Varför talas det inte mer om förtvålad tallolja i samhället?

'Tar hellre några droppar pressad citron i skålen i micron.
Nu har jag ingen egen bil gudskelov, men brukar använda såpa när (efter avspolning) jag tvättar någon. Beroende på smutsgraden kan en efterspolning och -torkning behövas. Bileländet håller sig sedan snyggt jättelänge.

Gammal tråd detta. Men kom på att jag måste skriva här ändå.

Överfettad såpa, nämligen.

Jag skulle ta död på bladlöss på mina chiliplantor (nej, jag är inte hipster i övrigt). Testade vanlig Grumme såpa, lössen njöt av duschen och tackade så mycket. Köpte överfettad såpa, nån talloljesåpa, Hälsingesåpa tror jag det var. Lössen dog ganska omgående.

Jag skulle ta död på bladlöss på mina chiliplantor (nej, jag är inte hipster i övrigt). Testade vanlig Grumme såpa, lössen njöt av duschen och tackade så mycket. Köpte överfettad såpa, nån talloljesåpa, Hälsingesåpa tror jag det var. Lössen dog ganska omgående.
Det är många som har dött av vätskor från Hälsingland.

Kvalitet ?

Använder tallsåpa till allt.
Låter ännu värre än den bekant som hade ketchup till allt som åts med gaffel (vilket var anledningen till att hen åt pannkakor med sked).
Äppelmos, flingor och tallsåpa? Borsta tänderna med tallsåp?
Själv tycker jag livet är för långt för att inte använda riktigt bra raktvål när jag rakar mig. Skulle inte vilja använda tallsåpa.

Kan rekommendera en blandning av såpa, t-sprit/etanol och vatten.

1 dl såpa, typnästan en halv dl t-sprit/handsprit el dyl, vatten till en liten sprayflaska. Tar effektivt död på bland annat de där ludna små ohyrorna på mina kaktusar.

Öka på andelen alkohol till såpa=alkohol så blir det bättre fettlöslighet och funkar därför utmärkt som rengöringsmedel

Testade Grumme tvättsåpa på ett av mina hjul. Bra tips! Verkar funka bra. Bättre än diskmedel, tror jag. En kapsyl, typ 15 ml, i 15 liter varmvatten. "Innehåller såpa av tallolja" står det på förpackningen. Och "Bra miljöval". Sen fick jag lite flashbacks till fjällvandringen i Sarek i mitten på 90-talet, då jag hade såpan med mig för att tvätta kläder. Minns doften som om det vore igår.

Före tvätt:
IMG_3101.JPG

Efter tvätt:
IMG_3102.JPG

Mycket såpa används hemma för att städa köksbord/golv/väggar/tak efter måltider med småbarn. Kör lite grumme gulsåpa utspätt i en vanlig blomspruta. Enda problemet är att såpan verkar ha en tendens att paja själva sprutan, den sätts igen och blir träd efter ett tag så att den inte fjädrar ut ordentligt. Har testat sprutor från Ica, Ikea, Clas Ohlsson och nu senast någon som man köper tillsammans med brustabletter för rengöring för (Sini?). Sistnämnda har funkat bäst, men börjar kärva den också. Någon som har tips?

Mycket såpa används hemma för att städa köksbord/golv/väggar/tak efter måltider med småbarn. Kör lite grumme gulsåpa utspätt i en vanlig blomspruta. Enda problemet är att såpan verkar ha en tendens att paja själva sprutan, den sätts igen och blir träd efter ett tag så att den inte fjädrar ut ordentligt. Har testat sprutor från Ica, Ikea, Clas Ohlsson och nu senast någon som man köper tillsammans med brustabletter för rengöring för (Sini?). Sistnämnda har funkat bäst, men börjar kärva den också. Någon som har tips?
Detta! Bra blomsprutor verkar vara en bristvara. Jag använder en till såpvatten också. Och skulle lätt betala för en i rostfrittstål tex. Eller bara en som inte känns som den är köpt på Rusta/Dollarstore
Det är många som har dött av vätskor från Hälsingland.
Vår kultur är inte för alla.

Jag har en Gardena, den är rejäl och säkert 10-15 år.

Den ser dock inte likadan ut som de nu aktuella, så jag vet inget o.m nuvarande kvalitet...

Jag har också irriterat mig på att sprutorna på Clas Ohlson mm är sånt skräp. Ofta är de engångsflaskor man köper med innehåll i betydligt bättre.

Jag har en diskmedels-spruta i köket som har klarar att användas flera gånger om dagen i några år. Den ger ifrån sig en skum-stråle, så funkar inte till att stryka skjortor eller duscha blommor.
IMG_7756.jpeg

Sen har jag nån gammal flaska som varit billig fälgrengöring i att ha till avfettning
IMG_7757.jpeg

Till såpa har jag en pumpflaska från Gardena, hade Fiskars innan, den höll inte så länge. Har bar haft Gardenan i något år, men den ger en mer stabil känsla
IMG_7758.jpeg

Jag har också irriterat mig på att sprutorna på Clas Ohlson mm är sånt skräp. Ofta är de engångsflaskor man köper med innehåll i betydligt bättre.
Jag köpte "Epoca Viton sprayflaska 1 l" på Clas Ohlson som jag tycker fungerar bra. Jag använder den till cykeltvättmedel (Squirt). Tidigare fyllde jag på några engångsflaskor, men de gick sönder efter ett tag.

Vilken bytta ska vi använda till teakmöbeln, och varför? Eller är ingen rätt?

1000040529.webp

Lite långsökt kanske, och troligen inte förtvålad, men kom ändå att tänka på den här tråden 😂

Hoppas att den är bra att cykla på

Jag har en Gardena, den är rejäl och säkert 10-15 år.

Den ser dock inte likadan ut som de nu aktuella, så jag vet inget o.m nuvarande kvalitet...

Pumpa in övertryck verkar fungera stabilare än att pumpa ut vätskan direkt! Lite dyrare men hoppas den håller, som den anekdotiskt verkar göra! =)

Tillbaka
Topp