Varma vinterskor

Varma vinterskor
Jag är visserligen frusen om fötterna, men jag skulle nog ändå inte vilja påstå att Shimanos pjuk är särskilt varma. För mig fungerar de ner till strax över nollan. Däremot är de sjukt bra höst och vår är det är riktigt lerigt och grisigt ute. Gärna i kombination med ett par damasker. Nu när det varit betydligt kallare har jag kört med ett par Five Ten-skor. Visserligen låga skaft och gummit på sulan som blir som hockeypuckar, men de är breda, tjocka och har inget SPD-fäste som gör att kylan leds in i skon.

Varma vinterskor
Casselsjö skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är på jakt efter jordens varmaste
> vintercykelskor med SPD.

Det allra varmaste är att använda vinterkängor!
Och för att få SPD-klossen använder du en pedalplattform som de som tävlar i duathlon brukar använda (de cyklar i löparskor)
PYRO_pedal_top_view.jpg

http://www.cdisports.com/index.php?...id=290&zenid=c10c00e5d1030f727beca127618462c9
Det finns andra modeller, tex http://www.trisports.com/pyroplatforms.html

De kostar en hel del, och remmarna kan behövas bytas ut mot längre.
Men det är sådana här som vinter-cyklister i (bla) Alaska använder.
http://www.alaskaultrasport.com/race_stats.html

Själv klarar jag mig med (vanliga) vintercykelskor och elvärmesulor,
men jag cyklar inte i Alaska.

/Håkan

Varma vinterskor
HåkanC skrev:
> Casselsjö skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är på jakt efter jordens varmaste
> > vintercykelskor med SPD.
>
> Det allra varmaste är att använda
> vinterkängor!
> Och för att få SPD-klossen använder du en
> pedalplattform som de som tävlar i duathlon
> brukar använda (de cyklar i löparskor)
> http://www.cdisports.com/images/PYRO_pedal_top_vie
> w.jpg
> http://www.cdisports.com/index.php?main_page=produ
> ct_info&cPath=96_114&products_id=290&zenid=c10c00e
> 5d1030f727beca127618462c9
> Det finns andra modeller, tex
> http://www.trisports.com/pyroplatforms.html
>
> De kostar en hel del, och remmarna kan behövas
> bytas ut mot längre.
> Men det är sådana här som vinter-cyklister i
> (bla) Alaska använder.
> http://www.alaskaultrasport.com/race_stats.html
>
>
> Själv klarar jag mig med (vanliga)
> vintercykelskor och elvärmesulor,
> men jag cyklar inte i Alaska.
>
>
>
> /Håkan

Ditt bästa inlägg hittills, Håkan! Såna ska jag tveklöst skaffa inför nästa vinter! Det är fötterna som är svagaste länken i värmekedjan för min del. Hur jag än klär mig i övrigt blir fötterna isklumpar snabbt pga att vanliga cykelskor är gjorda för sommartemp (och att jag har ovanligt frusna fötter).

Varma vinterskor
Ja skor som funkar bra i andra sammanhang i minus tretti blir kalla på cykeln.
Cykelskor av olika typer är nog oftast avsedda för varmare delar av världen än vår.
Jag har ett par Bore Bozz superfina ludder från norrbotten, ofta använda av renskötare m fl som arbetar ute i sträng kyla, men vid cykling i minus 25 är de på gränsen, i vanliga fall klarar de lätt minus 35, så kanske fartvinden och att fötterna blir ganska stilla vid cykling är orsaken, vet inte.
Ett sätt är att stanna och springa igång fötterna bredvid cykeln.

Varma vinterskor
Lake MXZ302
MXZ302_BK_900.jpg

Dyra (men prisvärda) och kanske lite luriga att få tag på i sverige. De är betydligt varmare än motsvarande shimano/specialized. Cykelkänslan är lite som att cykla på styltor.

Varma vinterskor
Det finns nån slags snedställda remmar att sätta på plattisar, de kanske är ett alternativ om man vill ha kängor och kunna dra pedalerna uppåt.

Elsulor är ett bra komplement till cykelskor.

Senast redigerad av en moderator:
Varma vinterskor
För den som är såpass frusen att vanliga vintercykelskor (och ev elvärmeula) inte räcker till en vanlig Gbg (och/eller Sthlm) vinter, rekommenderar jag inte enbart kängor.

Även en värmeväxlare borde göra stor nytta
http://www.airtrim.se
http://www.lungplus.se

En (förut) frusen cykelpendlande arbetskamrat skaffade sin förra vintern, och enl honom blev inte endast andningen bättre.
Även hans fingrar och tår blev varmare, trots ett tröjlager mindre(färre?).

/Håkan

Varma vinterskor
Kostade på mig ett par MW80 nu i vinter, de kändes värda pengarna redan på första rundan. Har alltid kört med diverse Shimano AM-skor vintertid och frusit, eller Goretex-terränglöpningsskor och glesa plattisar. Det senare fungerar ju bra men MW80 ger nästan samma värme fast utan att offra SPD.

Varma vinterskor
Ett litet tips: Se till att du har gått om plats för tårna att få sprattla runt lite. Foten är förvånansvärt stillasittande under ett tramptag. Orörliga tår = kalla tår.

Varma vinterskor
Tycker att det är förfärligt svårt att hålla sig varm om fötterna i mer än en timme på cykeln, kör med ganska grova kängor m ordentligt med utrymme för fötterna. Skulle vilja ha ett överdrag till kängorna för att öka komforten ytterligare.

Men de skoöverdrag som jag har sett har varit alldeles för smala. Nån som har nåt tips på riktigt stora skoöverdrag?

Varma vinterskor
mw 80 är väl kanske en bra sko om man köper 2-3 sorlekar sötrre än man använder på sommaren,som Aron skriver Orörliga tår = kalla tår, köpte mw 80 o de blev lite trångt,(+1stl) med ett par ull sockar och skoöverdrag utanpå så klarar jag ca1,5 mil(LVG) i ca-10 innan tårna käns kalla, efter 3 mil så var tårna som isbitar,cyklar man i skogen så blir det nog lite anorlunda då fart vinden inte kyler lika mycke tror jag.

Varma vinterskor
LC4 skrev:
> mw 80 är väl kanske en bra sko om man köper 2-3
> sorlekar sötrre än man använder på
> sommaren,som Aron skriver Orörliga tår = kalla
> tår, köpte mw 80 o de blev lite trångt,(+1stl)
> med ett par ull sockar och skoöverdrag utanpå
> så klarar jag ca1,5 mil(LVG) i ca-10 innan tårna
> käns kalla, efter 3 mil så var tårna som
> isbitar,cyklar man i skogen så blir det nog lite
> anorlunda då fart vinden inte kyler lika mycke
> tror jag.

Om du hade läst ordentligt på happy hade du vetat att man alltid köper mw80 +2 eller +3 storlekar :)

Varma vinterskor
De där Shimanokängorna har jag funderat på också. Verkar rätt sköna att gå i också enligt användarreviews och det är ju ingen nackdel när snön ligger tjock. Vem blir först ut på happy att prova?:)

Varma vinterskor
glitch skrev:
> De där Shimanokängorna har jag funderat på
> också. Verkar rätt sköna att gå i också
> enligt användarreviews och det är ju ingen
> nackdel när snön ligger tjock. Vem blir först
> ut på happy att prova?:)

I tråden om Shimano MW80 som länkades till i början av den här tråden så säger användaren Kupa att han just fått hem ett par MT91. Skulle vara bra med ett utlåtande. Jag litar inte riktigt på att en vintersko är bra bara för att några engelsmän tycker det.

Varma vinterskor
Fältprästen skrev:
> Är vinterskor vattentäta?

De brukar vara det. Gore-Tex-Mex eller nåt liknande.

Kängorna verkar ju höga och bra så man minskar risken för att isvatten rinner in.

Varma vinterskor
Hoffen skrev:
> glitch skrev:
> -----
> > De där Shimanokängorna har jag funderat på
> > också. Verkar rätt sköna att gå i också
> > enligt användarreviews och det är ju ingen
> > nackdel när snön ligger tjock. Vem blir
> först
> > ut på happy att prova?:)
>
> I tråden om Shimano MW80 som länkades till i
> början av den här tråden så säger användaren
> Kupa att han just fått hem ett par MT91. Skulle
> vara bra med ett utlåtande.

Och här kommer utlåtandet! Jag har kört i höst och vinter med MT91 i strl 47; har normalt 46 i shimanoskor och 45 på vanliga skor. Kallaste vädret jag provat dem i var på julafton när det var runt -15 och blåsigt. Då frös jag om tårna trots flera par strumpor. Det kan ha berott på att jag dumt nog hade vanliga bomullsstrumpor närmast kroppen.

Är det lite varmare än så tycker jag de funkar jättebra. De har ju vanliga skosnören och en flärp som jag tror är till för att gömma snörena bakom.

De har rejäla, "vanliga" sulor som mycket riktigt funkar bra att gå i.

Varma vinterskor
En knapp timme, så jag är väl inte superimponerad av värmen. Men som sagt, det är med standardsulor och idiotiska bomullsstrumpor. Jag fryser nog rätt lätt om tårna.

Hade i alla fall gott om plats att vicka på tårna, så det är möjligt att jag kunde ha fått upp värmen igen.

Jag hade föregångaren till MW80 förut, i strl 46 och de upplevde jag som sämre, delvis pga att det inte rymdes lika mycket sockor.

Varma vinterskor
För min del så löste MW80 problemen. Vad man än har för skor på fötterna när man hojar i kyla så tror jag att man fryser förr eller senare. Men med shimanoskorna så kan jag hoja utan överdrag och det i sin tur gör att jag lätt kan hoppa av hojen i någon uppförsbacke då och då och ta några löpsteg, vilket är omöjligt med överdrag. På så sätt håller jag värmen väldigt bra. Det är bra även för cirkulationen i resten av kroppen att kliva av då och då.

Varma vinterskor
Fikasvettot skrev:
> Fältprästen skrev:
> -----
> > Är vinterskor vattentäta?
>
> De brukar vara det. Gore-Tex-Mex eller nåt
> liknande.
>
>
> Kängorna verkar ju höga och bra så man minskar
> risken för att isvatten rinner in.

Även på undersidan, vid clipsen?

Varma vinterskor
Jag har inte detaljstuderat kängorna, men de är nog vattentäta även vid clipsen. "Plattan" med skruvhål är inte löstagbar på Shimano och Specializeds vinterskor.

Varma vinterskor
Köpte mig ett par MW80 på XXL i Bromma för en stund sedan. 43 satt lite tajt med tunnstrumpa plus tjockstrumpa och 44 var för stort med bara tunn. Så det blev en 43 för mina 41.5 resp 42-fötter.

De fanns kvar i stl 41-45 (1 av varje och 2 stl 44) när jag gick.

Eftersom de är slut eller nästan lika dyra på nätbutikerna var det f.ö. inte mycket att tveka på.

Tillbaka
Topp