plumse, undrar hur dom stora kvinnorna kom in?
gear inches. storleken på det hjul som tycks direktkopplat till framveven. framdrev delat med bakdrev gånger faktiska storleken på hjulet i belastat läge. t ex för landsvägshoj 26,5 tum. internationellt det vanligaste sättet att räkna utväxling. började väl med höghjulingarna. dom har upp till 60, alltså inte särskilt snabbt.
vi är alla olika men t ex för mig är det begränsad nytta med utväxling under typ 22, alltså något under direktutväxling. som högsta växel vill jag ha 105 på en mtb, 115 på landsväg. så höga växlar används bara korta stunder. men det är ändå klart kul att ha dom.
säg att du ligger på 80 växeltum, t ex 39/14 eller 33/12 på en 29a. en bra arbetshäst på plan stig eller väg när man har några mil i benen. om kassetten har -14-12-10 eller -15-13-11 blir det stora hopp mellan två, i bästa fall tre toppväxlar varav den högsta har avsevärd friktion. som sagt, ungefär som att ha en generator inkopplad. det kanske inte spelar avgörande roll, men vill man ens ha en sån växel på en cykel där man spenderat tiotusentals kronor för att spara några hekto?
det blir i stort sett de här två-tre växlarna t ex en cykelvasadeltagare använder. man har köpt en mångväxlad hoj men har i praktiken bara ett par-tre växlar att ligga på. om man har dubbelklinga fram kan man slänga på t ex 44, ha en tajtare kassett som man ligger högre på, och därigenom få fler närliggande options i det högre registret. minsta skillnad känns mer där.
eliten orkar med en större framklinga än oss andra uppför brantaste backarna, och kommer därigenom med en större singelklinga kunna ligga mer mitt på kassetten. de är också tränade till högre kadens. så för dessa blir singelklinga ett användbart alternativ även för grusvägsrejs.
trivs själv bra med min 29a med 44-28 fram, 36---16-14-13-12 bak. skulle inte ha något emot även en 15t.