glädje/skadeglädje utan mer för att saker har en tendens att gå upp och ner i popularitet över tiden och det har varit en rätt lång uppgång.

Varför så dyrt?
ooms sa:
Bikzz sa:
För många har väl motion också blivit en statusgrej numera, något man delvis gör för att glänsa i sociala media, få likes och bli delad, och bli en hjälte fikahörnan... Måste såklart utföras med en PT, i TV, på en blog eller samtidigt med så många andra som möjligt, i senaste mode, och med så många selfies som möjligt... Lägg ihop med att Vättern och Vasan är gamla institutioner i svensk idrott, och priset kan bli Astronomiskt ! När det gäller cykling så är väl Vättern det enda cykellopp som många känner till.

Håller helt och hållet med i din analys! Det har blivit "inne" att träna, och det måste visas upp i sociala media hur duktig man är. Och på senare år har "innefolket" fått upp ögonen för klassikern, och därför har hetsen nått till dessa lopp, främst vasaloppet och Vätternrundan och dessa kan ta ut höga avgifter men ändå fyllas på rekordtid. Mindre lopp eller t.ex. breveter är inte alls av intresse för denna målgrupp eftersom det inte smäller högt i sociala media eller vid fikabordet.
Dock kan vändningen vara på gång, löplopp har om jag förstått rätt tappat anmälningar senaste åren, och i år hade Vasaloppsveckan efter flera år av uppgång i anmälningar en liten nedgång.

breveter klassar en bara som kuf så enklare att säga att man var ute och cyklade med några bekanta. Vehloton är iofs annars ett cykel"lopp" som många känner till (och många icke cyklister ogillar...) och som kanske kan ses som aningen "fint" även ibland icke cyklister.

Varför så dyrt?
Bikzz sa:
Och jag som har funderat på att lämna lågstatusyrket skogsarbetare men om nu motion är en statusgrej så måste ju ett skogsarbete vara statusyrket nummer ett.

Anmälde mej till cykelvasan för andra gången. Som tävling hade jag egentligen kört något av dom andra större långloppen men för mej är gemenskapen en faktor som spelar in. I princip hela klubben åker med på resan plus några andra bekanta. Sen kan man inte bortse från att det är sveriges största MTB-tävling.

Varför så dyrt?
Bengt-re sa:
patten sa:
Bengt-re sa:
eketjall sa:
ingeglid sa:
eketjall sa:

#åsikt

Jag håller med på sätt och vis, men tyvärr så räcker inte fritiden och i detta prioriteras föreningsliv bort och ersätts av aktiviteter där man kan köpa bort basarandet. Trist kanske på ett sätt, men jag kan inte förmå mig att slösa bort så mycket tid på något som har så liten avkastning.

Har full förståelse över att tiden prioriteras olika och att avkastningen inte är allt för hög med tanke på insatsen, rent ekonomiskt. Tror dock att en aktivitet kan ha ett större mervärde än det ekonomiska för en klubb och att det kan vara en del av att bygga "klubbkänsla", framför allt för de yngre utövarna. Bra är om det finns flera klubbar med olika upplägg så att en kan välja sitt egna alternativ. I mindre sporter är det ett problem då det är för få klubbar att välja mellan.

Varför så dyrt?
Cannondale jekyl 1000 sa:
Bikzz sa:
Och jag som har funderat på att lämna lågstatusyrket skogsarbetare men om nu motion är en statusgrej så måste ju ett skogsarbete vara statusyrket nummer ett.

Anmälde mej till cykelvasan för andra gången. Som tävling hade jag egentligen kört något av dom andra större långloppen men för mej är gemenskapen en faktor som spelar in. I princip hela klubben åker med på resan plus några andra bekanta. Sen kan man inte bortse från att det är sveriges största MTB-tävling.

Skogsarbete är ju stentufft och coolt ! Skaffa en blog, kör en massa selfies, se till att bli inbjuden till alla SVTs soff-program för att diskutera den klena Svenska vita mannen, ta lite bilder när du dricker Whiskey & fäller träd och dödar älgar med motorsågen och sätter på thailändska bärplockerskor .. eller skippa kanske det sista, ej PK....

Men tillbaka till ämnet, trots allt är det ju suveränt att motionslopp på cykel och skidor har blivit så populärt !!

Varför så dyrt?
Ett brev, flera brev. 99,99% av Sveriges​ befolkning har inte en aning om vad en/ett brevet är. Finns det bättre namn?

F.ö har intresset för Birkebeinern, cykel, minskat väsentligt. Tidigare blev slutsålt på stört, men nu har intresset dykt.

Det finns lopp som inte arrangeras av vinstoptimerande klubbar eller företag. Till.ex Grande Raid i Verbier som arrangeras av traktens turistorganisationer och erbjuder en service som VR eller CV inte är i närheten av. På depåerna finns fyllda cykelflaskor med div. Innehåll o barrar o frukt som kiwi, banan mm. När jag körde på 90-talet fick man en Camelback i nrlappspåsen ett år. Andra år en vindjacka eller sadelväska med verktyg!

Varför så dyrt?
C-dale sa:
Ett brev, flera brev. 99,99% av Sveriges​ befolkning har inte en aning om vad en/ett brevet är. Finns det bättre namn?

F.ö har intresset för Birkebeinern, cykel, minskat väsentligt. Tidigare blev slutsålt på stört, men nu har intresset dykt.

Det finns lopp som inte arrangeras av vinstoptimerande klubbar eller företag. Till.ex Grande Raid i Verbier som arrangeras av traktens turistorganisationer och erbjuder en service som VR eller CV inte är i närheten av. På depåerna finns fyllda cykelflaskor med div. Innehåll o barrar o frukt som kiwi, banan mm. När jag körde på 90-talet fick man en Camelback i nrlappspåsen ett år. Andra år en vindjacka eller sadelväska med verktyg!

Tror iofs att 0.23% av befolkningen vet vad ett brevet är.ä

Varför så dyrt?
Tjock-Jonne sa:
Varför är det så dyrt att deltaga i svenska motionslopp på cykel? ...vätternrundan kostar 1400.
Nu är det ju inte så dumt prissatt för de säljs ju vidare på K&S för 1800:- (plus transfern) på studs.
(dvs det går inte länka för den annonsen försvann fort)

Varför så dyrt?
Tomgångsgnället når nya höjder.

Det är väl ingen överraskning att någon vill ha betalt för det arbete man lagt ner.
Bakom dessa lopp som nämns finns massa eldsjälar som lägger ner sin fritid utan att få något mer än lite mat.

Vi motionärer satsar hundratals timmar i att prestera bättre varje år i att nå ett visst mål och då är 1400 är billigt tycker jag.
Detta visas sig när de säljer slut på några minuter.

Varför så dyrt?
konscious sa:
Vi motionärer satsar hundratals timmar i att cykla och ha kul och motionera varje år... .
Precis ! Men finns inte på kartan att betala 1400 för att cykla en viss runda en viss dag när det egentligen är fritt fram när som helst annars. Och mycket lugnare och coolare, och man kan välja en dag med fint väder !! ----> Kul med lite filosofiska provokationer ----> !!

Varför så dyrt?
Utom brevetlopp skulle jag säga att tex Laholm 6 dagars är prisvärt
1600kr : sex etapp, 17 depå, medalj, mat efter varje etapp, följebilar .... sex dagar alltså - och hoppas jag att föreningen tjänar lite pengar på det värje år.

Men - om ingen visste vad VR var - skulle folk inte vara intresserade av att cykla den för 1600kr.

Marknaden och marknadsföring styr

Varför så dyrt?
Som prettomotionär tycker jag det är bra om för(o)eningarna kan gå med vinst.
#ironimode off

Men man är väl tillräckligt provokativ bara av att ha värstingrejer och samtidigt vara slut som artist.
1400 är en bra investering för hälsan.

Varför så dyrt?
Det kanske redan har nämnts i tråden, jag tycker det verkar som att motionsloppen och framförallt "klassikern" upplever samma hysteri som golf-boomen för ca: 20 år sedan

Alla ska göra det, platserna räcker inte till, priserna går upp

Snart planar det ut och intresset svalnar igen

(hoppas jag)

Varför så dyrt?
patten sa:
Bengt-re sa:
patten sa:
Bengt-re sa:
eketjall sa:
ingeglid sa:
eketjall sa:

#åsikt

Har full förståelse över att tiden prioriteras olika och att avkastningen inte är allt för hög med tanke på insatsen, rent ekonomiskt. Tror dock att en aktivitet kan ha ett större mervärde än det ekonomiska för en klubb och att det kan vara en del av att bygga "klubbkänsla", framför allt för de yngre utövarna. Bra är om det finns flera klubbar med olika upplägg så att en kan välja sitt egna alternativ. I mindre sporter är det ett problem då det är för få klubbar att välja mellan.
Absolut är "klubbkänsla" viktigt för att en förening ska fungera bra. När man ställer upp på föreningens aktiviteter för att man då får träffa sina vänner och umgås samtidigt som man gör något för föreningen, ja då har man lyckats hitta "klubbkänslan".
Men där den ändå inte finns borde det inte vara så svårt att få till ett system där de som ställer upp får betalt av de som väljer att köpa sig fria. Beroende på vilket belopp man sätter så hittar man nog en balans där tillräckligt många ställer upp. Naturligtvis behöver ju föreningen ha ett mervärde som bar träningar med bra ledare för att det ska fungera.
Men som sagt, jag tror inte det är en omöjlighet att få till en "motionsklubb" där medlemsavgiften är låg, och att man sen kan välja om man vill bidra med sin tid eller mer pengar.

Varför så dyrt?
jofahjalm sa:
SBR kostar 150 kr med bärs i priset och Keps Cup tar inte betalt. Sluta cykla de trista grejerna som bara kostar pengar.

Priset på SBR'en har ju eskalerat rätt kraftigt det också. När jag körde mitt första kostade det en tjuga och de pengarna gick oavkortat till vinnaren. Prisbord och popcorn ingick också.

Varför så dyrt?
elllguapo sa:
Utom brevetlopp skulle jag säga att tex Laholm 6 dagars är prisvärt
1600kr : sex etapp, 17 depå, medalj, mat efter varje etapp, följebilar .... sex dagar alltså - och hoppas jag att föreningen tjänar lite pengar på det värje år.
Det där verkade vara en kul grej (till skillnad från VR & CV) :-)
[Sidan sparad...]

Varför så dyrt?
Jag skulle gärna köra cykelvasan men tycker som många andra att det är för dyrt.
Samma sak med loppen i Långloppscupen, där är lite av min smärtgräns, ca 700kr.
Har sedan förra året hittat Västgötacupen mtb, roliga banor, kortare lopp och kostar 150kr .
Perfekt :-)

Varför så dyrt?
Luthman Photography sa:
jofahjalm sa:
SBR kostar 150 kr med bärs i priset och Keps Cup tar inte betalt. Sluta cykla de trista grejerna som bara kostar pengar.

Priset på SBR'en har ju eskalerat rätt kraftigt det också. När jag körde mitt första kostade det en tjuga och de pengarna gick oavkortat till vinnaren. Prisbord och popcorn ingick också.
Ja för 150 kr tycker jag vi är en bit in i territoriet då man kan förvänta sig tillstånd från markägare och SCF-sanktionering (med sjukvårdare på plats t.ex.) istället för svartrace?

Varför så dyrt?
Min invändning är främst principiell; jag irriterar mig på det geschäft som har fått fotfäste i min vackra sport. Jag vill kasta ut månglarna ur templet.

/Tjock-Jesus

Varför så dyrt?
Tjock-Jonne sa:
Min invändning är främst principiell; jag irriterar mig på det geschäft som har fått fotfäste i min vackra sport. Jag vill kasta ut månglarna ur templet.

/Tjock-Jesus

Den princip som styr är fri prissättning. Är du principiellt emot det så är du mot fri prissättning. Om det inte bara ska vara gnäll bör du i så fall ha en idé om hur du vill att prissättningen ska gå till istället. Statlig priskontroll?

Varför så dyrt?
GoranS sa:
Tjock-Jonne sa:

/Tjock-Jesus

Den princip som styr är fri prissättning. Är du principiellt emot det så är du mot fri prissättning. Om det inte bara ska vara gnäll bör du i så fall ha en idé om hur du vill att prissättningen ska gå till istället. Statlig priskontroll?

Det man möjligen kan ifrågasätta är huruvida det verkligen råder fri etableringsrätt för konkurrerande arrangemang. T.ex. "Vätternloppet - Motala 8-9 Juni"?

Varför så dyrt?
ohellstrom sa:
Det man möjligen kan ifrågasätta är huruvida det verkligen råder fri etableringsrätt för konkurrerande arrangemang. T.ex. "Vätternloppet - Motala 8-9 Juni"?
Just där och då tror jag det kan vara svårt att få polisens och berörda kommuners tillstånd. Om du däremot provar att arrangera "Stora sjöloppet" från Jönsköping i september, så tror jag på bättre framgång.

Varför så dyrt?
ohellstrom sa:
GoranS sa:
Tjock-Jonne sa:

/Tjock-Jesus

Bortsett från att jag tycker att det som jag skrev gäller oavsett om det råder fri etableringsrätt eller inte så tycker jag inte att just det området i rumtiden som VR "lagt beslag på" är så bra att alla andra möjliga tider och platser för cykellopp har en avgörande konkurrensnackdel.

Varför så dyrt?
C-dale sa:
Billigare resor och roligare racing o framförallt mindre utmattning, istället kan man njuta av endorfinkicken efter en timmas racing.
Låter som om man kommer se dig på slottskogsvallen på tisd/torsd under sommar/höst och lite runtikring på söndagförmiddagarna under hösten/vintern...

Varför så dyrt?
Dagwed sa:
Har skippat VR varje år pga. det omotiverade priset.
Dessutom är det ännu dyrare för klubbstart....

Omotiverat pris? Skulle det bli bättre om de gick ut och motiverade priset med något i stil med detta?

"Vi tar ut en startavgift som är så hög att vi får in bra med pengar medan vi samtidigt inte sätter det högre än att vi är helt säkra på att fylla upp loppet. Dessutom vill vi inte höja priset så aggressivt att det riskerar att ge oss dåligt rykte."

Varför så dyrt?
De loppen som är mest trendiga att trampa kan ta ut högst pris. CV är ju något folk som inte är jätte cykel intresserade får för sig att trampa bara för att ha gjort det.
Senn att banan är hur tråkig som helst i form av en platt grusväg bekymmrar inte dem som tycker det är för svårt när det blir lite stök men ändå vill hojja Mtb

Varför så dyrt?
Verkar finnas gott om folk här som skulle vilja se billiga tävlingar. Varför inte göra en insats istället för att ösla krafter på att gnälla. Se till att den hamnar runt polcirkeln eller strax söder om och fixa gratis boende eftersom startavgiften ändå är den lilla utgiften i sammanhanget.

Varför så dyrt?
GoranS sa:
Dagwed sa:
Har skippat VR varje år pga. det omotiverade priset.
Dessutom är det ännu dyrare för klubbstart....

Omotiverat pris? Skulle det bli bättre om de gick ut och motiverade priset med något i stil med detta?

"Vi tar ut en startavgift som är så hög att vi får in bra med pengar medan vi samtidigt inte sätter det högre än att vi är helt säkra på att fylla upp loppet. Dessutom vill vi inte höja priset så aggressivt att det riskerar att ge oss dåligt rykte."

Varför inte? ? men i sak är det ju sant i en marknadsekonomi - betalar folk är det inte för dyrt. Tycker man inte att det är värt (den tämligen rejäla summan) så lägger man sina pengar och sin gubbsvett någon annanstanns - är det inte egentligen så enkelt?

Tillbaka
Topp