VARNING för bedragare på Köp och sälj

Jag anser att man bör göra vad man kan. Både för sin egen och för andras skull. Sen vad du kallar "snyggt" bryr jag mig inte om.
Att ge folk som är sen med något som jag då anser som viktigt (personen ifråga tjänar en hel del pengar på happy när han/hon blåser folk) dåligt samvete är ju det bästa jag kan göra. :)

Mjäksverige.

NickPick skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag anser att man bör göra vad man kan. Både
> för sin egen och för andras skull. Sen vad du
> kallar "snyggt" bryr jag mig inte om.
> Att ge folk som är sen med något som jag då
> anser som viktigt (personen ifråga tjänar en hel
> del pengar på happy när han/hon blåser folk)
> dåligt samvete är ju det bästa jag kan göra.
> :)
>
>
>
> Mjäksverige.

Även jag anser att man bör göra vad man kan. I detta fall anser jag att man kan be någon att lämna in en anmälan på ett snyggare sätt.
Men det beror väl på att jag är lite mjäkigare än du.
Sen tror jag tyvärr att bedragarna hade funnits även om alla lämnar in en anmälan.
Men vi är iallafall överrens om att det är viktigt att anmäla brottet.
:)

Nog om detta...
Nu ska jag äta varma mackor och dricka en stor kopp te efter en fin fatbiketur på välpreparerade stigar.

Lars.E skrev:

> Sen tror jag tyvärr att bedragarna hade funnits
> även om alla lämnar in en anmälan.

Det tror jag också, men jag tror inte det motsatta. Och definitivt hade de varit fler om ingen anmält.

Luktapåblommorna skrev:
> Lars.E skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Sen tror jag tyvärr att bedragarna hade
> funnits
> > även om alla lämnar in en anmälan.
>
> Det tror jag också, men jag tror inte det
> motsatta. Och definitivt hade de varit fler om
> ingen anmält.

Ja... om ingen anmält hade det troligast varit många fler. Men om några få % av alla hoppar över eller är sena att anmäla så tror jag inte att skillnaden blir jättestor. Men ju fler som anmäler ju större chans är det att få fast bedragaren/bedragarna.

Kan meddela att den misslyckade medborgaren som inte kan försörja sig verkar läsa den här tråden, senaste annonsen följde inte mönstret jag outade ovan utan hade istället ett oregistrerat kontantnummer som faktiskt visades i annonsen. För feg för att våga prata med dem som ska luras dock, endast sms enligt annonsen.

0729-289119 var numret som angavs.

Tjena,

Samma sak hände mig på samma annons (Garmin Edge 1000). Betalade in lite för kvickt innan jag han verifiera användaren ... Stressigt och det är ju skit när man annars brukar vara så noga.

Funderar på att polisanmäla det imorgon, men får väl suga i mig att jag inte får se pengarna nått mer trots att jag har kopia på insättningen till bank och konto.

//Rikard

Senast ändrad:
Numera finns det en rapportera-funktion i gränssnittet, så rapportera snabbt skumma saker så att vi kan titta på det så fort som möjligt.

Det kanske inte alls är något konstigt med denna, men det plingar till lite nånstans när det är en ny, anonym, kontankortsinnehavare kränger nya grejor utan bild, för "småpengar" dessutom.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    76.6 KB · Besök: 175
Senast ändrad:
Att bedöma det som säljes å pris osv är ett sluttande plan som inte leder tilll nått gott, när det gäller begagnade prylar, men rating på säljaren är en god idé, tycker jag!

Frid!

Kikon sa:
Det kanske inte alls är något konstigt med denna, men det plingar till lite nånstans när det är en ny, anonym, kontankortsinnehavare kränger nya grejor utan bild, för "småpengar" dessutom.

Vet inte om jag håller med om att 650 kr är småpengar jämfört med att ett nytt går att få för 780 kr?
Fast du menade kanske mer generellt att 650 kr är lite pengar = folk bryr sig mindre om att göra bakgrundskoll på säljaren?

https://www.tindeberg.se/garmin-hrm-runtm.html

Det verkar som att många medlemmar skulle behöva fråga en vuxen om råd innan de köper något på Happy...

Vi kanske skulle ha ett etiskt råd som bedömer alla annonser innan de läggs upp? Eller kanske att man måste visa upp det som ska sälja för Jomper innan man får lägga ut det. Hos Jomper får man sedan ett aktiveringsnummer för annonsen som textmässigt även är granskad av det etiska rådet, och objektet granskat av Jomper.

Då skulle alla vara nöjda och ingen skulle kunna bli lurad!

Eller det kanske skulle vara omständligt?

Varken swish, telefonnummer, id-uppgifter på säljaren eller kontonummer är någon garanti för att inte blir blåst. Bedragaren må vara känd men pengarna är long gone ändå. Vissa bara bryr sig inte.

Det borde finnas ett öppet bedrägeri-register där man lätt bara kan mata in valfri personuppgift (telefonnummer, personnummer, e-postadress), och få fram om det är direkt olämpligt att göra affärer på distans med den där personen.

Om någon löser lagligheten, löser jag det tekniska. :P

Edit: Crowdsource'at så klart.

Senast ändrad:
Även på Tradera där det finns betygssystem är det rätt vanligt med bedrägerier.

Anmäl alltid, om inte polisen får veta, hur skall de kunna göra nåt? Det perfekta är just de där 300-500kr som ingen "orkar" anmäla.

Det känns skönt nu när ens nick är kopplat till annonsen, det är ju lätt att kolla upp och se om det är en etablerad happyit.

Dock hade jag gärna sett en "trappa" likt en del utrikiska forum där man inte får annonsera förrän man varit medlem i X dagar och postat Y inlägg. Då sorterar man iaf bort de mest grundläggande bedrägeriförsöken med nyreggad, lånat nummer etc.

Eveningstar sa:
Kikon sa:

Vet inte om jag håller med om att 650 kr är småpengar jämfört med att ett nytt går att få för 780 kr?
Fast du menade kanske mer generellt att 650 kr är lite pengar = folk bryr sig mindre om att göra bakgrundskoll på säljaren?

https://www.tindeberg.se/garmin-hrm-runtm.html
Ja exakt så menar jag. Det är lättare att lura till sig hundralappar än tusenlappar, och komma undan med det.
Priset är ändå inte så superlågt att det drar till sig "fel" sorts uppmärksamhet. Alltså som det skulle varit att han säljer en Edge för 650:-

"Snabb affär". Lätta pengar. Lite prutmån ner till jämna 500 om nån orkar tjata.

Polisen kommer aldrig att ens höja på ögonbrynen, och det förstår man varför de inte gör, så det är helt ok.

Senast ändrad:
Kristoffer R sa:
Dock hade jag gärna sett en "trappa" likt en del utrikiska forum där man inte får annonsera förrän man varit medlem i X dagar och postat Y inlägg. Då sorterar man iaf bort de mest grundläggande bedrägeriförsöken med nyreggad, lånat nummer etc.

+1

Att ha antal inlägg som någon slags värdemätare tycker jag är dåligt. Vi har mängder med besökare som aldrig skriver något, ska man tvinga dem att skriva meningslösa inlägg för att få annonsera?

jomper sa:
Att ha antal inlägg som någon slags värdemätare tycker jag är dåligt. Vi har mängder med besökare som aldrig skriver något, ska man tvinga dem att skriva meningslösa inlägg för att få annonsera?

Hellre det kanske än mängder av värdelösa annonser?

jomper sa:
marr sa:
Hellre det kanske än mängder av värdelösa annonser?

Har det varit ett problem? Jag skulle vilja påstå att 50-75% av annonserna läggs in av icke-skrivande forumanvändare.

Inte för mig, men bedragar tråden växer. Att man måste regga en användare på ett par minuter och inget annat kanske inte är någon vidare lösning. Rätt enkelt att vara anonym då med..

Men visst det är ju ett val, att ha många annonser med skiftande kvalité, eller färre men bättre.

Med koppling till forumanvändare får man ju själv möjligheten att bedöma om man vill skicka pengar i förskott eller inte.

Med varianten du förespråkar kommer många av annonserna inte ens läggas upp och då kan man inte göra valet själv.

En annan variant är att ta bort köp & sälj, då kommer det definitivt inte vara någon som är lurad :-)

jomper sa:
Med koppling till forumanvändare får man ju själv möjligheten att bedöma om man vill skicka pengar i förskott eller inte.

Med varianten du förespråkar kommer många av annonserna inte ens läggas upp och då kan man inte göra valet själv.

En annan variant är att ta bort köp & sälj, då kommer det definitivt inte vara någon som är lurad :-)

Nä, jag håller med. Ibland är en hel del annonser bättre att de aldrig läggs upp. Göra val verkar många vara dåliga på så..

jomper sa:

Meh... Då har jag skrivit allt i onödan ? :D

jomper sa:

Jag inser förstås att det finns för- och nackdelar. :)

Oavsett vad är det bättre nu. Vi får ge det lite tid. Även om vem som helst kan regga sig är det nu mer tydligt/enkelt för alla att skilja de seriösa från oseriösa.

Nu blir det ju också mer synligt för oss användare, kanske är det skillnaden - Jomper lär redan ha en ganska klar bild av läget sen tidigare?

Det verkar som happy har fått dubbla antalet medlemmar sen bytet till happyride, i nästan varenda anonns har annonsören varit medlem i typ två dagar. Blir ju svårt o lita på en sån medlem, man behöver väl bara en mejladress för att få medlemskap?
Som nån sa tidigare, ett betygsystem hade varit najs!

Är det inte läge att "googla" säljaren först? Får man inget namn eller kan på något vis snoka reda på vem det är så kanske man ska låta bli att köpa.

Fast det är väl såklart att det i första skedet blir så att det är många som blir "tvungna" att regga sig, eftersom jag citerar "Jag skulle vilja påstå att 50-75% av annonserna läggs in av icke-skrivande forumanvändare."
Dvs, säkerligen rätt många som inte ens hade ett forum-konto

Antalet dagar dom har varit medlem kommer ju per automatik öka

Vad är skillnaden mot att lita på en som har varit medlem i två dagar än mot gamla happy när man inte hade en aning om vem som satt bakom annonsen?

Ps.
Jag håller med om att ideerna ang att ha en lista på aktiva annonser och kanske en lista för hur många annonser användaren har haft totalt.

Ett par hundra nya medlemmar den här veckan skulle jag tro, defintiivt en puckel men det är ju ganska väntat efterom man numera måste vara medlem för att kunna annonsera.

Jag hängde på happy från och till i 4-5 år innan jag skaffade en "användare". Har flera kompisar som är inne hyfsat ofta på happy utan och ha någon användare.

Jilster sa:
Är det inte läge att "googla" säljaren först? Får man inget namn eller kan på något vis snoka reda på vem det är så kanske man ska låta bli att köpa.

Utmärkt!

Bilagor

• Skogling.jpg
    Skogling.jpg
    52.2 KB · Besök: 155
  • ab-skogling.jpg
    ab-skogling.jpg
    129 KB · Besök: 107
Ni som svarar på denna annonsen, var försiktiga, var en billig edge 1000 som flera blev blåsta på för ett tag sen, höjer ett varningens finger. :) Den kan såklart vara legit, men bilden är hyfsat pixlad och att skriva in ett en dag gammalt användarnamn verkar bara som ett dåligt försök att höja trovärdigheten. Min tanke iaf. http://happyride.se/annonser/ad.php?id=1901

Jag tycker det är en bra idé att ta bort köp och sälj.
Man kan ju bara lägga sin annons i nån tråd, vilken som helst liksom.

;-)

Använd sunt förnuft när ni handlar på nätet. Det gäller både på Happyride och andra nätsidor för handel.

Om vi skulle gå på nyregistering och dåliga bilder så har vi väldigt många bedragare på Happyride just nu.

Jag har redan blivit blåst på den där Garmin 1000 för 2.000kr vid ett tidigare tillfälle. Ring och kolla så att det inte är en oseriös säljare. Vill man inte lämna ut ett registrerat mobilnummer eller pratas vid så är det bara å lägga ner!

Stewe sa:
Jag tycker det är en bra idé att ta bort köp och sälj.
Man kan ju bara lägga sin annons i nån tråd, vilken som helst liksom.

;-)

Jag tycker den ska va kvar men att man inför samma regler som en del andra forum har, att man måste vara medlem en vis tid och att man måste ha gjort ett vist antal inlägg innan man kan börja kränga grejor. Vist, man kanske får en eller två som skriver onödiga inlägg men det får det vara värt för att inte köposälj ska bli ett tillhåll för samhällets bottenskrap.

Jwolter sa:
Det är min Garmin Edge som är äkta och fullt fungerande!

Jag har inget med några olagligheter att göra!

J

Kanon.
Jag skickade PM tidigare men du har kanske någon annan köpare på gång?
Kan som jag skrev hämta den hos dig i Mariefred.

Tillbaka
Topp