Vårklassikerna 2026 ...

Vårklassikerna 2026 ...
Efter det avsnittet har jag mycket svårt att ta Pidcock på någon slags allvar. Det är naturligtvis inte hans NPF jag har problem med utan att han framstår som en tämligen osympatisk person. Män som vurmar för motorsport i naturen har i allmänhet en tendens att framkalla en sådan reaktion hos mig men Pidcock framkallar någonting extra som jag inte riktigt kan sätta fingret på. (Och detta trots hans fantastiskt fina seger på Alpe d´Huez.)

Vårklassikerna 2026 ...
Efter det avsnittet har jag mycket svårt att ta Pidcock på någon slags allvar. Det är naturligtvis inte hans NPF jag har problem med utan att han framstår som en tämligen osympatisk person. Män som vurmar för motorsport i naturen har i allmänhet en tendens att framkalla en sådan reaktion hos mig men Pidcock framkallar någonting extra som jag inte riktigt kan sätta fingret på. (Och detta trots hans fantastiskt fina seger på Alpe d´Huez.)
Och jag kände tvärtom, att han är rätt mänsklig och inte en träningsrobot som Pogacar och Vingegaard.

Men det är troligen för att jag kan relatera till Picock.. 😬

Vårklassikerna 2026 ...
Mitt intryck är att Pogacar absolut tar saker seriöst, men inte till nivån att han inte unnar sig att göra saker han tycker är kul bara för att de utgör någon sorts risk för cyklandet.

Vårklassikerna 2026 ...
Här snackar ni om väderprognoser och jag tänkte skriva något om att de inte är värda vatten en vecka framåt i tiden, tills jag insåg att MSR alltså är i morgon och inte nästa lördag som jag fått för mig! Är inte det osedvanligt tidigt?

Vilken superlördag det kommer bli med en långrunda på cykeln och sedan mys i soffan på eftermiddagen. Det är det bästa med våren! 🙂

Vårklassikerna 2026 ...
Enligt PCS har det under 2000-talet varit mellan 16:e och 24:e mars (bortsett från pandemiåret 2020).

Tror man ska tillbaka till 30-talet för att hitta senare datum än 24/3. T.ex. gick det
1934 gick det den 26:e mars
1930 gick det den 30:e mars

Och första upplagan 1907 gick 14:e april.

Vårklassikerna 2026 ...
The usual suspects kommer bjuda på fin underhållning sista timmen, och ännu roligare vore det med en skräll från någon de fått lov att släpa med sig. Magnier tex. Men först ut och svära över gruset på cykelbanorna i söderort.

Vårklassikerna 2026 ...
Tävlingsledningen drog in cyklisterna via röd linje när rätt väg är grön linje.
Att det står en buss i vägen borde skvallra om att det inte är rätt väg att ta.
IMG_4067.webp

Vårklassikerna 2026 ...
The usual suspects kommer bjuda på fin underhållning sista timmen, och ännu roligare vore det med en skräll från någon de fått lov att släpa med sig. Magnier tex. Men först ut och svära över gruset på cykelbanorna i söderort.
Problemet är att det känns som att för att orka bli "medsläpad" måste man vara så bra att man inte är en skräll om man vinner.

På gott och ont är det ett väldigt "baktungt" lopp där det är från botten på Cipressa-stigningen det går att verkligen göra något. Loppet fram till en bit före det handlar då om att undvika dels strul och dels att ta vind. Fram till stigningens början är det en stressig kamp om positioner för att inte behöva runda alltför stor del av fältet i början av backen.

Känns dock som Cipressa fått lite av en renässans. Ett tag var det mest ett ställe där lycksökare slängde bort sina chanser för att garanterat bli uppkäkade av klungan på väg till Poggio eller möjligen i början av den stigningen. Var nästan s.a. man visste att det intressanta för loppets utgång skulle hända sista 15 km. Nu är det i alla fall det dubbla.

Senast ändrad:
Vårklassikerna 2026 ...
”Det är ingen tävling, det är ett motionslopp.”
De får cykla på icke avspärrade vägar.
Ja, det där med avspärrade vägar är ju lite fegt.

Kör man loppet med full lördagstrafik längs kusten och gott om poliser utkommenderade som plockar cyklisterna för ev. brott mot trafikregler så kan det bli riktigt festligt.

Vårklassikerna 2026 ...

Lite krasst att döma honom baserat på ett inslag i en underhållningsserie där man medveten försöker skapa olika "karaktärer" för underhållningens skull.

Har sett honom i andra mer neutrala / nyanserade intervjuer där han ger ett väldigt annorlunda intryck.

Vårklassikerna 2026 ...
Gissar på att Kwiatkowski har trasigt knä efter den där kraschen. Tycker det ser ut som stolpen till vägskylten träffar precis på ovansida knäskålen.

Vårklassikerna 2026 ...
Jo. Fast det är lite lurigt. Tror Mvdp kan tjäna på att UAE kör hårt i Cipressa. Blir mycker mer öppet lopp nu

och Mvdp också efter. Ojooj

Tillbaka
Topp