Varför tar man bort frambromsarna på Dirtcyklar?

Använder man hojen uteslutande som Dirthoj så räcker det gott och väl. Singlespeed bara bakbroms och sadeln i botten, cleant och enkelt ingenting som man högfartar med på landsväg direkt.

För en del är det deras smak, för andra är det för att följa strömmen. För egen del (till kommande HT-bygge) så kommer det finnas lite allt möjligt. SS-kit och växlar så att jag kan köra det jag känner för. Bara bakbroms vissa gånger, andra med både fram och bak. Det som man tjänar på med att ta bort frambromsen är väl att det är mindre prylar att hålla koll på. Detta är en av dessa frågor som egentligen inte har något svar, mer att en del kör bara så. :)

// Fischer

hakanf skrev:
-------------------------------------------------------
> om man kör dirthoj på det viset kan man väl
> lika gärna köra bmx?

Eh hur menar du då menar du?

Man sparar ju upp emot 0,5kg också :) finns nog en liten ww i alla dirtcyklister tror ja!

Om man är ute efter barspins, så borde väl endast en frambroms och SS vara melodin?
Dra bromsslangen genom styrröret så är det bara till att göra barspins tills styrlagret skär! =)

För att stoppsladdar är det koolaste tricket out there. Så är det, allt annat snack om barspins och att det räcker är bara en täckmantel... :)

Tror helt enkelt att de är fega! Rädda för att nypa åt för hårt, och därmed dråsa i backen.. :-p
Snart kommer de med ett rött, respektive grönt bollhandtag också!

Tobe skrev:
> Om man är ute efter barspins, så borde väl
> endast en frambroms och SS vara melodin?
> Dra bromsslangen genom styrröret så är det bara
> till att göra barspins tills styrlagret skär! =)

Senast redigerad av en moderator:
Mårten skrev:
> Grus: Nej. Tänk om, tänk rätt.

Senast redigerad av en moderator:
Mårten skrev:
> Borra hål? Beöhöver inte borra hål
> någonstans.

Korrekt, my bad.

Mårten, nu fåru förklara dig..

Jag är böjd att Hålla med Grus, du kan ju inte göra oändligt med barspins för att du kör endast bakbroms. slangen/vajjern kommer lik förbannat lindas upp runt styrröret.

Kör du däremot enbart frambroms och drar slangen/vajjern genom styrröret så kan du snurra bäst fan du vill, eller har en gyro till bakbromsen..

slhap: Den diskussionen om att dra genom styrröret gällde frambroms (utgick iaf jag ifrån av uppenbara skäl). Bakbroms kräver gyro om man ska kunna snurra obegränsat med varv. Men en tillräckligt lång slang räcker för ett par varv.

Utan frambroms slipper man dra någon slang genom styrröret. Sen fyller inte frambromsen någon egentlig funktion när man kör dirt.

Tobe skrev:
> Om man är ute efter barspins, så borde väl
> endast en frambroms och SS vara melodin?
> Dra bromsslangen genom styrröret så är det bara
> till att göra barspins tills styrlagret skär! =)

Jag citerar mig själv för att döda alla oklarheter. =)
Det gällde som ovan sagt, frambroms endast!

Ska man vara riktigt hardcore går det ju att skippa bromsar helt? De kan väl inte behövas i luften och i tillrättalagda jordhopp?

Annars kan man dra ut vajern genom lagerbanan, om man borrar ett hål med en varm borr och sedan kyler lagerbanan.

(Obs. skämt!)

Jaa du, du behöver ingen frambroms när du kör dirt, sedan är det lättare att göra vissa saker som barspin o sådant eller x-up. vad vet jag men jag kör bara med bakbroms, funkar tillräkligt tycker jag. sedan är det skit samma när man kör street antar jag med tanke på att det finns sådanna som kör med och utan frambroms. Men singlespeed skare va.

Jag tycker du kan vända på frågan och fråga vad du ska med det till istället? Man hoppar och trampar mellan hoppen för att få mer fart. Eller så speedcheckar man eller nödbromsar bort sig lite. Inget man behöver frambroms till direkt. Färre grejer som kan gå sönder, mindre framvikt.

Har just fått klart min SS-dirt. Landade på dryga 12 kg och har bara v-broms bak, SS och inget fram. Känns inte som man behöver mer till den åkningen, man ska ju ändå fokusera på att hoppa, inte bromsa.

Det roliga är ju trots allt att du sänker farten mycket bättre med en frambroms och de praktiska fördelarna med att kunna dra slangen genom styrröret känns bättre. Men, sedan är det väl en säkerhet att ha bakbroms då man vid manual kanske rycker för hårt eller så och då vill bromsa ner sig samt att fler helt enkelt är van med att bara använda bakbromsen. Men som sagt, rent tekniskt bör det ju vara smartare med bara frambroms om man ska ha broms, men säkerheten vid manuals försvinner utan bakbroms. Samtidigt är det väl inte lika lätt att göra abublablabla utan bakbroms heller, går säkert att lära sig utan bakbroms men inte lika lätt.

// Fischer

mm, det är nog asbra att safe-bromsa med en frambroms när man kommer i för hög fart i trailsen...

Nä. Brakeless eller bara bakbroms är det som gäller. Man kan ju också undra var stänkskärmarna, vattenflaska, pakethållaren och verktygsväskan håller hus. Kan man svara på det har man också svaret på varför man kör utan frambroms.

Tobe skrev:
> Ska man vara riktigt hardcore går det ju att
> skippa bromsar helt? De kan väl inte behövas i
> luften och i tillrättalagda jordhopp?

Jo, bromsarna är användbara även i luften (men inte nödvändiga). Ett litet nyp på bromsen i luften hjälper dig att tippa över cykeln framåt för att landa i rätt vinkel.

>Jo, bromsarna är användbara även i luften (men inte nödvändiga).
>Ett litet nyp på bromsen i luften hjälper dig att tippa över cykeln framåt för att landa i rätt >vinkel.

What? Gör det, då måste man ju testa xD !

poundem skrev:
> >Ett litet nyp på bromsen i luften hjälper dig
> att tippa över cykeln framåt för att landa i
> rätt >vinkel.
>
> What? Gör det, då måste man ju testa xD !

Tänk själv, du har ett hjul som snurrar och bromsar det, vart tar kraften vägen? Som att kasta in en pinne i hjulet ungefär, de följer med.

Man kan väl ta bort allt så behöver man inte oroa sig då är det bara att spinna på

Min grabb och hans polare kör brakeless på sina bmx, de säger det är mer proffsigt.. och cleant.. Konstigt nog slår de inte ihjäl sig ändå.

poundem skrev:
> Varför skulle man vilja sänka farten då? låter
> ju bara korkat. xD

Så man slipper överladda när man ska försöka sig på en halv cork? ;-)

pbpic1065975.jpg

Deore XT skrev:
> Ni deeert cyklister ar ju mer fjolliga an
> landsvagscyklister.

Preeesajs!

Slår vad om att de har lycra under bagypaltorna och powerbars i fickorna.

Mårten: Appropå ditt förestående korståg. Var beredd på att möta Cleant Eastwood i en duell. Det är en hård jävel.

Tillbaka
Topp