Vårklassikerna 2026 ...

Vårklassikerna 2026 ...
Jag får säga att jag gillar Pedersen i intervjuer. Han lyckas ofta vrida till svaren på lite halvdumma frågor på ett bra sätt

Ja han är ärlig i intervjuerna. Inte så där mediatränad och tråkig som många blir.
Tadej gav också en bra intervju.
Anders och Mads är ju vänner.
Är ju bra att våga ställa dumma frågor. Och hålla isär jobb och vänskap.

Men jag håller med svaret var ju rätt uppenbart

Vårklassikerna 2026 ...
Anders och Mads är ju vänner.
Är ju bra att våga ställa dumma frågor. Och hålla isär jobb och vänskap.

Men jag håller med svaret var ju rätt uppenbart
Jo, men jag har hört honom hantera "dumma" frågor från andra journalister på likartat sätt. Inte vara oförskämd men ändå göra det tydligt att svaret var så uppenbart att frågan egentligen var överflödig.

Som någon annan skrev, inte så medietränad (på ett bra sätt).

Vårklassikerna 2026 ...
Blir ju alltid lite speciellt när ett lag har numerärt övertag i en grupp på detta sätt och närmast beslutat sig för vem som ska vinna och därmed inte riktigt kör taktiken med att attackera omväxlande. Inte lika extremt som när WvA skulle vinna i en grupp med två lagkamrater och Powless och Powless tog hem det, men ändå en touch av det. Sen kan man ju förstå dem att de väldigt gärna ville att Vos skulle vinna.

Vårklassikerna 2026 ...
1000008949.webp

Vårklassikerna 2026 ...
Det enda svenska medier rapporterar om cykling är väl händelser av detta slag
och kring olika dopningsfall.
Ja, jag menade bara att jag är lite trött på att det ska behöva vara så. Är de inte intresserad av att skriva om det som cykel egentligen handlar om kan de lika gärna skippa det helt. Som det är nu är det lite som att de bara skulle rapportera pinsamma självmål och läktarvåld kring fotboll.

Vårklassikerna 2026 ...
Ja, jag menade bara att jag är lite trött på att det ska behöva vara så. Är de inte intresserad av att skriva om det som cykel egentligen handlar om kan de lika gärna skippa det helt. Som det är nu är det lite som att de bara skulle rapportera pinsamma självmål och läktarvåld kring fotboll.
Jag instämmer helt och hållet, men detta är uppenbarligen nivån på svenska medier numera.

Vårklassikerna 2026 ...
Och Jakob Söderkvist kom på 75:e plats, 10 m 45 s efter.
Det får väl ses som en godkänd debut tycker jag.
Jo, om inte annat säkert en värdefull erfarenhet.

Samtidigt ser man att det är en ganska lång väg att vandra om han ska kunna vara med och på allvar tävla om "stenkuben". Säger inte att det är omöjligt. Han kommer dock att behöva några år på sig. Delvis för att bli bättre rent fysiskt men gissningsvis också för att få mer rutin på den typen av lopp. Och också för att bygga upp sitt rykte/sin status s.a. han kan få en roll som inte är den rena hjälpryttarens.

Om man tittar på resultatlistan så är det rätt utspritt i toppen. Upp till 27:e plats är det mindre än tre minuter.

Edit:
Sen är ju resultat alltid halvt irrelevanta för åkare som kommer så långt ner i resultatlistan. Viktigare är ju vad de kunnat bidra med. Här kan man väl hoppas att han under kommande år kan bygga upp s.a. han i allt större utsträckning kan göra viktigt jobb för kaptenen i laget och att göra det längre in i loppet.

Vårklassikerna 2026 ...
Fast var inte Hayman mer av en skräll?

Visst, WvA var inte på något sätt favorit, men han var väl i alla fall bland topp-5 bland som det snackades om inför loppet? Min bild är att Hayman var en rejäl överraskning och ingen som speciellt många hade haft på sin topp-5. Eller är jag snett ute?

Vårklassikerna 2026 ...

Visst, WvA var inte på något sätt favorit, men han var väl i alla fall bland topp-5 bland som det snackades om inför loppet? Min bild är att Hayman var en rejäl överraskning och ingen som speciellt många hade haft på sin topp-5. Eller är jag snett ute?

Jo Hayman var en skräll. Var väl bara det loppet han inte jobbade åt någon annan, samt varit skadad.

Hade inte Wout varit nära så mycket så många gånger hade Hayman slagit högre hos mig.

Också tur/kul imho att han petade av Poggi.

Vårklassikerna 2026 ...
Jag fattar inte, körde han med några flashiga prototyp-pedaler med andra cleats än vanliga Shimano-pedaler som bara han i laget hade?

Varför använder inte laget samma pedal/cleats-system? Det är ju inte jättesällan som stjärnorna behöver låna någon hjälpryttares cykel under en kortare tid. 🤔
Det måste ju ses som ett jättemisstag av laget och Shimano.
Hade laget inte förstått att det var olika cleatmodeller?
Hade Shimano inte informerat om att det var olika cleatmodeller?
Och hade de neutrala servicebilarna (från Shimano) cyklar med pedaler för de nya cleatmodellerna?
Ett jättemisstag i vilket fall som helst.

Det är därför det är så väldigt bra med många olika standarder, var och en kan välja sin egen
standard och göra misstag på misstag.....

Vårklassikerna 2026 ...

Hayman var betydligt större skräll. Minns Vacchi sa när dom kom in på velodromen nåt i stil med "vem som helst kan vinna detta, utom Hayman". Han hade en åttondeplats som bäst i PR innan vinsten, inte i närheten av top 10 på nån annan klassiker. WvA är ju en världsåkare och har slutat 2a, 3a och 4a på PR tidigare, visst lite överraskande med vinst men ingen direkt skräll.

Vårklassikerna 2026 ...
Jag fattar inte, körde han med några flashiga prototyp-pedaler med andra cleats än vanliga Shimano-pedaler som bara han i laget hade?

Varför använder inte laget samma pedal/cleats-system? Det är ju inte jättesällan som stjärnorna behöver låna någon hjälpryttares cykel under en kortare tid. 🤔

Ja, antingen Philipsen eller MvdP körde med de nya pedalerna, Spd-slr enligt ryktena. Hål i huvet av laget att åkarna inte hade pedaler som passar varandras skor.

Vårklassikerna 2026 ...
Ja, antingen Philipsen eller MvdP körde med de nya pedalerna, Spd-slr enligt ryktena. Hål i huvet av laget att åkarna inte hade pedaler som passar varandras skor.
Läste ngt om att hälften använde vanliga (inkl. MvdP) och andra halvan det nya (inkl. Philipsen) men att systemen ”ska” vara kompatibla och att det i ngt tidigare lopp (Philipsen i Kuurne?) funkat att byta cykel. Här gjorde det ju dock uppenbarligen inte.

Vårklassikerna 2026 ...
Det kanske funkar från ena hållet men inte åt det andra, så att säga? Hursomhelst, det verkar väldigt märkligt och klantigt att inte kolla upp det innan.

Tillbaka
Topp