Varning för Hestra-handskar

Hiza

Ny medlem
Hestras XC-handske anno 2007 håller enligt min erfarenhet mycket låg kvalitet. Har nu provat med två par, och efter ett tvåtimmarspass i skogen har bägge paren spruckit upp i sömmen ovanför tummen.

Turligt nog är min lbs serviceminded, och det var inga problem att byta ut dem. Nu har jag konverterat till Scott.

Hände mig med ett par Nike förra året. Helt värdelösa. Sömmarna sprack och stoppningen blev någon form av oformlig massa. Lyckligtvis fick jag pengarna tillbaka.

/C

Hade ett par gamla kortfingriga hestrahandskar som verkade hålla hur länge som helst, köpte mig ett par nya hestra långfingerhandskar (rätt dyra dessutom) eftersom de anda hade hållit ihop så bra, men de gick sönder redan efter några turer, fick dock dom ersatta av nya likadana som hållit ihop bättre trots , eller tackvare att de tydligen var provexemplar.

De har säkert bytt leverantör... :(

Trist om Hestra tappat greppet, kanske bara en dålig batch? De har varit värda sitt höga pris förr, fast de inte riktigt passar mina händer (korta fingrar i förhållande till handflata - på handskarna alltså, på mig är det tvärt om).

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Trist om Hestra tappat greppet, kanske bara en
> dålig batch? De har varit värda sitt höga pris
> förr, fast de inte riktigt passar mina händer
> (korta fingrar i förhållande till handflata -
> på handskarna alltså, på mig är det tvärt
> om).

Precis min erfarenhet, för korta fingrar.

HenrikÅ skrev:
> Måste vara lite ojämn i kvaliten då för mina
> Hestra har hållt i typ 4 år nu

Precis, prova köpa nya då. :)

Det trista är ju att Hestrahandskarna dels satt som gjutet, dels var vadderade på så bra ställen. Men vafalls, Scott-handskarna har ju i alla fall bra luftgenomströmning. Alltid något...

StaffanS skrev:
> Vilka handskar är det som gäller då?

Jag har ett par Fox som är riktigt trevliga. Primal Wear var inget vidare.

Bytte ett par Hestra förra året. De sprack precis som tidigare beskrivet efter kanske 15 timmars användning. De nya är på väg mot samma öde. Överprisade skitgrejor... de var nog bättre förr. Mina Hestra skidhandskar är säkert 10 år gamla och de brukar jag cykla med på vintern.

Köpte Fox-handskar förra året för en jämrans massa hundringar. Gick sönder efter två veckor på insidan mellan tumme och pekfinger.

Lillsport tunna skidhandskar modell "S" håller däremot i åratal. Makalöst bra. Dessutom skönt befriade från kuddar och paddning och sånt trams. Synd bara att de är så långskaftiga att stilpolisen rycker ut med blåljus och siren om man har dem till kort tröja... :(

/dag

Mina hestra skidhandskar har spruckit upp på samma ställe, nu kör jag med lillsporthandskar. Tipset är dock att sätta på lite cachtejp på tummen, funkar hur bra som heldst. Så brukar jag laga mina handskar så dom håller ett tag till iaf...

Min erfarenhet av Hestra XT (2005 långfingrad) är att kardborren suger ordentligt...
Relativt sköna, men långt ifrån Fox Sidewinder.

Finns inte Hestra XT cross training längre?
Mina som är från 02 har precis fått ett litet hål på fingerspetsen så det är dax för ett par nya.
Har C-Zone Bike ersatt dom eller är det Windstopper Action XT som är närmast.

Har åxo dålig erfarenhet av ett par Hestra XT från förra året, sprack i sömmarna bara efter några pass. Verkar helt klart som dom sunkat ner sig, tidigare par har funkat både bra och länge.

De långfingrade Hestra handskarna jag skaffade ca ~2002 var väldigt bra. Förutom att greppet blev dåligt i regn, då. Annars är min favorit Fox Incline. Tunn och fin handflata! Hittar tyvärr inte dom längre :(.

TLD XC är ok, men för många sömmar för att vara 100% Någon som har koll om TLD Air har tunnare handflata?

Jag gillar mina Specialized-handskar, har två par. Helt sömfria på insidan och bra kvalite förutom på kardborrbandet som fungerar obegripligt dåligt på det ena - äldre - paret.

är det bara jag som är toknöjd med mina hestra handskar? vet inte riktigt vilken modell men jag antar att det är deras dh/freeride modell. funkar tokbra.
har även kört hestras skidhandskar nu i 12år och inte hittat några större fel.

har jag fått en bra batch då? :)

A591024321C5E2BDBD23ED35F0574DDE.jpg

(mina är dock något mer manligt färgade i brunt/grått)

wuchii skrev:
> är det bara jag som är toknöjd med mina hestra
> handskar?

Nä, jag också. Har haft en hel del olika varianter genom åren och de har alltid funkat kanon. Väldigt synd om de har snålat in på tillverkningen nu..

Hestra är ett 70-årigt svenskt företag. Köp svenskt!
Tyvärr så tillverkar de allt i Kina. (Inget fel på Kina iofs)

Mina Hestra skidhandskar har varit toppen alla år.

gram skrev:
> Hestra är ett 70-årigt svenskt företag. Köp
> svenskt!
> Tyvärr så tillverkar de allt i Kina. (Inget fel
> på Kina iofs)

Va? Förklara hur du menar för jag förstår inte.

Tillbaka
Topp