gunnar.westholm
Aktiv medlem
Varför så få sadeldämpare, men så många dämpar gafflar?
Hur kommer de sig egentligen att så få använder sadeldämpare på stel ram med dämpargaffel? Jag kom just hem ifrån en tur med min helstela som inte varit ute på stig på länge. Verkligen skojj att få riktig "närkontakt" med alla stenar o rötter på hemmastigen, som jag vanligtvis "isolerar" med mellan 125 och 200mm komprimerad luft. Men det som efter hand dämpade glädjen var ömmheten i bakre skrevregionen.
Har en annan hojj med Thudbuster. Med elastomer dämparen är den ju ganska stenålders i jämförelse med gaffeln på hojjen, men den gör klart nytta när man vant sig vid att det studtsar lite väl i bland. Och man har fortfarande härlig närkontakt och respons genom pedalerna.
Det borde väll inte vara nått problem att få in en returdämpning i en sadeldämpare. Men varför har inte det skett ännu??
Har en annan hojj med Thudbuster. Med elastomer dämparen är den ju ganska stenålders i jämförelse med gaffeln på hojjen, men den gör klart nytta när man vant sig vid att det studtsar lite väl i bland. Och man har fortfarande härlig närkontakt och respons genom pedalerna.
Det borde väll inte vara nått problem att få in en returdämpning i en sadeldämpare. Men varför har inte det skett ännu??
Senast redigerad av en moderator: