Varför singelklinga

Varför singelklinga
har man friska knän så. men tycker egentligen två växlar är minimum för misärfri framfart, en arbetsväxel och en nödväxel.

det som saknas med singelklinga är tajta växlar över 80 växeltum, och utan smådrevens extra transmissionsmotstånd i klass med att ha en generator inkopplad.

men det är ju inget direkt problem för användning på stig.

Varför singelklinga
Fick googla "växeltum" och fick träff på en knasigt översatt cykelrelaterad skrift samt en träff på en annons som erbjöd mig att dejta stora kvinnor.
Valde att läsa den cykelrelaterade länken...
Verkar vettigt, om än lite konstlat. På vilken nivå börjar det där spela roll på riktigt? Alltså inte spela roll som att plantera hjärnspöken, utan spela roll som i att vara en faktor att räkna med likt dagsformen?

Varför singelklinga
plumse, undrar hur dom stora kvinnorna kom in?

gear inches. storleken på det hjul som tycks direktkopplat till framveven. framdrev delat med bakdrev gånger faktiska storleken på hjulet i belastat läge. t ex för landsvägshoj 26,5 tum. internationellt det vanligaste sättet att räkna utväxling. började väl med höghjulingarna. dom har upp till 60, alltså inte särskilt snabbt.

vi är alla olika men t ex för mig är det begränsad nytta med utväxling under typ 22, alltså något under direktutväxling. som högsta växel vill jag ha 105 på en mtb, 115 på landsväg. så höga växlar används bara korta stunder. men det är ändå klart kul att ha dom.

säg att du ligger på 80 växeltum, t ex 39/14 eller 33/12 på en 29a. en bra arbetshäst på plan stig eller väg när man har några mil i benen. om kassetten har -14-12-10 eller -15-13-11 blir det stora hopp mellan två, i bästa fall tre toppväxlar varav den högsta har avsevärd friktion. som sagt, ungefär som att ha en generator inkopplad. det kanske inte spelar avgörande roll, men vill man ens ha en sån växel på en cykel där man spenderat tiotusentals kronor för att spara några hekto?

det blir i stort sett de här två-tre växlarna t ex en cykelvasadeltagare använder. man har köpt en mångväxlad hoj men har i praktiken bara ett par-tre växlar att ligga på. om man har dubbelklinga fram kan man slänga på t ex 44, ha en tajtare kassett som man ligger högre på, och därigenom få fler närliggande options i det högre registret. minsta skillnad känns mer där.

eliten orkar med en större framklinga än oss andra uppför brantaste backarna, och kommer därigenom med en större singelklinga kunna ligga mer mitt på kassetten. de är också tränade till högre kadens. så för dessa blir singelklinga ett användbart alternativ även för grusvägsrejs.

trivs själv bra med min 29a med 44-28 fram, 36---16-14-13-12 bak. skulle inte ha något emot även en 15t.

Varför singelklinga
Jo, jag fattar att eliten kan köra på tyngre växlar jfrt med okynnescyklister. Undrade bara när den där växeltum-relaterade effektförlusten i praktiken var ett problem. Misstänker nämligen att val av lägstaväxel inte har ett dugg med effektförlust att göra utan har 100% att göra med cyklistens preferenser.
Eller så missförstod jag nåt.

Varför singelklinga
plumse, det är de minsta dreven i sig som ger extra förluster, inte själva utväxlingen. 11t är problematisk, 12 är rätt ok. eliten är så stark så de kanske inte märker av några watt extra, och de har vanligen knappt inslitna drivlinor där problemet kanske inte blommar ut riktigt. men jag gör det, särskilt om jag är trött.

Varför singelklinga
kais01 sa:
plumse, det är de minsta dreven i sig som ger extra förluster, inte själva utväxlingen. 11t är problematisk, 12 är rätt ok. eliten är så stark så de kanske inte märker av några watt extra, och de har vanligen knappt inslitna drivlinor där problemet kanske inte blommar ut riktigt. men jag gör det, särskilt om jag är trött.

Du har alltså provat med 10-klinga?

Varför singelklinga
nej, ser det som uteslutet att 10t skulle kunna vara bra. de i min närhet som provat går ifrån det till annat än transportcykling för mer eller mindre renodlade stigcyklar. det finns förresten även 9t för den som vill ha extra mycket drivmotstånd och kedjeslitage. 12t är numera det minsta jag gladvilligt monterar. har haft 11t på några cyklar genom åren och vet precis vad det går för.

been there done that.

Varför singelklinga
Man måste vara en oerhört stark o snabb cyklist, eller har valt totalt fel storlek på framklinga, om man tillbringar en så stor del av cykeltiden på den trögaste utväxlingen att ev. extra slitage eller motstånd har någon som helst betydelse.

Varför singelklinga
kais01 sa:
nej, ser det som uteslutet att 10t skulle kunna vara bra. de i min närhet som provat går ifrån det till annat än transportcykling för mer eller mindre renodlade stigcyklar. det finns förresten även 9t för den som vill ha extra mycket drivmotstånd och kedjeslitage. 12t är numera det minsta jag gladvilligt monterar. har haft 11t på några cyklar genom åren och vet precis vad det går för.

been there done that.

Har du själv kört mycket singelklinga med 10-42 till 10-50 menar du?

Varför singelklinga
Jag konverterade precis till singelklinga på mitt tidigare 3-delade vevparti. Satt klingan på mittenpositionen men upplever att det är lite missljud på de högsta och lägsta växlarna. Jag slängde på en ny kedja när jag ändå var igång.

Kommer missljudet att minska när kedjan slits in?

Kan missljudet orsakas av att kedjan är för lång? Har samma längd nu som jag hade med tredelat fram

Varför singelklinga
kais01 sa:

Såpass?
Har aldrig reflekterat över det förrän idag.
Ok, då vet jag mer. Tack ?

Varför singelklinga
Kör 1x10 med 34 / 11-36

Funkar oftast bra även om man trampar ur ibland om man laddar på nån transportsträcka. Byter jag till 11-delat med 11-42 så blir det 36t fram.

Varför singelklinga
intressant. men dom verkar bara ha en storlek på lillklinga? den i ebay-länken är såpass liten att man torde varva ur vid vanlig stiganvändning. då blir det jobbiga motväxlingar. det kanske finns större att köpa?

Varför singelklinga
Om man vill förbättra växelprestandan för singelklingor med stora kassetter så verkar Wolf Tooth Goat link vara rätt bra, någon som testat?

Upplever att 42t på kassetten är "på gränsen" för 10s bakväxeln (SLX s+), likaväl som 46t på min andra hoj (11s XT s+).

Det rasslar på ganska friskt på lägsta växeln (kedjelinjen är justerad med spacers)

Senast ändrad:
Varför singelklinga
MatteXC sa:
Om man vill förbättra växelprestandan för singelklingor med stora kassetter så verkar Wolf Tooth Goat link vara rätt bra, någon som testat?

Upplever att 42t på kassetten är "på gränsen" för 10s bakväxeln (SLX s+), likaväl som 46t på min andra hoj (11s XT s+).

Det rasslar på ganska friskt på lägsta växeln (kedjelinjen är justerad med spacers)

Bara testat den för 10delat, för att kunna köra 42t iatället för 36. Där fungerade det riktigt bra!

Skulle vara intressant att pröva om man märker någon skillnad på 11s med deras goatlink för det.

Senast ändrad:
Varför singelklinga
Elektro_71 sa:
1x1 är bäst. Perfekt kedjelinje, låg vikt, pålitligt, snabbt, låga förluster, billigt, enkelt underhåll, rent styre och störtcoolt.
+1
Absolute Blacks ovala drev funkar på singlespeed utan fjädrande kedjesträckare. Sparar knän och ger mer effekt i varje tramptag tycker jag.

Oval singleklinga fram är väldigt skönt och med rätt kassett bak är det en fröjd att slippa rasslet med framväxel...

Köpte mig en Giant Trance i våras som till min förvåning var utrustad med 2x11 och kedjestyrare... Min första tanke var att byta till en oval singleklinga fram så fort det bara gick men var lite för sugen att prova hojen så det blev inte av... Visst är 26x42 löjligt lätt men smärtsamt uppmärksammad på att min fysik är totalt ur form så är jag nu glad att jag har krypväxeln att tillgå.
Måste säga att Shimonos senaste framväxlar är riktigt bra och reglage till sänkstolpen får plats bra bredvid växel och bromsreglage.
Vad vill jag ha sagt med det här? Alla grejer har sina för och nackdelar så kör på det som funkar... Har testat alla kombos och kommit fram till att på lätta xc hojen var 1x10 med oval klinga optimalt och på singlespeed hojen räddade den ovala klingan mina knän fast på am/endurohojen tycker jag att 2x11 med kedjestyrare funkar super då det är skönt att kunna gneta upp i krypfart till nästa specialsträcka istället för att knuffa upp cykeln och få ont i ryggen...

Tillbaka
Topp