Vårklassikerna. Nu börjar det.

Det va ju redigt löktempo i järngänget efter Kwiatkowski o fransmannen gått loss. Rätt trist sista 15km, kändes som många hade mer att köra med men ingen ville dra. Riktigt bra åkare o alla utom Pidcock hade anledning att köra men det blev stop i maskineriet.

Ha! Dom trodde en stund att en fransman i ett franskt lag skulle ha vunnit ett stort lopp? Antingen måste det snöa i helvetet eller så måste dopingkontrollerna vara 100%. ?

Vaf-! Jag stängde av när Cosnefroy hade vunnit så jag har levt i en alternativ verklighet ett tag… Synd att C inte vann iom att Kwiato feskörde på rulle sista milen.

Jag tycker verkligen inte om Ineos, men igår körde de snyggt tycker jag. Ordentlig hårdkörning av laget följt av att en attackerar och den andra ligger kvar i gruppen och stör. Cosnefroy visste nog att han skulle få ta största delen av jobbet när han gick ikapp Kwiatkowski, var ju nära att han vann ändå. Däremot grymt oproffsigt att utropa honom som segrare på race radion innan de hade sett målfotot.

Alltid kul när Kwiato vinner också. Nu känns det som han cementerat sig som den här generationens bästa "lagom-bra-på-allt"-cyklist

Kwiatkowski var för övrigt väldigt bra i Cohen-brödernas The Ballad of Buster Scruggs

buster-scruggs-992x560.jpg

Fast det var ju inte så att Kwiatkowski inte bidrog. Det var ju han som iscensatte den avgörande utbrytningen och han bidrog ju med dragjobbet fram till att han började taktikspela sista kilometern. Ineos hade ju en liten fördel av att ha Pidckock bakom som backup ifall de kommit ikapp.

Ja, Pidcock vann ju klungspurten bakifrån som siste man över mållinjen i den gruppen.

Har jag sagt ngt annat? Däremot vill jag ha pang-pang och offensiv åkning när jag tittar på tävlingen.
Men nu är det vårklassikerna du tittar på. Det bästa med dem är att de är långa och tråkiga. Långt och tråkigt är kul!

Vi du ha kort-kort och pang-på-rödbetan finns ju damloppen och Volta Catalunya. De är också bra så vill du ha action kanske du inte ska titta på cykellopp över 160 k?

Men nu är det vårklassikerna du tittar på. Det bästa med dem är att de är långa och tråkiga. Långt och tråkigt är kul!

Vi du ha kort-kort och pang-på-rödbetan finns ju damloppen och Volta Catalunya. De är också bra så vill du ha action kanske du inte ska titta på cykellopp över 160 k?

I beg to differ. I mina ögon är klassikerna väldigt offensiva (även om de sista etapperna i Baskien runt förra veckan var jäkla intressanta också).

I beg to differ. I mina ögon är klassikerna väldigt offensiva (även om de sista etapperna i Baskien runt förra veckan var jäkla intressanta också).
Då är vi överens om att Volta Catalunya är toppen i alla fall. Fattar faktiskt inte varför vi inte får fler mini-tourer med ganska korta etapper där det antingen går upp eller ner och med ytterst lite mittemellan. När de slänger in kortetapper på de stora tourerna blir det ju oftast hur kul somhelst!

Annars, jag gillar se folk gneta å träla i flera timmar, bli så trötta att ingen riktigt orkar köra offensivt. Är ju därför regniga Paris-Roubix är så bra te.x. Nu såg jag iofs bara de sista 8 km av loppet som verkade rätt så skoj just då men det kanske inte hände så mycket innan (jag grävde gropar vilket är ännu tråkigare, jag menar roligare än cykling).

Gillar inte målgångar i kurvor, som jag sett ett par gånger nu.
Amstel har väl en runt 800 m lång målraka? Ronde Flandres har väl ungefär lika lång målraka de med? Milan san-remo, 750 m. Hur rakt ska det vara? Är väl bara Champs-elysees som är längre och rakare av kända sprintslut.

Jag säger istället, skönt slippa alla långa målrakor, Snart blir det velodrom! Synd bara att det ser ut som 18 grader och sol i Roubaix på Söndag....

Då är vi överens om att Volta Catalunya är toppen i alla fall. Fattar faktiskt inte varför vi inte får fler mini-tourer med ganska korta etapper där det antingen går upp eller ner och med ytterst lite mittemellan. När de slänger in kortetapper på de stora tourerna blir det ju oftast hur kul somhelst!

Annars, jag gillar se folk gneta å träla i flera timmar, bli så trötta att ingen riktigt orkar köra offensivt. Är ju därför regniga Paris-Roubix är så bra te.x. Nu såg jag iofs bara de sista 8 km av loppet som verkade rätt så skoj just då men det kanske inte hände så mycket innan (jag grävde gropar vilket är ännu tråkigare, jag menar roligare än cykling).

En av mina favvosar vad gäller veckorejs är annars Paris-Nice. Ett partre dagar med kantvind, echelonger, och ”klassikeråkning”, och några dagar med klättring. Vad mer kan man begära, liksom?

Amstel har väl en runt 800 m lång målraka? Ronde Flandres har väl ungefär lika lång målraka de med? Milan san-remo, 750 m. Hur rakt ska det vara? Är väl bara Champs-elysees som är längre och rakare av kända sprintslut.

Jag säger istället, skönt slippa alla långa målrakor, Snart blir det velodrom! Synd bara att det ser ut som 18 grader och sol i Roubaix på Söndag....

Sista etappen på Baskien i lördags var 300m raksträcka efter en chikan.

Mmm, P-R… ?

Dropper post är så mars 2022. I april är det dynamiskt reglerbart däckstryck som gäller.

Inte jättebillgt. 4000. Euro.

På tal om sänkstolpe så väntar jag fortfarande på elektroniskt ställbar styrbredd där det går att justera till bredare på kullersten och smalare vid utförsåkning.

Senast ändrad:
Landsvägscyklar som liknar läderlappsbilen. De kan i princip förvandlas till vad som helst när som helst, justerbar profilhöjd på fälgar, däckbredd, däckmönster och ramens profil kan ställas in i rörelse.

Landsvägscyklar som liknar läderlappsbilen. De kan i princip förvandlas till vad som helst när som helst, justerbar profilhöjd på fälgar, däckbredd, däckmönster och ramens profil kan ställas in i rörelse.
Det är ingen omöjlighet - problemet är bara (när man räknat bort driftsäkerhet, pris, kompatibilitet och sånt mundänt) att det är samma tjafs som vanligt som begränsar det; vikten och i viss utsträckning styvhet/åkegenskaper, dvs exakt samma optimeringsproblematik och kompromisser som sedan Dackefejden varit huvudbry för cykelbyggare (och nördiga amatörer).

Styrbredden är nog allra minst meckig att lösa (jag menar, Aeroad-styret är inte långt ifrån...).

Tillbaka
Topp