Varför tillåts flera cyklar på SiR 2005?

EnPeter

Aktiv medlem
Varför tillåts att man har med sig TVÅ cyklar i Solo-klassen i år? Det, tycker jag i alla fall, tjänar bara "eliten" på. Är det det som är meningen?
Jag tycker att det är en del av hela konceptet att man bara ska få åka på EN cykel och att det är upp till cyklisten att få denna att hålla ihop under hela loppet. Att tillåta flera cyklar tycker jag är ett steg i fel riktning. Då blir det snart som på cykelcross VM där man byter till en ny fräsch cykel efter varje varv, vilket givetvis är en stor fördel om det är blött, lerigt och regnigt.

Jag tycker att det är en bra regel. För egen del räknar jag med att kunna ägna mig åt mer cykling och mindre tvättande på det viset, och har jag otur och kör sönder något så slipper jag skruva och kan fortsätta cykla i stället. Dessutom kan jag köra lätt cykel när jag är fräsch och bekväm cykel när jag är sliten.

Frågan är bara vem som ska meka eller tvätta den andra cykeln.

Reglerna säger så här:

§18 - Utomstående hjälp
Under tävlingen är det inte tillåtet att använda sig av utomstående hjälp vid reparationer av utrustning som krävs för fortsatt deltagande i tävlingen. Som utomstående räknas alla utom Sömnlös egna mekaniker och andra deltagare. All utrustning som skall användas under tävlingen måste finnas i tävlingsområdet före starten

Finns då tre alternativ:

- Lämna in cykeln till de mekaniker som finns på plats. Tveksamt om de vill tvätta cykeln åt dig varje varv.

- Anlita en annan deltagare för att tvätta din cykel. Tveksam här också att någon annan vill hjälpa till. Å andra sidan är det bara att anmäla en person som deltagare, fast han egentligen bara är där för att vara din mekaniker. Kanske kan vara värt 500 spänn.

- Återstår då att meka/tvätta själv. Som det var förra året så krävde cykeln nästan lite omsorg efter varje varv. Så trots att man får ha två cyklar krävs det ändå att man får meka/tvätta själv förr eller senare.

Själv är jag också för self-support.

/Anders

Self-support är jag också för, men det tycker jag är något annat än att ha två cyklar. Mitt eventuella skruvande står jag givetvis för själv. Tvättning överlåter jag gärna åt någon annan, vilket även var fallet för en betydande andel av de tävlande förra året.

För att vända lite på perspektiven när det gäller proffsdiskussionen: anledningen till att jag använder två cyklar är att ingen av dem är optimal för ändamålet. Den ena lite för tung (den nya, från 1999), den andra lite för hård (den gamla, från 1993).

Det finns flera bakomliggande anledningar till varför vi iår tillåter två cyklar för soloklassen.

Jag tror benhårt på "selfsupport" konceptet och flera av de tävlingar vi kommer lansera framöver bygger just till 100% på detta. Men seriöst så tror jag att de flesta av er faktiskt gillar att bli supportade. Hand upp alla som inte tagit emot sportdryck, bullar, bananer, saltgurka etc på någon tävling. Någon?

24 timmarsformatet sliter oerhört på cyklar och reservdelar. För att inte tala om psyke. De flesta klarar knappt av att pumpa däcken efter 20 timmar. §18 gör att det är du själv som deltagare som skall ta hand om din cykel, oavsett om du måste byta framgaffel eller bara byta bromsklossar. Eller så lämnar du den till tävlingens servicepersonal.

Vad är det som inte är selfsupported i det?

I lagtävlingarna så har lagen fördelen att de har flera cyklar, och dom kan byta/kannibalisera cyklarna hej vilt. Flera gånger har det varit väldigt stressigt för lagen att flytta delar från en cykel till en annan för att dom skall kunna cykla vidare. Den fördelen vill vi ge solocyklisterna med.

Däför tillåter vi två cyklar för solocyklisterna. Men det är fortfarande deltagaren som skall ta hand om sina cyklar.

Tillbaka
Topp