Värk i ryggslutet - Vad göra?

mussla

Aktiv medlem
Jag har en Spark 940 i storlek XL och är 187 cm lång. När jag cyklar så tenderar jag att böja lite på ryggen och detta gör att jag får värk i ryggslutet. Om jag sträcker ut ryggen så når jag inte riktigt fram till styret. Det är original styrstam på den som är 80 mm. Jag funderar på om jag behöver en kortare stam? Vilken längd skall man i så fall prova? Är det något annat som jag bör prova?

// Magnus

Har tidigare fått ont i ryggslutet många gånger när jag cyklat MTB. Men, nu har jag kommit på orsaken på mitt problem. Det är i uppförsbackar när jag hjälper till och drar i styret som ryggen belastas för hårt. Efter att ha slutat med detta så har jag inte haft några problem.

Stelhet i höfter och ben, ibland kombinerat med dålig bålstabilitet gör att man överbelastar korsryggen istället.

Googla "yoga for cyclists" och testa några gånger. Känns det för omanligt så kalla det för att stretcha istället :)

Funkar för mig.

Tack för svaren!

Jag har cykelpendlat ett par år så jag är inte ovan med att cykla. Nu har jag dock börjat med mtb och det är helt nytt för mig på ny cykel. Jag tror att jag inte har fått till sittställningen på den nya mtb. Jag har inte problem med ryggen på pendlaren och jag känner att jag sitter med ryggen böjd för att nå styret på mtbn. Är det styrstammen som är för lång då? I så fall, är det lämpligt att gå ned från 80 (original) till 60 mm och prova?

mussla sa:
Tack för svaren!

Jag har cykelpendlat ett par år så jag är inte ovan med att cykla. Nu har jag dock börjat med mtb och det är helt nytt för mig på ny cykel. Jag tror att jag inte har fått till sittställningen på den nya mtb. Jag har inte problem med ryggen på pendlaren och jag känner att jag sitter med ryggen böjd för att nå styret på mtbn. Är det styrstammen som är för lång då? I så fall, är det lämpligt att gå ned från 80 (original) till 60 mm och prova?
Du kan inte jämföra muskelbelastningen med att pendla. Mest sannolikt är att du behöver träna mer. Sen kanske du behöver se över detaljer i sittställningen (kortare stam är säkert inte fel, 80 låter långt för dig på en XL) men det är utöver mer träning, inte istället för.

Vilka bra svar jag fick i denna tråd! Jag var helt inte på geometri, och jag tror att jag behöver förkorta reach, men om det inte hjälper så var det många bra uppslag här. Tack för det.

Jag köpte och monterade på en 60-stam i dag. Skall prova den i morgon.

// Magnus

För mig var det två saker som spökade: 1. för mycket träning för snabbt, låren växte mer än vad ryggen orkade med (åtgärdade med ordentligt stretching och yoga), 2. för långa hojar, kortade styrstammarna med tre cm på både räsern och mtb:n och kom till slut till rätta med problemet. Det viktigaste är att hitta vad det är som gör att du får ont, är det att du är för klen eller att andra muskler drar eller att du bara har fel på hojarna? Åtgärda en sak i taget och se om det hjälper innan du börjar fixa nästa sak.

Jag låg mellan storlekar på MTB och valde den större som skall vara från 185 cm (jag är 187cm), Redan efter knappt 30 minuters cykling får jag värk i ryggslutet. Om jag sträcker på ryggen känns det bättre men då fick jag svårt att nå styret. Jag satte på en kortare styrstam i dag och tog en kortare tur runt huset. Det känns som att geometrin blev bättre. Jag skall köra en längre vända i morgon och se hur det känns. Jag funderar på om jag borde ha en stam som är mer uppåtvinklad för att få en mer upprätt körställning men jag tar en sak i taget och börjar med den kortare stammen.

Tack för tipsen!

Jag testade med min 2 cm kortare stam i dag och ingen värk efter 4 timmars stigcykling. Med den gamla 80-stammen fick jag värk redan efter 30 minuter.

Jag tackar för alla andra tips. Bra att ha om värken kommer tillbaka.

// Magnus

mussla sa:
Jag testade med min 2 cm kortare stam i dag och ingen värk efter 4 timmars stigcykling. Med den gamla 80-stammen fick jag värk redan efter 30 minuter.

// Magnus

Gott att du verkar ha hittat något som fungerar.

Här är några andra enkla övningar att testa. Clam Shell bör passa en mussla.

jonas-ni sa:
mussla sa:

// Magnus

Gott att du verkar ha hittat något som fungerar.

Här är några andra enkla övningar att testa. Clam Shell bör passa en mussla.

Ha ha. Den måste jag testa. En bonus att man gör den liggandes. Det passar perfekt efter dagens mördartur i Hellas.

du kan pröva med lite lägre sadel en tid medan ryggen hämtar sig. framåtvinklad sadel, som kulhavy, har liknande ryggskonande effekt.

Härligt å höra att kortare stam funkade! Dras själv med ont i ryggslutet (diskbråck) och vet hur jobbigt det är när man ej kan cykla utan smärta.

Har själv haft problem med det där. Rätt avstånd till styret och träna något annat för att stärka ryggen. Till och med löpning funkar. För kort sittställning är inte heller bra för nedre delen av ryggen. Tunga växlar är ännu en aspekt för att bli trött i ryggen. Kondition och högre kadens kan råda bot.

Tillbaka
Topp