Varför singelklinga

Mikahn

Medlem
Varför singelklinga
Är en glad motionär som åker alla typer av cykling (MTB), allt från CV till smala stigar med rötter. Funderar på om det är värt att konvertera till singelklinga.
Vilka är de reella fördelarna och nackdelarna?
Man pratar gärna om vikt och att kedjan inte hoppar samt ett renare styre. Vikt vet jag inte om jag behöver jaga (blir bättre träning med tyngre hoj :). Kedjan har hittills inte hoppat någon gång för mig fram, trots mycket stökiga stigar. Renare styre självklart. Sedan har jag självkonstaterat att det inte går att ha ovalt på 2x ( i alla fall inte med absolute black)
Nackdelar som jag själv ser är att det blir smalare spann på växlarna (om man inte går till 12-delat) men vet inte om jag egentligen behöver alla växlarna jag har idag.
Vilka är då skälen att konvertera (mer än att det självklart är skoj med nya saker och att skruva lite)
Ja ni hör jag behöver nog anledningar att övertyga mig att få investera lite :)

Varför singelklinga
Mina personliga +
*Använder typ aldrig framväxeln när jag kör på stigar
*11-kassett ger bättre spann då jag aldrig framväxlar
*Framväxel blir rätt onödig för mitt åkande med 11-kassett
*Reglage för dropper-post istället för reglage för framväxel (största pluset enligt mig)

Varför singelklinga
Kör 1x11 på fullgungen och 2x9 på hardtejlen. Fördel 1x11: tystare, bekvämare med ett reglage mindre. Nackdel: Svårare få ett spann som både passar i skogen och på väg dit.
Fördel 2x9: Egentligen inga alls förutom att det är enklare att få till en stressvänligare pendlarutväxling som även funkar i skogen.
Måste jag välja vinner 1x11 lätt.
Anledning: det bara är så. Inga rationella anledningar alls som talar för 1x11. Snarare tvärtom, men det struntar jag i.

Varför singelklinga
Tack för svaren. Helt nöjd är jag ju inte med dagen, då skulle jag inte fundera ens. Största funderinge för mig är att kunna på få på oval klinga, men vet inte om den fördelen uppväger allt annat.

Varför singelklinga
För mig handlade det om att få bort den främsta källan till rassel och skrammel. Och ta bort prylar som inte används så att cykeln blir enklare. Bara en nw-klinga för typ 300 kr är en enkel uppgradering.

Varför singelklinga
Jag kör 2x10 spd och använder hela spektrat, men skulle tycka det vore skönt när jag kommer med god fart in mot branter att slippa växla vilt med båda växelreglagen. För mig skulle 1x12 spd kunna vara intressant, men då måste jag tappa några kilon och få starkare ben.

Varför singelklinga
Gick från 3x10 till 1x11. FS 29, men mer svetto än baggy o knäskydd. Sällan det blir grusväg, mer kuperade steniga stigar o helst slingrig smal single track. Skulle inte byta tillbaka. Den största fördelen är att det är enklare att växla rätt uppför dvs att bara mata i lättare växel efterhand i st f att hänga kvar lite för tungt när det blir dags att växla ner fram. Nackdelen, som många redan påpekat är stora steg mellan tyngsta växlarna.

Varför singelklinga
mfo sa:
Den största fördelen är att det är enklare att växla rätt uppför dvs att bara mata i lättare växel efterhand i st f att hänga kvar lite för tungt när det blir dags att växla ner fram. Nackdelen, som många redan påpekat är stora steg mellan tyngsta växlarna.

Bra sammanfattat.

Varför singelklinga
Håller med föregående talare, dock skall man nog vara väldigt noga med vad man jagar. I skogen är 1*10 fullt tillräckligt men när kombon skog,stig,grusväg kommer blir det en utmaning. Jag startade på 30-11/40 för att sedan gå vidare mot 32 klinga fram. Igår monterade jag en 34 fram och en 11/42 kasett. Nu hoppas jag råda bot på att jag hamnar efter när det behöver gå lite fortare.

Ultimata hade vart 2*10 med 32/36 och en 11/42 kasett enligt min mening.

Eller en gx variant med 36 fram och en 50taggare bak ifsg men då pratar vi annan budget

//Johan

Varför singelklinga
Tack alla för alla bra ideer och tankar. Stärker det jag tänker på också. Dina tankar johanfp känns relevanta och kanske gå på 50 taggare bak med 34/36 fram. För enkelhet och ett reglage mindre

Varför singelklinga
Är det ngn som vet om det går att få oval/ovala klingor på 2x10/11? Ovalt är största anledningen till att jag funderar på singelklinga, men går det att få i 2x så faller det skälet att konvertera till 1x

Varför singelklinga
Less is more...men det har baksidor, riktiga stigningar och grusvägsrally på samma framklinga kräver lite av cyklisten.
Eller så tar man att det blir lite tungt i de värsta motluten, och ser det som bra träning.

Jag skulle aldrig ge mig på något annat än singelklinga efter att ha testat det.

Varför singelklinga
Kör med XTR 1x11 36/11-42T på min S-works Epic WC. Finns aldrig något ställe där jag behöver annan utväxling.
Fördel är ca 500g minskad vikt och mycket enklare system. Sedan slipper man missljud och risk för kedjetapp.
Jag kan inte se vilket behov man kan ha av en framväxel faktiskt. Har haft det förr men har inte saknat den på 3 år nu.
Även om du är en glad motionär så kommer du klara dig väldigt bra med ett 1x11 eller 1x12 system. Vet du om att du ska klättra mycket så monterar du en 32T fram. Mycket grusväg och högre hastigheter så åker du med 34-38T fram. Dock kan inte alla ramar ha 38T så kolla upp det före du köper något.
Jag kör 36T i både XCO och XC marathonlopp. Tycker att 11-42 kassetten fungera för alla mina behov.

Senast ändrad:
Varför singelklinga
Jag ger mig in i debatten.

Min mtb kompis kör 1x11 och han älskar det. Själv är jag riktigt old school och kör 3x9 (22/32/40) och ser inget jättebehov av att byta annat än för att det är tufft, ser coolare ut och känslan av att ha gjort någon typ av uppgradering på min cykel.

Jag kan då tillägga att jag inte är typen som har tid att hålla på och byta mellan olika 32/34/36/38 klingor beroende på vad jag ska cykla för terräng.

Eftersom jag är riktigt gubbig av mig och mest tror att olika mtb-trender (som inträffar med årligt intervall) mest är till för att driva tillväxt i marknaden och få oss vanliga dödliga att spendera pengar på sådant som vi "tror" vi behöver för att öht kunna närma oss en stig isf för vad vi verkligen behöver. Därför anser jag att hålla på med olika uppgraderingar är relativt onödigt. Antingen är man nöjd med sin cykel eller så köper man en annan cykel (om man är motionär). Dock köper man inte ny cykel oftare än vart 5:e år.

Som jag ser det har jag ofta blivit räddad av just min 3xnånting set up. Jag har säkert råkat köra sönder min bakväxel eller vrida in den i bakhjulet då jag fastnat i någon gren minst 10 gånger och då känns det skönt att i skogen kunna göra en fältmässig snabb lagning (dvs vrida bakväxeln någorlunda rätt, hitta ett läge mitt på kassetten där det funkar att cykla) och sedan förlita sig på framdreven resten av turen. Har som sagt räddat mig otalet gånger och då känns det rätt skönt att vara otrendig. :)

Varför singelklinga
patflemming sa:
Jag ger mig in i debatten.

Min mtb kompis kör 1x11 och han älskar det. Själv är jag riktigt old school och kör 3x9 (22/32/40) och ser inget jättebehov av att byta annat än för att det är tufft, ser coolare ut och känslan av att ha gjort någon typ av uppgradering på min cykel.

Jag kan då tillägga att jag inte är typen som har tid att hålla på och byta mellan olika 32/34/36/38 klingor beroende på vad jag ska cykla för terräng.

Eftersom jag är riktigt gubbig av mig och mest tror att olika mtb-trender (som inträffar med årligt intervall) mest är till för att driva tillväxt i marknaden och få oss vanliga dödliga att spendera pengar på sådant som vi "tror" vi behöver för att öht kunna närma oss en stig isf för vad vi verkligen behöver. Därför anser jag att hålla på med olika uppgraderingar är relativt onödigt. Antingen är man nöjd med sin cykel eller så köper man en annan cykel (om man är motionär). Dock köper man inte ny cykel oftare än vart 5:e år.

Som jag ser det har jag ofta blivit räddad av just min 3xnånting set up. Jag har säkert råkat köra sönder min bakväxel eller vrida in den i bakhjulet då jag fastnat i någon gren minst 10 gånger och då känns det skönt att i skogen kunna göra en fältmässig snabb lagning (dvs vrida bakväxeln någorlunda rätt, hitta ett läge mitt på kassetten där det funkar att cykla) och sedan förlita sig på framdreven resten av turen. Har som sagt räddat mig otalet gånger och då känns det rätt skönt att vara otrendig. :)
+1
Jag använder i stort sett hela spannet av växlar.
Men har aldrig testat med singelklinga så jag skall väl inte yttra mig egentligen.
Reglage för sänkstolpe har jag inga problem att få plats med, trots frambroms och växelreglage.

Varför singelklinga
Få plats med reglage är ingen konst, det handlar mer om att få dom på lättast åtkomliga ställen.
Använder min dropper nästan lika mycket som bakväxeln.
Skulle jag få för mig att köra med framväxel igen så är det snarare den som jag skulle vilja ha på nån liten tryck-knapp på ovansidan.

Varför singelklinga
Själv använde jag aldrig lilla klingan fram med 3x9 eller 2x10, gör man det kan man lika gärna gå/jogga i backarna!
Stora klingan, visst för att kedjelinjen blev kass annars samt att mellanklingan oftast hade några taggar för lite.
Trivs bra med 1x10, skulle vilja ha 4 taggar mer fram (har 32 nu) för grusväg men har inte orkat byta, cyklar så lite att jag vilar på dötrista grusvägar så har man lite pulver i skogen och kör om gubbarna där ;)

Varför singelklinga
Oval singelklinga är det bästa som har hänt MTB. Kör 29 FS med oval 30T fram och 9-44 E-thirteen-kassett. När det är dags för svettolopp så skruvar jag på 32T eller 34T (t ex CV). Tack vare 9-drevet bak så slipper jag gå upp på 36 eller 38T fram för snabbloppen och även med 30T på så får man anständig högsta fart.

Varför singelklinga
Mikahn sa:
Är det ngn som vet om det går att få oval/ovala klingor på 2x10/11? Ovalt är största anledningen till att jag funderar på singelklinga, men går det att få i 2x så faller det skälet att konvertera till 1x

När kedjan rör sig upp och ner hela tiden är det svårt med framväxel.

Edit : eller svårare iaf. Allt går såklart. :)

Senast ändrad:
Varför singelklinga
Kör 32x11/50 på min HT. Fruktansvärt nöjd. Det brantaste uppför jag har kört hittills är Oxbergsbacken på CV, och det var ingen fara. Min Garmin visade 12% i den backen, men var aldrig i behov av flera växlar.

Singelklinga is life.

Varför singelklinga
Ibland kan man ta en fråga och ställa motsatsen... Varför trippelklinga?

Större utbud av utväxlingar?
Passar bra till alla ändamål?
Fungerat bra i många år?

... Ja alltså, visst finns det fördelar med singel eller dubbelklinga men för min egen del har jag inte direkt stött på några problem med tripplar som gör att jag skulle vilja dumpa dom för färre.
Cyklar jag i skogen så använder jag en när det är tungt och trixigt, en annan när det är lätt och jämnt.
Cyklar jag på asfalt så använder jag mestadels den tredje, om det inte är för branta backar eller att jag stannat.

Det är inte allt för ofta jag växlar framtill och när jag gör det så är det ju för att jag kommer öka eller sänka hastigheten under en längre tid.

Vikten spelar mig ingen roll alls med tanke på att jag redan släpar runt på 20 kg dödvikt som jag hellre skulle göra mig av med först. Och inte ens då gör några 500 till 1000 gram så hemskt mycket skillnad.
Att veta att man har det man behöver när man behöver det är viktigare. Som t.ex att ta med en extra liter vatten trots att man bara vanligtvis förbrukar så mycket. En liter vatten... Ett kilo extra... Men fan så skönt att ha när man är mitt ute i skogen och inte kan fylla på!

Varför singelklinga
SteffoN sa:
Ja, just för det tror jag det funkar ok, men för mer "vanlig" cykling?

Raggamuffin sa:
SteffoN sa:
Vad säger ni om SRAM 1x11 42 - 11-42 på CX?

Beror väl på användningsområdet.

För tävling så tycker jag 1x11 är perfekt.

Jag kör nu 1x11 med 50T fram och 11-36 bak på min CX. Funkar kanonbra på landväg och grusväg. Slänger nog bara på en 11-42T till tävlingarna i höst. Ska testa, men annats åker 46T på.
1x11 är kanonbra även på landsväg tycket jag. Funderar på om man skulle uppdatera även där till 1x11 med 54T fram.

Varför singelklinga
Jämför totala spannet mellan 3x9 (med 11-32 kassett) och mittenkolumnen för 3x11 (med 11-42 kassett).
Då förstår di varför många nöjer sig med 1x11 eller 1x12, eller t.om 1x10

Screenshot_2017-08-26-07-11-46-155.jpeg

Screenshot_2017-08-26-07-15-24-911.jpeg

Av alla 27 växlar är det bara de fyra tyngsta och den sista lättaste du tappar i mitt exempel på valda utväxlingar. Vilka växlar du väljer att tappa justerar du med klingan fram och spannet på kassetten.
I de allra flesta fall är det helt ok att offra toppfart eller krypväxel. Sällan båda behövs. Men det finns kassetter som tillåter dig att behålla både tyngsta och lättaste, men då springer priset iväg.
Budgetlösningen stavas 1x10 med 36T/11-42. Funkar i skogen för allt utom pressa tider på grusväg.

Varför singelklinga
Cyklade 1x10 med 32x11-36T på Snapphaneturen, förutom att jag i en backe saknade en liiiite lättare lägstaväxel funkade det helt OK där 32x11T räckte bra till för att hänga med i starten.

Varför singelklinga
Cadde sa:
Ibland kan man ta en fråga och ställa motsatsen... Varför trippelklinga?

Större utbud av utväxlingar?
Passar bra till alla ändamål?
Fungerat bra i många år?

... Ja alltså, visst finns det fördelar med singel eller dubbelklinga men för min egen del har jag inte direkt stött på några problem med tripplar som gör att jag skulle vilja dumpa dom för färre.
Cyklar jag i skogen så använder jag en när det är tungt och trixigt, en annan när det är lätt och jämnt.
Cyklar jag på asfalt så använder jag mestadels den tredje, om det inte är för branta backar eller att jag stannat.

Det är inte allt för ofta jag växlar framtill och när jag gör det så är det ju för att jag kommer öka eller sänka hastigheten under en längre tid.

Vikten spelar mig ingen roll alls med tanke på att jag redan släpar runt på 20 kg dödvikt som jag hellre skulle göra mig av med först. Och inte ens då gör några 500 till 1000 gram så hemskt mycket skillnad.
Att veta att man har det man behöver när man behöver det är viktigare. Som t.ex att ta med en extra liter vatten trots att man bara vanligtvis förbrukar så mycket. En liter vatten... Ett kilo extra... Men fan så skönt att ha när man är mitt ute i skogen och inte kan fylla på!

+1 på i princip allt. Själv kör jag med antika 30vxl 42/32/24 med 11-36-kassett och använder både lägsta och högsta utväxlingen i princip varje gång jag är ute. Men hade jag varit en latmask med bil och parkerat där stigen börjar hade jag nog klarat mig med singelklinga fram, även om 2-delat hellre hade varit bra då för farten mellan klättringarna.

Varför singelklinga
De flesta som inte vill ha singelklinga verkar aldrig ha provat, medans de flesta med singelklinga har provat 2 eller 3delat och nöjer sig ändå med en kaka fram :)

Varför singelklinga
Har kört med både 3x9, 2x10 och fr.o.m. i år 1x11. Möjligt att 1x11 kanske lämnar några gap i utväxlingen, men det har även gjort att man fått börja använda benen smartare istället för att förlita sig på att cykeln har "alla" växlar.

Varför singelklinga
Som alltid beror det använding. Hade kunnat tänka mig 2-delat på en bara cykla runt i skogen hoj. Men tävla med det, aldrig igen (Inom Sverige).

Tycker inte 1x11 funkar så bra på cx utanför tävlingsbanan för att svara på tidigare fråga.

Varför singelklinga
NickPick sa:
De flesta som inte vill ha singelklinga verkar aldrig ha provat, medans de flesta med singelklinga har provat 2 eller 3delat och nöjer sig ändå med en kaka fram :)
Kanske tillhör ett undantag, men jo jag har provat. Kände mig som en trimmad A-traktor med max varvtal på transportsträckorna med bara 32 fram. Inge bra.

Varför singelklinga
Paco sa:
Raggamuffin sa:
Tycker inte 1x11 funkar så bra på cx utanför tävlingsbanan för att svara på tidigare fråga.

Precis det jag ville läsa när jag just köpt min första cx med 1x11?

Beror på hur känslig man är för kadens. Varit intresserad av 1x12 till LVG tills jag räknade på vikten, och argumentet att kunna köra hisspinne på vänsterreglaget är också uteslutet iom aerostolpe...

Släng på en hisspinne på CX, då kan man dra ut på stigäventyr.

Varför singelklinga
patflemming sa:
Jag håller med dig på sätt och vis. Smartast att bara byta cykel, men för mig ligger en stor del av glädjen i cyklingen i prylar och mek. Jag tillbringar nog mer tid på internet än på cykeln. Each to their own?!

Om du nu har så mycket problem med bakväxelhaverier kanske du dock skulle göra något åt det? Gärna innan hjulet pajar eller örat sviker och du får en förstörd ram?

Jag hade sett till att skaffa en mediumcage bakväxel med clutch och kört 2-delat fram. Samt investerat i ett nytt oriktat öra. Uppgradering för sakens skull kan vi ju vara oense om, men för att förbättra funktion och driftsäkerhet bör vi väl vara ense?

Tillbaka
Topp