Termometern visade minus 5 imorse. Perfekt för att testa värmesulorna tänkte jag!
Har byggt enligt jansson99:s anvisningar. Förutom att jag köpte filtsulor, som isolerar bättre och satte elementen på ovansidan. Det är foten som ska värmas, inte skon. Men att ha foten direkt på värmeelementet tänkte jag var okomfortablet. Köpte ett lite grövretyg med syntetblanding i. Inte kanvas. Limmade det runt elementet.
Så tråcklade jag på mig kläderna å lirka i sladden i brallan, å lade batterierna i cykeltröjans bakfickor. Jag kör 4x1,2 volts 2300mAh laddbara batterier per sula. Inalles 8 batterier mao. Billiga från Clas Ohlsson (
http://www.clasohlson.se/?AFP=store...&COSID=6A136E83B0D142CD8146C104B4AD4FB1975643 ) för 149 kr/4 st! Billigt!
Å det värmde direkt! Nästan för varmt var min första tanke. Men så drog jag iväg. Istälelt för att ta mig ut närmaste vägen mot Skanstullsbron från Kärrtorp via Dalens sjukhus, körde jag åt andra hållet. In i skogen, ned mot Söderbysjön och Björkhagens golfbana. Det är plogat å sandat! Sen höger ned för backen ned mot Nacka g:a kyrkogård och sen utefter Ältavägen via Danvikstull mot Centralen. Blev 12,6 km mot vanliga 8,5 via Götgatan.
Å vad varm jag blev om hela kroppen! Kanske för mycket kläder tom! Sä här var jag klädd från topp till tå:
Hjälm (såklart), hjälmmössa Gore windstopper
Buff som halsduk
Skidhandskar Goretex
Craft långärmad undertröja, Craft långärmad cykeltröja (vanlig tunn), Gore windstopperjacka
Shimano cykelbyxor med hängslen, Craft långkalsonger, Newline tajts med flossad insida och vindskydd fram
Canondale cykelstrumpor 50% ull, Northwave Celsius GoreTex skor, egenbyggd värmesula
Ska nog välja bort långkalsongerna och ha tunnare handskar. Var genomblöt om händerna, så hade jag tat av mig dom, hade jag aldrig fått på dom igen.
Till saken Bruse! Ok visst visst!
Jo, helt suveräna värmesulor! Nu var det bara 35 minuter, men iaallafall!
Kanske tunnare sulor, det var lite tajt å ta på skorna, ska se om det finns tunnare filtsulor.