Varning för bluffannons för Garmin

emmer sa:
ooms sa:
NickPick sa:
Kommentar från happy saknas här. Bedrägerier görs gång på gång på gång och förmodligen är mörkertalet stort.
Fler och fler annonserar nog på Facebook där det oftast är en "person" bakom kontot.
Men folk måste väl ha nåt eget ansvar också, och vidta de kontroller man tycker är nödvändiga. Det kan inte vara så att det ansvaret hela tiden ska läggas på "nån annan" som ska skydda en från allt ont.
+42

Håller med. Jag brukar alltid kolla igenom inläggslistan. Tar några få minuter och det blir hyfsat tydligt om det finns risk att det är en bedragare.

Förstår inte. Skulle någon regga ett Happykonto med mitt personnummer och sedan lura mig att verifiera med BankId när de lägger upp en annons? Känns långsökt.

Eftersom det var så svårt att fixa subforum här kanske man kan göra en tråd för gröna säljare som klistras?

Man kan ju göra som på klocksnack där man måste ha postat 20 inlägg och varit med 7 dagar men det känns lite overkill för lite cykelgrejer såklart.

Personligen skulle jag bli smått misstänktsam om någon random snubbe ringde på mobilen o sa åt mig att logga in på bankid angående någon annons på happy just nu!
Tror jag faktiskt skulle fråga honom vem han är o varför?

me.I.am sa:
Microsoft- och Googlekonton har väl högre säkerhet, det som kallas "tvåvägsidentifikation".

Google har tillfälligt stängt av möjligheten till tvåfaktor-/tvåstegsautentisering via telefon eftersom den var så osäker. Man kunde ringa till offrets operatör och begära vidarekoppling till ett valfritt nummer, sedan enkelt ta över googlekontot. Tvåstegsverifiering via authenticator-appen och sms fungerar fortfarande som jag förstår det.

"Hej, jag glömde min telefon hemma idag och nu är jag på jobbet. Kan du vidarekoppla till min kollega?"
"Absolut, jag fixar det!"

Och happykonton kan hackas alternativt användarens mail har hackats och någon använder den för att logga in här och blåsa folk.

Sen har jag själv blivit blåst av folk som använder bankid osv.. Just bara för att dom redan är så djupt i skiten och polisen gör ingenting så då fortsätter det.

Finns folk till allt.

Det är en svår fråga, att Blocket inte infört någon metod säger ju en del t.ex.

Att bara låta aktiva forumanvändare annonsera tror jag inte på, det är många som bara använder köp & sälj och inte skriver på forumet och det vore synd att utestänga dem från att annonsera. Och etablerade forumanvändare sen många år tillbaka har också plötsligt blivit bedragare (oklart om det i fallet jag tänker på var ett stulet konto eller ej).

Betyg är enkla att fejka genom att ha flera konton som ger varandra höga betyg.

Bästa alternativet är i mina ögon att införa något slags identifiering t.ex. via BankID. Men som nämns i tråden, det är inte heller perfekt eftersom många småbedragare inte ens försöker dölja sin identitet utan tar emot betalning via Swish t.ex, det har också förekommit här.

Främsta rådet just nu är nog att inte köpa för billiga Garmin-prylar och inte betala i förskott. Och polisanmäl alla bedrägerier. Minst en av de som ägnat sig åt att luras här (och på några andra nishade sajter inom andra områden) har blivit dömd av polisen, och polisen här av sig hit ibland för att få de uppgifter vi sparat.

NickPick sa:
Någon åtgärd måste ju gå att göra? Folk blir ju lurade.

Berätta gärna vad, förutom att stänga köp o sälj.

Varken blocket eller Tradera är förskonade, hade det funnits en patentlösning hade den nog varit införd där.

Rapportera skumma annonser så rensar vi bort så fort det går, och tar bort konton.

Var gång någon vågar andas om att man bör ta ett personligt ansvar för sina egna handlingar och sluta upp med att agera blåögt och naivt så blir det ofta ett himskans tivoli.

Att swisha pengar till okända personer för osedda prylar verkar vara en mänsklig rättighet.

Vernersson sa:
Var gång någon vågar andas om att man bör ta ett personligt ansvar för sina egna handlingar och sluta upp med att agera blåögt och naivt så blir det ofta ett himskans tivoli.

Att swisha pengar till okända personer för osedda prylar verkar vara en mänsklig rättighet.

Den mänskliga rättigheten är att bli befriad från pengarna.

Vet att det blivit avhandlat här innan men hittar inte tråden.

Hur ställer man sig till andra typ av bluffannonser, så som tex när folk säljer kinakopior? Finns just nu ett exempel på sådant på köp&Sälj, brillor som ganska uppenbart är kinakopior. Jag har anmält till admin, samt kontaktat säljare utan att få svar.

Vet att jag personligen hade blivit vansinnig om jag köpt i tron att det var original.

Är det kopior det rör sig om så SKA det framgå i annonsen, annars är det fråga om bedrägeri = brott.

iddqd sa:

Hur ställer man sig till andra typ av bluffannonser, så som tex när folk säljer kinakopior? Finns just nu ett exempel på sådant på köp&Sälj, brillor som ganska uppenbart är kinakopior. Jag har anmält till admin, samt kontaktat säljare utan att få svar.

Vet att jag personligen hade blivit vansinnig om jag köpt i tron att det var original.

SebbeK sa:
Är det kopior det rör sig om så SKA det framgå i annonsen, annars är det fråga om bedrägeri = brott.

iddqd sa:

Att sälja kopior är väl i sig ett brott? Så det borde vara ett brott hur vederbörande än gör.

Vem ska avgöra om det är en kopia? Krävs ju att man är bra påläst, kan jag tänka.
Det är väll bättre att den som har koll på en viss produkt rapporterar enligt befintlig rutin?

frid!

Blomq sa:
ooms sa:
Blomq sa:
Det är ju dock inte ett brott att sälja kopior om inte säljaren vet att det är en kopia
Är det så? Är man inte skyldig att veta vad det är man säljer?
Såvida säljaren inte har skäl att misstänka att det är en kopia så tror jag inte att det är ett brott. Så det beror väl på hur bra kopian är

Ja det kan vara oaktsamhet, men det beror inte bara på hur bra kopian är utan även priset. Har man betalt ett orimligt lågt pris för varan man säljer vidare så kan man åka på straffansvar för att man rimligtvis bör ha insett det.

Köper man en Rolex-kopia för 45 000 kr och säljer vidare så klarar man sig kanske.
Köper man en Rolex-kopia för 450 kr och säljer vidare så klarar man sig kanske inte.

Raggamuffin sa:
Blomq sa:
ooms sa:
Blomq sa:
Det är ju dock inte ett brott att sälja kopior om inte säljaren vet att det är en kopia
Är det så? Är man inte skyldig att veta vad det är man säljer?
Såvida säljaren inte har skäl att misstänka att det är en kopia så tror jag inte att det är ett brott. Så det beror väl på hur bra kopian är

Ja det kan vara oaktsamhet, men det beror inte bara på hur bra kopian är utan även priset. Har man betalt ett orimligt lågt pris för varan man säljer vidare så kan man åka på straffansvar för att man rimligtvis bör ha insett det.

Köper man en Rolex-kopia för 45 000 kr och säljer vidare så klarar man sig kanske.
Köper man en Rolex-kopia för 450 kr och säljer vidare så klarar man sig kanske inte.
Ja visst är det så. Men tycker väl framförallt att man inte ska utgå från att det handlar om bedrägeri även om en varan eventuellt är en kopia.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp