Världens sämsta slang?

BuTTuS

Aktiv medlem
Världens sämsta slang?
Nu har jag för andra gången på en vecka fått punka med dom här slangjäklarna och det är 100% inte mitt fel! Båda gångerna har hålet varit mot fälgen, och allt är i princip nytt så det finns inget skräp inblandat, jag bytte tom fälgband vid förra punkan. Är dom så kassa eller har jag bara haft otur? Idag åkte iaf både bak- och framslang i soptunnan just in case…

IMG_4794.webp

Världens sämsta slang?
Vad menar du med "mot fälgen"? Genomslag? Mot genomslag hjälper bara högre tryck, eller mer skicklig körning.

Maxxis slang har bra ryckte, men SUPER-THIN låter som super tunn.

Världens sämsta slang?
Vad menar du med "mot fälgen"? Genomslag? Mot genomslag hjälper bara högre tryck, eller mer skicklig körning.

Maxxis slang har bra ryckte, men SUPER-THIN låter som super tunn.
Nä, innersidan mot fälg eller fälgband, inga däck inblandade. Dessutom 2,5 bar i 2,1” på bara asfalt, så inga genomslag :-)
Helt plötsligt så går det bara hål i dom, nu sist hade cykeln stått stilla i tre dagar.

Världens sämsta slang?
Det är ruggigt lätt att göra hål på dem vid montering, använd helst inga verktyg. Och det spelar ingen roll att de är nya, ty de har transporterats, monterats etc. Känn noga efter med fingrarna, framför allt på insidan av däcket.

Off: Hål är nästan nödvändigt vid påsättning.

Världens sämsta slang?
Verkar komplicerat det där med slang....🤣
Ja men jag var tvungen att testa på iaf en cykel :-)

Du ska köra med maxxis egna fälgband till dom slangarna som är just för att motverka detta problem. Står i instruktionerna.
Som är handvirkade i mohair och guldtråd då eller? Märkligt…

Det är ruggigt lätt att göra hål på dem vid montering, använd helst inga verktyg. Och det spelar ingen roll att de är nya, ty de har transporterats, monterats etc. Känn noga efter med fingrarna, framför allt på insidan av däcket.

Off: Hål är nästan nödvändigt vid påsättning.
Verktyg vid montering är ett misslyckande så det använder jag aldrig ;-)

Världens sämsta slang?
Låter som otur om inte hålet varit på exakt samma ställe varje gång, alternativt får du kanske dubbla upp på fälgband? Ibland kan man ju dra fingrarna över saker och inte känna något men så fort det blir lite tryck på grejerna så visar sig någon elak grad eller liknande som tittar fram.

Går även att köra tubeless-tätning i slang, för punkteringsskydd.

Världens sämsta slang?
Tube sealant är det, inte tubeless. Finns en speciell för slangar. Fick veta detta när en leverantör råkade skicka 5 l sådan istället för vanlig gucka.

Världens sämsta slang?
Tube sealant är det, inte tubeless. Finns en speciell för slangar. Fick veta detta när en leverantör råkade skicka 5 l sådan istället för vanlig gucka.
Har definitivt sett någon tubeless seal som marknadsförts som fungerande för att även punkteringsskydda slangar, så det fungerar säkert till viss del, men det är nog som du säger att dedikerad tube sealant är bättre.

Edit: Det var Joe's och Squirt som tydligen ska kunna utföra båda uppgifterna, enl deras utsago.

Världens sämsta slang?
Om man ska börja hälla nån form av vätska i en supertunn slang är det väl lika bra att använda en slang med vanlig väggtjocklek?
För inte att säga slanglöst….

Världens sämsta slang?
Nu har jag för andra gången på en vecka fått punka med dom här slangjäklarna och det är 100% inte mitt fel! Båda gångerna har hålet varit mot fälgen, och allt är i princip nytt så det finns inget skräp inblandat, jag bytte tom fälgband vid förra punkan. Är dom så kassa eller har jag bara haft otur? Idag åkte iaf både bak- och framslang i soptunnan just in case…
Är du säker på att det är en riktig Maxxis slang?
För när jag kollar på deras hemsida hittat jag ingen "SUPER-THIN" slang där

Tidigare körde jag med dessa slangarna 26” version på min 650b. Lättare än slanglöst och funkade grymt bra.
+1
Jag har använt Maxxis Ultralight 23-32mm i tunna Jan Heine-däck på uppmätta 37-38mm i flera år utan några problem eller ens ngn punka
Maxxis_Ultralight_23to32_48_slang.webp

Om man ska börja hälla nån form av vätska i en supertunn slang är det väl lika bra att använda en slang med vanlig väggtjocklek?
Det beror på
Jan Heine säljer sedan en tid både lätta TPU-slangar och TPU-tätningsvätska,
enl honom kommer han själv att använda tätningsvätskan först vid punktering
Inject_TPU_sealant_8124-1024x684.jpg

Världens sämsta slang?
För inte att säga slanglöst….
Ja, häller man i tunn slang så har man negerat fördelarna så då håller jag med, om man inte är ute efter en slang som presterar som en vanlig slang med punkteringsskydd, då. Finns nog folk som ser fördelar av att hälla tät i slangar i allmänhet för det får en del av fördelarna med tubeless fast med väsentligt mycket mindre kladd.

Världens sämsta slang?
Är du säker på att det är en riktig Maxxis slang?
För när jag kollar på deras hemsida hittat jag ingen "SUPER-THIN" slang där

+1
Jag har använt Maxxis Ultralight 23-32mm i tunna Jan Heine-däck på uppmätta 37-38mm i flera år utan några problem eller ens ngn punka
https://www.mtbr.com/threads/maxxis-ultra-light-tubes-super-thin.276042/ Verkar ha funnits andra med samma fundering.

Tillbaka
Topp