Värmesulor

Värmesulor
bruse Skrev:
-------------------------------------------------------
> jansson99: jag har sett dina urtjusiga bilder! Bra
> jobbat!
> Silvertejp på undersidan kan ju hjälpa till å
> reflektera upp värmen.
>
> Är inte phonokontakter klumpiga, vad sägs om
> rundstiftskabelskor?

Jag använder 3,5mm monokontakter (freestylekontakt). De märks knappast under brallorna.
>
> Vad använder du för dimension på kabeln till
> batteriet?

Kabeln på bilderna är vanlig högtalarkabel. Vet ej dimension. Nu använder jag en silikonklädd kabel som jag köpte på ELFA som jag inte heller vet vad den har för dimension. Men båda kablarna är nog "lagom grova"

>
> --------------------------------------------------
> -----
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Värmesulor
jansson99 Skrev:
> Jag använder 3,5mm monokontakter
> (freestylekontakt). De märks knappast under
> brallorna.

Aha, sånahär:
224617_X_2004-06-30_103826.jpg

220443_X_2004-06-30_103750.jpg

> Kabeln på bilderna är vanlig högtalarkabel. Vet ej
> dimension. Nu använder jag en silikonklädd kabel
> som jag köpte på ELFA som jag inte heller vet vad
> den har för dimension. Men båda kablarna är nog
> "lagom grova"

Typ
HD3_490181_hi_S.jpg

Värmesulor
Exakt! Nu börjar byggbeskrivningen att bli komplett. Ska ta reda på vad det är för silikonkabel jag använder nu. Den är mer mjuk och följsam än högtalarkabeln, dock något grövre.

Ja, ha, så det blir värmesulor nu "Bruse"?

// Jocke

Värmesulor
jansson99 Skrev:
> Exakt! Nu börjar byggbeskrivningen att bli
> komplett. Ska ta reda på vad det är för
> silikonkabel jag använder nu. Den är mer mjuk och
> följsam än högtalarkabeln, dock något grövre.

Dock så är phonokontaktens hona, stereoutförande. CO har ej mono. Men det ska väl inte va nåra probs?

> Ja, ha, så det blir värmesulor nu "Bruse"?

Jag har, som Kjell Fredriksson så snällt gjort åt mig. Men jag har tyvärr ryckt sönder kablarna lite.. host host (flåt Kjell!). Så igår vare jäkligt kallt åt tårna efter 2 timmars vägsaltskäkande...

Värmesulor
Jag kör med phono(RCA)-kontakter, lite mer kontaktyta än monokontakterna, men det är ändå relativt små strömmar det handlar om så det spelar mindre roll:

h2679.jpg
h2678.jpg

/Leo

Värmesulor
jansson99, idag köpte jag sånadär värmeslingor, 15 watts. Och mätte dom till 13,8 ohm! Du angav det till 9,6 ohm. Detta innebär enl mina beräkninagr, att jag endast får ut 1,6 watt med 4x1,2 volts batterier.

Det är nåt som inte stämmer. Har du ohm-mätt dina värmeelement?

Senast redigerad av en moderator:
Värmesulor
Fredrik Larsson Skrev:
> Bruse: en teori, det kan inte vara så att
> resistensen ändras med temperaturen?
>
> //Fredrik - hellre ett benbrott än ett rambrott

Jo, så äre väl... nu kommer nog nån med en uträkning på det också!
Men upptäckte en pinsam sak, ohm-mätaren visade 3 ohm när jag kortslöt kablarna, så jag böt batteri, så nu blev det 10,6 ohm. En viss skillnad!

Så i helgen blire sulbyggnation framför Melodivfestivalen mellan chokladen och konjaken (eller romen, eller ginen... rödvine är slut).

Värmesulor
Termometern visade minus 5 imorse. Perfekt för att testa värmesulorna tänkte jag!
Har byggt enligt jansson99:s anvisningar. Förutom att jag köpte filtsulor, som isolerar bättre och satte elementen på ovansidan. Det är foten som ska värmas, inte skon. Men att ha foten direkt på värmeelementet tänkte jag var okomfortablet. Köpte ett lite grövretyg med syntetblanding i. Inte kanvas. Limmade det runt elementet.

Så tråcklade jag på mig kläderna å lirka i sladden i brallan, å lade batterierna i cykeltröjans bakfickor. Jag kör 4x1,2 volts 2300mAh laddbara batterier per sula. Inalles 8 batterier mao. Billiga från Clas Ohlsson ( http://www.clasohlson.se/?AFP=store...&COSID=6A136E83B0D142CD8146C104B4AD4FB1975643 ) för 149 kr/4 st! Billigt!

Å det värmde direkt! Nästan för varmt var min första tanke. Men så drog jag iväg. Istälelt för att ta mig ut närmaste vägen mot Skanstullsbron från Kärrtorp via Dalens sjukhus, körde jag åt andra hållet. In i skogen, ned mot Söderbysjön och Björkhagens golfbana. Det är plogat å sandat! Sen höger ned för backen ned mot Nacka g:a kyrkogård och sen utefter Ältavägen via Danvikstull mot Centralen. Blev 12,6 km mot vanliga 8,5 via Götgatan.

Å vad varm jag blev om hela kroppen! Kanske för mycket kläder tom! Sä här var jag klädd från topp till tå:
Hjälm (såklart), hjälmmössa Gore windstopper
Buff som halsduk
Skidhandskar Goretex
Craft långärmad undertröja, Craft långärmad cykeltröja (vanlig tunn), Gore windstopperjacka
Shimano cykelbyxor med hängslen, Craft långkalsonger, Newline tajts med flossad insida och vindskydd fram
Canondale cykelstrumpor 50% ull, Northwave Celsius GoreTex skor, egenbyggd värmesula

Ska nog välja bort långkalsongerna och ha tunnare handskar. Var genomblöt om händerna, så hade jag tat av mig dom, hade jag aldrig fått på dom igen.

Till saken Bruse! Ok visst visst!
Jo, helt suveräna värmesulor! Nu var det bara 35 minuter, men iaallafall!
Kanske tunnare sulor, det var lite tajt å ta på skorna, ska se om det finns tunnare filtsulor.

Senast redigerad av en moderator:
Värmesulor
Kul att det funkar Bruse!

Jag har ju paralellkopplat sulorna till ett batteri (6V 9Ah) och på sladden har jag satt en vanlig lampströmbrytare, så att jag enkelt kan slå av eller på sulorna efter behov.

Det har ju varit rätt kallt i veckan (-6 grader kl. 06.30 idag) så jag vände mina sulor så att värmeelementet sitter närmast foten. Fungerade naturligtvis ännu bättre.

Kommer därför att bygga ett par sulor till med filtsula och 15W-element.

Passerade förresten 12 mil denna vecka på väg till jobbet i morse, och benen känns förvånansvärt pigga.

// Jocke

Värmesulor
I morse när jag cyklade till jobbet visade min digitala termometer hemma -14.3 grader. Alldeles perfekt att testa full vintermundering!

* korta cykelbyxor
* fleeceunderställsbyxor
* Goretexbyxor
* vanliga sportstrumpor
* superunderställströja
* fleeceunderställströja
* Goretexjacka
* rånarluva
* hjälm
* gula glasögon
* Goretexfingerhandskar
* vanliga cykelskor
* neoprenöverdrag
* VÄRMESULOR

Har bytt ut mitt stora 6V-batteri från Silva mot 4 st. 1,5V laddbara batterier från ClasOlsson. Batterierna sitter i en "4-hållare" med en strömbrytare för att kunna slå av värmen om det blir för varmt.

Hur funkade det då? Idag var det segt att cykla så det tog ca. 50 min, men fötterna var ljumna i 40 av dessa minuter. Vet ej om det beror på att batterierna började ta slut eller om jag kom åt strömbrytaren. Ska läsa igenom trådarna där räkneexempel för brinntid finns för att se hur länge batterierna klarar sig.

Sulorna blev inte mer än ljumna idag p.g.a. kylan, men det funkade. En tanke jag fick var att seriekoppla till ytterligare två batterier med en brytare så att man kan växla mellan 4 och 6 batterier och på så sätt reglera värmen i sulorna. För i morse hade det faktiskt varit skönt med lite extra "kräm" i sulorna.

// Jocke

Värmesulor
jansson99 Skrev:
> Har bytt ut mitt stora 6V-batteri från Silva mot 4
> st. 1,5V laddbara batterier från ClasOlsson.
och
> Hur funkade det då? Idag var det segt att cykla så
> det tog ca. 50 min, men fötterna var ljumna i 40
> av dessa minuter. Vet ej om det beror på att
> batterierna började ta slut eller om jag kom åt
> strömbrytaren. Ska läsa igenom trådarna där
> räkneexempel för brinntid finns för att se hur
> länge batterierna klarar sig.

Kul att dina sulor fungerar.

Jag tror inte att dina batterier har för låg kapacitet:

Sulor 20W/12V => R=7,2Ohm

P=U*U/R => (U=4,8V) P=3,2W => I=0,67A Två sulor => I=1,3A

40min med 1,3A => Kapacitet = 900mAh

Och så låg kapacitet har väl inte dina batterier?
Inte ens vid -14 grader.

Men det har du väl märkt nu när du har cyklat hem, eller?

/Håkan

Värmesulor
Hu...... Kom hem i taxi utan att cykla (med ryggskott) idag. Har sovit med värmedyna och voltaren (invärtes alltså) tills för en stund sedan. Orkar inte räkna nu. Men jag kör med två parallellkopplade sulor á 20 W. Är det det som Du har räknat på i ditt exempel?

Naprapat Hägglund i Sundbyberg väntar kl. 08.00 i morgon bitti.

God natt // Jocke

Värmesulor
Jag köpte två 15 watts sulor å kör med 2x4 st 2300 mAh batterier på 1,2 volt.

Så här ser min beräkning ut:

R för 15 W handtagsvärmarna är 9,6 Ohm (12x12 /15)

2300 mAh (15W)
Med 4 st 1,2 V batterier (4,8 V) P = 2,4 W = 0,5 A => 4,6 h (4h36)

Värmesulor
Tack för suveräna tips! Tillämpar dem i mina skidpjäxor och det funkar kanon! Jag har alltid varit extremt frusen om fötterna. Nu behöver jag aldrig mer frysa!! :-)

Värmesulor
hej!

jag kan inte hitta kanthaltråd i uppsala!!
jag har varit på clas Ohlson men där säljs det inte längre.
Var kan jag köpa i uppsala??

Mvh / lars

Värmesulor
Jag gjorde enligt Jockes beskrivning förra året. men jag lade värmeelementet ovanpå sulan. Det är foten som ska värmas, inte skon... Tygbiten på elementet kan nog hoppas över. Minns inte alls varför jag applicerade det... Kanske man kan ta en lite mjukare kabel. Innan man vänjer sig, känns kabeln som en stelfrusen mask som kryper omkring.

BRYGGBESKRIVNING
Tog ett par väl insvettade filtsulor och lade på värmeelementen. Tejpade i elementets kant med silvertejp och vek tejpen runt sulans kant. Klippte till en bit tyg och lade ovanpå elementet och limade det mot silvertejpen med textillim. Allt för att det ska va lätt att demontera och flytta till annan sula när den blir sliten.

Kabeln från elementet drog jag ut till sulans sida, så kabeln skulle komma upp ur skon på sidan. Lödde på en vanlig phonokontakt. Och hanen lödde jag på kabeln. Kabelns längd ska vara så den räcker från fotknölen, upp i brallan och ur brallan vid midjan för att kunna göra en sväng ned i nån ryggficka. I övre änden av kabeln lödde jag fast batterikontakten.

Sen fyra valfri laddbara batterier enligt nedanstående beräkning.

INKÖPSLISTA:

MC-Varuhuset
92-167 värmeelement 20 W 199 kr

Clas Ohlson
49-4 Högtalarkabel 10 m vit 59 kr
22-1543 batterihållare 4-batt 25 kr * 2 st = 50 kr
22-969 batterikontakt 15 kr * 2 st = 30 kr
22-723 stereopropp hane 15 kr * 2 st = 30 kr
22-4612 sladdkontakt hona 19 kr * 2 st = 38 kr

Lite krympslang, silvertejp, tygbitar, lod, och lödpenna
Summa 406 kr

EFFEKTBERÄKNING
R för 20 W handtagsvärmarna är 7,2 Ohm (12x12 /20)
Med 4 st 1,2 V batterier 2300 mAh (4,8 V) P = 3,2 W = 0,67 A => 3,4 h (3h24)

Räcker alltså i cirka 3,5 timmar!!!

file=47406

file=47407

Efterhandskonstruktion... nu blev jag osäker om jag köpte 15 watts eller 20 watts element...

Värmesulor
Precis. Rejmos värmesula gav inte tillräckligt med värme. Och batterier vid fotknölen orkade bara ge ström en kvart i minusgrader. Mao, funkar skitfint i hallen och i trapphuset, sen är de kassa.

Värmesulor
MatsS skrev:
> Fast om man seriekopplar dom borde inte sulorna
> "dela" på spänningen?
>
> /Mats

Kör med en kort kabel direkt mellan skorna, så blir effektförlusten mindre.

Värmesulor
MatsS skrev:
> Fast om man seriekopplar dom borde inte sulorna
> "dela" på spänningen?
>
> /Mats

Hej om du seriekopplar sulorna delar dom på spänningen och tar halva var. Strömmen däremot är fortfarande samma. U * I = E
Vilket då ger att effekten för vardera sulan blir hälften så stor som utan seriekoppling.
Kort eller lång kabel ska inte spela någon större roll. Känn på den och om den blir varm är den för tunn och spelar roll, byt då mot en tjockare.

Värmesulor
bengt skrev:
> om du seriekopplar sulorna delar dom på
> spänningen och tar halva var. Strömmen däremot
> är fortfarande samma.

Nja, eftersom sulorna seriekopplas så halveras inte bara spänningen, även strömmen halveras.
Detta för att resistansen blir dubbelt så stor, oxå (förstås) pga seriekopplingen.
Detta gör att effekten blir en 1/4 vid seriekoppling jmf med parallellkoppling.

/Håkan

Värmesulor
{img]http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=5923[/img]

Om ingen redan skrivit det (för trött eventuellt lat för att lusläsa hela tråden)så kan det eventuellt bli jämnare värme med alu-folie liknande som limmas eventuellt läggs mellan gaffatejpen och sulan. Då borde väl värmen spridas ut jämnare och inte isoleras av tejp/sula.

Bara en spontan tanke.

Värmesulor
Pissa ner dig i galonbyxor. det blir varmt i skon en stund när allt rinner ner i skon. Perfekt för slutspurten efter puben, rensa ur all gammalt rödvin kroppen lagrat.

Värmesulor
Håkan, jag tänkte på seriekoppling jämfört med att inte koppla alls, med bara en sula.
tobbeb hamnade under (dölj användare.)

Mina hemgjorda sulor. Värmeelementet är snöskoterhandtagsvärmare från yamaha. Sulan med halv alufolieundersida är uppbyggda ullsulor från en skoaffär. Som cuprinol tänker så har sulorna en aluundersida som elementen är häftade direkt mot.
Elementen har en resistans på 8,5 Ohm. Normalt kör jag med 4 batterier i en standardhållare. 6 Volt ger ca 0,7 A och då en effekt på drygt 4 W. Med 2300 Ahs batterier räcker dom drygt 2 timmar. Jag har dubbla batterisatser så jag kan att med mig flera. Standardbatterihållarna finns i olika storlekar på de flesta prylhobbyaffärer typ CO och Kjell osv.
Under 10 minus kör jag med 6-facks batterihållare och får då 9 Watt. Då bränns nästan sulorna. Men räcker ner till minus 20 då jag nog ställer in.

DSCN1234.JPG ht=480

Jag har gjort vristhållare till batterierna av kardborreband och tygbitar.
DSCN1237.JPG ht=480

Värmesulor
bengt skrev:
> Håkan, jag tänkte på seriekoppling jämfört
> med att inte koppla alls, med bara en sula.

Jag vet inte om jag förstår ditt inlägg, men om du inte kopplar alls så får du väl ingen ström alls?
Eller vad menar du?

Men för att återgå till ämnet:
Skillnaden i effekt mellan parallellkoppling och seriekoppling av elvärmesulorna är att med seriekoppling halveras både ström och spänning (över och genom sulorna), därför blir effekten vid seriekoppling 1/4 av vad den blir med parallellkoppling.

Snygga sulor du har byggt, men du skriver oxå:
> Normalt kör jag med 4 batterier i en standardhållare.
> 6 Volt ger ca 0,7 A och då en effekt på drygt 4 W.
4 laddningsbara NiMH-batterier ger 4,8V (dvs 1,2V/cell). När de är full-laddade och obelstade ligger spänningen högre, men efter några få minuters belastning sjunker den snabbt.
Har du mätt spänningen när du har sulorna inkopplade?
Skillnaden är att du istf 4,2W får drygt 3,3W och att R=6,9 Ohm, en effekt som stämmer bättre med den drifttid du får med 4st 2300mAh NiMH.
(6,9Ohm borde ge ganska precis 20W med 12V, så jag antar att det är 20W handtagsvärmare du har?)
Med 6 NiMH-celler får du en effekt på hela 7,2W. Även om det inte är 9W förstår att dina fötter är varma!

/Håkan

Värmesulor
Jag menar att istället för seriekoppling genom båda sulorna kopplar man med en batteripack till resp sula. Jämfört med en batteripack till bägge. Jag vet inte vad en krets heter som bara har två komponenter, enslags förenklad serie blir det väl kanske eller?

Jag har en planer på att göra en lång seriekopplingskabel som jag ska koppla till lilla lampbatteriet som jag kan ha i ryggfickan, med 14.4 V batteri får jag 7,2 V, då måste jag ha en strömbrytare så jag kan slå av ibland och kyla ner fötterna.

Givetvis ska det var 1,2 volt och jag har mätt och då var det naturligtvis 4,8, även belastad med nyladdade ackar. Jag har ju inte 18 V till lampan och de vet jag ju.
Med mitt andra, även det billiga instrumentet, fick jag 8 Ohm, och jag antar att resistansen då hos kantal som jag förmodrar att det är sjunker vid uppvärmning.

Värmesulor
Seriekopplade Rejmos till ett 7,2 V batteri (eller Rejmo originalhållare moddade till att ta 3,6 V mobilbatterier...) borde öka effekten från 2 W till 2,9 W som kan vara rätt lagom.

Värmesulor
Johan A skrev:
> Mina hotronic är jättesmidiga.

Har byggt värmesulor från grunden tidigare och använder ett par moddade Rejmos just nu, men har chansen att ta hem ett par Therm-ichttp://cozywinters.com/therm-ic/ från staterna till ett bra pris. Kan inte riktigt bestämma mig om det är värt prispåslaget att köpa serietillverkat eller inte. Finns det nån som använt både hemmabyggen och finlösningar som kan dela med sig av lite erfarenheter?

Värmesulor
Nu gräver jag upp en gammal tråd här. Sorry för det. Tänkte nämligen bygga ett pat värmesulor till min extremt frusna fru. Tänkte använda mej av metoden med färdiga handtagsvärmare till MC. Det jag funderar på är om det behövs någon säkring och hur man i så fall kopplar in en sån på smidigt sätt? Blir nog inte populärt om det börja brännas när man har cykelskor eller, gud förbjude, slalompjäxor som är helt omöjliga att få av sej... Någon som är lite tekniskt utbildad som kan nåt om detta?

Det här har kanske tagits upp tidigare?

Värmesulor
Soulseller skrev:
> Det jag funderar på är
> om det behövs någon säkring och hur man i så
> fall kopplar in en sån på smidigt sätt?

Första delen av din fråga har du väl svarat själv på?
> Blir
> nog inte populärt om det börja brännas när man
> har cykelskor eller, gud förbjude, slalompjäxor
> som är helt omöjliga att få av sej.

För att göra mest nytta bör säkringen sitta nära batteriet, åtmintone före första kontakten.
Välj tex en hängsäkring från Biltem/lokala bilelhandlaren/macken

Så här kopplade jag in säkringarna när jag byggde batteripack
normal_2_x_7%2C2V_4%2C5Ah_batteripack_kompl.JPG

OBS
Tejpa fast en reservsäkring utanpå säkringshållaren.
Den kan vara bra att ha, tro mig!

/Håkan

Värmesulor
Du kanske kan använda skyddade lioh batterier, de slår av vid kortslutning.

Soulseller skrev:
> Nu gräver jag upp en gammal tråd här. Sorry
> för det. Tänkte nämligen bygga ett pat
> värmesulor till min extremt frusna fru. Tänkte
> använda mej av metoden med färdiga
> handtagsvärmare till MC. Det jag funderar på är
> om det behövs någon säkring och hur man i så
> fall kopplar in en sån på smidigt sätt? Blir
> nog inte populärt om det börja brännas när man
> har cykelskor eller, gud förbjude, slalompjäxor
> som är helt omöjliga att få av sej... Någon
> som är lite tekniskt utbildad som kan nåt om
> detta?
>
> Det här har kanske tagits upp tidigare?

Värmesulor
Robert skrev:
> Eller köpa färdiga från Rejmo
> http://www.rejmo.se/

Låter bra. Tidigare "riktiga" kompletta produkter jag har sett har kostat flera gånger mer. Någon som vet om de fungerar och har ok kvalitet?

Värmesulor
Rejmo-sulorna är inge vidare alls, de går över huvud taget inte att jämföra med "riktiga" värmesulor. I det här fallet är priset direkt relaterat till effektiviteten i att hålla fötterna varma. Jag skulle nästa vilja påstå att den som klarar sig på ett par Rejmo-sulor antagligen inte behöver några värmesulor alls :)

Värmesulor
fredrikw skrev:
> Rejmo-sulorna är inge vidare alls

Tack, som vanligt får man alltså vad man betalar för...

Tillbaka
Topp