Världsmästarcykel med 26 tums däck "nybörjare"

Tomten93

Ny medlem
Världsmästarcykel med 26 tums däck "nybörjare"
Hej!
Kan inget om att meka eller fixa med cyklar, men hade varit kul att lära sig...
Funderar på att fixa till denna cykel.

Min första fundering är dock... 26 tum?
26 tum är väll inte vuxen storlek?
Går det att byta till större hjul utan problem? Eller de kanske inte är menat för större än detta...

Tacksam för svar!
Mvh Jocke
 

Bilagor

  • IMG_0008.JPG
    IMG_0008.JPG
    689.1 KB · Besök: 247
Världsmästarcykel med 26 tums däck "nybörjare"
Mät med en tumstock hur stor radie på hjul som får plats. Från axelcentrum till där det tar stopp i gaffel, skärmar, ram eller vad det nu är som är kortast avstånd fram och bak.
 
Världsmästarcykel med 26 tums däck "nybörjare"
Antagligen är det denna dimension 26” (26X1 5/8X1 3/8) eller ngt ditåt som sitter på fälgen.
Tummåtten är högst förvirrande och ologiska. Motsvarande millimetermått i standarden ETRTO heter 37-559 där däckbredden är 37 mm och fälgdiametern är 559 mm. Din lokala cykelhandlare har säkert ngt som passar.
Tar du bort skärmar får du säkert plats med ett större hjul men mät först enligt Sixtens förslag.
 
Senast ändrad:
Världsmästarcykel med 26 tums däck "nybörjare"
Tar jag bort skärmarna vilket jag skulle kunna tänka mig att göra så får jag en radie på 35 cm innan det tar i något :)
 
Världsmästarcykel med 26 tums däck "nybörjare"
Tomten93 sa:
Tar jag bort skärmarna vilket jag skulle kunna tänka mig att göra så får jag en radie på 35 cm innan det tar i något :)


Kom bara ihåg att diametern angivet på en fälg och däck är måttet i botten av fälgen. Det däcket bygger tillkommer :)
Du får nog plats med en 622- fälg och däck. Om däcket inte tar i frambromsen istället....
Men 559 är inget ovanligt mått även om man får begränsa sig till standarddäck.
 
Världsmästarcykel med 26 tums däck "nybörjare"
Tack för förklaringen:) skall se om jag har några 28 tums hjul på gården som jag kan byta till (ligger lite skrot här o där).

Kommer försöka fixa till cykeln på budget, kommer bli ett läroprojekt :)
Jag uppdaterar tråden vid nästa problem eller för att visa diverse framgång!
 
Världsmästarcykel med 26 tums däck "nybörjare"
Det där är ju en gammal cykel med den gamla typen av 26"-hjul långt innan mtb-standarden 559 kom in i bilden. Diametern är samma som den relativt nya mtb-standarden som kallas 27,5", alltså 584mm. Dimensionen på däcket är alltså 37-584 eller 40-584. Det finns även en till gammal 26"-standard som är 590 men den är inte lika vanlig som 584. Du kommer med all sannolikhet inte att ha en chans att få dit ett par 28"-hjul på den cykeln tyvärr.
 
Världsmästarcykel med 26 tums däck "nybörjare"
Moderna fälgar kommer typiskt i storlek 559, 584 eller 622 mm. Nedan ser du hur mycket däck som kan tänkas få plats.
 

Bilagor

  • Radie.png
    Radie.png
    4.5 KB · Besök: 90
Världsmästarcykel med 26 tums däck "nybörjare"
Ska vi krångla till det så är 27,5 tum den ursprungliga mtb-standarden. Fråga Gary eller Tom.
 
Världsmästarcykel med 26 tums däck "nybörjare"
Tomten93 sa:
...26 tum är väl inte vuxen storlek?...

Hjulstorleken begränsar hur LITEN cykel man kan bygga.
Men att bygga en stor cykel med små hjul är inga problem.
26" är tillräckligt stort för att inte innebära några stora nackdelar för en vardagshoj.

Den minsta 26" storleken var ju länge den absolut vanligaste MTB-storleken. MASSOR av vuxna har använt den, och använder den fortfarande. Antagligen utan att gråta sig till sömns över hur mycket bättre deras cykelupplevelse hade varit med större hjul.

Tomten93 sa:
...Går det att byta till större hjul ...
Den teoretiska gränsen är ju vad som ryms under gaffelkrona/bromsbrygga etc.
Och nåt större ryms nog om du inte vill ha både större hjul och bredare däck.

Men varför, vilken förbättring hoppas du på?
Är det bara för nöjet att bygga?

Tomten93 sa:
... utan problem? ...
Beror på hur du definierar "problem".
Frambromsen - som iofs inte ser så kul ut - kanske inte går att justera upp till den nya fälgens läge. Med större totaldiameter så åker vevlagerhöjden upp lite. Så tror jag att styrgeometrin förändras en aning också. Men den blir säkert fortfarande cykelbar.
 
Världsmästarcykel med 26 tums däck "nybörjare"
Tomten93 sa:
Tar jag bort skärmarna vilket jag skulle kunna tänka mig att göra så får jag en radie på 35 cm innan det tar i något :)

Vad ska du ha cykeln till?
Skärmlöst är charmlöst i/efter regn.
Krävs inte många meter våt vägbana innan både du och cykel är grusiga från topp till tå.
Väldigt opraktiskt på en cykel med nån slags vardagsambitioner.
Opraktiskt även på lek/motion/tävlingscyklar, men där kanske man iaf har nån annan nytta av skärmlösheten.
 
Tillbaka
Topp